Gå til innhold

Overclocking kun på multiplier, godt for CPU?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har overclocket CPU'en min (Phenom II x6 1100t) til 4.1 GHz på luft nå.

Kjører 1.4 vcore, 206 FSB og 20x i multiplier.

Jeg har opplevd kræsj hvis jeg skrur opp til høyere enn 206 fsb.

Uansett, vil det gå drastisk utover levetid på cpu med kun multiplier overclocking?

FSB vs. Multiplier, hva er best å gå for i lengden?

;EDIT;

-Maskinvare:

2x 4GB CL9 Vengeance rambrikker

AMD Phenom II x6 1100t CPU

Gigabyte GA-870A-UD3 hovedkort

- Borgemeister :- )

Endret av Borgemeister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For akkurat CPUen sin del er det absolutt ett-fett hvilken av de to du bruker for å overklokke. CPUen vil faktisk ikke "vite" forskjellen da det ikke ER er forskjell for CPUen sin del.

Forskjellen er at multiplier overklokking kun overklokker CPUen, mens FBS overklokking overklokker CPUen + andre komponenter (systembusen og alt som er direkte avhengig av den, slik som RAM).

Hvis målet ditt er å bare overklokke CPU så er jo multiplieren det beste valget - fordi du da bare berører det du faktisk vil i systemet. FSB på andre siden kan gi marginalt bedre ytelse fordi du i prakis også tvinges til å overklokke andre ting, og du har den fordelen at du kan gå opp med mindre steg enn ren multiplier.

Ved mindre du er perfeksjonist så ville jeg forholdt meg hovedsakelig til multiplier når du har den muligheten. Det forenkler overklokkingen og feilsøkingen for stabilitet så enormt. Det er også relativt lite mer ekstra å hente ut av overklokket FSB ( i forhold til ren CPU multiplier) på dagens platformer da de ikke er like flaksehalset av minne som de var før.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar!

Hva kan grunnen til at jeg ikke kan skru opp til høyere enn 206 på fsb? hovedkortet som ikke tåler mer mellom overgangene eller?

Jeg satt ned divider på RAM og prøvde høyere fsb, fungerte fortsatt ikke..

Hvilken minnetype har du og hvor mange minneslots bruker du pr dags dato?

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar!

Hva kan grunnen til at jeg ikke kan skru opp til høyere enn 206 på fsb? hovedkortet som ikke tåler mer mellom overgangene eller?

Hvilken minnetype har du og hvor mange minneslots bruker du pr dags dato?

DDR3 Corsair Vengance CL9 RAM, jeg bruker 2 slots.

Er det noe å vinne på å endre RAM-timing? Jeg kan ikke noe om det, og lurer bare på om det er verdt å sette seg inn i :p

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å ta en liten titt på to verktøy som kan være til hjelp for deg :

Cpu-Z

Amd Overdrive.

Ved å bruke disse kan du få en rask oversikt på hva hastigheten på minnet ditt er og hvilken multiplier som blir brukt , dette skal stemme overens med minnetypen og hastigheten du har ( 1600 / 2000 ) og ved å justere på FSB og Multiplier så kan du sannsynligvis øke hastigheten på cpu uten at du overklokker noe annet enn cpu.

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar!

Jeg er ikke så detaljkjennt med AMD sine hovedkort denne generasjonen, så jeg kan ikke si om det er normalt å stoppe på 206fsb, men jeg kan nevne hva som er faktorene so mer involvert, sånn røfft:

- hovedkortet vil ha en FSB maks der det ikke klarer lengre - grensen kan tøyes litt ekstra med mer spenning på riktig sted.

- RAM er avhengig av FSB, så når du klokker den klokker du også RAMen. Du kan utelukke RAM når du overklokker ved å sette ned divideren til et nivå der RAMen bare kjører på en brøkdel av sin maksimale frekvens. Da kan du tukle med FSB fritt uten å tenke på RAMen, og når du har fuinnet maksgrensen så kan du bare sette opp divideren igjen senere og se hva RAmen vil akseptere. Bare for guds skyld isoler RAM fra FSB under testingen din eller så blir det jo rent gjettverk hva som stopper opp - hovedkort eller RAM.

- CPUen kan også selvfølgleig stoppe opp. Før eller siden vil den jo ikke klare mer frekvens. På mer spenning vet du sikkert at man kan tøye denne grensen mer.

Det er vel egentlig de tre store faktorene jeg kommer på å farten. Du må huske å la bus hastighet på diverse andre buser være låst, slik som PCI-E busen osv. Dette er dog standard på de fleste hovedkort nå og burde ikke være noe du trenger å tenke særlig på.

Det er sikker noe jeg glemmer nå hehe, men RAMfrekvens og begrensningen i hovedkortet selv, og i CPUen i seg selv er ihvertfal hovedfaktorene i hva som stopper systemet på FSB.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...