Loff1 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hva menes med utsagnet "Planck's constant is neither", og eventuelt hva gjør det morsomt? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Les deg opp her: http://en.wikipedia.org/wiki/Planck%27s_constant Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Jeg har lest den, men - beklager - jeg tar den fortsatt ikke. Det er vel et poeng jeg gikk glipp av eller bare noe jeg ikke ser. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Spørsmålet minner meg om en annen vits jeg leste: "Sometimes real life is stranger than fiction. My physics final came at the time when there was a debate whether to allow calculators in the exams. The Physics department was the first to decide in favor of allowing them, the 3 hour exam had one question: Describe the universe, if Planck's constant were equal to 1." Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Hva menes med utsagnet "Planck's constant is neither", og eventuelt hva gjør det morsomt? Det er hverken Plancks konstant eller en konstant var vel det som menes her. Det første er vel riktig, men det andre vet jeg ikke om det finnes noen beviser for. Endret 14. august 2011 av SirDrinkAlot Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Det jeg først tenkte på var at Neither or Ether høres ganske likt ut. Jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Virker som at denne vitsen krever ganske høy kunnskaper innen teoretisk fysikk. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Tydeligvis mer enn en bachelor fordi jeg skjønner den ikke. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Poenget er at det verken er Planck sin konstant, eller konstant (dvs den er variabel). Hvis du fremdeles ikke tar den er det fordi den er tørr. Endret 17. august 2011 av Han Far Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 [...] eller konstant (dvs den er variabel). Forklar! Ja, jeg kjenner til spekulasjoner om variable naturkonstanter, men ingen troverdige eksperimentelle resultater. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er planck-konstanten variabel? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 [...] eller konstant (dvs den er variabel). Forklar! Ja, jeg kjenner til spekulasjoner om variable naturkonstanter, men ingen troverdige eksperimentelle resultater. Jeg kjenner heller ikke til noen eksperimentelle resultater. Det er ingenting som tilsier at den skal være variabel, annet enn at det tydeligvis ikke er en nødvendig antagelse for en eller annen teori. De som spekulerer på slikt er ofte de samme som lager slike vitser. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/1008/1008.3907v1.pdf EDIT: Kan jo si at det kan være mange grunner til variasjonen som omtales i pdfen jeg linker til. Kan være måle feil eller forstyrrelser av en eller annet type. Endret 17. august 2011 av Flin Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 http://arxiv.org/PS_...1008.3907v1.pdf EDIT: Kan jo si at det kan være mange grunner til variasjonen som omtales i pdfen jeg linker til. Kan være måle feil eller forstyrrelser av en eller annet type. Denne artikkelen dreier seg om observasjon av variasjon i finstrukturkonstanten1. ħ inngår riktignok som en faktor i finstrukturkonstanten, men resultatet (gitt at det er riktig) trenger ikke å bety at ħ varierer. Det kan for eksempel være lyshastigheten eller (effektiv) elektronladning som endres. Eller alle. Artikkelen ser ut til å beskrive et grundig forskningsarbeid, men det er fremdeles (såvidt jeg kan finne) bare én gruppe som rapporterer å finne denne effekten. Det gir grunn til å være skeptisk. Det kan være at de har rett, men det kan også være en "oppdagelse" som forsvinner igjen. Det siste har skjedd flere ganger før. 1 Finstrukturkonstanten er faktisk ikke en konstant, men en energiavhengig parameter. Dette er en variasjon som er godt forstått og som ikke ser ut til å ha noe å gjøre med den det rapporteres om i denne artikkelen. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hvorfor er det ikke planks konstant? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det har du helt rett i, poenget mitt var dog bare at det finnes observasjoner som kan indikere at planks varierer. Jeg veit ikke hvorfor du er så kranglete, men men. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det har du helt rett i, poenget mitt var dog bare at det finnes observasjoner som kan indikere at planks varierer. Jeg veit ikke hvorfor du er så kranglete, men men. Beklager, hvis jeg virket kranglete. Jeg er skeptisk til resultatet de kom frem til, men jeg synes det er helt greit at du trakk det frem som et eksempel på at naturkonstanter kanskje ikke er konstant likevel. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Samme her, det virker jo rart, men vi får vente å se. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Hvorfor er det ikke planks konstant? Det har blitt påstått at det var Einstein og ikke Planck som først publiserte ligningen . Det er riktig at det var Einstein som først publiserte denne ligningen med tolkningen at er energien til et foton med frekvens . Men i denne artikkelen fra 1901 publiserte Planck den samme ligningen, men uten å tolke det som en kvantisering av lyset (kun med en tolkning om at utsendning av lys er kvantisert). I samme artikkel gir han også en verdi for konstanten som er i god overensstemmelse med dagens målinger. Det er med andre ord ikke riktig å påstå at vi ikke skal takke Planck for denne konstanten. Da gjenstår bare et spørsmål: Hvor lang er planken? Endret 18. august 2011 av -trygve Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Så vitsen er at Plancks konstant hverken er Plancks eller konstant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå