Ann-Kristin2011 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jeg undrer over en liten ting: Hvordan er det med oppkjøring når man er gravid? Har termin 1.Oktober. Altså 48dager til. Onsdag som kommer er jeg ferdig med alt av trinnene, men kjørelæreren nekter å bestille oppkjøring før jeg har bestått teorien:( Når han bestiller er det ca 1-2 mnd ventetid. Det vil si at jeg får oppkjøring rett før eller rett etter fødsel.. Kan man slippe oppkjøringen eller må det bare gå sin gang? Har hørt mye diskusjon om dette. Å tenker ta det opp, da man blir veldig avhengig av bil når man får en liten en.. Håper noen har svar på dette.... Og takk på forhånd Lenke til kommentar
leorat Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 vet ikke om jeg skjønner spørsmålet ditt, men har tolket det sånn! du lurer på om du slipper oppkjøring(og får serfikatet) fordi du er gravid/ nylig var gravid? (correct me if i'm wrong) for da er svaret nei. hvor bor du? tenker i forhold til hvor lang vente tid det er! fikk beskjed av min kjørelærer at det var rundt to månder, men måtte vente i godt over tre! jeg bor forresten i sarpsborg, hvor det er en del trafikk fra nabobyer etc. Lenke til kommentar
Ann-Kristin2011 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Ja det var det jeg lurte på for man hører om de som har vært så heldige og noen som ikke vet. Jeg bor i Finnmark, Vadsø. Han sier ventetiden er på mellom 1-2mnd. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Slippe oppkjøring? Oppkjøring er valgfritt, ingen som tvinger deg, men uten oppkjøring får du jo heller ikke lappen. Nå er det lenge siden sist jeg var høygravid...ehm...mulig jeg er av feil kjønn, damen er gravid, da...så jeg har en viss insikt, og jeg tror ikke oppkjøring rett før en fødsel er så lurt. Jeg vil tro det er ekstra lett å stresse, noe som gjør det ekstra lett å gjøre feil. Er jo dumt om en skulle overse en vikeplikt fordi vannet går. Så selv om det sikkert er veldig praktisk å være ferdig med oppkjøringen før ungen kommer, ville jeg allikevel ventet til etterpå. Du har vel ikke akutt behov for å kjøre rundt den første uken etter fødselen? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Oppkjøring er obligatorisk og kan ikke hoppes over. Du kan heller ikke ta oppkjøring uten bestått (innen 3 år) teoriprøve. Jeg tviler også på at noen sensor er villige til å ta oppkjøring med en høygravid dame som har termin ved oppkjøring. Ja, de kan nekte deg å ta prøven hvis de finner situasjonen som uforsvarlig i forhold til liv og helse. Lenke til kommentar
Ann-Kristin2011 Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Nei det er klart. Men vi tenker begge for å ha det unnagjort. Det kan fort bli handy når man bor i Finnmark og må inn til sykehus (f.eks) Kirkenes, som ligger nærmere tre timer her ifra. Det finnes selvfølgelig andre alternativer enn å kjøre selv. Jeg har også vurdert å vente med oppkjøringen, men da blir det sånn at jeg må vente til våren kommer, ettersom hvilket vær vi har her når det er vinter, og da blir det et helt annet kjørebilde. Så det er noe faktorer å gruble over.. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Hvis du ikke føler deg klar til å kjøre opp på våren, så er du heller ikke klar til å kjøre opp på høsten. Og du er hvertfall ikke klar til å kjøre opp på vinteren. Du skal ved oppkjøring kunne beherske alle normale kjøreforhold i landet, dette inkluderer tørr og våt asfalt og grus, snø og slafs, og is. Bruk høsten og vinteren til å øvelseskjøre, så vil du ha null problem med å bestå oppkjøringen til våren. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Spør du virkelig om du kan slippe og ta oppkjøringen? Nå burde dem som ønsket flere damer på forumet komme og lese.. Viss du ikkje er i stand til og ta oppkjøringa så får du ikkje ta oppkjøringa å du får ikkje lappen.. Seie ikkje ditta seg skjøl? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Da skulle du ha tatt teorien før, du kan jo ta teorien 6 mnd før du blir 18, jeg vil tro du er eldre så da kunne du ha tatt den lenge før. Du får ikke bestillt oppkjøring hos vegvesenet før du har bestått teorien, det er ikke mulig så det er ingetig kjørelærern din kan gjøre. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Det er et krav og ha bestått den teoretiske prøven for å kunne ta kjøreeksamen (oppkjøringa) Alt det her står faktisk i teoriboka som du burde ha lest .. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Ta teorien så fort som mulig. Så kan du snakke med kjørelæreren din og be han ringe vegvesenet ofte for å høre om det er noen som har avbestilt, og da kan du kanskje få det litt tidligere. Det er eneste mulighet slik jeg ser det, eller så kan du vente. Ta oppkjøringen i vinter du. Du skal vel ikke unngå å kjøre på snø så lenge du lever? Samme hvordan forholdene er. De legger vekt på kjøreegenskapene dine, om du er trygg i trafikken osv, ikke om det snør eller om det er litt is på veien. Du skal uansett kjøre på isete veier før eller seinere, og da er det bare å hoppe i det mener jeg. Å klage på at det er snø og tullball er bare dårlige unnskyldninger. Slik jeg ser det, så er faktisk teorien verre enn selve oppkjøringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå