Gå til innhold

Det gammle må ut, og nytt må inn. Men "passer" disse sammen?

Anbefalte innlegg

Hei, min gode gammle hw som egentlig er mer enn nokk for mitt bruk skal no bli skiftet ut da jeg har tenkt på å starte å spille igjen.

Har dette pr dags dato:

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz 36 °C Conroe 65nm Technology

RAM: 4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (5-5-5-18)

Motherboard: ASUSTeK Computer INC. P5Q DELUXE (LGA 775)

Graphics: ATI Radeon HD 5870

Skjermkortet skal bli men resten skal i søppla.

Har bestemt meg for å gå for AMD denne gangen (selv om den kanskje ikke er det som yter best).

Har sett meg ut dette:

CPU: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8Gb CL9

Motherboard: Asus Sabertooth 990FX Socket AM3+

Velger AM3+ og det hoved kortet slik at jeg enkelt kan oppgradere CPU en gang i fremtiden.

Som dere ser er det veldig lenge siden jeg viftet med lommeboken og handlet Hardware. Så jeg har selvfølgelig et par spm.

* Disse 3 vil koste meg run 3700 kr, er dette det beste jeg kan få for denne prisen eller burde jeg velge noe annet?

* Ser at Dustin Home hadde en del minne som var spesial laget for Intel. Som vi sikkert alle er enige om så er det viktigste med en pc at den er stabil. Vil disse delene jobbe "godt" sammen?

*Hvordan tror dere dette sammen med mitt skjermkort vil dra nyere spill i forhold til mitt "gammle" system?

Takker for alle svar og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar:) Lenge siden sist jeg har hatt muligheten til å kjørt på max så medium/high blir en fin overgang fra low/medium.

En gang blir det vel et skjermkort til i CF. men lommeboken tillater ikke det enda :/

Hmm.. Ser at mitt skjermkort muligens er eldre enn hva jeg trodde. Ser at på komplett så er det ikke lengre noen 58xx kort.

Er det noe å hente i å kjøpe et billig Radeon HD 6450 (400-500 kr) og sette det i CF?

Lenke til kommentar

5870 er mer eller mindre et 6970 med litt mindre "oppdateringer" så et 6450 i CF vil være nesten bortkasta.

i så fall skaff et brukt 5870 eller en 6950\6970 om du har strøm nok til dette...

5870 forsvant fort ut siden den var noe dyrere samt tok mer strøm en 6970 men ytelse-forskjellen var minimal.

det kan være en ide å gå for Phenom II 980 om du ikke trenger 6 kjerner. samme pris men kjører med turbohastighetene til 1100T på 4 kjerner som standard.(4x3,7GHz mot 1100T's 6x3,3(3x3,7GHz i turbo)) dustin har ikke inne 980 ser jeg

AM3+ sin standard DDR3 hastighet vil være 1866Mhz, kan være ide å gå værtfall høyere en det om prisen er ok...

Gigabyte har også noen fine 990FX kort til fin pris UD3 og UD5 korta er jo ganske greie

eks en liste fra ps.no

Phenom II X4 980 125W AM3 6MB 3.7GHz Deneb 1355,- (20-30,- mindre en 1100T så om du velger den blir prisen nesten den samme)

PATRIOT 8GB DDR3 2000MHz 9-11-9-27 Kit (2x4) 675,-

Gigabyte GA-990FXA-UD5 AM3+ 1300,-

totalt 3332,- +frakt

Lenke til kommentar

Takker for svar. Hva vil yte best?

Phenom II X4 980 125W AM3 6MB 3.7GHz

eller

Phenom II X6 1100T Black Edition

Ser at prisen på rammen du valgte var 675 så det er overkommelig. Men Patriot? aldri hørt om og litt skeptisk.

Ser i ettertid at det hovedkortet jeg så på først ikke støttet den Patriot rammen du anbefalte

Støttet RAM-teknologiDDR3 SDRAMStøttet RAM-hastighet1600 MHz, 1333 MHz, 1066 MHz

Ikke det kortet du linket støtter 2000Mhz Ram

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en i5-2500k og ikke bry seg i det hele tatt? Den er ca 50% raskere i spill enn en Phenom II på samme klokkefrekvens og klokker høyere. Å gå fra Core 2 til Phenom II vil faktisk gi deg redusert ytelse per MHz. I tillegg slipper du å kjøpe high-end RAM siden LGA1155 ikke er særlig sensitiv på RAM-ytelse.

Så:

i5-2500k

P8Z68-V PRO

8GB RAM 1600MHz CL9

Tilsammen burde dette komme på noe over 3000 kr og gi deg bedre ytelse enn ethvert Phenom II-oppsett i de aller, aller fleste tilfeller (i virtualisering av flere OS eller tilsvarende multitasking vil en Phenom II X6 være noe bedre.)

EDIT:

Å kjøpe en Phenom 2 med hensikt om å oppgradere i fremtiden blir for dumt, du vil måtte oppgradere innen et år for å fortsette å spille. Uansett om neste generasjon fra AMD blir bedre enn Intel eller ikke vil en i5-2500k være sterk nok for en anselig fremtid. Det er også et lite sikkert å kjøpe et hovedkort fordi ytelsen kan bli bedre etter en oppgradering om noen måneder.

Ikke bare får du bedre ytelse, men du får bedre ytelse/pris og bruker mindre penger ved å kjøpe Intel.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

sant som Arni90 sier, gå for et intel oppsett :)

men har også hørt mye bra om kommende bulldozer

men vist du sku har AMD ville jeg gått for den billigste Phenom 2 serien, men igjen Ivy bridge kommer jo q1 2012, bruker LGA 1155 med 20% bedre ytelse enn Sandy bridge(er no det jeg har hørt)

Lenke til kommentar

sant som Arni90 sier, gå for et intel oppsett :)

men har også hørt mye bra om kommende bulldozer

men vist du sku har AMD ville jeg gått for den billigste Phenom 2 serien, men igjen Ivy bridge kommer jo q1 2012, bruker LGA 1155 med 20% bedre ytelse enn Sandy bridge(er no det jeg har hørt)

Det har ikke kommet en møkk om Bulldozers ytelse, å legge penger i et dyrt AMD-oppsett med hensikt om å oppgradere til Bulldozer blir derfor rent bortkastede penger om du ikke har et AMD-oppsett med Bulldozer-kompatibel hovedkort fra før av.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en i5-2500k og ikke bry seg i det hele tatt? Den er ca 50% raskere i spill enn en Phenom II på samme klokkefrekvens og klokker høyere. Å gå fra Core 2 til Phenom II vil faktisk gi deg redusert ytelse per MHz. I tillegg slipper du å kjøpe high-end RAM siden LGA1155 ikke er særlig sensitiv på RAM-ytelse.

Så:

i5-2500k

P8Z68-V PRO

8GB RAM 1600MHz CL9

Tilsammen burde dette komme på noe over 3000 kr og gi deg bedre ytelse enn ethvert Phenom II-oppsett i de aller, aller fleste tilfeller (i virtualisering av flere OS eller tilsvarende multitasking vil en Phenom II X6 være noe bedre.)

EDIT:

Å kjøpe en Phenom 2 med hensikt om å oppgradere i fremtiden blir for dumt, du vil måtte oppgradere innen et år for å fortsette å spille. Uansett om neste generasjon fra AMD blir bedre enn Intel eller ikke vil en i5-2500k være sterk nok for en anselig fremtid. Det er også et lite sikkert å kjøpe et hovedkort fordi ytelsen kan bli bedre etter en oppgradering om noen måneder.

Ikke bare får du bedre ytelse, men du får bedre ytelse/pris og bruker mindre penger ved å kjøpe Intel.

Takker for svar.

En av grunnene til at jeg vurderer å kjøpe AMD er at det blir både enklere og billigere å oppgradere i fremtiden da jeg kun trenger en ny cpu.

Kjøper jeg socket LGA1155 så føles det veldig lite "future proof" da alt må "kastes" ved neste oppgradering. Og for meg så blir det litt merkelig å si at å oppgradere fra en Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz til en AMD Phenom II X4 3,7Ghz. Ikke at jeg kan så alt for mye om hw/cpu men det er no en vesentlig oppgradering ikke sant??

Edit: holder på å se på priser på i2500. men hva er forskjellen på disse: Intel® Core™ i5-2500K og Intel® Core™ i5-2500

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Takker for svar.

En av grunnene til at jeg vurderer å kjøpe AMD er at det blir både enklere og billigere å oppgradere i fremtiden da jeg kun trenger en ny cpu.

Kjøper jeg socket LGA1155 så føles det veldig lite "future proof" da alt må "kastes" ved neste oppgradering. Og for meg så blir det litt merkelig å si at å oppgradere fra en Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz til en AMD Phenom II X4 3,7Ghz. Ikke at jeg kan så alt for mye om hw/cpu men det er no en vesentlig oppgradering ikke sant??

Phenom II X4 vs E6750

Phenom II er bedre, men det er mest fordi den har høyere klokkefrekvens, Phenom II er litt tregere per MHz enn din nåværende Core 2. Du får fire kjerner, men få spill har nytte av dette. Dette blir en oppgradering, men forbedringene vil variere voldsomt fra 10%-120%.

i5-2500k vs E6750

i5-2500k er ca 50% raskere per MHz sammenlignet mot E6750 i alle programmer. Dette er hva du kan kalle en oppgradering på alle områder med minimum 80% forbedring opp til nesten 200%.

Videre hadde jeg ikke satset på at neste sokkel fra AMD vil være bakoverkompativel med AM3+. Om Bulldozer blir en suksess er det godt mulig AMD flytter over på en LGA-sokkel med over 1000 pinner, og da vil jo ikke de neste prosessorene være bakoverkompatible.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Takker for et godt svar. Her var det det mye info så jeg får ta det med meg på jobb og "kose" meg med det der.

Intel® Core™ i5-2500K Processor kr 1695

ASUS P8P67 B3, Socket-1155 kr 1089

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9 2 stk kr 558

koster tilsammen kr 3342. Må lese litt mer om HK og lese litt mer før jeg bestemmer meg for intel/amd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...