thermos Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Har du noen gang vært i en situasjon, eller sett en situasjon, hvor du følte du måtte ringe politiet? For så bare å ha blitt avvist av en veldig lite interresert stemme, og bare følt deg dum etterpå for at du gadd å bry deg? Jeg lurer fordi jeg selv har ringt 112 tre ganger i mitt liv, og så ikke følt at jeg ble tatt på alvor. Kanskje de har noe å lære av servicebransjen? F.eks.: ringte en gang da to kunder slåss såpass at de blødde begge to. Sto 6 min i telefonkø på 113 (en mer rutinert kollega tok faktisk tiden på samtalen). I andre enden hørte jeg et veldig lite interresert "ok" før han la på. En patruljebil kom innom arbeidsplassen 3 timer etterpå. I mellomtiden hadde securitas vært der og roet kamphanene. Samme skjedde for et par timer siden. Gikk forbi en dagligvarebutikk. Helt mørkt der. Inngangsdørå sto helt åpen. Dette er kl 1 på natten. Politimannen i telefonen sier ganske ordrett: "ååårh. Greit". Og legger på røret. Som sagt har jeg ringt 112 tre ganger. For noen år siden hadde jeg innbrudd i bilen. Jeg så ut soveromsvinduet at noen romstrerte i bilen min. Ringte 112 når det pågikk, forklarte situasjonen, og fikk bare beskjed om å anmelde dette på mandag. Jeg har nå veldig lite tillit til politiet. Disse situasjonene er kanskje bare bagateller for dem, og jeg føler nesten jeg må si sorry for at jeg plaget dem med å ringe inn for slike bagateller. Er jeg den eneste som har opplevd det slikt? 9 Lenke til kommentar
techn9e Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Jeg ringte og sa at jeg ville anmelde en dødstrussel som jeg fikk over telefon og jeg hadde tatt telefonsamtalen opp så jeg hadde bevis, hun i telefon sa: "Det er bare tull, sånt skjer hele tida" Da spurte jeg om de ikke kommer til å gjøre noe med det og da sa hun "Det kommer ikke til å skje noe med det, men du kan skrive anmeldelse hvis du vil" Da ble jeg ganske irritert og spurte om de ikke skulle gjøre noe før jeg ble voldatt, da sa hun "Du kan ringe når han er på døra di og truer deg." Og da la jeg på. Endret 13. august 2011 av techn9e 6 Lenke til kommentar
thermos Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Ja. Ikke sant? Det er egentlig helt feil, men jeg stoler mer på vaktselskapene enn politiet. De tar ivertfall kundene sine alvorlig. Etter episoden på jobben, så fikk vi beskjed om å drite i politiet og heller ringe vaktselskapet, uansett hva som skjedde. Det er helt feil, så feil at jeg kjenner jeg blir kvalmen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Det er nok bagateller for politiet, ja. Du bør ikke forvente så mye om det ikke er en situasjon politiet må gripe inn i og ingen andre i nærheten har mulighet til å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Så hovedsakelig, om jeg blir er i en slåsskamp... så skal jeg ringe flere kompiser for hjelp istede for politiet? virker jo mere effektivt isåfall da jeg har kompiser som kan komme på rappen i en slik situasjon.. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Er sånne som dere som gjør at folk ikke kommet gjennom eller må vente i flere minutter når de ringer nødnummeret. 112 er forbeholdt for når det virkelig er knipe, når det står om liv. Som den dagligvarebutikken du nevner med åpen dør - ring for guds skyld 02800, døgnåpen og du kommer til sentralbordet i nærheten av deg. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Det kommer jo an på hvordan slåsskampen utvikler seg. Er det noen rundt som kan roe ned situasjonen, gjør de nok det. Endret 7. april 2014 av Slettet-w7DZlO15 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Her oppe i nord har vi få forbipasserende gitt.. Her må man enten sloss, eller stå i skogen å ringe politiet, som ikke har hjulpet hittil, og som ikke virker å hjelpe etter å ha sett denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Da er det beste å holde seg unna slikt. Gjør man ikke det, synd for vedkommende. Politiet har ikke mulighet til å passe på alt og alle. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Selvsagt, men man trenger ikke å svare med en negativ tone. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Tror de er lite alvorlige fordi det ikke er en nødsituasjon, og ting ikke er kritiske. Jeg ringte politiet midt i en voldsaksjon, og da tok de meg rimelig seriøst. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Er ganske enig i at politiet er ganske kjipe når det kommer til privatpersoner som ringer om problemer. Har hørt fra flere av kompisene mine som har prøvd å få hjelp av politiet. Alle har fått "care"-svar tilbake. Men når jobben min ringte om problemer, så var de på jobben med en gang. http://www.youtube.com/watch?v=XLX6xNbhios Måtte bare Tror de er lite alvorlige fordi det ikke er en nødsituasjon, og ting ikke er kritiske. Jeg ringte politiet midt i en voldsaksjon, og da tok de meg rimelig seriøst. Det at bilen blir renska for gjenstander kan være ganske kritisk det og. Hva om man har noe verdifullt i bilen? Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Så lenge det dreier seg om vold og kritiske ting, så skal det være 112 som gjelder. En slosskamp hvor noen begynner å blø er for eksempel en slik situasjon, for de fleste ønsker ikke å blande seg inn i noe sånt da det kan gå utover de. Men for andre ting så er det 02800 som gjelder, ja. Men det er mange som opplever at de ikke blir tatt seriøst, bare les det som er nevnt hittil i denne tråden. Man skulle jo tro at en slosskamp hvor begge slår hverandre til blods vil bli høyt prioritert. TS: Biltyverier tas visst seriøst allikevel... Lenke til kommentar
Koonlani Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Ringte 112 for noen år siden ang. en som fikk juling av 4 karer, politiet stilte med 2 sivile politimenn en halv time etter hendelsen.... Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Helt seriøst, man ringer meg ikke et nødnummer hvis man har fått en drapstrussel. Dette ringer man det vanlige nummer på, eller venter til dagen etterpå. Det som er så irriterende for politiets del er at selv om de blir ringt opp så kommer de nesten alltid for sent til slosskamper og innbrudd. Dette er på en måte forbrytelser som det hjelper lite å ringe inn. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Som sagt har jeg ringt 112 tre ganger. For noen år siden hadde jeg innbrudd i bilen. Jeg så ut soveromsvinduet at noen romstrerte i bilen min. Ringte 112 når det pågikk, forklarte situasjonen, og fikk bare beskjed om å anmelde dette på mandag. Du ringer ikke 112 fordi du har innbrudd i bilen! 112 er reservert for nødsituasjoner. Jeg kan forstå at man gjør det hvis man er vitne til en slåsskamp, men hvis du har ringt flere tulletelefoner som med innbruddet i bilen så er du muligens på en liste over personer som de ikke tar seriøst. Har selv ringt politiet ved en konflikt i forbindelse med en kollisjon, ringte sentralbordet, ikke 112, og politiet var der på 10-15 minutter. 3 Lenke til kommentar
thorwb Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Kloke ord fra Clarkson her! Nødsituasjoner er stikkordet for 112. De har lokale vaktnumre for ting som ikke er nødssituasjoner. Jeg har ringt slike numre 3 ganger i løpet av mitt liv. 2 ganger i forbindelse med pågående innbrudd og 1 gang pga tagging, i alle tre tilfellene tok de meg seriøst, og politibilen kom kort tid etter. Det er synd du har opplevd noe du føler går på tilliten løs, men legg inn politiets lokale vaktnummer på mobilen din og ring dit isteden neste gang du vurderer 112. Jeg har ihvertfall blitt tatt alvorlig og behandlet med respekt alle 3 ganger jeg har ringt. Endret 13. august 2011 av thorwb Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 112 - Situasjoner der ting fortsatt kan skje, og liv/helse står i fare 02800 - Alt annet, fra innbrudd som allerede har skjedd, til naboen som spiller for høy musikk. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Ringte 112* en gang fordi trikken jeg satt i hadde kjørt over en person. Responsen var umiddelbar og det var sykebil, brannvesen og politi der i løpet av 2-3 minutter. *Det første nødnummeret som falt meg i hodet. Med tanke på responsen, så er det bare tull å ha tre nødnummer i Norge. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Ringte 112* en gang fordi trikken jeg satt i hadde kjørt over en person. Responsen var umiddelbar og det var sykebil, brannvesen og politi der i løpet av 2-3 minutter. *Det første nødnummeret som falt meg i hodet. Med tanke på responsen, så er det bare tull å ha tre nødnummer i Norge. Tror ikke det gjør noe om du ringer 112 for alt av ulykker, men det skader ikke å ringe 110 om det brenner, istedet for 112. Om jeg ikke husker feil så skal 112 være en form for fellesnummer for alle typer ulykker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå