Gå til innhold

NAV, en meningsløs institusjon

Anbefalte innlegg

NAV... :no:

Jeg er akkurat ferdig med yrkesrettet attføring / arbeidsavklaring og har i den forbindelse fått en oppfølgingskonsulent hos NAV.

Hele skolegangen og det administrative rundt det har vært preget av nye konsulenter med jevne mellomrom og total mangel på oppfølging.

DET har for meg ikke vært et problem, jeg visste det øyeblikket jeg fikk innvilget attføring at dette kunne bli utfordrende så jeg leste meg opp på rettigheter o.s.v. slik at jeg skulle kunne gi så presise og riktige opplysninger til NAV for lettere saksgang. Noe som i ettertid viste seg å være ganske lurt...

Det som skremmer meg er at NAV ikke har noen som helst kontroll med hva jeg har gjort de 3 årene jeg har gått på attføring (før noen lurer så har jeg gjort det jeg skulle :p), jeg kunne like gjerne sittet i syden og sendt elektroniske meldekort via internett og levd på de pengene...

Tilbake til den konsulenten som skal gi meg videre oppfølging.

Hun begynte vagt på det første møtet og lurte på om jeg hadde oppdatert CV m.m. på NAV sine sider. Rett å slett det standardiserte rælet de kommer med enten man er nobelprisvinner eller har downs... NAV (her personifiserer jeg av flere grunner) tror visst at alle i hele verden er tilbakestående og ikke kan noe som helst selv.

Jeg tenkte som så at her skal det tynes den siste lille krone mulig ut av systemet men av flere grunner fikk jeg ikke dagpenger. Det i seg selv er ikke no stress, jeg har fått jobb allerede men hadde lyst på betalt ferie i en uke før jeg begynte å jobbe :p

MEN, hun insisterte på at jeg skulle ta et jobbsøkerkurs, hvorfor kunne jeg ikke forstå... Hun mente at alle som hadde gjennomgått omskolering hadde behov for dette, hun hadde selv hatt stor nytte av det kurset. No wonder, hun jobber for NAV nå... :lol:

Jeg kunne ikke forstå på noen som helst måte hvorfor JEG skulle trenge dette kurset, jeg har ingen problemer med å få meg jobb. Jeg er 30 år og har søkt på EN jobb i hele mitt liv, og fikk den selvfølgelig. Søknaden var bare en formalitet...

Hvorfor skal NAV på død og liv ha folk til å ta kurs i hytt og gevær som sikkert 90% ikke har behov for? Resterende 10% kan kanskje trenge å lære seg å skrive CV, og en del av de som ikke trenger kurset regner jeg for å være så evneveike at de ikke fortjener jobb...

Det jeg prøver å si er følgende:

Hvorfor er det så vanskelig å få til noe i samarbeid med NAV?

Hvorfor bryr systemet seg ikke i det hele tatt hva man bruker ressursene på når man har fått innvilget et samarbeide?

Hvorfor er ettervernet så fastspikra i rutiner som ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlige?

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det var ikke et krav at det kurset ble gjennomført (jobbsøkerkurs) og det var ikke lovpålagt heller, men konsulenten mente at det MÅTTE taes. Ikke obligatorisk, men allikevel... Forstå det den som kan, mulig jeg bare har truffet på en særdeles byråkratisk og egentenknings meningspåførende konsulent...

Jeg er ferdig med NAV for alltid, jeg har helt mistet troen på det systemet. Men vær trygg, om det er mulighet for å føkke det opp for ansatte der... Håhåhåhå...

Lenke til kommentar

I sin tid gikk jeg på et kurs som het noe som "lær å søke jobb" kurs, men det var egentlig et kjempeflott motivasjons og bli kjent med seg selv-kurs. Tror det var kursleder som var eksepsjonell, for jeg har vært på endel kurs i mitt liv og da mye gjennom jobben, men absolutt ingen har gitt meg like mye som dette kurset.

Joda, vi gikk gjennom hvordan vi skulle søke jobb, men det var mye mer motivasjon og lære å kjenne oss selv. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det, men det resulterte til at flere fortalte ting om seg og sitt de ikke hadde fortalt til noen (ev kun bestevenn(inne)).

Ble bedre kjent med kursdeltagerne enn hva jeg har blitt med noen egentlig (foruten nærmeste fam og noen få kompiser jeg har kjent nesten hele livet)

Virkelig en opplevelse for livet og flere nære venner som resultat og de fleste var endel tryggere på seg selv - noe som har hjulpet flere av dem i årene som kom. (også de som var ganske selvsikker fra før) Dessverre husker jeg ikke navnet på han som holdt kurset for oss.(godt over 20 år siden)

Tror dessverre dette var unikt og ikke noe de fleste som tar kurset sitter igjen med idag (kan jo håpe jeg tar feil :) )

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Du skjønner det..

Nav er skapt for dei litt svakerestilte i samfunnet, siden du tydligvis har vanket der en del selv så burde det vell kanskje gå opp et lys for deg.

Nav er gotruende, selv vært der en del i form av på/av mønstring av forskjellige båter og offshore instalasjoner, folka der er som regel greie å hjelpsomme heilt til dei finner ut at du ikkje er totalt invalid så får du faktisk bare korte greie beskjeder uten noko meir.

Når jobben din ofte består av å behandle folk som ikkje gidder, ikkje kan eller ikkje får jobbe eller har evnen til å søke jobb så må du ta høgde for at dei fleste som går igjennom dei rutinene der ikkje er i stand til å gjøre opp for seg skjøl ( er foresten for dei nav er skapt for )

Nav er ingen meningsløs institusjon, er heilt tafatt å påstå noe sånt.

Lenke til kommentar
siden du tydligvis har vanket der en del selv...

Så bra at du er flink til å anta ting om andre... :thumbup:

Jeg har ingen problemer i forhold til NAV, det jeg lurer på er om det systemet er slik det BØR være med tanke på de punktene jeg satte opp innledningsvis...

Kan du da forklare hva den konsulenten jeg snakket med ville frem til? For jeg var meget klar på at jeg ikke hadde behov for noen av de tiltakene hun ville ha meg å delta på, og enda insisterte hun på at jeg burde delta...

Jeg begynner forresten i jobb på mandag, i en fast stilling relatert til min utdanning...

Lenke til kommentar

Ho som vi leiger leilighet med jobber faktisk i nav, siden vi snakker en del med hun så prater vi no litt fast og laust om ting som det her.

Ho seie

Når folk kommer til oss for å få hjelp med og søke jobb, så er det heilt tydelig at dei ikkje evna og gjøre det skjøl, så då må vi vell enkelt og greit bare gje dei ditta kurset sånn at dei ikkje kjeme tilbake hit neste gang dei skal søke seg jobb

Eg hadde vertfall skamma meg viss nav måtte ha funnet en jobb til meg..

Lenke til kommentar

Blir som å skamme seg for å få hjelp til å f.eks fikse dataproblem det. De fleste klarer det hvis de setter seg litt inn i det, men bruker ikke tid på det og får istedet hjelp. Noen igjen, klarer ikke å få det til uansett hvor mye de prøver - av ulike årsaker. Ingen bør skjemme seg for å be om hjelp av og til syns nå jeg.

Lenke til kommentar

Blir som å skamme seg for å få hjelp til å f.eks fikse dataproblem det. De fleste klarer det hvis de setter seg litt inn i det, men bruker ikke tid på det og får istedet hjelp. Noen igjen, klarer ikke å få det til uansett hvor mye de prøver - av ulike årsaker. Ingen bør skjemme seg for å be om hjelp av og til syns nå jeg.

Ness, er ikke det samme..

Blir det samme viss du er fult oppegående og du må gå til skomakeren for å knyte skoa dine.

Lenke til kommentar
Gå på resturang for å få dem til og vaske eplet til deg

De vasker eplet for deg - vel og merke hvis de selger det til deg - ikke deres oppgave å vaske/yte service på utenforstående ting.

Tror det er nok meningsløse sammenligninger her nå ^^. Poenget er at de fleste trenger hjelp av og til. Det er også godt med hjelp av og til selv om det ikke bestandig er helt nødvendig. Det er uansett ikke noe å skamme seg for .... syns jeg (som sagt)

Lenke til kommentar

Nå var det slik at NAV ønsket et møte med meg for å kartlegge eventuelle behov i etterkant av utdanning...

Jeg har enda mine intuitive og kognitive evner intakt så det å lese en stillingsannonse og så forstå den skal jeg nok kunne klare selv ;)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Ho som vi leiger leilighet med jobber faktisk i nav, siden vi snakker en del med hun så prater vi no litt fast og laust om ting som det her.

Ho seie

Når folk kommer til oss for å få hjelp med og søke jobb, så er det heilt tydelig at dei ikkje evna og gjøre det skjøl, så då må vi vell enkelt og greit bare gje dei ditta kurset sånn at dei ikkje kjeme tilbake hit neste gang dei skal søke seg jobb

Det er nok ikke helt slik det fungerer.

Når du f.eks ikke har jobb en liten stund pga at du er i et vikarbyrå, el for noe midlertidig jobb og det er litt tørke en stund så melder man seg på NAV (for litt penger). Og det som da skjer er ofte at man blir sendt på et slik kurs (selv om man selv har bedt om et annet kurs som truckførerkurs, el.) Og for å få pengene sine må man da møte opp på det kurset selv hvor lite man trenger det.

Jeg har tillfeldigvis vært på et slikt kurs en liten stund (halve kurset da jeg fikk en ny jobb etterhvert ca halveis i kurset, men uten kursets hjelp). Og det er noe av det mest latterlige jeg har vært med på. Å skrive en CV og en søknad er noe alle kan. Det finnes plenty av maler og eksempler man kan se på. Så det kurset stort sett gikk ut på var barneskole/barnehage aktiviteter som å lage presentasjonsplakat om seg selv og "drømmeplakat" med utklipp fra blader, ol :roll: (dette nektet jeg å gjøre da jeg ikke så poenget) og surfing på internet. Og halvparten av de som var der var tilltaksløse ungdummer som hadde vært på dette kurset flere ganger før (det hjelp derfor tydeligvis ikke så mye) pluss en gammling uten håp (straks pensjonist). I tilegg var det noe fabling om å starte en egen bedrift, men det mistet hvisst alle interessen for når jeg viste dem på innovasjon norge hva som burde på plass for å gjøre det....

Kort sagt et helt latterlig bortkastet "kurs".

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NAV er en sammenslåing av tidligere Trygdekontor, Arbeidskontor og sosialkontor.

Dette ble også forsøkt sammenslått på begynnelse av 70-tallet men de slo det fort fra seg den gang.

Det som het Arbeidskontor før var en sammenslåing av tidligere hyrekontor og Arbeidskontor.

Man måtte innom hyrekontoret tidligere for å mønstre på en båt, om en ville eller ikke.

Var diverse papirer som skulle sjekkes først, bla. legeattester, sertifikater, Pass, osv.

Når det gjelder arbeidssøkerjobb kursene synes jeg dette er tull.

Selvfølgelig skal man søke arbeide, dette er ett krav når man får arbeidsledighetstrygd.

Men vet at mange blir "tvunget" til å søke på jobber de ikke vil ha eller føler seg kvalifiserte til.

Ser jo da at noen mener at man bør ta de jobber en blir tilbudt, og i utgangspunktet er jeg enig.

Men kan være grunner til at noen leter etter spesifikke jobber.

Enten dette gjelder fremtidig utdanning, eller bosted.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

NAV er en sammenslåing av tidligere Trygdekontor, Arbeidskontor og sosialkontor.

Dette ble også forsøkt sammenslått på begynnelse av 70-tallet men de slo det fort fra seg den gang.

Det som het Arbeidskontor før var en sammenslåing av tidligere hyrekontor og Arbeidskontor.

Man måtte innom hyrekontoret tidligere for å mønstre på en båt, om en ville eller ikke.

Var diverse papirer som skulle sjekkes først, bla. legeattester, sertifikater, Pass, osv.

Når det gjelder arbeidssøkerjobb kursene synes jeg dette er tull.

Selvfølgelig skal man søke arbeide, dette er ett krav når man får arbeidsledighetstrygd.

Men vet at mange blir "tvunget" til å søke på jobber de ikke vil ha eller føler seg kvalifiserte til.

Ser jo da at noen mener at man bør ta de jobber en blir tilbudt, og i utgangspunktet er jeg enig.

Men kan være grunner til at noen leter etter spesifikke jobber.

Enten dette gjelder fremtidig utdanning, eller bosted.

Er selv sjømann, så er godt klar over det du nevner om det.

Men det at folk går der direkte fordi dei trenger hjelp til og søke jobb, ved at nav skaffer dem jobben og orner alt det formelle og det her er do repeat.

Lenke til kommentar

NAV... :no:

Jeg er akkurat ferdig med yrkesrettet attføring / arbeidsavklaring og har i den forbindelse fått en oppfølgingskonsulent hos NAV.

Hele skolegangen og det administrative rundt det har vært preget av nye konsulenter med jevne mellomrom og total mangel på oppfølging.

DET har for meg ikke vært et problem, jeg visste det øyeblikket jeg fikk innvilget attføring at dette kunne bli utfordrende så jeg leste meg opp på rettigheter o.s.v. slik at jeg skulle kunne gi så presise og riktige opplysninger til NAV for lettere saksgang. Noe som i ettertid viste seg å være ganske lurt...

Det som skremmer meg er at NAV ikke har noen som helst kontroll med hva jeg har gjort de 3 årene jeg har gått på attføring (før noen lurer så har jeg gjort det jeg skulle :p), jeg kunne like gjerne sittet i syden og sendt elektroniske meldekort via internett og levd på de pengene...

Tilbake til den konsulenten som skal gi meg videre oppfølging.

Hun begynte vagt på det første møtet og lurte på om jeg hadde oppdatert CV m.m. på NAV sine sider. Rett å slett det standardiserte rælet de kommer med enten man er nobelprisvinner eller har downs... NAV (her personifiserer jeg av flere grunner) tror visst at alle i hele verden er tilbakestående og ikke kan noe som helst selv.

Jeg tenkte som så at her skal det tynes den siste lille krone mulig ut av systemet men av flere grunner fikk jeg ikke dagpenger. Det i seg selv er ikke no stress, jeg har fått jobb allerede men hadde lyst på betalt ferie i en uke før jeg begynte å jobbe :p

MEN, hun insisterte på at jeg skulle ta et jobbsøkerkurs, hvorfor kunne jeg ikke forstå... Hun mente at alle som hadde gjennomgått omskolering hadde behov for dette, hun hadde selv hatt stor nytte av det kurset. No wonder, hun jobber for NAV nå... :lol:

Jeg kunne ikke forstå på noen som helst måte hvorfor JEG skulle trenge dette kurset, jeg har ingen problemer med å få meg jobb. Jeg er 30 år og har søkt på EN jobb i hele mitt liv, og fikk den selvfølgelig. Søknaden var bare en formalitet...

Hvorfor skal NAV på død og liv ha folk til å ta kurs i hytt og gevær som sikkert 90% ikke har behov for? Resterende 10% kan kanskje trenge å lære seg å skrive CV, og en del av de som ikke trenger kurset regner jeg for å være så evneveike at de ikke fortjener jobb...

Det jeg prøver å si er følgende:

Hvorfor er det så vanskelig å få til noe i samarbeid med NAV?

Hvorfor bryr systemet seg ikke i det hele tatt hva man bruker ressursene på når man har fått innvilget et samarbeide?

Hvorfor er ettervernet så fastspikra i rutiner som ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlige?

Disse "jobbsøkerkursene" er en uting som nav trer over hode ditt! som du sier 10% kan ha nytte av det! men jeg har på følelsen av at de ikke tar en seriøst! min stefar har hatt samme jobb i nå 30 år og da han ble permitert som nedgang av arbeidsoppgaver ble han av nav beordret til å dra på jobbsøkerkurs! jeg mener at dette var helt på jordet da han i realitet har en jobb men er permitert som mange andre var! byggbransjen! så hva fikk han ut av det! ingen verdens ting! annet enn at han kostet staten/komunen mer penger enn om han kun hadde hatt dagpenger i vente på vikariat andre steder eller at permisjonen skulle bli opphevd!

sånn er det med mange! men jeg tror rett og slett at folk blir sendt dit pga at det er det billigste alternativet av en kontrollform for nav da man lett kan jukse med de elektroniske meldekortene! dette er noe jeg antar!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...