MysticoN Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Har i det siste tenkt litt på å oppgradere min pc, da enkelte (fleste) kompinenter begynner å bli ganske så gammle. Min HW: CPU Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz 36 °C Conroe 65nm Technology RAM 4,00 GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (5-5-5-18) Motherboard ASUSTeK Computer INC. P5Q DELUXE (LGA 775) Graphics ATI Radeon HD 5870 Jeg har sett på "AMD Phenom II X6 1100T Black Edition" og "Intel® Core™ i5-2500K" og vet at Intel CPU er litt bedre på det meste, men har likavel lyst å gå for AMD. Er vel ikke så lenge til Bulldozer kommer ikke sant og vist jeg ikke tar helt feil så er det AM3+ socket? Noen som vet når den nye AMD cpu'en kommer og om det er verdt å oppgradere no eller vente? Vet at det hele tiden kommer ny hw til maskiner, men blir no litt dumt å kjøpe cpu no vist neste modell kommer neste uke. Grunnen til at jeg vil oppgradere er ene og alene SW:tor (det nye MMO spillet til BioWare), den maskinen jeg har no er egentlig mer enn nok for hva jeg bruker den til og som dere ser så går det lang tid mellom hver oppgradering. Det er en av grunnene til at jeg har lyst å velge AMD (der får jeg hovedkort som støtter både socket AM3 og AM3+ ) Er veldig lenge siden jeg har vært ute å lest om hw så hvor mye kraftigere er disse prosessorene jeg linket her iforhold til den jeg har no? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Bulldozer skal vel lanseres 19. September. Så det er jo ikke så lenge til man får noen tester av disse. Å kjøpe AMD akkurat nå er dumt hvis du vil ha ytelse siden du sannsynligvis vil få mer ytelse om en måne. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Og bulldozer er AM3+ socket eller? Ser at div butikker selger mange hovedkort som støtter både AM3 og AM3+ Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Hardware.no sier så. Du burde i alle fall undersøke specs på kortet du skal kjøpe, for å være sikker på at det støtter Bulldozer. Endret 13. august 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Tenkte på dette kortet. AMD AM3+ FX™/Phenom™ II/Athlon™ II/Sempron™ 100 Series Processors Supports AM3+ 32 nm CPU Supports CPU up to 8 cores Supports CPU up to 140 W AMD Cool 'n' Quiet™ Technology Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Kjøp Intel eller vent. Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Kjøp Intel eller vent. Eller kjøp AMD med et AM3+ hovedkort, og oppgrader prosessor senere? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Kjøp Intel eller vent. Eller kjøp AMD med et AM3+ hovedkort, og oppgrader prosessor senere? Hvor er logikken der? Du betaler det samme for et skikkelig AM3+-hovedkort som du gjør for et P67-hovedkort. En Phenom II X4 koster nå ca 850 kr. i5-2500k koster 1600 kr.FX-serien skal starte på rundt 1500 kr for firekjerneren og gå opp til ca 2500 kr for åttekjerneren. Bulldozer skal konkurrere mot Sandy Bridge, med andre ord kan de være litt over eller under i ytelse, men ytelsen vil være nær nok for konkurranse. Totalt sett vil du da betale mer for AMD-oppsett uten noen å få et merkbart bedre eller dårligere sluttresultat. Lenke til kommentar
Athey Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Kjøp Intel eller vent. Eller kjøp AMD med et AM3+ hovedkort, og oppgrader prosessor senere? Hvor er logikken der? Du betaler det samme for et skikkelig AM3+-hovedkort som du gjør for et P67-hovedkort. En Phenom II X4 koster nå ca 850 kr. i5-2500k koster 1600 kr.FX-serien skal starte på rundt 1500 kr for firekjerneren og gå opp til ca 2500 kr for åttekjerneren. Bulldozer skal konkurrere mot Sandy Bridge, med andre ord kan de være litt over eller under i ytelse, men ytelsen vil være nær nok for konkurranse. Totalt sett vil du da betale mer for AMD-oppsett uten noen å få et merkbart bedre eller dårligere sluttresultat. AMD har vært gode på bakoverkompatibilitet så lenge jeg kan huske, så å gå for AMD burde ikke være et dårlig valg. Jeg vil tro at å velge et AMD oppsett ville vært det mest "framtidsrettede", hvis man kan kalle det det, ihvertfall med tanke på f.eks. AM2+. Men så klart, her tar jeg med fremtidige oppgraderinger inn i bildet. For mest mulig ytelse/pris her og nå, er nok et Intel-oppsett veien å gå, det kan jeg være enig med. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Som dere sikkert ser så går det relativt lang tid mellom hver gang jeg oppgraderer. Intel Core 2 Duo E6750 har holdt lenge og holder vel også enda. Men har så trua på Sw:Tor at jeg ikke vil kjøre det på low/off settings. Hehe... sist jeg kjøpte HW/pc pga et spill var til Diablo 2. Så jeg er sikker på at både intel og Amd kommer til å holde for meg lenge, men vist jeg har muligheten til å kun bytte cpu og ikke hovedkort blir det enklere for meg å oppgradere og da kanskje jeg oppgraderer tidligere. Kommer uansett ikke til å kjøpe Bulldozer når det kommer. Liker å vente til prisene passer meg bedre. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Problemet med SW:TOR er vel at de ikke har gitt noen lanseringsdato, så da blir det vanskelig å planlegge skikkelig - spesielt akkurat nå som både AMD og Intel er på nippet til å lansere nye produkter. Tingen er, selv om du kanskje ikke vil kjøpe de nye produktene som lanseres i tiden før 2012, vil lanseringen av disse presse prisen ned på de produktene som er aktuelle for deg. Endret 15. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Tja vi "vet" no at spillet kommer i år siden de allerede har gått ut med Pre order og skal starte med stress test snart. Men er vel ikke dette vi skal diskutere her. Selv føler jeg meg sikker på at spillet kommer i november og vil ha alt klart til da. Desuten er det ikke bare sw:tor som drar nytte av en "oppgradert" maskin. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Ja, men vi vet også at; * AMD kommer med nye prosessorer i midten/slutten av September, * Intel kommer med nye prosessorer i Q4, altså Okt-Nov-Des en gang. Begge disse vil presse prisene på de nåværende prosessorene og hovedkortene ned litt. Klart, man snakker ikke mange hundrelappene, men likevel. "Men er vel ikke dette vi skal diskutere her." Hva er det da man skal diskutere? Emnet på tråden er "lønner det seg å oppgradere no eller vente?". Er det SW:Tor du oppgraderer for, så vil jeg si vent til slutten av September. Er det ikke det? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg ville ventet til Bulldozer kommer og se hvordan den yter, har du ventet så lenge så kan du godt vente noen måneder til. AM3+ støtter Bulldozer. Skulle jeg kjøpe i dag ville jeg gått for Intel. Har selv en X6 1055T og det er ikke noe dårlig kjøp, men syns det ville vært bortkastete penger å kjøpe ny AMD prosessor nå før de lanserer Bulldozer, når du har et ok system allerede. Ha litt is i magen noen måneder til, det lønner seg. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Det jeg mente at vi ikke er her for å diskutere når SW:Tor slippes. Som jeg også sa i tidligere så er det også andre spill som drar nytte av oppgradert maskin, men ja det er vel SW:tor som er en av hoved grunnene til at jeg oppgraderer no/snart. Den andre hovedgrunnen er at det hovedkortet jeg har no sliter. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Du vil da klarer å kjør det spillet med den prosessoren, hvertfall hvis du overklokker? Du kan mest sannsynlig kjøre den prosessoren tett opp under 4GHz med moderat luftkjøling. Hvertfall rundt 3,6GHz Lenke til kommentar
gholie Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Som andre seier, vent til AMD slepper Bulldozer, les testar av ytelse. Om du klarer å vente endå lenger så venter du på Intel sin nye serie også, slik at du kan måle dei mot kvarandre i pris vs. ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå