Gå til innhold

LGA1155 build ~13000, klarer du bedre?

Anbefalte innlegg

MB: ASUS Maximus IV Extreme-Z, Socket-1155 (2 GBit NIC)

CPU: Intel® Core™ i7-2600 Processor 1 2

RAM: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 12GB CL9 3x 4GB, utnytter dette triple-tingen?

DISK: 2 x Western Digital Caviar® Black 750GB

SSD: Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

Box: Fractal Design Arc Midi Tower Sort

GPU: XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan" Folk sier denne bråker?

PSU: Corsair HX 850W PSU

Cooler: Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler

= 12.327,00 NOK (Uten SSD)

= 13.826,00 NOK (Med SSD)

Vurderer å droppe SSD og vente litt med den, og kjøre de 2 WD i mirror. Eventuelt kan jeg droppe kjøleren.

Endret av hufthamar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først noe viktig: RAMvalget ditt. 1155 platformen har IKKE tripplechannel. Den bruker dualchannel. Mitt råd er å gå for 2x4GB (8GB totalt). Dette er da meeer enn nok for så og si alt, men du vil likevel få full utnyttelse av dualchannel OG du har mulighet til å oppgradere til 16BG i fremtiden om du noen gang skulle trenge det. Don't worry forøbrig over at platformen "bare" har dualchannel. Pga. bedringer i minnekontroller osv. så har platformen så mye minnebåndbredde at det så og si aldri vil være en flaskehals. Anandtech testet faktisk dette for 1155 platofrmen og konkluderte vel kort sagt med at over 1333Mhz dualchannel var det lite å hente i ytelse, og over 1600Mhz var det nesten ingen endring.

PS: de tullete kjøleribbene på rambrikkene du har valg har ingen faktisk funksjon. Det kunne like gjerne vært flammemønster på dem... DDR3 blir knapt nok lunken og har ingenting å hente på kjøling værken ytelsesmessig er for stabilitet. Ved mindre du vil ha det for utseende sin del så velg RAMen basert på at den er minst 1333Mhz (eller 1600Mhz om du vil bruke marginalt mer penger for marginalt mer ytelse) + at prisen er lavest. Mer er det ikke å tenke over i forhold til RAM nå.

Gå ned til en 2500K fremfor 2600K. Du betaler veldig mye ekstra der for nesten ingenting. Det kommer selvfølgelig litt ann på hva du bruker maskinen til - men det er få områder der hyperthreadingen spiller særlig sterkt. Vi snakker da hovedsakelig om massivt multithreadede applikasjoner for tung tallknusing - encoding osv. Utifra oppsettet så anntar jeg at dette ikke noe du vil bruke maskinen til så veldig ofte anyway.

Så gå ned til 2500K, spar en del penger der og bruk de pengene på SSD i stedet. Jeg er mest keen på Agility 3 og Vertex 3 i disse dager, men jeg kjenner ikke nok til Corsair force til å si bastant at Vertex3/agility3 er bedre - men det kan du gjerne se litt på selv evt. Jeg garanterer det ihvertfall at du vil merke SSDen hundre ganger mer enn forskjellen mellom en 2500K og en 2600K. I en slik prisklasse er det for dumt å ikke ha en - enn om det betydde at du kjøpte en lite 60GB bare for OSet.

snurredisk HDDer: Her ser jeg ikke helt poenget. Hvorfor 2x750GB disker? Disse koster 500 pr stykk. Det finnes helt fine 2TB modeller for 550. Når du har SSDen for OSet og de mest brukte programmene så trenger du bare noe bulk storage - ikke noe "bra ytelse snurredisk" slik som disse black utgavene. Black diskene er bedre egenet til å takle et OS på seg enn diskene ment for ren lagring ja - men hva betyr det når diskene uansett bare skal brukes til fillagring? alle diskene kopierer raskt og greit når det er snakk om overføring av store filmengder anyway pga. mye cache osv.

Her er en disk jeg bruker selv og som jeg ikke har noe problem med å annbefale som en lagringsdisk:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=709038

Kjøp en eller to av disse avhengig av hvor mye langringsplass du føler du trenger og om du føler behov for redundans eller ikke.

CPUkjøleren din og kabinett kjenner jeg ikke godt nok til for å kommentere på egentlig. Overlater det til noen andre.

Siden du sparer rundt 800 på CPU, og du kan få 2x4 enkel for 3-400kr (så vi sparer 530-630 der), så burde da totalprisen med enringene falle på rundt 12.500 sånn veldig røfft regnet (gitt at du velger å gå for 2 lagringsdisker). Det passer vel flott med prismålet ditt?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

Bruken vil være typisk:

Flere Visual Studio 2010 oppe samtidig, ~300-400 MB for hver prosess.

Flere VMware/VirtualBox'er oppe samtidig (for å unngå clutter i hovedOS) Så det er her threading vil være kurrant.

Dagens nettlesere bruker ganske mye minne, pga de er delt opp i flere prosesser, og da antar jeg det er kurrant med rask threading.

Og tilfeldig spilling på relativt nye spill som kommer denne høsten. Bl.a The Elder Scrolls: Skyrim, og eldre som GTA4. Noen FPS spill må jeg også unne meg.

De 2 diskene er ment å være i mirror, jeg er rett og slett lei disker som dør og data som ikke kan bli hentet uten å betale IBAS. Så 500 kr er billig vs. 16k hos IBAS. Jeg er allerede "tom" for plass på de andre maskinene. Det er store datafiler, dvs, f.eks SQLite (opp til flere GB pr. database). Så det blir tildels random/sequential reads på "data" diskene. Men akkurat dette er "godt nok" å ikke brukes på SSD. Det kommer ann på selvfølgelig. Sikkert mulig å midlertidig bytte til SSD og SHD (SnurreHardDisk) når performance kreves.

Min opprinnelige build kan leses på forumet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1365343&view=findpost&p=18133982&hl=&fromsearch=1

Men etter noen tips så ble det klart for meg at den type brikkesett som nevnt i tråden var på slutten nær.

Jeg foretrekker å handle 1 sted enn 6 forskjellige, og med det forstår jeg at prisen ikke alltid er like bra dersom jeg skulle ha spredt bestillinger rundt hos flere forhandlere. Men en eller 2 komponenter kan jeg kanskje vurdere... "it depends"

Beklager jeg ikke satte premissene med en gang!

Hils TNSe ;-)

Lenke til kommentar

Jeg skal se om jeg kan sette opp et konkret forslag rent fra komplett for å gjøre det enkelt.

Les forresten gjennom svaret mitt over ne gang til. jeg editet det ganske kraftig for kort tid siden. det er viktig at du leser det om RAMen for eksempel.

BRB med en liste...

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar!

Bytter ut RAM, men ønsker minimum 12 GB minne. Databaser har en tendens å bli ganske store i min verden. Så må finne et 2x6 om det finnes. Om det ikke gjør det så må jeg tenke litt på det. Kombinert med programmer som sluker RAM(Visual studio, VMWare/VirtualBox), så trenger jeg endel spillerom.

Scrapper kjøleren!

Om det finnes disker til tilsvarende pris, men større så tror jeg det er noe jeg må ta i betraktning.

Ang. SSD så har det jeg har lest vært at Intel sine "in the larger view" ikke har mer problemer enn andre, plus at Intel er et merkevare. Jeg ønsker helst ikke å måtte returnere ting, så jeg ønsker en stabil plattform from the get-go.

Svarer litt random, er filmkveld her, så ødelegger "flyten" i filmen når jeg svarer :p

Igjen, tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Ok, her er mitt endrede oppsett.

Jeg har ikke endret på alt vel og merke. Noen av delene er mye smak og behag, og noen spesifikke deler kjenner jeg ikke godt nok til for å kunne sammenligne dem mot de alternativene jeg kjenner godt til. Prisene er ikke heller helt optimale. Jeg baserte meg rent på komplett nå siden det var det du ville bruke.

ASUS P8P67 PRO B3, Socket-1155

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381

1.149

Kortet på din liste er SKAMdyrt - hva er det konkret du får der som du ikke får i dette produktet? Velg evt. Z68 pro versjonen om du trenger IGP transcoding mulighet, men for de fleste som skal ha diskret skjermkort uansett er det egentlig veldig lite poeng.

Intel® Core™ i5-2500K Processor

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

1.695

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616803

379

8GB er veldig mye - selv om du multitasker mye skal det mye til for at du faktisk bruker noe mer. Jeg ville definitivt ikke startet med noe mer enn 8GB. Husk at du kan enkelt slenge inn 8GB til uten noe stress. Velgte enkel funksjonell 1600Mhz RAM som ikke har tullete kjøleløsninger som bare vil fungere for å blokkere CPUkjølere.

Men - hvis du faktisk har såpass peil at du VET at ditt bruksområde faktisk overstiger 8GB så sleng på en eksta pakke med disse... det er helvdigvis billig med RAM i disse dager.

Samsung SpinPoint F4EG 2TB (2 stykk)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610757

599+599

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639424

1.499

Jeg liker Agility3/Vertex3 selv som sagt, men komplett har dem ikke og desutten vet jeg for lite om denne modellen til å si at den er dårligere. Lar denne derfor stå.

Fractal Design Arc Midi Tower Sort

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=621107

799

Smak og behag

XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 "Dual Fan"

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639513

2.095

Corsair HX 850W PSU

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460921

1.399

Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635806

1.149

11.362 Kr totalt.

Hvis du vil da bruke mer penger så invester det inn i et hakk bedre skjermkort vil jeg si (om du spiller en del og synes det er verdt pengene). Det er ikke så mye annet det er verdt å oppgradere egentlig.

PS: leste ikke innegget ditt over før jeg skrev dette bare FYI.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort som er beste kjøpet er jeg litt usikker på når det kommer til intel.

Men det du har valgt er igrunn overkill, det er ett hovedkort mer designet for ekstrem overklokking.

Så jeg valgte en "mindre" modell, med samme chipset.

Asus P8Z68-V Pro

Prosessoren i linken er en non K modell så overklokking er knapt mulig pga låst multi.

2600k kan overklokkes til 4.5ghz+ med bare en liten økning i volt og øke multi. Så lett det er å overklokke sandy bridge så er det nesten synd å ikke gjøre det.

2600K

Intel er ikke så følsom for minne latency, men i motsetning til hva stigma sier så ER det en forskjell med raskere ram. Dog er det langt ifra noe drastisk forskjell, heller minimalt, men det ER en forskjell.

Det og det at corsair sine 1866 vengenance brikker bruker hynix BFR som er di beste ICene på 4gb ram brikker

og knapt koster noe mer enn 1600mhz brikkene gjør at jeg ikke kan anbefale å ta noe annet enn 1866 brikkene.

Corsair Vengeance 1866mhz 8GB

Skjermkortet 6950 2gb er meget bra når det kommer til pris/ytelse og er akkurat det jeg ville valgt selv.

Dette skjermkortet har en meget god kjøler, kjøler godt og støyer ikke så mye. MEn vær obs på at det tar opp 3 slotter i motsetning til 2 som vanlig.

Asus 6950 2GB DCII

Kjøleren er god, viftene på kjøleren er ikke like gode. Driter du totalt i støy så er dem greie, men kommer du til å kjøre kjøleren med viftene skrudd ned (noe jeg tror du kommer til å gjøre da dem bråker noe helt forferdelig) så er det bedre å bytte dem ut til bedre vifter. Du kan også vurdere Noctua NH-14 eller Thermalright silver arrow. Men siden du valgte H100 går jeg bare for den jeg og i dette oppsettet

Corsair H100 (legg merke til prisen i forhold til komplett)

Viftene jeg vil anbefale er gentle thyphoons. Dem koster litt, men di er seriøst di beste viftene på markedet. (Sjekk Martin sin vifte test på xtremesystems.org/forums) Kjøp 4 av dem til radiatoren (push/pull)

Kan nevne at jeg nettopp har bygd en data med Corsair H80 med 2 av disse viftene på. Kjøler en 4050ghz 955BE prosessor uten problem. (og lite støy)

Gentle typhoon AP13 1150rpm

Jeg er en fan av Fractal Design. Veldig høy kvalitet (har lekt med XL kabinettet i en uke nå) Og veldig lav pris (i forhold til kvaliteten) Så Arc kabinettet kan jeg anbefale.

Fractal Design Arc

Monter radiatoren i toppen. Flytt vifta i toppen ned i front så det er 2 vifter i front. Vifta i bakkant flytter du til døra istede. Da har du 3 140mm vifter som dytter inn luft og viftene på radiatoren til å blåse ut luft (og den i strømforsyningen når den går)

Alternativt kan du vurdere Fractal design R3, mer fokus på støy med tunge sideplater og en dør i front. Koster det samme.

Vifteoppsettet blir som på Arc, muligens uten vifta i siden.

Strømforsyningen du har valgt er god, men jeg vil likevell anbefale en annen.

Seasonic X760

Enda bedre enn HX850 selv om den har 90mindre watt (uansett mer enn nok)

Alternativt kan du ta Corsair AX-750, det igrunn samme strømforsyningen som X760 (er seasonic som lager denne og)

Corsair AX-750

Så harddisker.

Når det kommer til sikkerhet så er det sikrere å kjøre NAS som backup istede for raid 1. Går noe galt i maskinen så risikerer du å drepe begge harddiskene uansett, så å ha backup utenfor dataen er tryggere.

Jeg anbefaler 2tb disker. Di Stigma linket er gode, selv foreslår jeg disse:

Seagate barracuda green 2TB 5900rpm

Ytelsen på disse er nærmere 7200rpm disker enn 5400rpm disker, men di støyer litt mer enn 5400rpm disker.

jeg la til 2 i lista...

SSD er noe du absolutt ikke bør stå over. snurredisker er en flaksehals i dataen, en SSD løser dette lett.

JEg er ikke noe fan av sandforce, jeg er en smule skeptisk til holdbarhet på kontrolleren og liker ikke dems kunstige hastigheter med komprimerbar data.

Crucial M4 bruker marvel sin kontroller og er SSDen jeg vi lanbefale, dog er dette eneste dem ikke selger i lista, på dustin, så da må vi ty til komplett.

Crucial M4 128GB

Prisen totalt ble da 10946 (inkludert frakt) fra dustin og 1750 (inkludert frakt) fra komplett, 12696 totalt inkludert frakt :)

Og btw, unnskyld mine skrivefeil :p

post-15532-0-84199300-1313261718_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ok, siden du vil ha mer enn 8gb ram så er 16gb neste steg Og di brikkene Stigma linket var veldig billige.

Fjerner du vengeance brikkene i min liste og legger til 2 av det andre settet på komplett så får du 16gb og knapt en økning i prisen.

2508 inkludert frakt fra komplett og 10347 inkludert frakt fra dustin, totalt 12855,- inkludert frakt

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du lør 2600K om du skal drive med databaser og virtuelle maskiner.

Men hva eXa sier at hastigheten på minnet har noe å si stemmer ikke, anandtech.com testet dette for ikke så lenge siden; økninger over 1600MHz merkes ikke. Kjøp 16GB RAM om du skal drive med databaser.

Ellers vil jeg bare si at skal du kjøre RAID så bør du holde deg unna Green-seriene (ikke bare WD som har "Green" disker). Problemet med disse er at rotasjonshastigheten er variabel, og dermed er det flere RAID-kontrollere som klikker i vinkel. Så da er "Black" - eller whatever bare RPM er konstant - bedre.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Ellers vil jeg bare si at skal du kjøre RAID så bør du holde deg unna Green-seriene (ikke bare WD som har "Green" disker). Problemet med disse er at rotasjonshastigheten er variabel, og dermed er det flere RAID-kontrollere som klikker i vinkel. Så da er "Black" - eller whatever bare RPM er konstant - bedre.

Seagate barracuda green som jeg linket til har ikke variable rotasjonshastighet....

Lenke til kommentar

Seagate barracuda green som jeg linket til har ikke variable rotasjonshastighet....

Men da har du problemet med trege aksesstider, jeg kan ikke forestille meg at du vil ha treg aksesstid på databasearbeid.

jasså?

winrar.png

photoshop.png

x264.png

metro.png

f1.png

civ.png

Fra 1600 CL9 til 2133 CL9 er ytelsesforskjellen gjennomsnittlig under 5%. Du foreslår å betale 50% mer for 5% bedre ytelse? Unnskyld, men er du dum?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Men da har du problemet med trege aksesstider, jeg kan ikke forestille meg at du vil ha treg aksesstid på databasearbeid.

Jeg går utifra at snurrediskene bare er for lagring og at disk nr 2 er til backup. For ting som krever mer hastighet så er SSDen mye bedre.

jasså?

winrar.png

photoshop.png

x264.png

metro.png

f1.png

civ.png

Fra 1600 CL9 til 2133 CL9 er ytelsesforskjellen gjennomsnittlig under 5%. Du foreslår å betale 50% mer for 5% bedre ytelse? Unnskyld, men er du dum?

Ok, takk for at du demonstrerer min grunn til å holde meg unna diskusjon.no med din barnslighet.

Min anbefaling av Vengenance 1866 over Vengenance 1600 er at vengeance 1866 koster 599 (på dustin) mot 579 for 1600mhz brikkene. Og det faktum at 1866 brikkene bruker Hynix BFR noe 1600 brikkene ikke gjør lengre (dog du kan være heldig)

Ser du også på min oppfølgningspost så ser du at jeg endret fra Vengeance brikkene til XMS3 brikkene Stigma linket når jeg så prisen på dem.

Jeg har heller ikke påstått at det er enorme forskjeller, men at det ER en forskjell. Liten ja, men nå prisøkningen jeg så for meg var 20kr for 5% ekstra ytelse så måtte jeg ha hvert dum å IKKE anbefalt dem.

Nå kan jeg synke til ditt nivå og spørre deg det samme.... men jeg tror jeg lar være.

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at snurrediskene bare er for lagring og at disk nr 2 er til backup. For ting som krever mer hastighet så er SSDen mye bedre.

Hvorfor da kjøre RAID0?

EDIT:

Ser at det blir RAID1 her med en del random read/write, da vil jeg tørre å påstå at en 7200RPM-disk blir enda viktigere. Green-disker er laget for å lagre data med lavt strømforbruk, ikke høy ytelse og rask aksesstid.

jasså?

winrar.png

photoshop.png

x264.png

metro.png

f1.png

civ.png

Ok, takk for at du demonstrerer min grunn til å holde meg unna diskusjon.no med din barnslighet.

Min anbefaling av Vengenance 1866 over Vengenance 1600 er at vengeance 1866 koster 599 (på dustin) mot 579 for 1600mhz brikkene. Og det faktum at 1866 brikkene bruker Hynix BFR noe 1600 brikkene ikke gjør lengre (dog du kan være heldig)

Ser du også på min oppfølgningspost så ser du at jeg endret fra Vengeance brikkene til XMS3 brikkene Stigma linket når jeg så prisen på dem.

Med andre ord kunne du tatt en titt på RAM-priser før du tipset TS om å kjøpe RAM som koster nesten dobbelt så mye som et billig 133MHz-sett gjør?

Jeg har heller ikke påstått at det er enorme forskjeller, men at det ER en forskjell. Liten ja, men nå prisøkningen jeg så for meg var 20kr for 5% ekstra ytelse så måtte jeg ha hvert dum å IKKE anbefalt dem.

Nå kan jeg synke til ditt nivå og spørre deg det samme.... men jeg tror jeg lar være.

jasså?

Jeg beklager at jeg feiltolker dine ettordssvar som at du påstår at det er en merkbar forskjell på 1600MHz CL9-RAM og 2133MHz CL9.

Jeg foreslår at du uttrykker deg klarere neste gang, så andre unngår å feiltolke svarene dine.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg quoter meg selv:

Intel er ikke så følsom for minne latency, men i motsetning til hva stigma sier så ER det en forskjell med raskere ram. Dog er det langt ifra noe drastisk forskjell, heller minimalt, men det ER en forskjell.

Det og det at corsair sine 1866 vengenance brikker bruker hynix BFR som er di beste ICene på 4gb ram brikker

og knapt koster noe mer enn 1600mhz brikkene gjør at jeg ikke kan anbefale å ta noe annet enn 1866 brikkene.

Det var min endring fra dem 1600mhz Vengeance brikkene OP postet.

Kansje du burde begynne å lese bedre istede?

Lenke til kommentar

jasså?

"Xbitlabs test på minnefrekvenser"

Jeg tror heller uenigheten her ligger i hva man skal kategorisere som en betydelig økning i ytelse. I de aller fleste testene ser vi ikke mer enn størrelsesorden rundt et prosentpoeng mellom hver ytelseskategori. Jeg vil vel midt sagt påstå at kostanden som føler med disse ytelseshoppene skjeldent eller aldri er verdt det - og dermed bør frekvens på RAM i disse dager bare være noe du ser etter primært dersom du kan få det tilnærmet "gratis" uansett i forhold til brikker med lavere frekvens.

Å investere flere hundre ekstra kroner inn en ekstra 1-2% ytelse blir litt dumt, da å investere de samme pengene nesten hvor som helst annet sted i maskinen sansynigvis vil gi deg langt mer ekstra ytelse pr. krone investert.

Det er derfor jeg skjeldent annebfaler mer enn 1600Mhz RAM i disse dager (dog dette er i ferd med å bevege eg oppover til 1866Mhz som det nye "mest for pengene" punktet i senere tid).

Jeg er enig i at når du kan finne neste hakk opp i ytelse for en ekstra 20-30kroner så kan du lige godt gå for det - men der bør du stoppe. Etter det vil prisen gå oppover eksponensiellt og ytelsen vil ikke, og ergo blir det veldig fort lite smart å legge mye ekstra penger i RAMen.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Ja helt enig. Har aldri påstått noen betydlig økning heller, kun minimalt. Du ser og at jeg endret mitt forslag fra Vengeance brikkene til di XMS3 brikkene, da prisforskjellen der var mye mer enn den lille ytelsesfoskjellen.

Sånn litt på siden. Personlig hadde jeg valgt Vengeance brikkene uansett, men det er fordi jeg liker å overklokke noe og med di brikkene så vet jeg at jeg får Hynix BFR IC, i motsetning til 1600mhz Vengeance settet (og mest sannsynlig di billig XMS3 brikkene) som bruker annen IC som ikke klokker like bra. Jeg så en som ikke fikk 1600mhz Vengeance brikkene opp i 1866mhz engang. Hynix BFR er du igrunn garantert 2133mhz iaf..

Edit: Ah pokker, ser nå at 1866 Vengeance settet begynner å dukke opp med andre IC enn Hynix og nå. IC som klokker mye dårligere. Er vel snart helt tvungen til å kjøpe g.skill sett om man skal klokke da..

v5.11 er Hynix IC, uavhengig av hastigheten på brikkene, heldigvis er begge settene jeg har her v5.11 :)

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...