Gå til innhold

Hjelp til kjøp av laptop til skole- og spillbruk

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til en god laptop til gaming og skolebruk? Skal gå dataingeniør, så regner med jeg trenger litt plass på pc-en. Tenkte muligens også å bruke den til noe bilde- og videoredigering.

Prisklasse: 5-8k

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610596#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641097

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635495

- Kristoffer

Endret av empetre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er det å bestille fra Dustin home? Om det skulle være noe galt, tar de frakten på sin kappe osv? Er de snille på reperasjoner? Er egentlig ikke noe fan av å bestille fra andre steder enn komplett (har så god erfaring derfra). :)

Lenke til kommentar

Oi, du går for 15"!? Studerer selv data (siving), og jeg kunne aldri ha brukt noe som er større enn 13" og som veier mer enn 2kg.

Du er ufattelig mobil som student, til/fra skolen 5 dager i uken, frem og tilbake mellom forelesninger, øvinger, gruppearbeid/prosjekter, frivillige verv og annet. phew... -Og ikke minst, en 15" i forelesningssalen er meget stort og _veldig synlig_ (mener jeg).

Ytelsen på dagens 13" er gode, en i5/i7 med 4-8gb minne + integrert skjermkort f. eks intel HD3000. Om du får råd (evt etterhvert), så kan du sette en ekstern skjerm m mus+tastatur (+ evt dockingstasjon) og vips så har du et godt oppsett for tyngre oppgaver.

Problemet er vel heller "muligens videoredigering". Snakker vi adobe premiere / after effects nivå eller mer enkel hobbyredigering? For førstnevnte setter et heeelt annet type krav til maskinen din.

Uansett, ville bare nevne det tilfelle du ikke har vært innom tanken, jeg har opplevd mange som har solgt sine nye 15" etter kort tid for å kjøpe mindre maskiner. Sure penger å tape når man er en fattig student :p -Men for all del, mange som har det flott med sine 15" også :)

Endret av tiddylicious
Lenke til kommentar

Bare hobbyredigering. Jasså? :( Har jo bil, så til og fra skolen er ikke stress. Har jo hatt 15" på vgs nå, ikke hatt no problem med å pakke ned mellom forelesninger. Hvordan mener du at den tar stor plass i forelesningssalen? Har ikke vært på slike forelesninger, så vet ikke helt hvor stor plass man har til disposisjon.

Lenke til kommentar

Bare hobbyredigering. Jasså? :( Har jo bil, så til og fra skolen er ikke stress. Har jo hatt 15" på vgs nå, ikke hatt no problem med å pakke ned mellom forelesninger. Hvordan mener du at den tar stor plass i forelesningssalen? Har ikke vært på slike forelesninger, så vet ikke helt hvor stor plass man har til disposisjon.

Ups, jeg formulerte meg ganske dårlig :blush: . Nå vet jeg ikke ikke hvilken skole du skal gå på, så det kan hende dette ikke er tilfellet for deg.

Veldig mange forelesningssaler er fysisk store med plass til mange. De har relativt liten bordplass. For å illustrere, hvis du har en A4 kladdebok og åpner den i to, så har du ikke mye plass igjen før du er over til naboen. Samtidig er en 15" høyere, som du kikke over for å følge med. -Og så det aller beste, alle bak deg vil lettere se hva du gjør på maskinen. Man sitter rett bak, og litt høyere opp. Altså, helt perfekt for innsyn. Kjempegøy når folk f. eks plutselig får en personlig melding opp på msn, eller at de er for raske med auto complete på urln i nettleseren og havner feil sted :p

Dog vil ikke en 13" unngå disse tingene, men den er et godt skritt i riktig retning.

Man kan argumentere for at det strengt tatt ikke er nødvendig med en laptop på (ganske mange) forelesninger, men da er det hvertfall irriterende å drasse på ekstravekt bare fordi man skal ha en kort økt med gruppearbeid eller har øving blant alle forelesningene.

Ved studiestart hadde jeg samme dilemma som du har nå, og heldigvis fikk jeg tips om å gå for en lettere og mindre maskin, og det har jeg aldri angret på i ettertid, snarere tvert imot.

Jeg tror du kanskje bør tenke litt over dette, se det kanskje litt an i noen dager når du starter på skolen. Da får du et veldig innblikk i hvordan ting er og hva du faktisk trenger, både med tanke på ytelse og størrelse.

Lenke til kommentar

Jeg låner denne tråden litt siden jeg starter på dataingeniør på HiST i morgen og trenger tips til laptop for skolebruk, jeg har rådført meg med en som starta der i fjor, og går for maks 15.6" skjerm.

På forelesningene der skulle det være helt greit med såpass stor skjerm.

Den skal brukes kun til programmering og andre ting på utdanningen, siden jeg har en stasjonær til alt annet.

Pga dette så tenker jeg at jeg ikke trenger å bruke mer enn 6000 på PC ivertfall, kanskje mindre? Kunnskapen min på fysiske PCer er desverre begrenset til stasjonære.

Er dette f.eks en god PC til mitt bruk? Jeg kommer ikke nødvendigvis til å kjøpe PCn fra elkjøp, ikke usannsynlig at jeg bestiller fra komplett e.l.

Lenke til kommentar

Jeg låner denne tråden litt siden jeg starter på dataingeniør på HiST i morgen og trenger tips til laptop for skolebruk, jeg har rådført meg med en som starta der i fjor, og går for maks 15.6" skjerm.

På forelesningene der skulle det være helt greit med såpass stor skjerm.

Den skal brukes kun til programmering og andre ting på utdanningen, siden jeg har en stasjonær til alt annet.

Pga dette så tenker jeg at jeg ikke trenger å bruke mer enn 6000 på PC ivertfall, kanskje mindre? Kunnskapen min på fysiske PCer er desverre begrenset til stasjonære.

Er dette f.eks en god PC til mitt bruk? Jeg kommer ikke nødvendigvis til å kjøpe PCn fra elkjøp, ikke usannsynlig at jeg bestiller fra komplett e.l.

Den har ikke dedikert grafikkort = svært begrenset mulighet for spill.

Selv hadde jeg tatt en kikk på http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=638000 Greit skjermkort og mye PC for pengene.

Slik jeg ser det er det ikke noen vits i å bruke mer på en PC med mindre du vil ha bedre skjerm (fullHD) eller bedre grafikk. Om så er Asus N55SF en meget god kandidat, men koster en del mer; http://www.dustinhome.no/asus-n55sf-ci7-20-8gb-750-gt555m-156-w7hp/product/5010600760

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Som jeg sa så skal den ikke brukes til spill eller no annet, da jeg har en stasjonær for dette.

Kun skolearbeid, f.eks programmering i Java.

PCn i den første linken din ser grei ut, men hvor lenge varer batteriet?

Endret av Persn
Lenke til kommentar

Som jeg sa så skal den ikke brukes til spill eller no annet, da jeg har en stasjonær for dette.

Kun skolearbeid, f.eks programmering i Java.

PCn i den første linken din ser grei ut, men hvor lenge varer batteriet?

Ca 4 timer nettsurfing, 2 timer film, og en drøy time intensiv spilling. Aceren du linker til holder nok en time mer på nettsurfing og film, uten at jeg kan si det sikkert.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Høres greit ut, jeg tror jeg kommer til å gå for en Asus Asus X53SV-SX096V, med mindre det er noen som har en grunn til at jeg ikke skal gjøre det.

Den pc'n er ikke veldig mye for pengene. Den er stor, tung, og har dårlig batteritid. Til dine krav ville jeg for eksempel ha anbefalt

http://www.dustinhome.no/asus-u36sd-ci5-23-4gb-500-gt520m-133-w7hp/product/5010601018

samme prosessor. litt mindre minne. Mye bedre batteritid (Større batteri og litt mer strømgjerrig). Litt dårligere grafikkløsning. Lettere og fysisk mindre når du er på farten. Mye mer for pengene.

Lenke til kommentar

Høres greit ut, jeg tror jeg kommer til å gå for en Asus Asus X53SV-SX096V, med mindre det er noen som har en grunn til at jeg ikke skal gjøre det.

Den pc'n er ikke veldig mye for pengene. Den er stor, tung, og har dårlig batteritid. Til dine krav ville jeg for eksempel ha anbefalt

http://www.dustinhome.no/asus-u36sd-ci5-23-4gb-500-gt520m-133-w7hp/product/5010601018

samme prosessor. litt mindre minne. Mye bedre batteritid (Større batteri og litt mer strømgjerrig). Litt dårligere grafikkløsning. Lettere og fysisk mindre når du er på farten. Mye mer for pengene.

Enig -To celler mer på batteriet er absolutt viktigere enn at den har et litt bedre graffikkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...