ovind Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Min helt nye PSU vil ikke starte opp PC'en. Det spesielle med PSUen er at den ikke har 220V strømtilkoblingskontakten internt men den har en 20 cm ledning med kontakt for tilkobling til den eksterne apparatkabelen (220v), som skrues fast i kabinettveggen. Den interne kabelens 3 ledninger (2*220V+GND) er festet til kontakten med kabelsko. Jeg mistenker at disse 3 ledningene er koblet feil, slik at jordledningen er byttet med en av de 2 andre. Kan det være mulig ? Hva skal teoretisk skje hvis det er tilfelle ? Finnes det noen måte å måle kablene på for å avgjøre om min mistanke er riktig ? Status på PC'en jeg prøver å få igang er at alle komponenter er testet og OK bortsett fra PSU. Hovedkortets lysdiode som markerer at kortet er aktivt (?) lyser grønt når PSU skrues på. Men det er også eneste tegn til liv. Jeg synes å huske at hvis en strømkabel er koblet slik som jeg mistenker PSUen for å være så vil apparatet kjøre på halv spenning ? Kan det være tilfelle her ? Kanskje derfor kun en lysdiode er i live ? Håper det er noen på forumet som vet. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) GND skal måle full kontakt mot chassi. Fase -> GND gir deg ca 130VAC. Endret 13. august 2011 av Cerwell Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Har du en web link til 'denne PSUen' og dele med oss. Eventuelt produsent og modell nummer. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Gjerne ett nærbilde også så det er litt lettere å forstå også og så vi får se denne kuriositeten. Lenke til kommentar
ovind Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Antec AR-352, den nye til høyre og litt av den gamle til venstre. Se kabelsko ved 220V inntaket med hvit, sort og grønn ledning. Disse kan jo lett ha blitt koblet feil. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Ser ikke slik ut, grønn er tynn så antar den er jord. Mens de 2 andre er tykke og er ledere etter hva jeg ser på bildet. Og husker jeg korrekt er en vanlig PSU kabel med lederne på utsiden og jordingen i midten. 1 Lenke til kommentar
ovind Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Det har du rett i, og det høres riktig ut. Men så var det dette bildet av den gamle PSU'en da, hvordan forklarer du det ? Det er den forrige modellen, AR-350. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Grønn/gul kabel er vel som regel alltid jord, og jord skal være i midten på en standard kabel... Weird shit! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) grønn/gul leder er jord (GND). Datakabelen jeg har tatt bilde av her er uten GND , så da vet du hvilke to tilkoplinger som er 220v AC og hvilken som er GND av de tre. På din 'PSU 220V plug' må ikke nødvendigvis AMP kontaktpunktene i bakkant tilsvare pinnene inne pluggen 1-1 (kan godt være ledninger inni der). Mål med multimeter. Endret 13. august 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Litt vanskelig å se ut fra oppløsningen på bildet ditt - men det ser ut som tegn for sikringer inne i koplings dosen. Går det an å åpne den ? Lenke til kommentar
ovind Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Er dette bildet leselig ? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Det er et (EMI) støyfilter. Spesifikasjon for YB-A1 10A her , samt kopling av line og load etc http://www.yunpen-usa.com/index/yb%20series/yba1-a3/yba1-a3.pdf Utfra hvordan load og ground (grønn/gul) har vært forklart tilkoplet på denne (riktig fra starten) tror jeg nok at man kan utelate at denne er feilkilden og at det er "et annet" problem. Personlig ville jeg koplet på noen vifter (5v/12v) på en/flere utganger på den for deretter å prøve å jumpstarte den - ettefulgt av å måle utgangs spenningene for +12v , +5v og +3.3v på den. Endret 14. august 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
ovind Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Konklusjonen må bli at det ikke er snakk om kablingsfeil. Litt mere info om bakgrunnen for den konklusjonen for de som er interessert kan sees på: http://freak.no/forum/showthread.php?p=2213795#post2213795 Utgangspunktet mitt var å finne ut av om det kunne være noe så enkelt som en kablingsfeil før jeg returnerte PSU'en for å få erstattet den med en ny. En ubesvart spørsmål vi sitter igjen med er hvorfor er den gamle PSU'en kablet annerledes ? Men det får vi nok ingen svar på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå