Gå til innhold

Har du ringt politiet, og følt deg dum etterpå

Anbefalte innlegg

Tror aldri jeg har snakket med politiet selv, men en kompis av meg ringte de i forbindelse med en slosskamp i fjor. Det var en mann oppi førti årene som fløy på en kompis av meg fordi han prøvde å stoppe han fyren fra å slå dama si eller noe sånt. Vi klarte å holde dem i fra hverandre og politiet var vel til stede i løpet av 3-4 min. Politiet patruljerer jo gatene i byen i helgene og passer på at ting er i orden. Pleier vel å se 2-3 politi biler i løpet av en kveld på byen. Når jeg jobber nattskift på jobben så har vi også 3 vakter der, som gir en kort rapport til politiet i løpet av natten og som igjen for beskjed av politiet om hva som foregår i byen i kveld (Om det har vært noe gjengbråk, vold osv).

Edit: For dere som sier at Politiet bare skal være der når det nærmest er livstruende fare, dette er jo HELT feil. Politiet skal beskytte det norske folk og holde all kriminalitet nede. Skal vi slutte å bry oss om veske nappere, bare fordi det ikke er "alvorlig" nok liksom?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har aldri ringt nødnummeret, men har ringt lokalnummeret til Politiet mange mange ganger og alltid fått temmelig god respons. Den ene gangen, midt på natten så jeg en ungdomsgjeng som samlet seg midt i kjørefeltet og jeg så det brøt ut slosskamp. Jeg ringte straks politiet og fortalte om det som skjedde. Det gikk ikke mer enn 2-3 minutter før jeg kunne telle fire politibiler med fullt blålys på vei mot der jeg kom fra i motgående kjørefelt.

Jeg har aldri opplevd at politiet har vært trege eller avvisende. Her jeg bor ihvertfall er de serviceinnstilte til de grader.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Edit: For dere som sier at Politiet bare skal være der når det nærmest er livstruende fare, dette er jo HELT feil. Politiet skal beskytte det norske folk og holde all kriminalitet nede. Skal vi slutte å bry oss om veske nappere, bare fordi det ikke er "alvorlig" nok liksom?

Problemet er vel at folk ringer 112 når det ikke er en nødssituasjon isteden for 02800 som de egentlig skulle ha ringt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Problemet er vel at folk ringer 112 når det ikke er en nødssituasjon isteden for 02800 som de egentlig skulle ha ringt.

Jeg tror også dette er mye av kjernen i problemstillingen ...

Lenke til kommentar

Jeg har ringt nødtelefon (inkl. lokalnummeret) flere ganger.

En gang fordi det lå en mann i regnet uten bevissthet. Ringte da 112, en mann uten bevissthet i regnet anser jeg som et nødstilfelle. De sa de skulle komme så fort de kunne. Etter 45 min ringte jeg etter taxi for å få han på legevakta.

En annen gang ringte jeg 113 fordi ei venninne av mamma mistet balansen og falt, og hun kunne ikke smile, snakke eller holde venstre arm over hodet. Dette er klare tegn på slag. Fikk beskjed om å gi henne to paracet og få henne til sengs. Vi ringte 4 ganger for å få ambulanse til stedet, og måtte igjen bestille taxi. Det viste seg i ettertid at hun hadde hatt et enormt hjerneslag, og det var snakk om minutter før skaden var permanent. Hun lå i kunstig koma i en måned.

Jeg kan ikke stole på at jeg får den hjelpen jeg skulle trenge og betaler for.

Endret av Dragen
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ja, men hvem har hørt om 02800? Jeg ante ikke om det før jeg så denne tråden. På barneskolen ble jeg lært å ringe 110/112/113, på ungdomskolen ble jeg lært 110/112/113, på videregående ble jeg lært 110/112/113. Jeg har ALDRI hørt om 02800 gjennom noe som helst førstehjelp/nødkurs som jeg har gjennom skolegangen... i Telefonkatalogen er det også 110/112/113. Poenget med disse numrene er jo at de skal være lette å huske sånn at du fort kan få tak i hjelp hvis det er noe galt, 02800 må man jo nesten lagre på mobilen. Jeg har også blitt lært på skolen at hvis du til nød skulle glemme ett av nødnumrene så har du lov til å ringe de andre nødnumrene etter hjelp.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Må si meg skremt, dersom historiene som blir fortalt her er sanne, tror jeg ikke jeg har så mye respekt for politi lenger.

Forøvrig har jeg ringt 113 én gang, da en person hadde drukket for mye alkohol, responsen var rask, ingen venting på telefonen, anbulansen var der i løpet av 30 minutter. (bor litt utenfor byen.)

Problemet er at politiet ikke forstår at det går an å viderkoble samtaler, dersom noen ringer 112, og det ikke er en nødssituasjon, ja, sett dem over til 02800.

Sier meg enig med de som mener at politiet har mye å lære fra service-bransjen.

Lenke til kommentar

Må si meg skremt, dersom historiene som blir fortalt her er sanne, tror jeg ikke jeg har så mye respekt for politi lenger.

Husk at det er de negative historiene som blir fortalt videre. Tenk på hvor mange som har positive opplevelser med politiet (over telefon), men som ikke forteller om dette.

Jeg (eller, teknisk sett var det mormor) har ringt 112 én gang, og det var da en beruset/påvirket mann prøvde å klatre inn et soveromsvindu hos mormor og morfar, mens vi sov. Politiet var på plass med to politibiler etter få minutter. Jeg har også ringt 02800 flere ganger i trafikksammenheng, og har alltid følt jeg ble tatt seriøst.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har ALDRI hørt om 02800 gjennom noe som helst førstehjelp/nødkurs som jeg har gjennom skolegangen... i Telefonkatalogen er det også 110/112/113. Poenget med disse numrene er jo at de skal være lette å huske sånn at du fort kan få tak i hjelp hvis det er noe galt, 02800 må man jo nesten lagre på mobilen. Jeg har også blitt lært på skolen at hvis du til nød skulle glemme ett av nødnumrene så har du lov til å ringe de andre nødnumrene etter hjelp.

02800 står skrevet på SAMTLIGE politibiler. Hvis du ikke har klart å fange dette opp så er det fordi du ikke har tenkt over det. Samme gjelder i telefonkatalogen og på andre klistrelapper med nødnummer. Disse lappene/notisene har også oppført 02800. Jeg har i hvertfall ikke sett et sted hvor nødnummrene er oppført uten dette nummeret oppført.

Nå skal det sies at vi kan takke de rødgrønne for at de ikke har økt bemanningen og snarere tvert i mot ned prioritert politiet sitt budsjett. Dersom man hadde økt bevillingen til politiet (ikke bare i Oslo), men generelt i landet hadde man nok observert dem oftere. Man hadde nok da heller ikke blitt avvist på samme måte. Btw 112 er til NØDbruk. Det er ikke der du ringer dersom det ikke haster. Jeg har meldt fra på 02800 flere ganger de siste årene for å melde fra om både misstenkelige personer, merkelig kjøring og moped på motorvei. Alle gangene har enten en pratruljebil kommet i løpet av kort tid eller så har de fått det registret inn i register. Den gangen jeg meldte inn mopeden koblet de meg direkte opp mot pratruljebilen som satt å ventet slik at jeg kunne gi dem korrekt informasjon om hvor den befant seg til en hver tid.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvordan funker dette med 02800 egentlig? hvordan vet man at man havner på rett sted?

Og telefonnummeret burde reklameres mye mer for, er sikkert mange som ikke har fått det med seg.

Lenke til kommentar

Hvordan funker dette med 02800 egentlig? hvordan vet man at man havner på rett sted?

Og telefonnummeret burde reklameres mye mer for, er sikkert mange som ikke har fått det med seg.

Du blir møtt av en på sentralbord som sier "xxxx Politidistrikt, hva kan jeg hjelpe deg med?" Dersom det er feil (Skjedde med meg første gangen pga jeg ikke hadde ringt dem før og nummeret mitt var registert mot feil distrikt) distrikt bare sier du i fra hvor du bor og hvilket distrikt du skal ha tak i. Så hjelper de deg :)

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Har du noen gang vært i en situasjon, eller sett en situasjon, hvor du følte du måtte ringe politiet?

For så bare å ha blitt avvist av en veldig lite interresert stemme, og bare følt deg dum etterpå for at du gadd å bry deg?

Jeg lurer fordi jeg selv har ringt 112 tre ganger i mitt liv, og så ikke følt at jeg ble tatt på alvor. Kanskje de har noe å lære av servicebransjen?

F.eks.: ringte en gang da to kunder slåss såpass at de blødde begge to. Sto 6 min i telefonkø på 113 (en mer rutinert kollega tok faktisk tiden på samtalen). I andre enden hørte jeg et veldig lite interresert "ok" før han la på. En patruljebil kom innom arbeidsplassen 3 timer etterpå. I mellomtiden hadde securitas vært der og roet kamphanene.

Samme skjedde for et par timer siden. Gikk forbi en dagligvarebutikk. Helt mørkt der. Inngangsdørå sto helt åpen. Dette er kl 1 på natten. Politimannen i telefonen sier ganske ordrett: "ååårh. Greit". Og legger på røret.

Som sagt har jeg ringt 112 tre ganger. For noen år siden hadde jeg innbrudd i bilen. Jeg så ut soveromsvinduet at noen romstrerte i bilen min. Ringte 112 når det pågikk, forklarte situasjonen, og fikk bare beskjed om å anmelde dette på mandag.

Jeg har nå veldig lite tillit til politiet. Disse situasjonene er kanskje bare bagateller for dem, og jeg føler nesten jeg må si sorry for at jeg plaget dem med å ringe inn for slike bagateller. Er jeg den eneste som har opplevd det slikt?

Sier ikke at jeg ikke tror deg, men høres veldig usansynlig ut at de ba deg anmelde det på mandag, selvom det pågikk. Jeg ringte politiet en gang og sa fra om en som stod og "tagget" på Aker Brygge midt på lyse dagen. Da sendte de både en bil og en båt siden hun stod ved vannet. Følte jeg fikk sinnsykt god hjelp, men det kommer sikkert an på hvor i landet man er og hvor mye politiet har å gjøre.

Lenke til kommentar

Husk at det er de negative historiene som blir fortalt videre. Tenk på hvor mange som har positive opplevelser med politiet (over telefon), men som ikke forteller om dette.

Dette er ikke noe som burde skje i utgangspunktet. Politiet spiller en viktig rolle i å beskytte og hjelpe de som trenger det. Da er det også viktig at vi har tillit til og blir tatt seriøst av politiet. Det er kanskje få tilfeller i forhold til positive opplevelser, men vi bør gå dypere i saken og prøve å finne ut hvorfor slik skjer.

Lenke til kommentar
F.eks.: ringte en gang da to kunder slåss såpass at de blødde begge to. Sto 6 min i telefonkø på 113 (en mer rutinert kollega tok faktisk tiden på samtalen). I andre enden hørte jeg et veldig lite interresert "ok" før han la på. En patruljebil kom innom arbeidsplassen 3 timer etterpå. I mellomtiden hadde securitas vært der og roet kamphanene.

Har vanskelig for å tro at det var 6 minutt, uansett høres det ikke ut som noen nødsituasjon.

Samme skjedde for et par timer siden. Gikk forbi en dagligvarebutikk. Helt mørkt der. Inngangsdørå sto helt åpen. Dette er kl 1 på natten. Politimannen i telefonen sier ganske ordrett: "ååårh. Greit". Og legger på røret.

Jeg ser ikke hvordan dette kan være en nødsituasjon. Det er mest sannsynlig eieren som enten har glemt å lukke døren eller er ute for et øyeblikk.

Som sagt har jeg ringt 112 tre ganger. For noen år siden hadde jeg innbrudd i bilen. Jeg så ut soveromsvinduet at noen romstrerte i bilen min. Ringte 112 når det pågikk, forklarte situasjonen, og fikk bare beskjed om å anmelde dette på mandag.

Det er denne som treffer meg mest. Jeg har vanskelig for å tro at politiet sa noe slikt. Forstod de at det pågikk?

Lenke til kommentar
En gang fordi det lå en mann i regnet uten bevissthet. Ringte da 112, en mann uten bevissthet i regnet anser jeg som et nødstilfelle. De sa de skulle komme så fort de kunne. Etter 45 min ringte jeg etter taxi for å få han på legevakta.

Høres mer ut som 113, det der.

Det er noe spesielt å basere seg på en liten håndfull historier... Du ser ikke at utvalget er litt lite og datagrunnlaget litt skjevt?

Problemet er at politiet ikke forstår at det går an å viderkoble samtaler, dersom noen ringer 112, og det ikke er en nødssituasjon, ja, sett dem over til 02800.

Det er vel slik at det er de samme som kan svare på begge numrene, er det ikke? Og da må de prioritere 112, men hvis det ikke er noen innkommende samtaler der, svarer de på 02800. Da hjelper det lite å sette deg over til seg selv.

Sier ikke at jeg ikke tror deg, men høres veldig usansynlig ut at de ba deg anmelde det på mandag, selvom det pågikk. Jeg ringte politiet en gang og sa fra om en som stod og "tagget" på Aker Brygge midt på lyse dagen. Da sendte de både en bil og en båt siden hun stod ved vannet. Følte jeg fikk sinnsykt god hjelp, men det kommer sikkert an på hvor i landet man er og hvor mye politiet har å gjøre.

Klart de sendte folk kjapt. Det gikk jo ut over eiendommene til rikinger ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dere som sitter her og forsvarer. Sikkerhet er et av de viktigste funksjonene vi har. Hvorfor skal vi nedprioritere politiet til de grader? Vi må da kunne bruke litt mer enn 1% av statsbudsjettet på politi.

I de situasjonene, så burde politet satt dem over hvis det ikke var alvorlig. Eller komme hvis de har ledige ressusser. 6 minutts telefonkø er fullstendig uakseptabelt og skal aldri skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...