Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Underholdsbidrag for barn utover 18 år

The Doctor

Anbefalte innlegg

All nødvendig info i spoiler om noen er interessert, saken er "død" da meg og min far nesten ikke har kontakt lenger.

Hei,

Fikk brev fra NAV i dag som jeg ikke skjønner meget mye av. Skriver ikke av hele brevet da det er 3 sider langt men håper jeg får tatt med det viktigste her.

Barnets navn: Mitt navn

Fra: 01.08.2010

Til: 30.06.2011

Beløp pr. måned: NOK 760,-

LOVHJEMMEL

Norske myndigheter kan behandle en bidragssak når en av partene eller barnet er bosatt i Norge, jf. barneloven § 83. Bestemmelsen som dette lyder: "Spørsmålet om fostringstilskot kan handsamast i tilskotsfuten eller norsk domstol b) dersom ein av partane eller barnet er busett i Noreg."

Vedtaket er gjort i henhold Lov om barn og foreldre (barneloven) 08.04.1982 nr. 7, kapittel 8.

Etter barnelovens § 66 har foreldre forsørginsplikt for sine barn. Begge foreldrene skal bidra til forsørgingen og utdanningen etter deres evne og mulighet. Foreldre har forsørgingsplikt for barna uavhengig av om de bor sammen med dem eller ikke.

I henhold til barnelovens § 67 skal foreldre som ikke bor sammen med barnet, betale faste pengetilskudd til forsørging og utdannelse.

SAKSRESYMÈ

Den 03.09.2010 mottok NAV en søknad om fastsettelse og innkreving av bidrag utover 18 år fra bidragsbarnet.

Den 06.10.2010 sendte NAV Internasjonalt et forhåndsvarsel til den bidragspliktige. Varslet kom i retur.

Den 26.01.2011 sendte NAV Internasjonalt en adresseforespørsel til bidragsbarnet, hvor vi ba om mer informasjon vedrørende den bidragspliktiges bosted.

Den 04.03.2011 sendte NAV Internasjonalt et brev til bidragsbarnet, hvor vi informerte om at vi ikke kunne behandle søknaden, da den bidragspliktiges adresse var ukjent.

Den 07.04.2011 mottok vi et brev fra bidragsbarnet med oppdaterte opplysninger vedrørende den bidragspliktiges adresse.

Den 19.04.2011 sendte NAV Internasjonalt et nytt forhåndsvarsel til den bidragspliktige. Vi sendte samme dag et orienteringsbrev til bidragsbarnet.

Den bidragspliktige har ikke svart. Da varslet til den bidragspliktige ikke har kommet i retur, så anses vedkommende som tilstrekkelig varslet etter forvatningsloven § 16.

BEGRUNNELSE FOR VEDTAKET

Den bidragspliktige er bosatt i Canada. Da en av partene er bosatt i utlandet er bidraget fastsatt etter skjønn.

Virkningstidspunkt og opphøringstidspunkt

Den 03.09.2010 mottok NAV en søknad om fastsettelse av bidrag utover 18 år. Bidragsbarnet søkte om fastsettelse fra august 2010. Søknaden er signert den 25.08.2010.

Bidragsbarnet har dokumentert med en signert bekreftelse fra ****** videregående skole at vedkommende er elev ved skolen skoleåret 2010/2011. Barnet fylte 18 år i juli, og skolen begynte i august 2010.

NAV Internasjonal har vurdert saken, og vi finner grunnlag for å fastsette underholdsbidraget en måned tilbake i tid fra 01.08.2010.

Underholdbidraget er fastsatt fram til 30.06.2011, dvs. fram til barnet har avsluttet vanlig skolegang.

TL;DR

Jeg har sendt søknad til NAV om økonomisk støtte fra min far da han ikke ville gå inn på en privat avtale oss imellom og det faktum at han ikke har betalt barnebidrag for meg fra jeg var 12 år gammel.

Siden dette er langt utenfor mitt kunnskapsnivå, lurte jeg på om noen her inne kan forklare nærmere (og enklere) hva dette betyr. Jeg fikk ikke fem flate øre fra hverken NAV eller min far i tidsrommet 01.08.2010 - 30.06.2011.

Jeg skal på folkehøgskole dette året, men dette går vel ikke under "vanlig skolegang"?

Dette er ikke hele brevet, men det er disse delene som skurrer mest for meg. Har jeg krav på 760,- per. måned fra august 2011 frem til juni 2012

I brevet står det også at de har tatt hensyn til at inntekten til min far er tilstrekkelig nok til at han kan betale bidrag for meg, da de har antatt at han har en gjennomsnittlig lønn på 32.000 canadiske dollar. Han er i jobb. Hvorfor han ikke har svart på brevet vet jeg ikke.

Sensurert mitt eget navn og navnet på skole.

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke hele brevet, men det er disse delene som skurrer mest for meg. Har jeg krav på 760,- per. måned fra august 2011 frem til juni 2012?

Nei, fra august 2010 til juni 2011. Dette burde jo vært utbetalt forlengst, som en løpende månedlig utbetaling, men det har tydeligvis tatt ekstra lang tid med saksbehandlingen pga manglende adresse til din far osv. (første brev kom i retur 06/10/10, NAV ba om korrekt adresse fra deg 26/01/11 og på nytt 04/03/11, de fikk det 07/04/11, de sendte nytt brev 19/04/11, som ikke er kommet i retur og dermed er formodet mottatt)

Noe usikker på prosessen, men når søknaden nå endelig er ferdigbehandlet tror jeg NAV kommer til å utbetale de 11x760 kr til deg, og kreve dem inn fra din far etterpå.

Lenke til kommentar

Min far har ikke gått med på noen avtale med NAV, og virker lite lysten til å betale noe som helst for meg (og mine to andre søsken). Ut i fra hva min mor sa må min far godta dette før NAV begynner å betale til meg.

Ganske frustrerende med tanke på at jeg skal flytte om en uke, da hadde det vært greit med litt ekstra penger i lommen.

Kan bare ikke fatte og begripe at han ikke har støttet sine egne barn gjennom så og si hele oppveksten.

Lenke til kommentar

Den bidragspliktige har ikke svart. Da varslet til den bidragspliktige ikke har kommet i retur, så anses vedkommende som tilstrekkelig varslet etter forvatningsloven § 16.

Er det andre en meg som reagerer på dette?

Først så sender dei eit brev med feil adresse, dette brevet blir sent i retur av posten p.g.a. ukjent adressat. Så sender dei eit nytt brev til ei anna adresse, dette brevet kjem ikkje i retur og blir heller ikkje besvart. Derfor hopper ein til den konklusjonen at brevet er levert og lest, men ikkje besvart.

Det er jo ikkje heilt utenkelig at brevet har fosvunnet i posten eller at det har blitt putta i ei postkasse som ikkje blir sjekka (fordi den f.eks er eigd av ein anna person).

Det er vel heilt innlysande at dersom ein ikkje er 100% sikker på at mottakeren har lest brevet så blir det heller ingen utbetalinger.

Etter som eg forstår så er det sent brev ein gong til korrekt adresse utan å få svar, burde ein ikkje ha sent purring som rekomandert brev eller eventuellt ringt vedkommande for å sikkre at han har mottatt vedtaket?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir sånn i helheten veldig vanskelig å få til da min far ikke virker mottagelig i det hele tatt til å legge av stusselige 700 kroner i måneden.

Hadde han bodd i Norge hadde det vært lettere, da hadde NAV trukket han direkte fra kontoen.

Er det andre en meg som reagerer på dette?

Han har lest brevene, og jeg har sendt melding til han på Facebook over lang tid om at det vil komme brev fra NAV ang. innkreving av bidrag.

Dette med adressene har både meg og han skyld i. Første gangen var NAV sin feil, da de skrev feil i gatenavn, bynavn, og fylke.

Andre gangen sendte jeg ved adresse til NAV i stor blokkskrift, men da hadde min far flyttet uten å informere meg. Jeg fikk min fars nye adresse som NAV sendte, og min far skrev til meg at han hadde lest brevet og skulle signere, har ikke hørt noe om saken siden.

Lenke til kommentar

Min far har ikke gått med på noen avtale med NAV,....

Dette har ingen betydning. Ut fra Norsk Lov og vedtaket gjort av NAV vil NAV kunne gå via Canadisk rettsvesen og kreve beløpet refundtert. De trenger ingen "avtale" med din far.

En av grunnene til at behandlingstiden hos NAV har tatt ekstra lang tid er (forårsaket av deg):

Den 26.01.2011 sendte NAV Internasjonalt en adresseforespørsel til bidragsbarnet, hvor vi ba om mer informasjon vedrørende den bidragspliktiges bosted.

Den 04.03.2011 sendte NAV Internasjonalt et brev til bidragsbarnet, hvor vi informerte om at vi ikke kunne behandle søknaden, da den bidragspliktiges adresse var ukjent.

Den 07.04.2011 mottok vi et brev fra bidragsbarnet med oppdaterte opplysninger vedrørende den bidragspliktiges adresse.

Siden bistandsvedaket er datert 14. uagust er det først ved neste utbetalingsrude fra NAV du tidligst kan forvente pengene for perioden august 2010 til og med juni 2011. Vedtaket gjelder bare for denne perioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...