Gå til innhold

Spørsmål om Venstre

Om din oppfatning av partiet Venstre  

39 stemmer

1. 1. Er du positivt eller negativt innstilt i forhold til partiet Venstre?

• Positivt
      20
    • Negativt
      8
    • Likegyldig
      11
    • Ingen formening
      0

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste forsøkt å sette meg inn i politikken til Venstre. Resultatet av det, endte med at jeg nå sterkt vurder å stemme på dette partiet både under kommunevalget og stortingsvalget.

Men det er en del jeg lurer på...

På Venstre sitt nettsted står det følgende:

"Venstre vil ha en storstilt satsing på skole, kunnskap og forskning, og dette er førsteprioritet i våre alternative statsbudsjetter."

Hva slags forskning er det det er snakk om? Er det for eksempel forskning på sykdommer som kreft, ADHD, og liknende? Går det ut på å utvikle bedre medikamenter og forske på nye behandlingsmåter for ulike sykdommer etc? Hva slags forskning ønsker dem å satse på?

Selv tror jeg forskning er svært viktig for at samfunnet skal bevege seg fremover. Er det mange partier som satser på forskning, eller er Venstre det beste partiet du kan velge dersom du er en veldig ivrig tilhenger av å bruke penger på forskning og sånt?

Dette kan også være en tråd hvor man kan si sine meninger om partiet Venstre- av både positiv og negativ art. Jeg ønsker å vite så mye om dette partiet som mulig egentlig, og høre deres ulike meninger om partiet, siden jeg, har begynt å endre kurs i politikken, og blitt ør-litt mer høyreorientert enn tidligere, og vurderer å stemme på dette partiet, i stedet for AP som jeg stemte på sist. =)

Kan noen også forklare meg hvordan de forholder seg til i forhold til andre politiske partier? Og hva som skiller dem fra andre partier, og hvilke partier de har mest til felles med, og liknende?

Til dere som har stemt. Kan dere forklare hvorfor dere stemte som dere stemte?

PS: Som nylig Venstre velger, så er jeg også mot DLD!

- Det er også mulig jeg melder meg inn i partiet og blir medlem, etterhvert

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags forskning er det det er snakk om? Er det for eksempel forskning på sykdommer som kreft, ADHD, og liknende? Går det ut på å utvikle bedre medikamenter og forske på nye behandlingsmåter for ulike sykdommer etc? Hva slags forskning ønsker dem å satse på?

Mer på forsking generelt, tror ikke at de har noe imot stamcelle forskning og slikt. Muligens mindre på olje og andre forurensende kilder, da er veldig miljøbevisste.

Og syns de er nærmest SV, minus den sosialistiske ideologien. De er for at innvandring skal fortsatt være mulig, mer til skole og miljø og de har ikke vist nevneverdig motstand mot homofile.

Lenke til kommentar

Jeg stikker inn et generelt svar:

Forskning er i busjettet for 2011 tilgodesett med 23 mrd kroner.

En Økning på 550 mill fra 2010.

Dette med AP fremmerst i skuta.

AP har og flere ganger uttalt at de prioriterer personvern og privatliv.

Dette helt frem til at de i sammarbeid med Høyre presset gjennom DLD.

Høyre vil forresten bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket.

Politikere i dag har en stor fordel:

Du og jeg hører på det de sier og vi lar oss 'imponere', men vi glemmer å se på hva de har utrettet til nå.

Både på godt og vondt.

Jeg har ingen tro på at en ny regjering vil gi oss merkbare forskjeller.

Dette fordi de må forholde seg til de samme faktorene som alle andre i sine avgjørelser.

Frp vil gi noen tusen færre i innvandring og Venstre noen mill ekstra til forskning osv, men ingen vil ta grep så radikale at det blir noe å skrive om.

Mange gir AP kred for alt de har utrettet her i landet.

Om jeg hadde hatt samme snekkeren siden krigen, så hadde ikke jeg hatt så mange andre å takke heller.

Slik forholder jeg meg til partiene.

Det er ikke så farlig hva jeg stemmer, så lenge det ikke er AP.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mer på forsking generelt, tror ikke at de har noe imot stamcelle forskning og slikt. Muligens mindre på olje og andre forurensende kilder, da er veldig miljøbevisste.

Okei.

Etter hva jeg har lest angående miljø, så vil de satse på fornybar energi. Selv syntes jeg det høres fornuftig ut. Olja vil vi jo tjene på i lang tid fremover, men ikke i all evighet: Derfor er det jo lurt å satse på en løsning for fremtiden også. For meg høres det helt genialt ut. :- )

Og det bevarer jo en god del jobber innen fisking etc?

Dette er jo spesielt viktig å ta vare på dersom man også er interessert i å bevare den Norske vakre naturen, og legge mer til rette for folk som liker og fiske og som vil ha dette som heltidsjobb. Ikke sant?

Fant programmet deres i pdf nå.

Dette fant jeg angående olje og slikt:

Reform for et moderne lavutslippssamfunn

I dag er vår velstandsutvikling basert på utvinning og forbrenning av fossil energi; kull, olje og gass. Dette er i ferd med å endre klimaet på jorda dramatisk, og Norge har som leverandør av kull, olje og gass et stort ansvar.

Venstre vil at Norge i neste stortingsperiode skal ta de avgjørende stegene fra å være en fossilnasjon til å bli et samfunn basert på fornybar energi. Vi vil at Norge skal være i tet med å utvikle og ta i bruk ny teknologi, skape nye miljøarbeidsplasser og gjøre omstillinger på alle samfunnsområder som har konsekvens for klimaet.

Det krever mindre skatt på arbeid og mer skatt på miljøfiendtlig

atferd (fra «rød» til «grønn» skatt). Vi må også gradvis redusere

utvinning av olje og gass til fordel for en stadig sterkere satsing på fornybar energi. Slik sikrer vi at Norge opprettholder sin velstand og vår posisjon som energinasjon også i en ny, fossilfri tidsalder.

Venstre vil beskytte våre mest sårbare havområder mot olje- og

gassaktivitet, til fordel for bærekraftig ressursutvinning gjennom

fiskeri og fornybar energi.

Når det kommer til stamcelle fant jeg ikke akkurat så veldig mye.. :- p Kan du utdype?

Og syns de er nærmest SV, minus den sosialistiske ideologien.

Vel. Nå er jo Venstre ganske så til høyre i politikken. Sv er ganske så til venstre. Jeg ser i alle fall ganske store forskjeller. Kanskje det ikke finnes så alt for mange metoder å bevare naturen på?

De er for at innvandring skal fortsatt være mulig,

Hva mener du med dette? Er det partier som mener at innvandring ikke skal være mulig?

mer til skole og miljø og de har ikke vist nevneverdig motstand mot homofile.

Hehe. Syntes måten du ordlegger deg på er litt morsom. Det hele skal liksom være litt "tørt" og "uinteressant" liksom. :) hehe.

Etter å ha lest en del nå, så vil jeg si at jeg ikke har fått den oppfatningen. =)

Jeg fant foresten en god side som omtaler Venstre og homofili etc.

http://www.venstre.no/buskerud/drammen/artikkel/18204

Og så fant jeg noe om dette i Venstres program:

13.2.5 Likeverd og likestilling

Venstres mål er at alle mennesker skal kunne delta i samfunnet på lik linje med andre uavhengig av kjønn, nedsatt funksjonsevne, etnisitet, religion eller seksuell orientering.

Diskriminering bryter med grunnleggende menneskerettigheter.

Kvinner og menn skal ha like muligheter for å påvirke samfunnsutviklingen og likestilles på alle samfunnsområder. Også næringslivet har et ansvar for likestilling.

I lønnsforhandlinger der det offentlige er part, må det legges vekt på at kvinnedominerte yrker sikres en lønnsmessig rettferdighet.

Fleksibiliteten i arbeidslivet må økes slik at det blir

enklere å kombinere hensynet til omsorg og karriere.

En uforholdsmessig stor andel av lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) sliter med rus, selvmordstanker og psykiske problemer. Særlig har lesbiske, homofile, bifile og transpersoner

med innvandrerbakgrunn store utfordringer, og kan ofte ikke leve åpent med sin seksuelle orientering. Homoseksualitet er forbudt i mange land og straffes i enkelte land med døden. Norge må gå foran internasjonalt for å fremme LHBT-rettigheter.

Manglende tilgjenglighet er et stort hinder for at mennesker med nedsatt funksjonsevne kan delta i samfunnet på lik linje med andre. Venstre mener det er vår plikt å utforme samfunnet fysisk

slik at alle får størst mulig bevegelsesfrihet.

Derfor vil Venstre:

• At det også skal tas hensyn til seksuell orientering ved avgjørelsen av om legemsfornærmelse eller legemsbeskadigelse er utført under særdeles skjerpende omstendigheter.

• Legge til rette for at eksisterende bygg, anlegg og uteområder er universelt utformet fra 2020. Eksisterende transportmidler skal være universelt utformet innen 2025.

• Innarbeide krav om universell utforming i offentlige anbud.

• Sørge for at informasjon fra det offentlige er tilgjengelig for alle. Offentlige etater og foretak må ha nettsider som er universelt utformet.

• Arbeide for at minst 20 prosent av alle nye boliger skal være universelt utformet.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg stikker inn et generelt svar:

Forskning er i busjettet for 2011 tilgodesett med 23 mrd kroner.

En Økning på 550 mill fra 2010.

Dette med AP fremmerst i skuta.

AP har og flere ganger uttalt at de prioriterer personvern og privatliv.

Dette helt frem til at de i sammarbeid med Høyre presset gjennom DLD.

Høyre vil forresten bygge samfunnet på tillit til enkeltmennesket.

Politikere i dag har en stor fordel:

Du og jeg hører på det de sier og vi lar oss 'imponere', men vi glemmer å se på hva de har utrettet til nå.

Både på godt og vondt.

Jeg har ingen tro på at en ny regjering vil gi oss merkbare forskjeller.

Dette fordi de må forholde seg til de samme faktorene som alle andre i sine avgjørelser.

Frp vil gi noen tusen færre i innvandring og Venstre noen mill ekstra til forskning osv, men ingen vil ta grep så radikale at det blir noe å skrive om.

Mange gir AP kred for alt de har utrettet her i landet.

Om jeg hadde hatt samme snekkeren siden krigen, så hadde ikke jeg hatt så mange andre å takke heller.

Slik forholder jeg meg til partiene.

Det er ikke så farlig hva jeg stemmer, så lenge det ikke er AP.

Fant noe angående Venstre og DLD:

02.06.2009 Venstre mener at internett er et viktig verktøy for å fremme kommunikasjon, samkvem og handel, både internt i Norge og på tvers av landegrensene. Internett gir muligheter for enkeltindividet som aldri har eksistert tidligere, det kan effektivisere offentlig virksomhet og gjøre offentlige tjenester lettere tilgjengelig.

For at internett skal ha disse fordelene, mener Venstre at det er vitalt å opprettholde et åpent og fritt internett. Venstre er kritisk til statlige inngripen i infrastrukturen, som for eksempel pålegg om å filtrere internettrafikk, eller pålegg om å føre logger over hvilke data brukerne sender. Myndigheter skal ikke ha adgang til å filtrere internett, med unntak av overgrepsbilder av barn. Dersom internettleverandørene får anledning til å diskriminere data ut fra innhold, trues prinsippet om nettnøytralitet på internett. Internettselskaper må, på samme måte som post- og telefonselskaper, være fri for ansvar for innholdet i dataene som formidles

Venstre vil:

- Arbeide for å hindre at EUs datalagringsdirektiv blir en del av norsk lov, og om nødvendig bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen.

Kilde

http://www.venstre.no/artikkel/21178

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

DLD ble godkjent av EU i 2006.

DLD ble innført med EØS som delargument.

Venstre er pro EØS.

Skal venstre legge inn norgeshistoriens _andre_ veto mot et EU direktiv?

Ja. Det er det de sier.

Legg ned veto mot Datalagringsdirektivet !

Sitat:

Retten til privatliv, og til ikke å bli overvåket av myndighetene – uten at det foreligger en rettslig kjennelse, basert på konkret mistanke – burde være en selvfølge i et fritt og demokratisk samfunn. Selv i et høyteknologisk samfunn som det norske bør det være mulig å leve et sporløst liv. Som lovlydige borgere forventer Venstre at staten ikke pålegger tele- og internettoperatører å lagre detaljert informasjon over lang tid. Som borger ønsker jeg å føle meg trygg på at staten ikke lagrer detaljinformasjon om meg i ulike registre, som uten min viten og vilje kan kobles sammen, og brukes i den detaljert og nærmest helhetlig kartlegging.

EU-direktiv 2006/24/EF om datalagring kan bli en del av norsk lov i løpet av de nærmeste par årene. Direktivet pålegger teleselskap å lagre informasjon om hvem som ringer, hvem det blir ringt til, når det blir ringt og hvor det blir ringt fra. De samme opplysningene skal lagres for tekstmeldinger. Internettilbydere får pålegg om å lagre informasjon om involverte IP-adresser, navn og adresse på registrerte nettbrukere, tidspunkt for innlogging og utlogging, avsender og mottaker for all e-post, samt geografisk lokalisering. Selve innholdet lagres ikke, men all data om trafikken skal lagres i opptil to år.

Det er først og fremst de lovlydige borgerne som blir rammet. Det er også viktig å understreke at politiet i dag har mulighet til å “fryse” trafikkdata fra mistenkte personer. Å lagre informasjon om kontakt mellom mennesker som ikke er mistenkt for noe – i tilfelle det skjer noe kriminelt i fremtiden – er et alvorlig brudd mot det grunnleggende liberale rettsprinsippet om at man er “uskyldig inntil det motsatte er bevist”.

Tenk deg at det står en myndighetsperson ved postkassen din hver dag. Han registrerer all posten din. Hvem som er avsender, når den er sendt, hvor den kommer fra og hvor stort omfang den har. All informasjonen som nedtegnes legges i en database og lagres for et tidsrom av 6-24 måneder. Hadde du syntes det var ok? Du hadde sannsynligvis blitt fly forbanna og bedt vedkommende forsvinne til et vesentlig varmere strøk.

Men når myndighetene gjør det samme med e-posten din og i tillegg lagrer all informasjon om hvem du ringer til, hvor lenge samtalen varte, hvor mobiltelefonene din befant seg da du ringte og hvor mottakeren av samtalen befant seg. Og gjør det samme med alle SMSene og MMSene dine.

Samtlige personvernmyndigheter innenfor EØS-området har for lengst påpekt at lagringsdirektivet frontkolliderer med Den Europeiske Menneskerettighetserklæringens artikkel 8 om retten til en respektert privat sfære.

Personvernet kan aldri bli bra nok – men i Norge er det allerede for dårlig. Skal vi akseptere at det svekkes ytterligere?

Nei, naturligvis ikke!

I bunn og grunn er det bare en måte å stanse direktivet på: Nekte å ta det inn i norsk lovverk. Det vil samtidig sette EØS-avtalen i fare, og true andre vitale norske interesser. Spørsmålet er om ikke denne saken er av så avgjørende prinsipiell art at alle må foreta en grundig sjeleransakelse, og finne ut om ikke grensen bør gå her.

Les også:

- Må si nei til Datalagringsdirektivet

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hmmm... Ikke mange svar jeg får her nei. Er dette partiet så uinteressant for dere at dere ikke gidder å skrive om det en gang?

Jeg sitter med den følelsen. Men, jeg oppfordrer folk med peiling og svare meg, siden jeg ønsker å vite så mye som mulig. Jeg håper på det sterkeste at jeg får mer svar i senere, (helst nå) i alle fall i morgen.

Må man starte en tråd om det kontroversielle partiet FrP, dersom det skal interessere folk her inne?

Jeg begynner virkelig å lure. Alle her er Høyre, og FrP, AP og SV velgere? Ingen Venstre-velgere eller Venstre-sympatisører?

Håper noen svarer meg. Jeg skrev desverre dette innlegget på feil forum i går, så da har jeg vel bare meg selv å takke...

Men igjen håper dere kommer med deres meninger, og kunnskaper som kan gjøre meg mer klok på partiet Venstre.

Mvh

Turbo ;)

Lenke til kommentar

Stemme: Likegyldig:

Partifordelingen har liten innvirkning på vår hverdag da alle må spille etter de samme forutsettningene og reglene.

AP har styrt landet i +60 år og dermed operert inn malen for hvordan ting fungerer.

Det skal til et ganske grovt sett med baller for å velte landet i en ny rettning.

Nå alt kommer til alt og makten kommer til politikeren er det bare en vei å gå, og det er veien med mere makt til politikeren.

Man får ikke mere makt ved å bryte strømmen.

Lenke til kommentar

Hva vil det si at: "Borgerlønnen skal være på 2 G" ?

Hva menes med 2 G???

Dette har jeg lurt på lenge nå... Noen som vet?

De som har stemt negativt, hva mener dere er negativt ved Venstre?

*Nysgjerrig* :dribble:

1G er statens Grunnbeløp = ca kr. 78 000,- I året. http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Grunnbeløpet+(G)

Takker for et meget godt svar!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Stemme: Likegyldig:

Partifordelingen har liten innvirkning på vår hverdag da alle må spille etter de samme forutsettningene og reglene.

AP har styrt landet i +60 år og dermed operert inn malen for hvordan ting fungerer.

Det skal til et ganske grovt sett med baller for å velte landet i en ny rettning.

Nå alt kommer til alt og makten kommer til politikeren er det bare en vei å gå, og det er veien med mere makt til politikeren.

Man får ikke mere makt ved å bryte strømmen.

Hvis alle tenkte slik som deg. Da ville vi aldri klart det i alle fall. Det er en meget stor feil å tenke slik. Og stemme på noe etter dette argumentet, kan ikke jeg se på som noe annet enn feil heller. Dersom du vil ha vekk DLD, så stem Venstre, for venstre har en holdning, og en ideologi som svarer til at slike ting, og andre liknende ting ikke er akseptabelt.

I Venstres idologi, er enkeltmenneskets rettigheter, og frihet fra overformynderiet vektlagt mest og er den grunnleggende holdningen i partiet.

Hvis mange nok stemmer på Venstre, vil altså slike ting, og tilsvarende ting, ikke bli akseptert i fremtiden. Og siden Venstre har så gjennomført god politikk, ser jeg ikke noen god grunn til at ikke flere skulle velge dette partiet. Det er landets eldste parti. Og dersom du er Høyre-vendt, så er Venstre det nærmeste du kommer Høyre og FrP i politikken (økonomisk).

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du terper på sosialistiske og borgerlige linjer, velg heller etter sak.

Jeg terper ikke på sosialistiske og borgerlige linjer som du kaller det. Jeg velger etter saker, og politisk innhold!

Men folk snakker om at Venstre er noe ala SV, det var det jeg ville påpeke som en feil. Men selvsagt er det ikke så alt for mange måter å bevare naturen på....

Lenke til kommentar

Venstre er i mine øyne et borgerlig parti, bare med mer positivt snakk om miljø og innvandring.

Venstre er et av de siste partiene jeg kunne vurdert å stemme på. Husker på en brosjyre jeg fikk av LO i 2009, hvor LO spurte hva partiene mente om forskjellige arbeidsrettigheter som LO var positive til. Så vidt jeg husker var det to partier som var negative til alle punktene - Venstre og FrP.

Lenke til kommentar

Venstre er i mine øyne et borgerlig parti, bare med mer positivt snakk om miljø og innvandring.

Venstre er et av de siste partiene jeg kunne vurdert å stemme på. Husker på en brosjyre jeg fikk av LO i 2009, hvor LO spurte hva partiene mente om forskjellige arbeidsrettigheter som LO var positive til. Så vidt jeg husker var det to partier som var negative til alle punktene - Venstre og FrP.

Og hva var negativt ved dette? Og hva slags grunn hadde Venstre for å være negative til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...