Gå til innhold

Macro 65mm vs 100mm vs 180mm?

Anbefalte innlegg

Eg har eit spørsmål, eg har lest litt, og forstått litt, men...

Alle bruker 65mm til insekter osv?

Kjem man nærmere innsektet med 65mm enn med f.eks 100mm?

Viss det er slik eg har forstått det, så er 180mm den med mest "zoom" og 65mm den med minst?

Eg skal ikkje ha noken av dei, for eg har ein 100mm L IS macro objektiv som eg er veldig fornøydd med.

Det var meir eit generelt spørsmål.

Eller er det eg har lest feil?

6036953048_ab1774e7a3.jpg

Her er snuten til hunden, 100mm

Ville man fått meir snute på bildet med 180mm? Sett da at avstanden fra snuten til objektivet er den samme.

Det er i allefall sli eg forstått det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsavstand. Avstanden fra fronten av objektivet til motivet.

Alle 1:1 makroobjektiv vil gi eksakt samme utsnitt på nærgrensen - alle gir eksakt like mye forstørrelse.

Med en 180mm vil du ha 240mm fra objektivet til motivet, men med en EF-S 60/2.8 er det kun 90mm. Så - når du fokuserer begge objektivene så de har maks forstørrelse og fokuserer så tett på de kan, så er det samme utsnitt av nesa til hunden, men avstanden til nesa til hunden er forskjellig.

Til blomster ønsker du typisk kort arbeidsavstand og til insekter lang.

Se tabell med arbeidsavstander hos The Digital Picture: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-180mm-f-3.5-L-USM-Macro-Lens-Review.aspx

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Standardsvaret er jo:

50-65mm til blomster

90-105 til begge deler

150+ til insekter.

Men man kan selvsagt bruke de til alt. Til insekter er det greit med litt arbeidsavstand siden man ikke skremmer insekter så lett. I og med at det skal litt til før man skremmer blomster er ikke arbeidsavstanden så farlig.

Et lite tips når man skal fotografere insekter er å ta av solblenderen, da minsker man faren for å skremme de bort (på min Sigma 150 mm er den jo rundt ti cm lang)

Men det var jo litt på siden av det du spurte om...

Lenke til kommentar

Du tenker nok på Canon MP-E 65 mm som kan gå mye nærmere enn vanlige makroobjektiver og dermed få større forstørrelse. Det har ikke noe med brennvidden å gjøre men hvor nært man kan komme og likevel få motivet i fokus.

Men det er et spesielt objektiv for spesielt interesserte siden det er veldig krevende i bruk.

Lenke til kommentar

MP-E 65mm er et spesialobjektiv som ikke helt kan sammenlignes med andre makroobjektiver. Mens de fleste kan fokusere fra uendelig og ned til 1:1 (at motivet er like stort som sensoren), så kan ikke MP-E fokusere på uendelig - det starter der andre makroobjektiver slutter, og kan kun fokusere i makroområdet - mellom 1:1 og 5:1 - det kan altså gi opptil fem ganger større forstørrelse.

Det er et spesialobjektiv for spesielt interesserte til ekstremmakro - du er avhengig av ekstra lys og søkeren blir veldig mørk:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-MP-E-65mm-1-5x-Macro-Lens-Review.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...