Gå til innhold

Spørsmål om Venstre

Om oppfatning av partiet Venstre  

49 stemmer

1. 1. Er du positivt eller negativt innstilt i forhold til partiet Venstre?

• Positivt
      32
    • Negativt
      9
    • Likegyldig
      7
    • Ingen formening
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil først av alt skrive at jeg synes det er flott at trådstarter og andre her inne føler at de har funnet et parti som passer for dem. Imidlertid vil jeg anbefale alle som velger parti å ikke stirre seg blind på partiprogrammene, men heller forsøke å se litt mer på hva partiene prioriterer når de er i posisjon. Fredrik Reinfeldt (statsminister i Sverige) gikk feks til valg på et ganske så mye mer sosialt program enn det Moderaterna tradisjonelt har vært assosiert med - og fikk dermed flere stemmer i det ekstremt sosialdemokratiske Sverige. Da alliansen kom til makten var det imidlertid de tradisjonelle Moderaterna-sakene som lavere skatter, mindre offentlige utgifter og dårligere fagorganiseringsrettigheter som ble prioritert. Enten man er positiv eller negativ til den konkrete politikken som Reinfeld & Co har gjennomført, så ville det altså lønne seg å se gjennom hva partiene faktisk bruker makten til før en velger å stemme. For mindre partier (og fløypartier) er dette selvsagt noe mindre enkelt enn med store partier som AP og Høyre, men en kan likevel si en del om partiet ut ifra hvilke "seire" de innrømmes av sine større alliansepartnere - eller som støtteparti.

Jeg ville derfor spurt meg selv - om forskning er såpass viktig for ditt valg av politisk parti - hvordan mener du at forskningen kan styrkes i Norge? Og er det noen tegn til at noe politisk parti i nær fortid har tatt initiativer som går i denne retningen? Dette kan være både i posisjon og i opposisjon, men det fungerer definitivt bedre enn å lese partiprogrammene, da disse dessverre ofte fylles opp med en rekke ting som man vet at mange er tilhenger av - selv om det strengt tatt ikke er det første (eller andre, eller tredje) som vil bli prioritert når et parti faktisk er i posisjon.

Sist, jeg kunne også brukt norske eksempler, men valgte et svensk for å unngå å støte noen (og den diskusjonen som gjerne ville fulgt etter noe slikt at forsvarere av diverse partier).

• Liker 2
Lenke til kommentar

I mine øyne er venstre partiet som fokuserer mer på viktige oppgaver frammfor å skape mediaoppstyr.

Dette er vel også noe av grunnen til at de ikke er så store som de kunne ha vært.

De vet hva de står (Høyre DLD *host host*) for og er ikke redd for å tenke nytt 8narkotika politikk).

men de trenger mer reklame så folk slutter å tenke kun AP/FRP

Helt enig i dette! =)

Lenke til kommentar
På Venstre sitt nettsted står det følgende:

"Venstre vil ha en storstilt satsing på skole, kunnskap og forskning, og dette er førsteprioritet i våre alternative statsbudsjetter."

Hva slags forskning er det det er snakk om? Er det for eksempel forskning på sykdommer som kreft, ADHD, og liknende? Går det ut på å utvikle bedre medikamenter og forske på nye behandlingsmåter for ulike sykdommer etc? Hva slags forskning ønsker dem å satse på?

Jeg beklager sent svar på spørsmålet, men bedre sent enn aldri :)

Det er riktig at vi snakker om forskning innad flere av alvorlige sykdommer og medisin, men dette gjelder også forskning innad miljøløsninger og teknologi. Venstre, som et målbevist miljøparti, ønsker at Norge skal ha flere ben å stå på enn bare oljebasert økonomi. Før eller senere (heller før) kommer oljen til å ta slutt, og da trenger vi noen alternativer til denne sektoren som har vært bærebjelken for den norske økonomien i snart 40 år. Venstre mener at miljøvennlig teknologi er fremtiden, og ønsker at Norge skal bli verdensledende nasjon innad denne type teknologi, slik som Norge en gang i tiden var innenfor skipsindustri og dagens oljeindustri.

Slik sett er jeg stolt av å være en del av Venstre – et parti som tenker langsiktig når det gjelder norsk økonomi og velferd.

Som leder i mitt Venstres lokallag er jeg villig å svare på andre typer relaterte spørsmål angående Venstre – under forutsetning at spørsmålet er innenfor rammene av min kunnskap i forhold til Venstres politikk. :)

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
På Venstre sitt nettsted står det følgende:

"Venstre vil ha en storstilt satsing på skole, kunnskap og forskning, og dette er førsteprioritet i våre alternative statsbudsjetter."

Hva slags forskning er det det er snakk om? Er det for eksempel forskning på sykdommer som kreft, ADHD, og liknende? Går det ut på å utvikle bedre medikamenter og forske på nye behandlingsmåter for ulike sykdommer etc? Hva slags forskning ønsker dem å satse på?

Jeg beklager sent svar på spørsmålet, men bedre sent enn aldri :)

Det er riktig at vi snakker om forskning innad flere av alvorlige sykdommer og medisin, men dette gjelder også forskning innad miljøløsninger og teknologi. Venstre, som et målbevist miljøparti, ønsker at Norge skal ha flere ben å stå på enn bare oljebasert økonomi. Før eller senere (heller før) kommer oljen til å ta slutt, og da trenger vi noen alternativer til denne sektoren som har vært bærebjelken for den norske økonomien i snart 40 år. Venstre mener at miljøvennlig teknologi er fremtiden, og ønsker at Norge skal bli verdensledende nasjon innad denne type teknologi, slik som Norge en gang i tiden var innenfor skipsindustri og dagens oljeindustri.

Slik sett er jeg stolt av å være en del av Venstre – et parti som tenker langsiktig når det gjelder norsk økonomi og velferd.

Som leder i mitt Venstres lokallag er jeg villig å svare på andre typer relaterte spørsmål angående Venstre – under forutsetning at spørsmålet er innenfor rammene av min kunnskap i forhold til Venstres politikk. :)

Takk for svar. Det oppklarte litt =)

Et annet spørsmål: Hva mener Venstre om å fjerne bommer og heller øke bensinprisene lokalt for å slik skaffe penger til viktige veiprosjekter? :) Jeg kom over denne ideen her inne for litt siden, og syntes det var en meget god idé. I stedet for å stoppe folk på sin ferd til og fra jobb, og frata dem sin frihet til å kjøre uten å måtte stoppe for å kaste penger ut av vinduet, så er det vel like greit at folk slipper dette, men heller betaler bittelitt ekstra for drivstoffet, som jo også er miljøfiendtlig??

Lenke til kommentar
Hva mener Venstre om å fjerne bommer og heller øke bensinprisene lokalt for å slik skaffe penger til viktige veiprosjekter?

Det er egentlig to separate spørsmål :)

I forhold til bompenger overlater Venstres Sentralstyret dette til sine lokallag å bestemme. Venstre støtter og fremmer mer desentralisert politisk styring, noe som i dette tilfellet innbærer at det er opp til lokale Venstre representanter å bestemme hvordan finansiering av veiprosjekter skal skje i deres kommune.

Når det gjelder bensinpriser, så er det slik at prisen er avhengig av to variabler: statens avgifter på bensin og det internasjonale markedet. I forhold til den andre variabelen så kan verken Venstre, eller noen andre partier, gjøre noe med siden dette er bestemt ut i fra etterspørsel og tilgang til olja. Det Venstre ønsker å gjøre er å legge om avgifter slik at det blir dyrere å bruke bil, samtidig som det blir billigere å kjøpe bil – og da i særlig grad miljøvennlige biler. Men det er intern diskusjon i partiet om man skal belaste kun byer med høyere bensin avgifter, samtidig som man sparer bygdene og folk på landet for disse avgifter. Vi i Venstre er fullstendig klar over at folk som bor utenfor byer er avhengig av bil for å kunne komme seg på jobb, samt andre formål, derfor er det vanskelig å finne ut et avgiftssystem som skal være rettferdig.

Det som også har blitt diskutert internt i partiet er at penger fra den såkalte årsavgiften (tidligere veiavgift) skal kun benyttes til infrastruktur, eller bedre sagt øremerkes og legges til et felles fond som skal kun brukes til utbygging av infrastruktur. Jeg personlig er tilhenger av en slik løsning.

Men ideen din er heller ikke så dårlig, så hvis du melder deg inn i partiet og ønsker å bidra, så kan du foreslå dette i ditt lokallag. Det er stor takhøyde i Venstre, og alle ideer blir diskutert og ønsket velkommen. :)

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hva mener Venstre om å fjerne bommer og heller øke bensinprisene lokalt for å slik skaffe penger til viktige veiprosjekter?

Det er egentlig to separate spørsmål :)

I forhold til bompenger overlater Venstres Sentralstyret dette til sine lokallag å bestemme. Venstre støtter og fremmer mer desentralisert politisk styring, noe som i dette tilfellet innbærer at det er opp til lokale Venstre representanter å bestemme hvordan finansiering av veiprosjekter skal skje i deres kommune.

Når det gjelder bensinpriser, så er det slik at prisen er avhengig av to variabler: statens avgifter på bensin og det internasjonale markedet. I forhold til den andre variabelen så kan verken Venstre, eller noen andre partier, gjøre noe med siden dette er bestemt ut i fra etterspørsel og tilgang til olja. Det Venstre ønsker å gjøre er å legge om avgifter slik at det blir dyrere å bruke bil, samtidig som det blir billigere å kjøpe bil – og da i særlig grad miljøvennlige biler. Men det er intern diskusjon i partiet om man skal belaste kun byer med høyere bensin avgifter, samtidig som man sparer bygdene og folk på landet for disse avgifter. Vi i Venstre er fullstendig klar over at folk som bor utenfor byer er avhengig av bil for å kunne komme seg på jobb, samt andre formål, derfor er det vanskelig å finne ut et avgiftssystem som skal være rettferdig.

Det som også har blitt diskutert internt i partiet er at penger fra den såkalte årsavgiften (tidligere veiavgift) skal kun benyttes til infrastruktur, eller bedre sagt øremerkes og legges til et felles fond som skal kun brukes til utbygging av infrastruktur. Jeg personlig er tilhenger av en slik løsning.

Men ideen din er heller ikke så dårlig, så hvis du melder deg inn i partiet og ønsker å bidra, så kan du foreslå dette i ditt lokallag. Det er stor takhøyde i Venstre, og alle ideer blir diskutert og ønsket velkommen. :)

Har veldig lyst til å melde meg inn. Jeg kjenner to stykker som jobber i venstre. Han ene er leder (Tror jeg) i Gjøvik Venstre, men det er år og dag siden jeg har snakket med de nå.

Har lyst til alt dette. Men hvordan går man frem og hva gjør man?

Jeg går på trygd, og har ikke noen jobb, men jeg liker diskusjoner og komme opp med nye ideer og sånt. Har ikke drevet med politikk så mye, og egentlig bare diskutert det her inne, og endelig funnet et parti jeg kan være nesten 100% enig i, i nesten alle sakene. Har lest veldig mye i prinsippprogrammet og andre ting nå, og har blitt helt sikker på at det Venstre står for, er også noe jeg kan stå inne for, og som jeg klarer å forsvare rimelig bra. :)

Men om jeg melder meg inn, og møter opp. Hva skjer? Hva slags oppgaver kan jeg få? Jeg vet ingen ting. Kan du si noe om dette? Om ting ellers også om det å være medlem som gjør at jeg forstår dette litt bedre???

Lenke til kommentar

Har veldig lyst til å melde meg inn. Jeg kjenner to stykker som jobber i venstre. Han ene er leder (Tror jeg) i Gjøvik Venstre, men det er år og dag siden jeg har snakket med de nå.

Har lyst til alt dette. Men hvordan går man frem og hva gjør man?

Jeg går på trygd, og har ikke noen jobb, men jeg liker diskusjoner og komme opp med nye ideer og sånt. Har ikke drevet med politikk så mye, og egentlig bare diskutert det her inne, og endelig funnet et parti jeg kan være nesten 100% enig i, i nesten alle sakene. Har lest veldig mye i prinsippprogrammet og andre ting nå, og har blitt helt sikker på at det Venstre står for, er også noe jeg kan stå inne for, og som jeg klarer å forsvare rimelig bra. :)

Men om jeg melder meg inn, og møter opp. Hva skjer? Hva slags oppgaver kan jeg få? Jeg vet ingen ting. Kan du si noe om dette? Om ting ellers også om det å være medlem som gjør at jeg forstår dette litt bedre???

Hva slags yrkesbakgrunn eller utdanning du har er mindre viktig. Det viktigste er at du er engasjert og at du kan formidle Venstres politikk til andre. Du er begge deler. Du har allerede vist ditt engasjement her på forumet, og i mange tilfeller argumentert godt for Venstres politikk. Det er ikke så mye annerledes ute blant folk, forskjellen er at du blir å møte folk fysisk og ikke gjennom sosiale medier. Men som sagt, argumentasjonen forblir den samme.

Når det gjelder innmelding så er det lett å gjøre det på Venstres offisielle side. Du kan faktisk engasjere deg i partiet uten å melde deg inn – det er ikke et krav.

Det du gjør er å sjekke i din kommune om de har et Venstre lokallag (noe som de har i din kommune: http://www.venstre.no/oppland/gjovik). Så må du finne ut hvor de har møter og når. Det beste du kan gjøre nå er at du drar ned til Gjøvik, og besøker dem under stand. Jeg går ut i fra at de har stand hver lørdag (minst). Der kan du spørre om hva du kan gjøre hvis du ønsker å bli mer aktiv.

Samtidig vil jeg minne deg om at det er for seint for deg å komme på lokallagets valgliste. Dette fordi de mest sannsynlig allerede har spikret fast både lokalprogrammet og valglista. Men du kan fremdeles hjelpe til. Blant annet kan du nå under valgkampen hjelpe til med å dele ut valgprogram (i postkasser eller direkte på døren), hjelpe til med stand, osv. Det er mange oppgaver. Det er lederen i lokallaget som fordeler oppgaver og som kan innformere deg mer om hva du kan gjøre.

Utenfor valgperioden så er det slik at man kjører møter i lokallaget jevnlig. I mitt lokallag gjør vi det minst en gang i måned – som regel i forbindelse med kommunestyremøte eller formannskapsmøte i kommunen. Lederen, og kommunestyrerepresentanter fra lokallaget, får da med seg alle saker som skal behandles i det kommende kommunestyret, og deretter går gjennom disse saker under lokallagets møte. Da diskuterer man hvordan man skal forholde seg til de ulike saker, og hvordan representanter for lokallaget i kommunestyret skal stemme. Det er her du kan vise deg frem ved å være kreativ, komme med nye forslag og ideer, argumentasjon, osv.

Avhengig av ditt engasjement og innstats, kan du fort havne i møter på fylkets nivå – for ditt fylke blir dette Oppland Venstre. Her møter du Venstres medlemmer fra hele fylket. I tillegg til dette kjører Venstre noe som vi kaller for LPN (Lokalpolitisk nettverk- samling) der de lokale Venstre- politikere trenes opp i å være politikere. Her møter man også en god del av Venstre medlemmer fra ditt fylke, samt at kurset arrangeres og ledes av folk fra Venstres Sentralstyret – som for eksempel Trine S. Grande, Helge Solum Larsen, Ola Elvestuen, osv.

Husk, alle er velkommen i Venstre, uansett fargen, etnisitet, religion, tro, tilhørighet, yrkesbakgrunn eller utdanning. Ta med deg engasjementet og du får sikkert positiv respons fra lokallagets medlemmer :)

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for et godt og utfyllende svar og gode råd!

Høres veldig interessant ut! =)

Men sånn generelt sett: Er det ofte at det er møter og sånt, slik som hver dag, eller er det en dag i uka, eller hvordan er det med det? Og er møtene stort sett tidlig på dagen, eller senere på dagen?

Nå tenker jeg sånn generelt sett, og det er vel stort sett det samme over alt?

Lenke til kommentar

Takk for et godt og utfyllende svar og gode råd!

Høres veldig interessant ut! =)

Men sånn generelt sett: Er det ofte at det er møter og sånt, slik som hver dag, eller er det en dag i uka, eller hvordan er det med det? Og er møtene stort sett tidlig på dagen, eller senere på dagen?

Nå tenker jeg sånn generelt sett, og det er vel stort sett det samme over alt?

Dette varierer fra lokallag til lokallag. Men som nevnt tidligere så er det neppe møter mer enn en gang i måned, og som regel i forbindelse med kommunestyremøte. Dvs. par dager før kommunestyremøte deles det ut saklista til alle de lokale partier som er representert i kommunestyre. Da organiserer lokallagene medlemsmøtet slik at de får snakket ut og diskutere hvordan de skal forholde seg til de kommende saker i kommunestyre. Som regel skal disse saker bli til vedtekter, og da må man diskutere i forkant hvordan man skal stemme.

Som regel er disse møter i lokallagene på kveldstid, siden de aller fleste kommunepolitikere har en jobb i tillegg til vervet. Du må huske på at disse verv er frivillighetsarbeid, dvs. man får ikke betalt. Det er kun den representanten som blir ordfører som får betalt, eller blir frikjøpt som det kalles på politisk språk. Det eneste man får er godtgjørelse for hvert oppmøte i kommunestyre hvis man er kommunestyrerepresentant. Som kommunepolitiker får man mye pepper, til tross for at man ikke får ett rødt øre for det. Men du får i det minste påvirke politikken i forhold til egne preferanser og jobbe for fellesskapets beste, samt bidra til at din kommune i sin helhet får det bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om dere er under 35 kan dere også vurdere å melde dere inn i Unge Venstre :) Unge Venstre er de som i stor grad driver Venstre framover og pusher på nye og flott politikk. Dere kan lese mer om Unge Venstre på www.ungevenstre.no.

Dere kan lett melde dere inn på hjemmesida der eller enda enklere sende en sms med "UV ditt navn" til 2440. Koster bare 50 kr.

Vil også anbefale de som ønsker å være aktiv eller bare vite hva som skjer å like de forskjellige facebooksidene for ditt lokallag og fylkeslag, både for Venstre og Unge Venstre.

Nå i forbindelsen med valgkampen er det masse aktivitet og mye som skjer og om dere ønsker å hjelpe til så kan dere ta kontakt med lokallaget deres, ofte via nettsidene til lokallaget (for eksempel gjovik.venstre.no).

Er glad for at så mange er positive til Venstre og jeg håper så mange som mulig ønsker å stemme, være medlem eller bidra med aktivitet for å være med å bygge organisasjonen enda mer opp. Norge trenger en langt sterkere liberal stemme som kan stå med rak rygg når demokratiet og de liberale verdiene Norge er bygget på trues.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg har så utrolig mange ideer til hvordan ting skal og burde gjøres og så videre. Men en ting vet jeg, og det er at Venstre er de partiet jeg har mest til felles med når det gjelder meninger, og synspunkter: så jeg kommer uansett til å stemme Venstre ved valget, og på den måten bidra. Kommer også til å forsvare politikken i diskusjoner, da jeg er av samme meninga selv. =)

For noen måneder siden, så var jeg ikke så klar over at Venstre var det partiet som stod mine meninger nærmest. Men jeg har jo så lenge jeg kan huske vært liberal slik det defineres, og at jeg er tilhenger av et sosialt og rettferdig samfunn. Men det er ikke alltid like enkelt å finne ut helt hvor man står. De fleste partier har ett og annet bra. Jeg følte at disse testene var svært nyttige, da jeg i større grad kan se hva slags parti som passer mine meninger best. =)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...