Kirikovski Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Det er flere problemer med hvalfangst 1. Hvaler er så inteligente at jeg ser det som umoralsk å drepe dem, samme med aper og elefanter, det er boreline det samme som å drepe mennesker. Du kan kanskje synes at den andre lista ikke var alfa omega, men griser er smartere enn hvaler, finner det litt søkt da at man skal protestere mot hvalfangst som tross alt lever hele livet sitt i havet, men være helt ok med at griser holdes i fangenskap hele livet sitt i en 2x2m sement/stål bur bare med tanke for slakt. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jeg spiser ikke kjøtt. Kjøttindustrien er den verste industrien i hele verden. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Etter å ha sett med egne øyner hvordan pelagisk fisk behandles i fiskeindustrien orker jeg ikke å bry meg med hvordan en hval behandles. Der snakker vi om dyreplageri satt i system. Når en ringnotbåt av anseelig størrelse kan pumpe ombord 1000 tonn sild (en sild veier mellom 200 og 600 gram), lagre den på tanker og så pumpe den på land for å skjæres til filet uten at man i det hele tatt trenger å se på fisken. Alt dette gjøres uten å ta livet av fisken. Da syns jeg det er søkt å si at det er mer synd i en hval som får en harpun med en granat på spissen i hodet. Dør den ikke da, så blir den drept iløpet av den kommende timen. Silda som jeg snakker om blir bare stuet inn i en tanke med sjøvann som holder rundt -1 til -2 grader. Den dør enten av å bli pumpet, oksygenmangel eller av klemming. Er den så "heldig" å lever til den kommer på land blir den belønnet med å skjæres levende i biter, evt. blir den fråsset hel. Tenk på det neste gang dere nyter sursild, makrell i tomat eller ansjos på pizzaen. Fe og hval blir behandlet som konger i forhold. Endret 13. august 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Obligatorisk video: http://www.youtube.com/watch?v=1VLsRbDU37w 9 Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Hahahha, eid fyr! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jeg skulle likt å sett hele den debatten. Det hadde vært interessant å høre hva hun dyrevern dama skulle til å si på slutten. 3 Lenke til kommentar
radivx Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Tull. Jeg har spist hvalbiff, og det smakte godt. Bare se næringsinnholdet: 100 g hvalkjøtt inneholder: Energi: 488kj (116 kcal) Protein: 23,5 g Fett: 2,4 g Karbohydrat: 0,0 g Hvalkjøtt inneholder også jern, vitamin A og like mye vitaminer fra B-gruppen som andre kjøttvarer. Det lave fettinnholdet gjør hvalkjøtt til sunt kjøtt. I tillegg viser nyere forskning at hvalkjøtt inneholder bestanddeler som virker beskyttende mot hjerte- og karsykdommer. http://www.hvalbiff.no/tekst_list.asp?fldr=83&id=0 Jeg har nok spist min faire share med hvalbiff. Alt for ofte seigt og fullt av trevler. Dette til tross for at det skal være gode kjøttstykker. Hvorfor skal man trakte etter et dyr som i beste fall kan brukes som erstatning for et yngre landgående dyr av høyere kvalitet? Her i Norge har vi f.eks. ypperlig reinsdyrkjøtt, har enda til gode å smake hval som kan måle seg med dette. Om hvalbiff.no ikke kan komme med noe bedre begrunnelse for å spise hval enn at det fungere som et substitutt for rødt så kan vi like gjerne la vær. Når det gjelder næringsinnholdet du spesifiserer vil ALT av reint kjøtt være tilsvarende. Eksempler på dette er kyllingbryst, ytrefilet av storfe/svin og tunfisk. Forskning uten kilder er helt bortkastet å nevne en gang. "Nyere forskning"-argumentet kan man derfor se bort i fra. Ernæringmessige særegenheter er nok rimelig like til annet rødt kjøtt. Bruker også anledningen til å minne om at sider som hvalbiff.no sjelden er drevet av nøytrale aktører. Som regel ligger det store økonomiske interesser i å promotere de forskjellige matvarene. Gøy at noen fant frem Hans Bauge videoen! Artig og komplett usaklig kar han der For de som vil ha kvalitet og hval på en gang: http://www.hvalsjokolade.no/index.php?1=omhval Endret 13. august 2011 av radivx Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Er i grunn like tåpelig å jakte hval som å lage biff av 15år gammelt storfe. Det er det dårligste argumentet jeg har hørt. Med andre ord: DU liker ikke hval, men brorparten gjør det. At du synes hval smaker dårlig er en tvangstanke du har rettet deg inn i. Hval er sunt, og det er mat for kongen. Ditt motargument på det er latterlig. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Er i grunn like tåpelig å jakte hval som å lage biff av 15år gammelt storfe. Det er det dårligste argumentet jeg har hørt. Med andre ord: DU liker ikke hval, men brorparten gjør det. At du synes hval smaker dårlig er en tvangstanke du har rettet deg inn i. Hval er sunt, og det er mat for kongen. Ditt motargument på det er latterlig. Utfordrer deg til å frembringe vitenskapelig dokumentasjon på at hvalkjøtt er spesielt sunt (utover at kjøttstykkene primært består av protein som det gjør hos de fleste pattedyr når man er selektiv på stykkene). Håper virkelig kongen vår får servert bedre mat til dagen enn hvalkjøtt! Endret 14. august 2011 av radivx Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Man burde forby jakt på hvalkjøtt i den egenskap av at hvalkjøtt ikke er egnet til menneskefôr pga. dårlig smak. Er i grunn like tåpelig å jakte hval som å lage biff av 15år gammelt storfe. Det er det dårligste argumentet jeg har hørt. Med andre ord: DU liker ikke hval, men brorparten gjør det. At du synes hval smaker dårlig er en tvangstanke du har rettet deg inn i. Hval er sunt, og det er mat for kongen. Ditt motargument på det er latterlig. Utfordrer deg til å frembringe vitenskapelig dokumentasjon på at hvalkjøtt er spesielt sunt (utover at kjøttstykkene primært består av protein som det gjør hos de fleste pattedyr når man er selektiv på stykkene). Håper virkelig kongen vår får servert bedre mat til dagen enn hvalkjøtt! Hvalkjøtt er noe av det sunneste kjøttet du kan spise. Magert og proteinrikt. Det lille som er av fett er i tillegg av det sunne slaget. Per 100g: Protein: 27g Fett: 4g Karbohydrat: 0g Energi: 145kcal + Omega 3 fettsyrer om hvalen spiser fisk Lenke til kommentar
radivx Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Jeg og kan publisere næringsinnhold! Eneste næringsmiddelet jeg kan se hval stikker seg ut på er Vitamin A og Jern. Altså viser ikke næringsverdene i seg selv at hval er noen mirakelkur. Dette er meget vanlige vitaminer/mineraler og folk flest lider ikke av mangel om de spiser variert og inkluderer grønnsaker. Omega-3 er en ferumettet fettsyre noe kjøttet i hval inneholder minimalt av. Største andelen er mettet fett. Hvis man skal ha omega-3 så er helt klart andre organer enn biff man bør gå etter. Hvalfettet inneholder (sammen med sel) helt riktig store mengder omega-3. Dette blir som regel prossesert og puttet på glass. Skal man ha omega-3 gjennom mat er normal fet fisk uansett kongen (med høyt fettinhold integrert i selve kjøttstykket). Tall er hentet fra Matvaretabellen. En offentlig utregning av næringsinnhold på en rekke matvarer. Endret 14. august 2011 av radivx Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg har nok spist min faire share med hvalbiff. Alt for ofte seigt og fullt av trevler. Dette til tross for at det skal være gode kjøttstykker. Hvorfor skal man trakte etter et dyr som i beste fall kan brukes som erstatning for et yngre landgående dyr av høyere kvalitet? Vel, jeg har spist torsk som "visstnok" skal smake himmelsk i følge min far, onkel, mor, brødre og hund. Men jeg syntes det smakte traktordekk. Hvorfor skal man trakte etter et dyr som i beste fall kan brukes som erstatning for et yngre landgående dyr av høyere kvalitet? - Jo, fordi vi har alle litt forskjellig synspunkt på hva som smaker godt og hva som ikke er fullt så godt. Du har vel hørt at enkelte er litt mer kresne enn andre? Jeg er gjerne et godt eksempel på dette. Bruker også anledningen til å minne om at sider som hvalbiff.no sjelden er drevet av nøytrale aktører. Som regel ligger det store økonomiske interesser i å promotere de forskjellige matvarene. Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg har funnet flere sider som sier det samme. Jeg har ikke fått noen grunn til å ikke stole på akkurat det. Jeg har dermed følt meg trygg. Gøy at noen fant frem Hans Bauge videoen! Artig og komplett usaklig kar han der Hahah, indeed! Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Det er flere problemer med hvalfangst 1. Hvaler er så inteligente at jeg ser det som umoralsk å drepe dem, samme med aper og elefanter, det er boreline det samme som å drepe mennesker. 2. Umulig å avlive en hval humant 3. Alt for få av dem igjen. 1 - Intelligent i forhold til hva? En ilder klarer faktisk å tilegne seg mer informasjon enn en delfin. Les her, sakset fra Wikipedia: Intelligens [rediger] Spørsmålet om graden av intelligens hos hvaler har også blitt debattert, primært av motstandere av kommersiell hvalfangst, fordi enkelte påstår at hvalens intelligens er på nivå med menneskets[trenger referanse]. Ingen vitenskapelige undersøkelser har kunnet gi solid bevisførsel for slike påstander. Noen undersøkelser har allikevel vist at hvaler kan være i stand til visse typer atferd som ellers bare assosieres med mennesker, primater og andre dyr ansett som uvanlig intelligente, som griser[trenger referanse]. Det meste av forskningen på hvalintelligens har bestått av atferdsundersøkelser utført på delfiner[trenger referanse]. Tumlerdelfinen, for eksempel, kan gjenkjenne sitt eget speilbilde. Til tross for det har delfiner scoret lavere enn ildre når det gjelder tilegnelse av informasjon. Generelt blir både delfin- og griseintelligens rangert høyere enn hos hunder, og lavere enn hos mennesker[trenger referanse]. På den andre siden er det nærmest umulig å overføre slike tester til hvaler generelt[trenger referanse]. Uansett hevder mange anti-hvalfangstaktivister at dyr under cetacea-ordenen er blant de mest intelligente utenom mennesker, og at det derfor er moralsk forkastelig å fange dem for mat[trenger referanse]. Tilhengere av hvalfangst vil da svare med å si at uansett hvor intelligente hvaler kan være, er også bl.a. griser blant de mest intelligente dyrene. Dersom man først er motstander av hvalfangst, men samtidig ikke motsetter seg at man spiser svinekjøtt, vil man ha litt av et forklaringsproblem, uansett hvilke andre betraktninger man trekker inn. Følgelig vil tilhengere av hvalfangst si at hvis dreping og spising av andre relativt «intelligente» landdyr ikke er et problem, kan ikke protester mot dreping og spising av hvaler være logisk grunnet på påstått hvalintelligens. http://no.wikipedia.org/wiki/Hvalfangst#Intelligens 2 - Hvordan vet du det? 3 - Feil. Jeg skal gi deg kilder: Vågehval: http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gehval#Hvalfangst Livskraftig. Det finnes rundt 184 000 vågehvaler. Den har aldri blitt sett på som utrydningstruet. Norge tar rundt 500-600 indivder årlig. Blåhvalen er truet, men den ble totalfredet i 1966. http://no.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5hval#Hvalfangst_og_utbredelse Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Bare et lite innskudd. Her er middagen min fra i går. Hvalbiff er himmelsk! http://i.imgur.com/j44Bd.jpg Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Jeg har smakt hvalbiff før i tiden, flere ganger, og det er faen meg det styggeste kjøttet jeg vet av. Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Da har det enten vært dårlig eller tilberedt feil. Hvalkjøtt er noe av det møreste og beste kjøttet som finnes. Slår lett storfebiff, synes jeg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Nei. Det har vært bra kvalitet på det. Men det er fælt. Skjønner ikke at folk spiser det frivellig. Dynker det vel ned med bernaisesaus og sånt. Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Jeg har smakt hvalbiff før i tiden, flere ganger, og det er faen meg det styggeste kjøttet jeg vet av. Skjønner ikke hvorfor du sier dette hele veien. Du ser at mange andre liker det, ergo må du skjønne at det egner seg som mat. Nei. Det har vært bra kvalitet på det. Men det er fælt. Skjønner ikke at folk spiser det frivellig. Dynker det vel ned med bernaisesaus og sånt. Da er det vel tilberedt feil da. Er noe vanskelig å få til. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Nei kjøttet har alltid blitt tilberedt perfekt. Det byr meg i mot. Oppskrytt til så i de grader! Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Denne er interessant; 2. Umulig å avlive en hval humant Det er da ikke noe mindre humant enn fisking. Hva synes du om det? For det første er fisk fisk, og hval er pattedyr. Der er, om ikke enorme, så i alle fall betydelige forskjeller i hvordan disse er skrudd sammen. Når det er sagt, så tyder stadig mer forskning på at også fisk har et visst følelsesliv, så det er absolutt verdt å ta inn dyrevernsaspektene i fisking. Men, hval er altså ikke fisk, så sammenlikninga blir litt tynn. Du kan kanskje synes at den andre lista ikke var alfa omega, men griser er smartere enn hvaler, finner det litt søkt da at man skal protestere mot hvalfangst som tross alt lever hele livet sitt i havet, men være helt ok med at griser holdes i fangenskap hele livet sitt i en 2x2m sement/stål bur bare med tanke for slakt. Bare en saksopplysning her. En voksen slaktegris på 80-100 kg i konvensjonelt grisehold har kun krav på 1 - èn - kvadratmeter boltreplass i bingen. Dvs, i en binge på 2x2 meter som nevnt her kan man altså trykke inn 4 slaktegris uten å bryte loven. Det er ikke annet enn groteskt. Ellers mener jeg det blir litt rart å rangere hva vi kan spise etter hvor "smarte" eller intelligente de er. Vi snakker uansett om pattedyr her, og alle pattedyr (inkludert oss selv) har det samme nevrofysiske oppsettet og har sånn sett like forutsetninger for å føle smerte, redsel, glede og sorg. Følelseslivet til en gris avviker ikke veldig mye fra vårt eget. Eller ei rotte, for den saks skyld. Forøvrig er jeg helt enig i at hvalkjøtt kan være godt om det tilberedes riktig. Men det endrer ikke på det faktum at der er såpass mange problemer og utfordringer (på flere plan) med hvalfangst at jeg mener det beste er å styre unna hvalkjøtt inntil videre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå