Gå til innhold

Ny PSU kaputt - kan det være kablingsfeil ?

Anbefalte innlegg

Min helt nye PSU vil ikke starte opp PC'en.

Det spesielle med PSUen er at den ikke har 220V strømtilkoblingskontakten internt men den har en 20 cm ledning med kontakt for tilkobling til den eksterne apparatkabelen (220v), som skrues fast i kabinettveggen. Den interne kabelens 3 ledninger (2*220V+GND) er festet til kontakten med kabelsko.

Jeg mistenker at disse 3 ledningene er koblet feil, slik at jordledningen er byttet med en av de 2 andre. Kan det være mulig ? Hva skal teoretisk skje hvis det er tilfelle ?

Finnes det noen måte å måle kablene på for å avgjøre om min mistanke er riktig ?

Status på PC'en jeg prøver å få igang er at alle komponenter er testet og OK

bortsett fra PSU. Hovedkortets lysdiode som markerer at kortet er aktivt (?)

lyser grønt når PSU skrues på. Men det er også eneste tegn til liv.

Jeg synes å huske at hvis en strømkabel er koblet slik som jeg mistenker PSUen for å være

så vil apparatet kjøre på halv spenning ? Kan det være tilfelle her ?

Kanskje derfor kun en lysdiode er i live ? Håper det er noen på forumet som vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

grønn/gul leder er jord (GND).

Datakabelen jeg har tatt bilde av her er uten GND , så da vet du hvilke to tilkoplinger som er 220v AC og hvilken som er GND av de tre.

På din 'PSU 220V plug' må ikke nødvendigvis AMP kontaktpunktene i bakkant tilsvare pinnene inne pluggen 1-1 (kan godt være ledninger inni der).

Mål med multimeter.

post-35394-0-19965700-1313278010_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er et (EMI) støyfilter.

Spesifikasjon for YB-A1 10A her , samt kopling av line og load etc

http://www.yunpen-usa.com/index/yb%20series/yba1-a3/yba1-a3.pdf

Utfra hvordan load og ground (grønn/gul) har vært forklart tilkoplet på denne (riktig fra starten) tror jeg nok at man kan utelate at denne er feilkilden og at det er "et annet" problem.

Personlig ville jeg koplet på noen vifter (5v/12v) på en/flere utganger på den for deretter å prøve å jumpstarte den - ettefulgt av å måle utgangs spenningene for +12v , +5v og +3.3v på den.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Konklusjonen må bli at det ikke er snakk om kablingsfeil.

Litt mere info om bakgrunnen for den konklusjonen for de som er interessert kan sees på:

http://freak.no/forum/showthread.php?p=2213795#post2213795

Utgangspunktet mitt var å finne ut av om det kunne være noe så enkelt som en kablingsfeil før jeg returnerte PSU'en for å få erstattet den med en ny.

En ubesvart spørsmål vi sitter igjen med er hvorfor er den gamle PSU'en kablet annerledes ?

Men det får vi nok ingen svar på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...