Kneipp Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Hei alle Jeg har et problem med en stasjonær pc som vil ikke starte på nytt etter at den har blitt slått av. Når jeg prøver å starte den får jeg ikke noe skjermbilde, ingen pip, men alle vifter går, i tillegg til harddiskene og annen innmat regner jeg med. Men, hvis jeg slår av bryteren på psuen i noen sekunder og setter den på igjen, da starter den som normalt. Så hvis jeg vil starte pcen når den er av, så må jeg bruke av og på bryteren på psuen først. Har prøvd å ta ut cmos batteriet og resette bios men det hjalp ikke. Bør kanskje nevnes at denne pcen har vært påslått veldig lenge, i flere måneder i strekk. Det var først i går jeg slo den av og etter det har jeg fått dette problemet. Litt specs: Corsair HX520W Asus P5K-E WIFI-AP Jeg tenker mest på at det enten er psuen eller hovedkortet som fusker, men er litt usikker. Lurer på om jeg skal prøve å ut minnebrikkene. Noen ideer? Endret 13. august 2011 av Kneipp Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Ut fra din beskrivelse er det mest sannsynlig PSU. 1 Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det du opplever er ganske typisk om du har overklokket PC (POST ikke viser noe bilde og kjører normalt neste power-on) Men da får du også advarsel om at CMOS har feilet, noe du ikke skriver at du opplever her. Jeg vil også gjette på at det er HK eller PSU ja, kanskje PSU mest da denne kan gi kanskje for høy/lav spenning ved power-on kanskje som resulterer i dette..? 1 Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Takker for svar Har aldri overklokket. Det eneste jeg har gjort av endringer i oppsettet i de siste månedene er to Crucial C300 64GB(fw 007) i RAID0 som os partisjon. Håper virkelig det er psuen som er problemet, litt mindre jobb å bytte ut den eventuelt.. Er det noen som har noen tips hva jeg kan prøve ut/feilsøke mer, før jeg går til innkjøp av en ny psu? Finnes det noen programmer jeg kan prøve ut som eventuelt kan 'narrow it down' før jeg går til innkjøp av nye deler? Har dessverre ikke noen psu liggende jeg kan prøve. Jeg har prøvd å google problemet, men jeg vet ikke helt hvilke fraser er best å bruke, det kommer så mye rart opp.. noen tips? Mange takk! Endret 17. august 2011 av Kneipp Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Finnes ingen program som kan sjekke slikt. Det enkleste er som regel å sjekke med andre deler. 1 Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Har bestilt ny psu. I'll keep you posted. Endret 26. august 2011 av Kneipp Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 14. september 2011 Forfatter Del Skrevet 14. september 2011 Det var ikke psuen. Testet med en ny en nå, samme problem. Kan vel ikke være noe annet enn at hovedkortet ikke tålte langkjøringen. Kjipt.. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 21. september 2011 Forfatter Del Skrevet 21. september 2011 Er det noen vits i å prøve med et nytt cmos batteri i mitt tilfelle? http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20090420211645831&board_id=1&model=Maximus+Formula&page=1&SLanguage=en-us Har ikke det problemet med at bios ikke husker innstillingene, men jeg synes kanskje det er verdt forsøket? Hva mener dere? Kan disse batteriene kjøpes på Clahs? Eventuelt hvor kan jeg kjøpe disse? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Ja, de finnes mange steder, som hos Clas. Men har svært liten tro på at det gjør noen forskjell. 1 Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 23. september 2011 Forfatter Del Skrevet 23. september 2011 Har ikke prøvd ut et nytt batteri ennå. Det frister å rote med minnebrikkene først. Jeg har tatt ut alle 4 brikkene og satt dem på plass igjen, no luck. Har ikke prøvd å starte opp med forskjellige kombinasjoner av de. Jeg tenker jeg vil prøve ut det. Men jeg er litt skeptisk om det er noen vits i det også? La oss si hvis det er 1 eller 2 av brikkene som fusker, ville det forårsaket det problemet jeg opplever? Jeg vil gjerne utelukke alle andre feilkilder utenom hovedkortet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. september 2011 Del Skrevet 24. september 2011 Kan ikke være sikker, men tviler. Det er relativt enkelt å sjekke minne. La alle brikkene stå i. Bruk MemTest86, kjør det noen timer så ser du om det dukker opp noen feil. 1 Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 12. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2011 (endret) Breaking news! Jeg hadde ikke gjort noe med problemet siden pcen var brukbar hvis jeg bare husket å bruke bryteren på psuen. Men i de siste dagene merket jeg at ikke engang det hjalp, det måtte flere forsøk til før jeg fikk i det hele tatt startet den. Så jeg tok et krafttak og prøvde ut minnebrikkene, one by one.. som jeg lovte i september.. Brikke 1 og 2(a1 og a2) fungerte perfekt, fikk startet om igjen uten problemer. Men med brikke 3 og 4(b1 og b2) fikk jeg igjen de samme problemene som nevnt. Nå kjører jeg bare de to første friske brikkene i dual channel uten problemer. edit: Har kjøpt nye brikker. Alt fungerer perfekt. Problem solved. Endret 21. desember 2011 av Kneipp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå