Fredrik7le86 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Har tenkt bygge en media center pc som jeg kan koble till tv:en på stua (46" lcd) Lurte på om noen kan gi meg ett gott forslag på komponenter jeg kan bruke till selvbygget. Tenkte kjöre 1080p via HDMI. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hva er viktig for deg? Skal du spille på den? Skal du lagre data på den eller vil det ligge på en annen PC/NAS? Vil du kunne spille DVD/Blu-ray fra den? Vil du ha WiFi eller kabelnett? Skal du kjøre XBMC? Windows eller Linux? Vil du ha fjernkontrol, eller er det greit med trådløs mus/tastatur? Skal PC'en styre lyden også, eller skal den ut via HDMI til TV'en og så videre til stereo? Er det viktig at den er rolig? Vil du at den skal se fin ut, eller skal den gjemmes bort? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Hvor mye har du tenkt til å bruke på HTPC-en? Hvor mye lagringsplass har du tenkt deg til å ha på denne HTPC-en? Har du deler ifra før av? Litt mer info om hva du ser for deg Edit: Hva han skrev ovenfor egentlig.. Endret 13. august 2011 av b-real Lenke til kommentar
Fredrik7le86 Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Hva er viktig for deg? kun till film, youtube, se på bilder og soffa surfe Skal du spille på den? ja, enkle spill som age of empires 3 på lav grafikk. jeg har allerede en dyr spill pc så det blir mest film. Skal du lagre data på den eller vil det ligge på en annen PC/NAS? ja jeg vill ha mye minne så jeg kan laste ned store blu-ray filmer. Vil du kunne spille DVD/Blu-ray fra den? ja! Vil du ha WiFi eller kabelnett? wifi Skal du kjøre XBMC? Windows eller Linux? pirat windows 7 Vil du ha fjernkontrol, eller er det greit med trådløs mus/tastatur? trådløs mus og tastatur Skal PC'en styre lyden også, eller skal den ut via HDMI til TV'en og så videre til stereo? hdmi till tv. kan styre lyden med trådløs mus og tastatur og tv fjernkontrollen. har inget stereoanlegg enda. Er det viktig at den er rolig? om rolig betyr stille så ja Vil du at den skal se fin ut, eller skal den gjemmes bort? den skal se fin ut =) vill helst lande mellom 3-5000 om det er mulig Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Her kan du se, problemet ligger i prisen på en BluRay-spiller som er over 1000 alene. Her mangler du tastatur/mus, men utenom det så har du alt som trengs. Viften som medfølger i kabinettet er grei, men det finnes selvsagt bedre. Jeg hadde prøvd den først og sett om jeg var fornøyd, og om ikke så er det bare å bytte den ut senere. Med dette oppsettet kan du lett spille av alt som finnes av 1080P, men du vil ikke klare 3D-avspilling. Til det må du opp til nvidia GT 430 eller høyere, som igjen koster litt mere. Det finnes billigere hovedkort, men dette har både WiFi og Bluetooth integrert, som er greit når man skal kjøre trådløst tastatur/mus. Når det er sagt så får du med en USB dongle til mange slike tastatur/mus-pakker, så det er mulig at hovedkortet kan nedgraderes til rundt 6-800,- avhengig av det. Endret 14. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 her kan du se en liten pakke jeg har ordnet http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=962016&su=0DCE8291-11E0-457C-9724-3DE8D279F0C6 Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Anandtech testet en HTPC bygget nesten slik, og konklusjonen var så-som-så. Jeg vet ikke hva jeg hadde valgt, for å være helt ærlig. Jeg hadde nok valgt 2100T til fordel for 2100 om jeg skulle kjørt Intel, siden den har 35W TDP. Og sikkert slengt på nvidia GT 430 eller bedre for å få best mulig GPU-dekoding av video. Problemet for meg med FM1-sokkelen er at, såvidt jeg vet, så finnes det ikke mITX-kort til den på det Norske markedet enda. ASUS lanserte mITX FM1-kort den 2. August, som betyr at det kommer nok her snart Da er det kanskje aktuelt, for AMDs Zacate/E-350 er ikke kraftig nok desverre. Men uansett så har den problemet med TDP på 100W. Såvidt jeg vet er TDP for Nvidias GT 430 rundt 50W, som betyr at setter man den sammen med en i3 2100T, kommer man kombinert opp på 85W. Men ja, det er jo bare 15W mindre enn Llano. Jaja, vanskelig valg Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Llano cpu eller APU-ene har cpu og GPU kombinert i en cpu, så du trenge rikke noe skjermkort da Lenke til kommentar
Fredrik7le86 Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Takk for alle greie tips og råd. Skal gjøre litt research basert på anbefalningene =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå