Gå til innhold

Vanskelig å velge parti? Se på budsjettet

Anbefalte innlegg

Jeg er sikker på at det er flere enn meg som syns det er vanskelig å følge med i kommunepolitikken. De fleste kommuner er så små, at det ikke er noe nettmedia som dekker lokalpolitikken. Hvordan skal man da vite hva som er forskjellen på partiene? I prinsippet så kan alle partiene være aktuelle, selv om man i stortingsvalg har et sikkert valg.

Et tips her er å se på rådmannens kommentarer til inneværende budsjett. Kommuneøkonomien er dårlig i mange kommuner, og her blir det avslørt. For kommunen min fant jeg ut:

• Vi har økt gjelda fra 750 mill til over 2 mrd de siste 10 årene (ca. 40k per innbygger)
  • Vedlikeholdsetterslepet er på 100 mill, og blir større
  • Kommunen forlenger lånene til maks tillatt løpetid for å bedre likviditeten
  • Budsjettet framskrevet til 2012 og 2013 viser store underskudd

Dette er jo totalt uansvarlig politikk, og det neste er vel at vi blir satt under administrasjon. Dermed er det ganske klart for meg at vi må ha et skifte av hvem som styrer, da Ap har hatt makta i 100 år her jeg bor. Min stemme vil gå til Høyre slik at vi kan få et maktskifte, og noen nye får prøve seg på å rette opp økonomien, siden Ap tydeligvis har kjøpt stemmer det siste tiåret ved å investere over evne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeiderpartiet har styrt i mange år i min kommune også, resultatet har vært en kommuneøkonomi helt i underskudd hvor man engang ikke har råd til skolebøker i ungdomsskolen.

Har ikke stemmerett enda, men ville nok stemt på Høyre slik at vi får strammet inn pengesløsingen på byråkratiet og adelen i kommunestyret.

Lenke til kommentar
Min stemme vil gå til Høyre slik at vi kan få et maktskifte, og noen nye får prøve seg på å rette opp økonomien, siden Ap tydeligvis har kjøpt stemmer det siste tiåret ved å investere over evne.

Sannsynligvis en god idé, Bergen hadde også store økonomiske problemer når AP styrte, etter at Høyre tok over greide de raskt å løse disse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er absolutt lurt å kikke på budskjettet ja :) Her i Trondheim har AP gjort hos til en av de mest gjeldstyngede kommunene i landet og har satt oss opp til 12 milliarder i gjeld de siste 8 årene med vanstyre. De har fått bygd en masse nytt, men på bekostning av oss som kommer etterpå og må rydde opp.

Jeg er utrolig stolt over Venstre her i Trondheim som de siste 30 årene ikke har levert et eneste budskjett i underskudd. Vi er faktisk flinkere til å balansere budskjettet enn Høyre er her ;) Heldigvis er det ikke bare høyre som er opptatt av økonomisk ansvarlighet!

Lenke til kommentar
Min stemme vil gå til Høyre slik at vi kan få et maktskifte, og noen nye får prøve seg på å rette opp økonomien, siden Ap tydeligvis har kjøpt stemmer det siste tiåret ved å investere over evne.

Sannsynligvis en god idé, Bergen hadde også store økonomiske problemer når AP styrte, etter at Høyre tok over greide de raskt å løse disse.

Vel, Fylkesmannen har slått fast at Bergen ikke har hatt et lovlig budsjett for 2010 og 2011. Hvis bystyret går til ulovlige skritt for å pynte på budsjettene, så tyder det på at ting slettes ikke er bra.

Kilde: Kommunal Rapport

Lenke til kommentar

Vel, Fylkesmannen har slått fast at Bergen ikke har hatt et lovlig budsjett for 2010 og 2011. Hvis bystyret går til ulovlige skritt for å pynte på budsjettene, så tyder det på at ting slettes ikke er bra.

Du snakker om det siste bystyret etter siste kommunevalg, hvor FrP har hatt en betydelig sterkere posisjon. Jeg sier ikke at FrP er korrupte generelt, men Bergen FrP har mye skitt under teppet og er kjent for å bruke tvilsomme metoder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du snakker om det siste bystyret etter siste kommunevalg, hvor FrP har hatt en betydelig sterkere posisjon. Jeg sier ikke at FrP er korrupte generelt, men Bergen FrP har mye skitt under teppet og er kjent for å bruke tvilsomme metoder.

Delvis enig. Mitt intrykk her fra Oslo er at H er dyktigere til å styre enn FRP, som har hatt byråder som har stått for de største økonomiske tabbene (Holmenkollen, Altea, Adecco etc).

I tillegg kvittet bystyret i Bergen seg med en kommunerevisjon som var kritisk til driften av kommunen. Men H må være med å ta ansvaret når de samarbeider med FRP. Dog, jeg vil ikke bruke ordet korrupsjon, heller manglende evne til god styring (om FRP altså).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...