Gå til innhold

Har du ringt politiet, og følt deg dum etterpå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ringte politiet etter katten min ble nærmest bitt ihel av nabohunden...

nødtelefon operatøren svarte meg med " vil du virkelig at vi skal sende en patruljebil pga en katt?"

Ringte du virkelig nødnummeret pga en katt??? Unnskyld meg, men er det rart politiet sliter med kapasiteten på 112?!

Hva trodde du de skulle gjøre? Eller hva ville du de skulle gjøre? Dette er sånt som anmeldes på en hverdag ved å dukke opp på politistasjonen, evt ringe det lokale nummeret først.

• Liker 5
Lenke til kommentar

nødtelefon operatøren svarte meg med " vil du virkelig at vi skal sende en patruljebil pga en katt?"

Du skal ringe 02800 når sånt skjer og anmelde det. De sender ikke en pratrulje til en slik sak på flekken, da må du nok regne med å vente litt. Man skal/bør ikke ringe 112 så lenge det ikke er akutt. Dvs noen står på døren din og skal ta deg eller du trenger assistanse.

Lenke til kommentar

Hvordan funker dette med 02800 egentlig? hvordan vet man at man havner på rett sted?

Og telefonnummeret burde reklameres mye mer for, er sikkert mange som ikke har fått det med seg.

Du kommer automatisk til nærmeste lokale Politistasjon slik jeg har forstått det.

Jeg er enig i at det burde opplyses mer om forskjellen mellom 112 og 02800, selv om dette allerede er ganske kjent. For min egen del lå også dette nummeret allerede lagret på mobilen da jeg kjøpte den helt ny fra butikken.

Lenke til kommentar

Du skal ringe 02800 når sånt skjer og anmelde det. De sender ikke en pratrulje til en slik sak på flekken, da må du nok regne med å vente litt. Man skal/bør ikke ringe 112 så lenge det ikke er akutt. Dvs noen står på døren din og skal ta deg eller du trenger assistanse.

De skal da vel aldri sende en patrulje til noe sånt i det hele tatt! Dette er kontorarbeid, og ting som kan anmeldes i ettertid. Ikke at jeg tror noe hadde skjedd ved en anmeldelse heller, det eneste man i såfall kan anmelde i en slik situasjon er et evt brudd på båndtvangen.

Ble litt avsporing her, beklager ;)

Har selv aldri ringt 112, men ringt 02800 to ganger, ene gangen fikk jeg god hjelp, andre gangen ble jeg henvist til å ringe direkte til det lokale lensmannskontoret.

Edit: Leif.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Jeg har ALDRI hørt om 02800 gjennom noe som helst førstehjelp/nødkurs som jeg har gjennom skolegangen... i Telefonkatalogen er det også 110/112/113. Poenget med disse numrene er jo at de skal være lette å huske sånn at du fort kan få tak i hjelp hvis det er noe galt, 02800 må man jo nesten lagre på mobilen. Jeg har også blitt lært på skolen at hvis du til nød skulle glemme ett av nødnumrene så har du lov til å ringe de andre nødnumrene etter hjelp.

02800 står skrevet på SAMTLIGE politibiler. Hvis du ikke har klart å fange dette opp så er det fordi du ikke har tenkt over det. Samme gjelder i telefonkatalogen og på andre klistrelapper med nødnummer. Disse lappene/notisene har også oppført 02800. Jeg har i hvertfall ikke sett et sted hvor nødnummrene er oppført uten dette nummeret oppført.

Nå skal det sies at vi kan takke de rødgrønne for at de ikke har økt bemanningen og snarere tvert i mot ned prioritert politiet sitt budsjett. Dersom man hadde økt bevillingen til politiet (ikke bare i Oslo), men generelt i landet hadde man nok observert dem oftere. Man hadde nok da heller ikke blitt avvist på samme måte. Btw 112 er til NØDbruk. Det er ikke der du ringer dersom det ikke haster. Jeg har meldt fra på 02800 flere ganger de siste årene for å melde fra om både misstenkelige personer, merkelig kjøring og moped på motorvei. Alle gangene har enten en pratruljebil kommet i løpet av kort tid eller så har de fått det registret inn i register. Den gangen jeg meldte inn mopeden koblet de meg direkte opp mot pratruljebilen som satt å ventet slik at jeg kunne gi dem korrekt informasjon om hvor den befant seg til en hver tid.

Jeg står på at man må få lov til å ringe 112 når man er i en slik situasjon hvor man trenger hjelp, og da skal man bli tatt seriøst. Politiet skal være tilgjengelig for oss og det er da latterlig ikke så mye kriminalitet her i Norge at det skulle være noe problem å få hjelp fra dem. Hvis du bare ser på "Politiet" på Tvnorge bruker de jo jævlig mye tid på alt slags dill dall som ikke nødvendigvis er nødssituasjon "En mann har blitt opp-servert sovende i grøften, svært beruset" "En ku har flyktet fra et gjorde og står midt i veien". Det skal ikke være sånn "survivel of the fittest" der ute hvor alle bare må klare seg selv. Jeg er enige at noen av disse som har ringt politiet her i denne tråden kanskje ikke burde ha gjort det, men det er jo som så. Det burde heller oppfordres til å ringe politiet, ikke andre vei. "Åh et innbrudd på G, nææh jeg gidder ikke siden politiet bare ler og gir faen anyway".

Inkompetanse:

http://www.dagbladet.no/2011/07/27/nyheter/innenriks/terroraksjonen/utoya/17467169/

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7156033

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Ringte du virkelig nødnummeret pga en katt??? Unnskyld meg, men er det rart politiet sliter med kapasiteten på 112?!

Hva trodde du de skulle gjøre? Eller hva ville du de skulle gjøre? Dette er sånt som anmeldes på en hverdag ved å dukke opp på politistasjonen, evt ringe det lokale nummeret først.

selvfølgelig vil jeg at politiet skal gjøre noe når det løper bikkjer løst og river katter i filler!

bodde da rett ved siden av en gård med sauer, gudene vet hva den hadde gjort når den fikk seg inn i beitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

selvfølgelig vil jeg at politiet skal gjøre noe når det løper bikkjer løst og river katter i filler!

bodde da rett ved siden av en gård med sauer, gudene vet hva den hadde gjort når den fikk seg inn i beitet.

Så nå var det altså flere hunder? Som fløy på flere katter? Litt annen story enn "katten min ble nærmest bitt ihel av nabohunden". Jeg fikk også inntrykk av at du ringte etter slåssingen hadde skjedd?

Lenke til kommentar

Så nå var det altså flere hunder? Som fløy på flere katter? Litt annen story enn "katten min ble nærmest bitt ihel av nabohunden". Jeg fikk også inntrykk av at du ringte etter slåssingen hadde skjedd?

en hund og en katt...

kan være flere katter før men det vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikke noe å ringe 112 for, men det er tydligvis flere som ikke har hørt om 02800 her, og det er egentlig ikke deres feil.

En mannevond dustebikkje som flyr rundt og er en trussel for alle i nærheten - ring 112.

En båndløs bikkje som går til angrep på en katt/et annet dyr - ring 02800 eller helst anmeld det etterpå.

Lenke til kommentar

en hund og en katt...

kan være flere katter før men det vet jeg ingenting om.

112: Liv som står på spill, e.l.

02800: Mindre seriøst

Verterinær: Dyr

Lenke til kommentar

Jeg står på at man må få lov til å ringe 112 når man er i en slik situasjon hvor man trenger hjelp, og da skal man bli tatt seriøst. Politiet skal være tilgjengelig for oss og det er da latterlig ikke så mye kriminalitet her i Norge at det skulle være noe problem å få hjelp fra dem. Hvis du bare ser på "Politiet" på Tvnorge bruker de jo jævlig mye tid på alt slags dill dall som ikke nødvendigvis er nødssituasjon "En mann har blitt opp-servert sovende i grøften, svært beruset" "En ku har flyktet fra et gjorde og står midt i veien". Det skal ikke være sånn "survivel of the fittest" der ute hvor alle bare må klare seg selv. Jeg er enige at noen av disse som har ringt politiet her i denne tråden kanskje ikke burde ha gjort det, men det er jo som så. Det burde heller oppfordres til å ringe politiet, ikke andre vei. "Åh et innbrudd på G, nææh jeg gidder ikke siden politiet bare ler og gir faen anyway".

Man skal huske på at de som tar imot samtalen din på 112 fortløpende vurderer hvor viktig det er, hvor mange enheter som er i drift/ledig og om situasjonen tilsier at det kan vente til neste dag. Er langt i fra alt som haster. Politiet gjør en enorm innsatts og jeg synes de fortjener all ros for den fantastiske jobben de gjør med de få ressursene de har tilgjengelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Agder politidistrikt er for meg veldig uproffesjonelle. Jeg har ringt Oslo polidistrikt 3-4 ganger, og rapportert om diverse ting på veien. Blant annet en svenskregistrert bil som vinglet veldig i kjørebanen på Ring 3. Han må ha vært påvirket av et eller annet. Jeg har alltid hatt kjennemerke på bilen, forklart nåværende posisjon og kjøreretning. Jeg føler at jeg har blitt tatt på alvor.

Men en gang ringt jeg Agder politidistrikt for å rapportere om noe jeg så på motorveien like utenfor Grimstad, i retning Kristiansand. Da jeg kom i kontakt med dem, hørte jeg først en kvinnestemme som lo - de har det tydeligvis gøy på kontoret. Da jeg fortalte om en polskregistrert varebil med en henger med usikret last, hørte jeg bare "akkurat", før det ble lagt på. Jeg fikk ikke forklart hvor jeg var, eller kjennemerke. Situsjonen var ganske skummel, fordi vi ble forbikjørt av en bil mens vi selv lå i 110 km/t. På hengeren på bilen sto en sofa, uten noen form for sikring. Det kunne blitt skummelt.

Jeg har ikke ringt 112 om dette, men nærmeste politistasjon.

Lenke til kommentar

Situsjonen var ganske skummel, fordi vi ble forbikjørt av en bil mens vi selv lå i 110 km/t. På hengeren på bilen sto en sofa, uten noen form for sikring. Det kunne blitt skummelt.

Jeg har ikke ringt 112 om dette, men nærmeste politistasjon.

Burde ikke du selv da ta en vurdering om du kanskje skulle heller tatt deg en 5 minutters kjørepause og bare latt han kjøre. Du har gjort ditt og meldt i fra noe som er veldig bra, men dessverre så har nok ikke politiet gjort jobben sin der nei. Det virker som om de fleste opplever positive ting ved å ringe, men det er jo dumt å høre at folk opplever at de ikke blir tatt seriøst.

Lenke til kommentar

Vi lot den selvsagt kjøre, men jeg tenkte på andre ting også. I bråde bremsninger, knappe svinger etc, ville sofaen danset rundt på hengeren og forårsaket en skrens.

Derfor jeg sier at man da heller bør vurdere å ta seg en kjøre pause så slipper man å bekymre seg for at det er noe du kommer midt oppi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...