Gå til innhold

Pistolklubb ,kjøp av pistol

Anbefalte innlegg

Hallo , som alle gutter stort sett er det morro med våpen . spesielt pistoler synes jeg

kunne tenke meg og melde meg inn i en pistol klubb for og senere få lov til og kjøpe egen pistol ,

det jeg har hørt er at reglene er noe i denne duren

du må hvere 18 år

hvert medlemm i pistolklubb i minst 6 mnd

sikkerhetskurs ( pistol)

så kan du søke om tilatelse til og kjøpe det ?

er dette rikitg ?

Er det noen type pistoler som er ulovelig ? eller som er for kraftige evt noe våpen som ikke er lov og bruke til blink skyting ?

Jeg har lyst på noe i rettning Desert eagle eller noe som er like ``jævlig`` egentlig :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lurt å begynne med en Desert Eagle siden dette er IKKE en nybegynner pistol og den er veldig kraftig og de som ikke er vant med slike pisoler ender som oftest med merke i ansiktet på grunn av kraften som sender pistolen tilbake

Har skutt med den før =) Men har jo ikke bare lyst på en sånn , vil ha en av asmme kaliber , trenger ikke være akkurat den , men bare lik kaliber =)

Lenke til kommentar

Reglene er at man må være 21 år for å eie pistol/revolver. Unntaket er hvis klubben du skyter for kan oppbevare våpenet for deg til du fyller 21, eller verge er over 21 og har bestått kravene for og erverve pistol (6 mnd i klubb, sikkerhetskurs og over 21)

Når det gjelder erverv av en Desert Eagle så er det greit nok, "problemet" du vil møte på er at du _IKKE_ får kjøpt en .50 Action Express.

Dette kaliberet er ulovlig i Norge siden det er over .455 i størrelse, og det er nemlig største lovlige kaliber for håndvåpen i Norge (unntaket er hvis de er ervervet før den regelen ble satt, men slike våpen kan ikke omsettes)

Hvis du virkelig vil punge ut for en Desert Eagle i Norge blir nødt til å nøye deg med "bare" .44 Magnum eller .357 Magnum utgaven. Fordelen ved å velge en av disse er at ammunisjonen er litt billigere, snillere med rekylen og du får plass til mer skudd i magasinet ( 8 i .44 Mag og 9 i .357 Mag)

Hvis du vil ha noe som "like jævlig" vil jeg anbefale en Smith & Wesson .460 (teknisk sett .450 etter det jeg husker) eller LAR Grizzly i .45 Winchester Magnum. .45 WinMag er nok dyrere, men det er også en mer presis patron etter det jeg har oppfattet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke lurt å begynne med en Desert Eagle siden dette er IKKE en nybegynner pistol og den er veldig kraftig og de som ikke er vant med slike pisoler ender som oftest med merke i ansiktet på grunn av kraften som sender pistolen tilbake

Enig at dette ikke er noe nybegynnervåpen! Men hvis formålet KUN er, å eie et grovkalibret våpen, som "sparker", så "gå" for et slikt våpen. :)

Men ønsker du å bli god til å skyte med pistol, så er ikke et slikt våpen noe for en nybegynner. Og jeg kan nevne to viktige grunner.

1) For å bli habil pistolskytter, så kreves det 10-tusner av kontrollerte skudd. Selv om du driver "tørr trening". Selv med investering i ladeutstyr, vil du få betydelige amunisjonskostnader.

2) De fleste nybegynnere er mer eller mindre "skuddredde" og "napper" i avtrekkeren, i avtrekksøyblikket. Desto større kaliber og rekyl/smell, desto større blir normalt problemet. Og da blir det normalt umulig å bli kvitt nappingen og resultatet er dårlig skyting. Jeg kjenner flere som har begynnt i "feil ende", når det gjelder valg av våpen/kaliber og selv etter mange år med skyting og tusenvis av skudd, så forblir de elendige skyttere!

Så det er mer fornuftig å begynne med et "snillt" og rimelig kaliber og lære seg å skyte med det først. Så kan du gradvis gå over til grøvere våpen etterhvert. Men slike kalibere, er det normalt kurrant å overvinne "skuddreddheten" og bli habil, eller en god skytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...