Martin.F Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Hei! Skal flytte inn i leilighet i Trondheim, og skal da selvfølgelig ha internett. Ringt til mange leverandører, og har fått de beste tilbudene fra NextGenTel og Ventelo. De tilbyr begge 20/1 Mbit. (Har prøvd å få tak i fiber, men ser dårlig ut.) Så er spørsmålet: Hvordan kan jeg finne ut hvor langt unna sentralene til disse leverandørene ligger fra leiligheten min? For det har vel noe å si på hastigheten hvis avstanden blir for stor? Martin Endret 13. august 2011 av Martin.F Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/kapaksweb Brukernavn: skapaksprovider Passord: prov Den gir en god pekepinn på hvor langt unna du er. Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Hvilket av disse tallene sier hvor langt unna sentralen jeg er? Var litt diffuse tall.. Og gjelder denne testen for både NextGenTel og Ventelo? Har de samme sentral? EDIT: Får forskjellige resultater ettersom hva jeg velger. Velger jeg ADSL, får jeg opp ulike hastigheter jeg kan få. VDSL derimot, får jeg opp dette: "Linjelengde sentral-endefordeler er for lang: 2103 meter" Betyr det at det er 2 km til sentralen? Og er det langt unna? Aner ikke hva som er "normalen". Endret 13. august 2011 av Martin.F Lenke til kommentar
xqus Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Denne er mest sansynlig riktig for både NGT og Ventelo, men den trenger nødvendigvis ikke være det, da de kan ha "utskutte" sentraler. 2103m er avstanden til telenor sin sentral der utstyret til alle leverendører vanligvis står. Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Burde jeg få full uttelling på linjen da, med tanke på den avstanden? Er vel i grunn det jeg er interessert i Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Du vil nok oppleve et merkbart tap av linje kapasitet dersom det er mange som er koblet til sentralen og du sier at du er 2 km unna. Men hvor stort husker jeg ikke formelen for. Edit; Fant denne, men hvordan det står til i dag vil jeg ikke spekulere i siden jeg har fiber. ADSL2 Endret 13. august 2011 av TheHawk Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 VDSL2+ funker dårlig over 700 kabelmeter, dette har jeg selv erfart. ADSL2+ funker greit på 900 kabelmeter. Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Ventelo har tilbudt meg ADSL2+ 20/1 Mbit. NextGenTel kaller det bare ADSL, men vet ikke om det er ADSL2+. Men 2+ er vel uansett bedre enn vanlig ADSL, uansett avstand til sentral? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 2000meter er i lengste laget for 20/1, men om det er en spesiellt ren linje kan det akkurat gå hvis du er veldig heldig. Mer sansynlig vil du få noe nærmere 12-18/0,8 ville jeg tippet basert på erfaring. Det er dog veldig mye forskjell på de fysiske linjene som du ikke kan se rent fra linjelengden, så se på estimatet over som et slags "gjennomsnittlig" estimat for en slik linje (sånn noenlunde, fra erfaring). -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Ventelo har tilbudt meg ADSL2+ 20/1 Mbit. NextGenTel kaller det bare ADSL, men vet ikke om det er ADSL2+. Men 2+ er vel uansett bedre enn vanlig ADSL, uansett avstand til sentral? NGT bruker også ADSL2+ Alle produkter over 8/1 må vøre ADSL2+ (ved mindre de er VDSL2). Selskapene er bare ikke alltid særlig konsekvente med å bruke korrekt teminologi på sine produkter. Det er marketing som er viktigst for dem som regel. Bare se på telenor's "superbredånd" NGT på sin side klumper ADSL og ADSL2+ under merkelappen "ADSL" - sikkert fordi de mener det skulle være mindre forvirrende eller noe sånt. Generel sett er VDSL2 > ADSL2+ > ADSL, men det er helt avhengig av avstandene også. Om linjen er lang nok så vil både VDSL2 og ADSL2+ oppnå bare samme hastigheter som gamle ADSL. Det er kun når det er kort linjer med mye å gå på at de nyere standardene klarer å utnytte det renere signalet til mer hastighet. Utover det er det ikke særlig stor forskjell på dem egentlig. -Stigma Endret 13. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Har i grunn ikke så mye valg med tanke på hastighet, da VDSL og fiber ikke kan tilbys (venter på svar fra NTE, Altibox, så vi får se). Eller finnes det andre, mer stabile alternativer jeg kan utforske? Når det er sagt, NextGenTel vs. Ventelo sånn generelt sett med tanke på kundeservice og stabilitet. Hvilken av leverandørene burde jeg gå for? Sparer forøvrig 500 kr pr år på Ventelo. Martin Endret 13. august 2011 av Martin.F Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Du får 12 mbit ved 900 kabelmeter over ADSL2+. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Du får 12 mbit ved 900 kabelmeter over ADSL2+. Høres nesten ut som en gammel kobberlinje. Jeg fikk 13 mbit på 1,5 km avstand der jeg leide før. Det du skal vite er at de har lov til å selge deg et tilbud på 20/1, men hvis du leser i kontrakten står det at de leverer så fremst det er mulig. Så selv om du skulle fått under 10 mbit på 2 km kan man ikke klage på dem. Btw har de fiber inn til huset der dere bor og er det noen naboer som har fiber fra før? Dersom du svarer nei på et eller flere av spørsmålene vil du nok få avslag hos Altibox i hvertfall. Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Har i grunn ikke så mye valg med tanke på hastighet, da VDSL og fiber ikke kan tilbys (venter på svar fra NTE, Altibox, så vi får se). Eller finnes det andre, mer stabile alternativer jeg kan utforske? Når det er sagt, NextGenTel vs. Ventelo sånn generelt sett med tanke på kundeservice og stabilitet. Hvilken av leverandørene burde jeg gå for? Sparer forøvrig 500 kr pr år på Ventelo. Martin Quoter meg selv her. Om noen av naboene eller huset jeg bor i har fiber, aner jeg ikke. Har ikke flyttet dit enda. Flytter om 5 dager, men vil helst ha internett på plass asap Derfor har jeg ringt til ulike leverandører, og bedt de sjekke for meg. Venter som sagt fortsatt på svar fra NTE. Loqal kunne dessverre ikke tilby fiber hos meg. Endret 13. august 2011 av Martin.F Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) NextGenTel vs. Ventelo sånn generelt sett med tanke på kundeservice og stabilitet. Hvilken av leverandørene burde jeg gå for? Vanskelig å si da jeg aldri har bodd i trondheim, så alt jeg kan gi deg er mine erfaringer med dem begge to: Vente-lo: Inkompetent fra ende til annen. jeg har forsøkt å bli kunde av dem ikke mindre enn fire ganger i to forskjellige byer (Sogndal og Oslo), og alle gangene har de lovet at det ikke skulle by på problemer, men de har etter mye om og men kommet frem til at de ikke var i stand til å tilby meg en linje av noe slag. I flere av tilfellene forlangte de likevel at jeg skulle betale for linjen jeg aldri hadde i tidsrommet fra bestilling til de oppdaget at de ikke kunne levere, og de forlangte i ene tilfellet også at jeg skulle betale meg ut av bindingstiden, selv om de ikke kunne levere noe som helst. De fikk ikke en krone, selvsagt. NGT: Har vært kunde av NGT i fem år nå, og de leverer stort sett linjen, men den har i flere år vært ustabil uten at NGT har vist noen interesse i å finne ut av problemet. De bare sender ny router uten å sjekke linjen - og gjett hvem som får fraktkostnadene på ny og unødvendig router? WiFi-delen av VDSL-routeren er for øvrig også ustabil og detter ut for et godt ord, men NGT nekter å svare på hvilken alternativ VDSL-router jeg kan kjøpe selv. NGT har en kundeservice som kan variere fra fremragende til ubrukelig, alt etter hvem du treffer på, og jeg har i mine år som kunde av dem blitt regelrett løyet til gjentatte ganger, og da vi slyttet i fjor sommer kontaktet jeg dem i god tid på forhånd for å få så sømløs overføring av abonnementet som mulig. Likevel tok det ni uker fra vi flyttet til linjen var oppe og gikk. Hadde noen andre kunnet tilby 40/20 til samme pris, hadde jeg gitt NGT et spark bak for lenge siden. NGT er marginalt bedre enn Vente-lo på samme måte som syfilis er bedre enn ebola. EDIT: Vi flyttet inn 15. juli 2010 og 17. september var linjen installert. Jeg tok kontkt med NGT i slutten av juni og ga beskjed om at vi skulle flytte, hvor, når og hvilken linje vi ønsket. Endret 13. august 2011 av Aetius Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) NextGenTel vs. Ventelo sånn generelt sett med tanke på kundeservice og stabilitet. Hvilken av leverandørene burde jeg gå for? NGT er marginalt bedre enn Vente-lo på samme måte som syfilis er bedre enn ebola. Haha. Jaja, da blir det vel NextGenTel da. Har sammenlignet hastighet vs. pris fra alle leverandører jeg kommer på, og endte da opp på Loqal, NTE, NextGenTel og Ventelo. Loqal kan ikke tilby fiber hos meg. Venter fortsatt på svar fra NTE (altibox), og historien om NGT og Ventelo er her i denne tråden. Så da blir det NGT enn så lenge. Har fortsatt 13 dager før angrefristen går ut, så hvis noe bedre dukker opp, slår jeg til! Vil ellers bare takke for masse god hjelp! Hva skulle vi (jeg) gjort uten Diskusjon.no ?! Endret 13. august 2011 av Martin.F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå