Gå til innhold

Spørsmål om Venstre

Om oppfatning av partiet Venstre  

49 stemmer

1. 1. Er du positivt eller negativt innstilt i forhold til partiet Venstre?

• Positivt
      32
    • Negativt
      9
    • Likegyldig
      7
    • Ingen formening
      1

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste forsøkt å sette meg inn i politikken til Venstre. Resultatet av det, endte med at jeg nå sterkt vurder å stemme på dette partiet både under kommunevalget og stortingsvalget.

Men det er en del jeg lurer på...

På Venstre sitt nettsted står det følgende:

"Venstre vil ha en storstilt satsing på skole, kunnskap og forskning, og dette er førsteprioritet i våre alternative statsbudsjetter."

Hva slags forskning er det det er snakk om? Er det for eksempel forskning på sykdommer som kreft, ADHD, og liknende? Går det ut på å utvikle bedre medikamenter og forske på nye behandlingsmåter for ulike sykdommer etc? Hva slags forskning ønsker dem å satse på?

Selv tror jeg forskning er svært viktig for at samfunnet skal bevege seg fremover. Er det mange partier som satser på forskning, eller er Venstre det beste partiet du kan velge dersom du er en veldig ivrig tilhenger av å bruke penger på forskning og sånt?

Dette kan også være en tråd hvor man kan si sine meninger om partiet Venstre- av både positiv og negativ art. Jeg ønsker å vite så mye om dette partiet som mulig egentlig, og høre deres ulike meninger om partiet, siden jeg, har begynt å endre kurs i politikken, og blitt ør-litt mer høyreorientert enn tidligere, og vurderer å stemme på dette partiet, i stedet for AP som jeg stemte på sist. =)

Kan noen også forklare meg hvordan de forholder seg til i forhold til andre politiske partier? Og hva som skiller dem fra andre partier, og hvilke partier de har mest til felles med, og liknende?

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk av Venstre er at de er opptatte av ADHD-problematikk. For å få bedre innsikt i et partis politikk er det som regel greit å se litt forbi partiprogrammet, feks publiserte artikler. Dette kan du feks gjøre ved å ta et google-søk på venstre.no, feks på ADHD.

Litt nedover på siden finner du feks noe om 5 mill til ADHD-forskning. :)

Min oppfatning av Venstre er liberalisering for et enklere og mer åpent samfunn - ikke liberalisering som gagner en selv.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av Venstre er at de er opptatte av ADHD-problematikk. For å få bedre innsikt i et partis politikk er det som regel greit å se litt forbi partiprogrammet, feks publiserte artikler. Dette kan du feks gjøre ved å ta et google-søk på venstre.no, feks på ADHD.

Litt nedover på siden finner du feks noe om 5 mill til ADHD-forskning. :)

Min oppfatning av Venstre er liberalisering for et enklere og mer åpent samfunn - ikke liberalisering som gagner en selv.

Takk for svar! Dette svaret gjør meg enda mer sikker på at Venstre er det partiet jeg skal stemme på neste valg! Jeg har jo ADHD selv, så hva er da mer naturlig å stemme på? :- p

Lenke til kommentar

Har omtrent samme utganspunkt som trådstarter, spesielt med hensyn til venstres syn på forskning.

Venstre er mitt favorittparti og jeg ville stemt paa dem hvis de var större. Slik situasjonen er naa gir jeg heller min stemme til en av de mer realistiske borgerlige partiene.

Hvorfor det egentlig?

Er det ikke like greit å gi venstre en stemme, siden de borgelige sammenlagt da får like mange mandater uansett?

Eller fungerer det ikke sånn? Har ikke satt meg helt inn i hvordan utgjevningsmandater osv fungerer.

Eller er det på grunn av venstres uvillighet til å samarbeide med FRP?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Venstre er mitt favorittparti og jeg ville stemt paa dem hvis de var större. Slik situasjonen er naa gir jeg heller min stemme til en av de mer realistiske borgerlige partiene.

Jeg skal stemme, og jeg kjenner noen til som stemmer det. Sammen er vi sterke. Jeg stemte AP sist valg, dersom du også stemmer Venstre, så står vi enda sterkere! Og sannsynligheten for at Venstre klarer å nedlegge veto mot direktivet blir enda mer forsterket, slik at vi kanskje har en liten sjanse?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stemmer også Venstre. Jeg liker hvordan de vil lage grobunn til nye bedrifter, satse hardt på miljø, senke skattingen på lønn, øke skatting på miljøskadelige ting, at de ikke vil gjøre piratkopiering til kriminalitet, satse hardt på utdanning og fortsatt beholde de fine egenskapene til Norge.

Vurderer å melde meg inn i Unge Venstre, men jeg flytter ut av Norge nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar

På det nyeste resultatet fra NRKs test fikk jeg disse resultatene:

Resultat:

Blant partiene som stiller til valg i Gjøvik kommune ligger mine svar nærmest: Venstre

Partiene i Gjøvik kommune og hvor enig du er med de enkelte:

Venstre

70 %

Arbeiderpartiet

69 %

Sosialistisk Venstre...

63 %

Rødt

63 %

Miljøpartiet De Grøn...

62 %

Høyre

59 %

Kristelig Folkeparti

56 %

Senterpartiet

50 %

Fremskrittspartiet

35 %

Pensjonistpartiet

34 %

Dette er etter å nøye tenkt igjennom svarene mine, og jeg har svart mer korrekt, når det gjelder "hvor viktig det er for meg" og så videre.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg stemmer også Venstre. Jeg liker hvordan de vil lage grobunn til nye bedrifter, satse hardt på miljø, senke skattingen på lønn, øke skatting på miljøskadelige ting, at de ikke vil gjøre piratkopiering til kriminalitet, satse hardt på utdanning og fortsatt beholde de fine egenskapene til Norge.

Vurderer å melde meg inn i Unge Venstre, men jeg flytter ut av Norge nå.

Skal stemme Venstre jeg også, til valget. Har blitt dem hver gang jeg har kjørt denne testen nå, så nå er jeg skråsikker på at Venstre er det beste jeg kan velge ut i fra den testen. :)

Og jeg er fullstendig enig i alt du sier: Jeg liker også hvordan de vil lage grobunn til nye bedrifter, satse hardt på miljø, senke skattingen på lønn, øke skatting på miljøskadelige ting, at de ikke vil gjøre piratkopiering til kriminalitet, satse hardt på utdanning og fortsatt beholde de fine egenskapene til Norge.

:)

Nå vet jeg endelig hvor jeg står. Og du forsterker bare ytterligere min overbevisning om at det er det rette valget :thumbup:

Lenke til kommentar

Godt å se flere fornuftige sjeler der ute! Det er trist at Venstre ikke kommer sterkt ut i stortingsvalget, men jeg liker å skylde på at det er Sponheim sin feil.

Jeg får klart Venstre på alle tester jeg tar, og jeg falt pladask for Venstre etter jeg ble introdusert til politikken demmes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Godt å se flere fornuftige sjeler der ute! Det er trist at Venstre ikke kommer sterkt ut i stortingsvalget, men jeg liker å skylde på at det er Sponheim sin feil.

Jeg får klart Venstre på alle tester jeg tar, og jeg falt pladask for Venstre etter jeg ble introdusert til politikken demmes.

Okei. Satte meg inn i dette for litt siden. Leste programmet og ble enig med en gang. Dette fordi jeg har diskutert med folk her inne (høyrefolk for det meste) som har forklart meg hva som er bra med et privat tilbud også i tillegg til det offentlige, dermed endret jeg meg veldig politisk, og nå har jeg svart at jeg er over 70% enig i Gjøvik Venstre sin politikk. :)

Syntes det burde være flere slike tester, og like seriøse som NRK.

De burde ta for seg alt i alle partienes politikk, både lokalt og når det gjelder for hele landet. Slik at vi velger riktig parti.

Ikke alle vet hva slags parti som passer en selv best.. Men meningene deres, de kjenner dem til, og da er slike tester geniale. Og bli brukt i MYE større grad enn hva det blir gjort nå.

Lenke til kommentar

Hva svarer du når folk sier at Venstres politikk: "er for idealistisk" og at Borgerlønn ikke er mulig å gjennomføre i praksis for eksempel, eller at Venstre ikke er jordnære? (Jeg har fått disse påstandene, men visste ikke hva jeg skulle svare, så jeg spurte om hvorfor og sånt) .... Hva mener du en kan eller bør svare på slike spørsmål?

Lenke til kommentar

Valgomater er stort sett bare bull. Her er et sitat fra en facebookstatus:

[...] registrerer at hun, ifølge Valgomaten til NRK, bør stemme KrF både i [...] og Oslo, selv om hun er for adopsjon til homofile par, for p-piller til ungjenter, og mot at kristne verdier skal bli viktigere i samfunnet. Skeptisk...

Valgomater kan til stor grad styres av den som lager de. Sist gang jeg tok en valgomat var 1/4 av spørsmålene (in)direkte knyttet til innvandring og andre temaer jeg ikke var særlig opptatt av.. Så idet du prøver deg på en valgomat, spør deg selv også hvor viktig det er for deg (selv om valgomaten gir deg alternativet å krysse av for viktig/uviktig).

En av grunnene til at jeg stemmer venstre er ruspolitikken deres. Tenker ikke i baner "legalize it", men at de klarer å på en gammel sak med nye øyne, istedenfor feks Høyre som har en veldig trangsynt tilnæring. "Narkotika er ondt, vi trenger rehabiligeringsplasser" - Høyre vil etter min oppfatning "fikse" narkomane uten å fokusere på hvorfor folk har havna på kjøret.

Lenke til kommentar

Valgomater er stort sett bare bull. Her er et sitat fra en facebookstatus:

[...] registrerer at hun, ifølge Valgomaten til NRK, bør stemme KrF både i [...] og Oslo, selv om hun er for adopsjon til homofile par, for p-piller til ungjenter, og mot at kristne verdier skal bli viktigere i samfunnet. Skeptisk...

Valgomater kan til stor grad styres av den som lager de. Sist gang jeg tok en valgomat var 1/4 av spørsmålene (in)direkte knyttet til innvandring og andre temaer jeg ikke var særlig opptatt av.. Så idet du prøver deg på en valgomat, spør deg selv også hvor viktig det er for deg (selv om valgomaten gir deg alternativet å krysse av for viktig/uviktig).

En av grunnene til at jeg stemmer venstre er ruspolitikken deres. Tenker ikke i baner "legalize it", men at de klarer å på en gammel sak med nye øyne, istedenfor feks Høyre som har en veldig trangsynt tilnæring. "Narkotika er ondt, vi trenger rehabiligeringsplasser" - Høyre vil etter min oppfatning "fikse" narkomane uten å fokusere på hvorfor folk har havna på kjøret.

Er helt enig i dette du sier. Men jeg begynte å interessere meg for Venstre ei lita stund før jeg tok testen...

Disse resultatene fikk jeg nå etter å ha gått grundig til verks og svart riktig på hva som er viktig for meg og så videre.

Resultat:

Blant partiene som stiller til valg i Gjøvik kommune ligger dine svar nærmest

Venstre

Partiene i Gjøvik kommune og hvor enig du er med de enkelte:

Venstre

75 %

Høyre

66 %

Kristelig Folkeparti

62 %

Rødt

61 %

Arbeiderpartiet

59 %

Miljøpartiet De Grøn...

59 %

Sosialistisk Venstre...

53 %

Senterpartiet

48 %

Fremskrittspartiet

41 %

Pensjonistpartiet

40 %

Lenke til kommentar

Valgomater forsterker bare min tro til partiet. Jeg er forøvrig svært enig med det du, Melkekartong, sier om ruspolitikken til Venstre.

Jeg vil absolutt ikke høres ut som en nikkedukke, men jeg står veldig sterkt til Venstre. To ting jeg ikke er enig med Venstre i, er at jeg stiller meg positivt til oljeboring i Lofoten, og satsingen på atomkraftverk.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ironisk nok var det denne tankerekkja som sende partiet like under sperregrensa og dermed sikra raudgrønt fleirtal.

Eg ser på Venstre som det partiet som tek framtidas viktigaste ressurs, utdanning, mest på alvor. Vidare har dei ein seriøs klimaprofil, og eg har trua på ideen om grøn skatt, eit effektivt tiltak utan store kostnader. Som sosialliberalar ser eg på sauesamfunnet som eit hån mot individet, samstundes som eg òg vil ivareta den fantastiske velferdsstaten venstresida har sørgja for. Eg har ikkje trua på korkje eit ineffektivt, dyrt byråkratregime eller eit kynisk, marknadsstyrt USA, difor plasserer Venstre seg greitt i midten. Valgomaten anbefalte riktignok KrF, men eg viser til den førre posten og stiller meg kritisk til dette.*

* Utan at det tyder at eg mislikar KrF. Tvert om beundrar eg korleis dei legg vekk all populisme og tør å vere eit verdiparti. Dei ultrakonservative bedehusfanatikarane er ein, bokstavleg tala, utdøyande rase. Likevel vert somme av syna litt dryg kost for ein hedning som meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I mine øyne er venstre partiet som fokuserer mer på viktige oppgaver frammfor å skape mediaoppstyr.

Dette er vel også noe av grunnen til at de ikke er så store som de kunne ha vært.

De vet hva de står (Høyre DLD *host host*) for og er ikke redd for å tenke nytt 8narkotika politikk).

men de trenger mer reklame så folk slutter å tenke kun AP/FRP

• Liker 1
Lenke til kommentar

En annen teori er at Venstre har mye til felles med andre partier som Høyre (derav navnet "lillehøyre"). Derfor vil ikke folk bruke stemmeretten sin på et lite parti istedet for noe de vet har en sjanse.

Sant nok men Venstre er et mer solidarisk parti og jeg trur det er det vi trenger. ja høyre er flinke på verdi skapning men kommer verdiene dit de skal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...