Gå til innhold

Problemer etter nytt skjermkort

gnooomen

Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer Aspire M5811 desktop pc. Jeg bestilte meg en Msi GTX 560 Ti tidligere denne uken og fikk den i posten i går.

Jeg åpnet opp kabinettet for å ta ut det gamle grafikkortet som er en GeForce gt 330, men oppdaget at det var en ledning som gikk fra grafikkortet og ned i hovedkortet. Ledningen var loddet fast til grafikkortet, men var mulig å ta av fra hovedkortet. Så jeg tok av grafikkortet med ledningen og byttet den ut med det nye grafikkortet og koblet alle ledninger til. Deretter satt jeg sammen kabinettet igjen og tok på pc'en. Det så ut til den gikk på helt fint, men så kom det opp en feilmelding hvor det stod "Reboot and select proper boot device...". Jeg tok av og på pc'en og trykket F2 (eller F12, husker ikke helt) for å få opp den "Boot-menyen". Jeg har egentlig ikke peiling på slikt, men øverst på listen var C-D/DVD-rom, og nedover var en del usb-ting som mus, tastatur, og helt nederst stod det RAID (og masse tall og bokstaver). Men det var ingen Harddisk. Jeg er litt usikker på hva den RAID tingen er, men kan være det er harddisken?

Uansett, kan det ha noe med grafikkortet med ledningen som jeg koblet ut og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det en slik kabel du trakk ut av hovedkortet?

SATA-Signal-Cable-1.jpg

Isåfall var det ikke skjermkortet du koblet fra, men harddisken. Aldri hørt om et skjermkort som har kabel direkte til hovedkortet.

edit: Ser du skriver kabelen var loddet fast til skjermkortet, så det skulle du vel dermed ikke kunne klare å bomme så grovt på. Sjekk iallefall at SATA-kabelen (kablene?) - som den på bildet - sitter på plass mellom hovedkort og harddisk. Hadde også vært fint å få en grundigere beskrivelse av skjermkort-kabelen du trakk ut. Som sagt har jeg aldri hørt om noe slikt før, det eneste jeg klarer å tippe på i farten er at det kan være strømkabel til en skjermkortvifte eller noe.

RAID-enheten kan være harddisken, eller evt. kontrolleren for harddisker (og endel andre lagringsmedier). Harddisker har ofte litt knotete navn i BIOS/OS. her er f.eks. mine disker slik de vises i Enhetsbehandling:

84914bc8022761a7da2941e75ec449b3.png

Den øverste er en SSD-disk, de fire neste er minnekortlesere, deretter kommer en Samsung-disk og til slutt fem Western Digital-disker. Er kanskje ikke så lett å identifisere disse ulike diskene med det blotte øyet? Skriv gjerne ned hva valgmulighetene dine i BIOS kalles, så kanskje vi kan hjelpe deg ytterligere :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ledningen du tok ut fra hovedkortet kan ha gitt strøm til en liten vifte på GeForce GT 330.

Det kan hende at SATA kontakten, evnt SATA-strømkontakten IKKE har kontakt med harddisken, og du derfor ikke har noen boot device. Ettersom du dro og hamret litt for å få skiftet skjermkortene. Sjekk kablene til harddisken.

Endret av ArttuX
Lenke til kommentar

Bah, skrev et langt svar, men greide å trykke utav istedenfor "post". Uansett, det at ledningen til Gt 330 kan ha vært til viften hørtes ihvertfall logiskt ut! Jeg var litt redd for at kortet var integrert, men da kunne jeg vel ikke fått den av uansett.

Skjekket ihvertfall SATA-kablene og alt så ut til å være på plass. Visst jeg husker rett var det bare CD/DvD og forskjellige USB og RAID som var på listen. Men kan forsåvidt være jeg greide å overse noe. Jeg skal ihvertfall skjekke igjen senere, jeg kan ikke koble til pc'en igjen nå midt på natten siden foreldre sover i etasjonen oppe, og det vil nok vekke dem ;p

Lenke til kommentar

Hei, kabelen fra GT 330 på hovedkortet var for HDMI-lyd, denne kabelen trengs ikke med et GTX 560 Ti, så ikke vær redd.

Du kan ha plugget ut en eller flere kabler fra HDD eller hovedkort. HDD skal ha en SATA-kabel og en strømkabel.

En av SATA-portene på hovedkortet kan ha dødd eller HDDen kan ha dødd.

Lenke til kommentar

Ahah! Skjønner. Jeg fant ut av problemet idag og. Jeg måtte bare velge "RAID" til å boote opp pc'en. Men jeg støtte på kanskje et nytt problem. Så at grafikkortet krever en power supply på minimun 500W, og min power supply er på 500W ifølge Acer-siden. Men inne i pc'en står det 450W, og 500W på peak.

Jeg vet ikke hva dette fører til, men etter å ha brukt pc'en en liten stund idag startet jeg opp WoW og så og buffret noen videoer på youtube. Så plutselig frøs hele skjermen, men musikken i bakgrunnen fortsatte som om ingenting hadde skjedd. Eneste som hjalp var å slå den av å på. Har bare skjedd en gang tho, vet ikke om det har noe med strømforsyningen i og med at det bare var skjermen som sluttet å fungere.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke helt sikker, visst det står inni orker jeg ikke å koble fra alt og åpne den igjen. Men lurte egentlig på om jeg bare skal kjøpe ny strømforsyning på 750W for en tussing. Har aldri byttet strømforsyning før, men er det mulig å bare ta utav alle ledningene fra gamle strømforsyning og la dem stå, så kobler jeg til den nye og forsyningen og koblet ledningene til den, så jeg slipper å bytte ut alle ledningene og sette dem i på nytt?

Lenke til kommentar

Nei, om PSUen er modulær så er det ingen fast standard.

Med andre ord, det som brukes til 12V kan på den nye PSUen være jord og omvendt, og om du skulle klare å presse den modulære pluggen inn i PSUem, så er sjansene der for at du da griller hardware.

Lenke til kommentar

Når det er en stasjonær så det å gjøre en slik jobb selv og spare 600-1000 spenn er absolutt verdt det (Har sett folk som har grusomme times betalinger for slikt at det er RAN) i tilegg er ikke alt av arbeid de gjør helt toppers heller.

Uansett, med noen guider så går det bra å gjøre det selv, i tilegg så passer bare kablene på en plass og det er såpass simpelt oppbygget at det er ikke mye å holde styr på heller i motsettning til å strekke opp nytt ledningsnett i en moderne bil for eksempel (90 tall og oppover)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...