Gå til innhold

Mulig å få læreplass uten ungdomsrett?

Pettah123

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er mulig å få læreplass uten ungdomsrett?

Firmaet får jo ikke samme innskuddet hvis jeg ikke har, går det ikke an å gjøre en avtale på at jeg arbeider for firmaet under læretiden uten å få betalt?

Noen som vet hvordan dette funker?

Flytt posten min om den ikke er plassert riktig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jobbet sammen med en del folk som ikke har hatt ungdomsrett, men som har blitt tildelt læreplass. Disse har fått den lønnen de har krav på.

Forøvrig er det kanskje litt i drøyeste laget å jobbe i 2 år uten betaling. Vil firmaet ha deg, så betaler de rett lønn. Er firmaet kun ute etter å utnytte deg lar de deg jobbe gratis. Jeg syns det høres ut som en dårlig idé å jobbe gratis.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja, men å få læreplass uten ungdomrett er rimelig vanskelig. iallfall i rørleggerbransjen, derfor lurer jeg på om det finnes noen smutthull eller noe..

Ikke hvis du søker selv. Drit oppi VIGO, for da havner du automatisk bak i køen. Finn en rørlegger forening, på den måten finner du en bedriftliste over rørleggerbedrifter. Så ringer du til de nærmeste og spør om de trenger en rørleggerlærling. Hvis de er interessert så sender du en søknad til firmaet. Etter dette blir du innkalt til jobbintervju. Hvis du får jobben, da vil bedriften kontakte opplæringskontoret for å undertegne en lærekontrakt.

Lenke til kommentar

Ja, men er svært få som tar inn folk uten ungdomrett, siden da får ikke firmaet den økonomiske støtten, som folk med ungdomrett får. Eller?

Kan du forklare meg litt nærmere angående søking direkte til bedrift utenom vigo? Er det noen ulemper ved det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg gikk VG1 Teknikk, industriell og produksjon, så VG1 Bygg og anlegg, deretter VG2 Klima, energi og miljø, og så til slutt VG3 Allmenn påbygg.

Du har 3års ungdomsrett, hvis du tar ett omvalg, får du et ekstra år, slik som hendte meg da jeg valgte en annen linje fremfor å fortsette.

Jeg brukte opp min ungdomsrett da jeg tok allmenn påbygg. Derfor valgte jeg å skaffe læreplass innenfor rørleggerfaget manuelt. På den måten skipper du mellomleddet (VIGO).

De fleste håndtverker bransjer har en eller annen forening¨som de fleste seriøse bedrifter er medlem av. Dersom du ikke klarer å finne en rørleggerforening i din region, så kontakt opplæringskontoret for rørleggere, de vil da foreslå en rørleggerforening der du kan hente bedriftliste.

Sorter deretter alle bedriftene i kronologisk rekkefølge i henhold til avstand. Ring til de nærmeste bedriftene og spør om de er interessert i en rørleggerlærling. Så utvider du søket. Selv om du blir innkalt til et jobbintervju så er ikke jobben sikret, fordi andre søkere kan bli ansatt fremfor deg, noe som ødelegger for deg.

Dersom du skaffer læreplass automatisk, altså via VIGO, da vil de lage en liste der alle med høyest karakter og med ungdomsrett havner øverst på lista, mens de med uten ungdomsrett havner nederst. Så sendes lista til opplæringskontoret som vil da jobbe for å skaffe læreplasser siden de har god kontakt med bedriftene.

Når du søker manuelt, da skipper du mellomleddet VIGO som setter hindringer for deg, og du havner øverst siden du styrer alt selv.

Firmaet får alltid den økonomiske støtten, men den vil være redusert for lærlinger som blir ansatt uten ungdomsrett.

Når du søker direkte til en bedrift gjør du som følgende;

1. ring firmaet.

2. spør etter dagligleder.

3. spør sjefen om de trenger lærlinger.

4. dersom JA, spør etter epost adresse.

5. send søknad til epostadresse.

Spesialmåte; (søknad på nett, easycruit etc)

1. gå inn på nettsiden til firmaet.

2. gå til ledige stillinger.

3. finn den ledige stillingen.

4. søk på den.

5. følg skjermanvisningen.

Når du skal skrive søknad og CV gjør som følgende;

1. søk på Google.no etter en søknad- og CV mal

2. fyll ut relevant informasjon.

3. skann inn dine kompetansebevis

4. legg til alle vedleggene i epost

5. send epost til firma.

Advarsel: ALDRI nevn fremtidsplaner! Bare spill på den at du har alltid har lyst til å bli rørlegger, ellers får du stor motstand.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Er du sikker på at de får en redusert økonomisk støtte?

Og er du sikker på at du havner øverst på listen ved å søke manuelt? Jeg har kjempegode karakterer, så med de hadde jeg nok havnet øverst. Er bare at jeg står uten ungdomsrett som ødelegger.

Som sagt, så har jeg også kontaktet inntakskontoret ang å få utvidet ungdomsretten, så de skulle ta stilling til det, men rimelig sikker på at jeg ikke får selvom jeg har 0 fravær og gode karakterer. Tror ikke inntaktskontoret er så greie...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det finnes ingen "liste" for de som søker manuelt. Eneste som skjer er at du blir like tilgjengelig som de som er øverst på lista. Du kommer i forkjøpet før opplæringskontoret i det hele tatt får sjansen til å presentere sine lærlinger.

Ja jeg er sikker på at bedriften får en redusert økonomisk støtte for lærlinger uten ungdomsrett.

Bare drit oppi VIGO, søk heller selv. Det er VIGO som hindrer deg tilgang til "markedet" fordi de med ungdomsrett kommer før deg, det er du selv som må komme inn på "markedet" og komme i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Okei, om jeg ikke får utvidet ungdomsretten min kommer jeg til å søke i vigo samtidig som jeg søker manuelt. Hva synes du om det?

Og hva tror du sjansen er for at jeg får utvidet ungdomretten min?

Sjansen for å få utvidet ungdomsretten uten god grunn er lik null.

Du kan vurdere å søke i begge, men det kan bli litt merkelig, om du søker på en bedrift manuelt, mens så viser det seg at VIGO har presentert deg for den samme bedriften tidligere osv.

Hvordan brukte du opp ungdomsretten? beskriv ditt utdanningsløp eller gikk du ut av datostemplingen?

Hva er din eventuelle gode grunn for å få utvidet ungdomsretten?

Lenke til kommentar

Feil valg av programfag TO ganger....

Om jeg må starter på bygg og anlegg vg1 og vg2 og har lite fravær og gode karakterer viser jo dette at jeg interesserer meg for faget, og at jeg virkelig ønsker å fullføre utdanningsløpet, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva er ditt utdanningsløp konkret?

Jeg vet ikke hvorvidt om det vil hjelpe deg. Bygg og anlegg er et tverrfaglig utdanningsprogram. Samme er også klima, energi og miljø. Det skal visst være over 20 yrker.

Lenke til kommentar

Startet på restaurant og matfag over til idrettsfag innen fristen.

Sluttet på idrettslinja vg1 - neste år startet jeg på idrettslinja, fullførte vg1 med gode karakterer (tenk å bruke disse karakterene i bygg og anlegg) så jeg slipper å ta det på nytt.

Så nå ønsker jeg å starte på bygg og anlegg vg.1 og vg.2 + lærlingetid.

Får fullført vg1 og vg2, men mangler ungdomsrett under læretiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det kan kanskje være aktuelt at du får utvidet ungdomsretten, når de ser at du har bomma sånn.

Å skaffe seg læreplass uten ungdomsrett er ikke vanskelig dersom du prøver hardt nok.

Sett at du feiler, da kan du gå på allmenn påbygg og gå videre på høyere utdanning. Jeg hadde en kamerat som kom inn på allmenn påbygg i Bergen ved Laksevåg uten ungdomsrett.

Ja du kan riktignok få fritak i obligatoriske fellesfag, og bruke karakteren om igjen fra en av de andre linjene.

Er det rørlegger du tenker på? syntes du nevnte noe i innlegg nr 3.

En god grunn kan være sykdom, noe som gjorde at du måtte slutte på skolen og fikk ikke året godkjent. En annen god grunn kan være graviditet for jenter. Men dette var bare eksempler, og du kan selvsagt ikke bruke de når det ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar

Når du går VGS. nå kan du jo ha sånn prosjekt til fordypning (tror jeg det heter). Da kan du vist være utplassert på en bedrift en dag i uka, det gir deg et utmerket fortrinn hvis du gjør en god jobb og er engasjert. Hvis du viser at du er i stand til å gjøre en god jobb vil også bedriften se at det faktisk kan lønne seg å ansette deg, selv om de ikke får tilskudd.

Bare så det er sagt, bedrifter er ikke så veldig opptatt av tilskuddet hvis du ødelegger alt du holder på med, somler osv. Tilskuddet er ment for å stimulere opptaket av lærlinger, men slik arbeidsmarkedet er i dag (vanskelig å få tak i fagfolk) er rekrutteringen for lærlinger i byggebransjen veldig høy. Har du f.eks. skaffet seg lappen fram før du har fått læreplass stiller du sterkere enn de fleste som går ut av VG2.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Kan dessverre ikke skylde på graviditet som gutt..

Ja, det er det eneste problemet mitt, jeg må enten få utvidet ungdomsretten eller være heldig å søke utenom..

Men tror de ikke tar hensyn til at jeg har bomma så mye i utdanningsløpene mine.

Kan kopiere litt fra samtalen vår.

Han sier: Det har gått bra med deg dette skoleåret, ser jeg. Det er gledelig.

Jeg har imidlertid et viktig spørsmål til deg: På Vigo-søknaden din har du kun ett ønske, og det er Vg2 idrettsfag. Ut i fra tidligere korrespondanse trodde jeg at du skulle søke Vg1 bygg og anlegg i år.

Jeg svarer: Det har gått bra med deg dette skoleåret, ser jeg. Det er gledelig.

Jeg har imidlertid et viktig spørsmål til deg: På Vigo-søknaden din har du kun ett ønske, og det er Vg2 idrettsfag. Ut i fra tidligere korrespondanse trodde jeg at du skulle søke Vg1 bygg og anlegg i år.

Jeg svarer:

Ja, har gått greit selv om jeg ikke ønsker denne utdanningsveien.

Ja, får skoleslutt var jeg inne hos rådgiver for å snakke om hva jeg skulle videre, og jeg sa jeg ville gå bygg og anlegg neste år, noe hun mente var upraktisk med tanke på ungdomsretten min. Derfor satte hun opp Idrettsfag vg2 på første og bygg og anlegg på andre ønsket mitt, hvis dette er feil så får jeg bare vente til skoleinntaket tar over, blir alltid noen ledige plasser.

Jeg oppfattet det som at rådgiveren skulle sette bygg og anlegg på 2.ønsket for meg, men det stemte visst ikke så jeg her om dagen, da jeg så at det bare var satt opp ett ønske som du også sier.

Har kontaktet hedmark inntakskontor for 1mnd siden og spurt om jeg kan skifte ønskeliste, men de sa jeg trengte å sende inn et skjema jeg aldri fant på hjemmesiden. Derfor fant jeg ut at jeg heller bare får vente til skoleinntaket tar over og sette meg på en venteliste og håpe på det beste.

Det jeg lurte på var om hvis jeg brukte de karakterene jeg hadde fått i år (og få redusert fagkrets i vg.1 og 2 bygg og anlegg) er gode nok for å få et år til med ungdomsrett.

Han svarer med: Poenget mitt med å skrive at vi skulle ta ny stilling til søknaden etter at du var i gang, var for å få bekreftet at du faktisk gjennomførte det du hadde ønske om og at det gikk greit. Vi utvider aldri ungdomsretten flere år på forhånd. Vi vil vurdere situasjonen i løpet av det siste opprinnelige ungdomsrettsåret til den det gjelder.

Dette er helt opp til deg. Ansvaret for å søke på riktige programområder og til riktig tid er det uansett du som har.

hva tror du sjansene mine er for å få utvidet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Når du går VGS. nå kan du jo ha sånn prosjekt til fordypning (tror jeg det heter). Da kan du vist være utplassert på en bedrift en dag i uka, det gir deg et utmerket fortrinn hvis du gjør en god jobb og er engasjert. Hvis du viser at du er i stand til å gjøre en god jobb vil også bedriften se at det faktisk kan lønne seg å ansette deg, selv om de ikke får tilskudd.

Det er fullt mulig.

PTF - prosjekt til fordypning er obligatorisk. Det er en fordel å fordype seg i rørleggerfaget hvis det er det du skal bli.

Men du vil også få utplasseringer. Men det er en fordel å få utplassering 1 dag i uka i en bedrift på begge årene, men det er opp til skolen hvordan de løser PTF.

Det som var vanlig for oss på begge årene var at de ventet med PTF til påsken, og så måtte vi skrive en teoridel og utføre en praktisk del. Dersom skolen benytter denne løsningen da får du ikke utplassering via PTF.

Lenke til kommentar

Kan dessverre ikke skylde på graviditet som gutt..

Ja, det er det eneste problemet mitt, jeg må enten få utvidet ungdomsretten eller være heldig å søke utenom..

Men tror de ikke tar hensyn til at jeg har bomma så mye i utdanningsløpene mine.

Kan kopiere litt fra samtalen vår.

Han sier: Det har gått bra med deg dette skoleåret, ser jeg. Det er gledelig.

Jeg svarer: Det har gått bra med deg dette skoleåret, ser jeg. Det er gledelig.

Jeg svarer:

Ja, har gått greit selv om jeg ikke ønsker denne utdanningsveien.

Ja, får skoleslutt var jeg inne hos rådgiver for å snakke om hva jeg skulle videre, og jeg sa jeg ville gå bygg og anlegg neste år, noe hun mente var upraktisk med tanke på ungdomsretten min. Derfor satte hun opp Idrettsfag vg2 på første og bygg og anlegg på andre ønsket mitt, hvis dette er feil så får jeg bare vente til skoleinntaket tar over, blir alltid noen ledige plasser.

Jeg oppfattet det som at rådgiveren skulle sette bygg og anlegg på 2.ønsket for meg, men det stemte visst ikke så jeg her om dagen, da jeg så at det bare var satt opp ett ønske som du også sier.

Har kontaktet hedmark inntakskontor for 1mnd siden og spurt om jeg kan skifte ønskeliste, men de sa jeg trengte å sende inn et skjema jeg aldri fant på hjemmesiden. Derfor fant jeg ut at jeg heller bare får vente til skoleinntaket tar over og sette meg på en venteliste og håpe på det beste.

Det jeg lurte på var om hvis jeg brukte de karakterene jeg hadde fått i år (og få redusert fagkrets i vg.1 og 2 bygg og anlegg) er gode nok for å få et år til med ungdomsrett.

Han svarer med: Poenget mitt med å skrive at vi skulle ta ny stilling til søknaden etter at du var i gang, var for å få bekreftet at du faktisk gjennomførte det du hadde ønske om og at det gikk greit. Vi utvider aldri ungdomsretten flere år på forhånd. Vi vil vurdere situasjonen i løpet av det siste opprinnelige ungdomsrettsåret til den det gjelder.

Dette er helt opp til deg. Ansvaret for å søke på riktige programområder og til riktig tid er det uansett du som har.

hva tror du sjansene mine er for å få utvidet?

Endret av Pettah123
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg vet rett og slett ikke...

Det jeg ville ha satset på er å skaffe læreplass manuelt, på den måten kommer jeg i opplæringskontoret i forkjøpet. For å få en garanti, begynn gjerne i februar eller mars, mens VIGO begynner ikke før i april.

Dette burde gi avkastning. Hvis ikke så ta VG3 Allmenn påbygg så prøv å få læreplass på nytt etter dette, hvis ikke det fungerer så drit oppi svennebrevet, men det vil ikke gå så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...