emiven Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) hei, jeg ha konformert meg, og er lit smårik, så jeg bestemte meg for å bruke resten av pengene mine på en kraftig spill-pc. jeg vurderer å kjøpe "Komplett Gamer Premium i35" minus tastatur, mus, høytalere, headset og gå ned til Widows home premium. da har jeg tenkt til å opgradere GTX 570 til en ZOTAC geeforce gtx 580, Silver Power SP-SS620M 620W til en Corsair TX V2 850W, smelle på en Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler, pluss en BenQ 21,5" LED skjerm. og ikke minst bytte MSI X58A-GD65 hovedkort til en ASUS Rampage III Extreme. til sammen blir det 15517 kr. da blir det ;Intel® Core™ i7-960, Fractal Design Define R3 Black Pearl, Corsair TX V2 850W strømforsyning, Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB ram, ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB PhysX, Corsair SSD Force Series™ F60A 60GB SATA2,Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler, ASUS Rampage III Extreme, Sony Optiarc DVD±RW Burner, BenQ 21,5 led, og windows 7 home premium. og jeg har noen spørsmål. jeg vil at pcen skal holde noen år, men er rampagen nødvendig? det er en Gainward og en gigabyte geeforce gtx 580 der også, burde jeg bytte ut en av dem med zotac'en? gigabyten koster like mye, men gainwarden er 200 billigere. er det noen forskjell? senere har jeg kansje tenkt til å kjøpe enda en gtx 580, holder det med 850 watt? en av grunnene til at jeg går for rampagen er at det er veldig enkelt å overclocke gjennom biosen, fordi overclocking er helt nytt for meg. det ble lit mer en jeg tengte meg, men jeg er forberedt på å punge ut, men jeg er åpen for billigere forslag! tusen takk Endret 12. august 2011 av emiven Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Du bør nok heller satse på Intel socket 1155, altså Sandy Bridge. I oppsettet nedenfor har jeg nedgradert til GTX570. Men som du ser er det enda plass i prisen til 580 om du absolutt vil. Du bør nok legge ved en CPU-kjøler også, men det er ikke nødvendig sådann. Endret 12. august 2011 av vhaarr Lenke til kommentar
emiven Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 så en i5 sandy brigde vil yte bedre enn en i7 960? har ikke fulgt så godt med prossesorer Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Her er et tips til deg: Kjøp grafikkort som er såpass billige at du har råd til å bytte ut annethvert år, nå kommer snart neste generasjon grafikkort og jeg hadde ikke kjøpt et dyrt GTX 580 som vil bli gruset i pris, ytelse og strømforbruk innen et halvt år. Kjøp heller et HD 6870, og oppgrader til neste generasjon i høst når et "HD 7950" kommer. Du betaler alltid ekstra for toppmodellen, og den nest-høyeste modellen er ofte enkel å overklokke til toppmodellens ytelse og mer. For å forklare hvor fort skjermkort mister verdi: I 2009 kostet daværende toppmodell GTX 285 ca 3000-3500 kr, i dag får du bedre ytelse for 1300 kr. Det er ca 1000 kr per år. Prosessormessig vil en i5-2500k sikkert vare 1-2 år lenger enn en i7-960. Uansett er LGA1366 forrige generasjon og LGA1155 er nåværende siste generasjon fra Intel og det finnes ikke en high-end serversokkel som LGA1366 tilgjengelig for øyeblikket. Et dyrt hovedkort som Rampage III lønner seg på flytende nitrogen, om du ikke driver med ekstremoverklokking vil et helt vanlig high-end hovedkort som P8P67 PRO eller lignende være like bra. Strømforsyningsmessig bør du legge deg på 750W, å kjøpe slike bleeding-edge kort som GTX 580 er greit om du tjener nok til å bruke 3000+ kr på moro i måneden og 750W er mer enn nok å vokse på. Du er 15 år og da tviler jeg sterkt på at du har råd og budsjett til dette, du skal jo gjøre andre ting enn å sitte foran skjermen når du er 15 og du finner nok på noe annet å bruke penga på fort nok Lenke til kommentar
emiven Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Her er et tips til deg: Kjøp grafikkort som er såpass billige at du har råd til å bytte ut annethvert år, nå kommer snart neste generasjon grafikkort og jeg hadde ikke kjøpt et dyrt GTX 580 som vil bli gruset i pris, ytelse og strømforbruk innen et halvt år. Kjøp heller et HD 6870, og oppgrader til neste generasjon i høst når et "HD 7950" kommer. Du betaler alltid ekstra for toppmodellen, og den nest-høyeste modellen er ofte enkel å overklokke til toppmodellens ytelse og mer. For å forklare hvor fort skjermkort mister verdi: I 2009 kostet daværende toppmodell GTX 285 ca 3000-3500 kr, i dag får du bedre ytelse for 1300 kr. Det er ca 1000 kr per år. Prosessormessig vil en i5-2500k sikkert vare 1-2 år lenger enn en i7-960. Uansett er LGA1366 forrige generasjon og LGA1155 er nåværende siste generasjon fra Intel og det finnes ikke en high-end serversokkel som LGA1366 tilgjengelig for øyeblikket. Et dyrt hovedkort som Rampage III lønner seg på flytende nitrogen, om du ikke driver med ekstremoverklokking vil et helt vanlig high-end hovedkort som P8P67 PRO eller lignende være like bra. Strømforsyningsmessig bør du legge deg på 750W, å kjøpe slike bleeding-edge kort som GTX 580 er greit om du tjener nok til å bruke 3000+ kr på moro i måneden og 750W er mer enn nok å vokse på. Du er 15 år og da tviler jeg sterkt på at du har råd og budsjett til dette, du skal jo gjøre andre ting enn å sitte foran skjermen når du er 15 og du finner nok på noe annet å bruke penga på fort nok hva vil HD 6870 tillsvare i gtx modellene? jeg er ikke særlig kjent med ati haha, du gjorde nettop pc-kjøpet mit langt mer komplisert, har vel lit for my penger og lit for lite kunskap og resten av pengene gikk til båt, så jeg vil få nok av ute-tid og hvor langt tar 750 watt meg? hvis jeg kjører hd 6870 crossfire? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Altså hvorvidt du velger GTX560Ti, GTX570, Radeon 6870 eller hva, så er det bra nok. Det vi begge er enige i uansett, er at du bør lø Sandy Bridge, som jeg har laget oppsett til deg over - dette er satt sammen på dustinhome.no, og har kvalitetskomponenter i alle ledd. Skjermen og strømforsyningen spesielt er gode. http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html - her kan du se en list over GPU og en enkel oversikt over poeng for hver enkelt modell. Tallene gir ikke noe spesiell mening i seg selv, men hvordan modellene er i forhold til hverandre representeres godt. Der kan du se at 6870 og GTX560Ti ligger rimelig nærme hverandre - disse modellene er det som kalles "sweet spot"; de smaker litt bedre enn de koster. Går man over disse i pris, får man bedre ytelse men ytelsen skalerer mindre per krone jo høyere man går. Alt fra disse modellene og opp er bra nok, du velger utifra hvor mye du vil betale, rett og slett. Toms Hardware kjører en god serie som heter "Best graphics cards for the money" hver måned. Her er utgaven for august: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-performance-radeon-geforce,2997.html Lenke til kommentar
emiven Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Altså hvorvidt du velger GTX560Ti, GTX570, Radeon 6870 eller hva, så er det bra nok. Det vi begge er enige i uansett, er at du bør lø Sandy Bridge, som jeg har laget oppsett til deg over - dette er satt sammen på dustinhome.no, og har kvalitetskomponenter i alle ledd. Skjermen og strømforsyningen spesielt er gode. http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html - her kan du se en list over GPU og en enkel oversikt over poeng for hver enkelt modell. Tallene gir ikke noe spesiell mening i seg selv, men hvordan modellene er i forhold til hverandre representeres godt. Der kan du se at 6870 og GTX560Ti ligger rimelig nærme hverandre - disse modellene er det som kalles "sweet spot"; de smaker litt bedre enn de koster. Går man over disse i pris, får man bedre ytelse men ytelsen skalerer mindre per krone jo høyere man går. Alt fra disse modellene og opp er bra nok, du velger utifra hvor mye du vil betale, rett og slett. Toms Hardware kjører en god serie som heter "Best graphics cards for the money" hver måned. Her er utgaven for august: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-performance-radeon-geforce,2997.html tusen takk! dette hjalp meg en lang vei. denne pakken fristet meg litt http://www.dustinhome.no/dustin-pc-pakke-intel-i7-2600k-8gb-120gb-ssd-1tb-gtx-560-ti-oc-sli/product/5010586578 Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Nei, der betaler du for Deluxe-hovedkort, 2600K CPU, 2x 560Ti og dårlig lagringsdisk. Og det følger ikke med skjerm eller operativsystem heller. Oppsettet jeg laget over er perfekt, bortsett fra at du kanskje vil legge på en CPU-kjøler og bytte skjermkort. Alle komponentene finnes på dustinhome.no, du må bare lete - bruk de 15 minuttene og bygg ut fra bildet istedet for å spekulere rundt selv. Lenke til kommentar
emiven Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 Nei, der betaler du for Deluxe-hovedkort, 2600K CPU, 2x 560Ti og dårlig lagringsdisk. Og det følger ikke med skjerm eller operativsystem heller. Oppsettet jeg laget over er perfekt, bortsett fra at du kanskje vil legge på en CPU-kjøler og bytte skjermkort. Alle komponentene finnes på dustinhome.no, du må bare lete - bruk de 15 minuttene og bygg ut fra bildet istedet for å spekulere rundt selv. greit Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 greit Du vet, selv om du svarer på et innlegg så er det kjekt at du har litt mer å si enn kun et ord ;-) Når det gjelder pc og skjermkort så er det litt forskjell på Nvidia og Amd kort, hovedsakelig så har Amd kortene en veldig bra flerskjermsfunksjon som er ganske tøff for oss som ønsker feks å ha spillet kjørende i 2-3 skjermer (eller flere). Her har du en teoretisk enkel utgave som kan sammenligne skjermkort raskt : http://www.hwcompare.com/category/gpu-comparisons/ Lenke til kommentar
emiven Skrevet 13. august 2011 Forfatter Del Skrevet 13. august 2011 (endret) jeg byttet ut i5 med en i i7 pluss 2 560it'ere, og gikk for en billigere psu og dvd brenner, men burde jeg kjøpe ett eller annet varmeavledende paste, eller noe? Endret 13. august 2011 av emiven Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Den brenneren vil ikke fungere, gå tilbake til den jeg valgte. Du trenger ikke 2600K til spilling, 2500K er mere enn nok. Det å kjøpe en billig PSU er den feilen folk gjør oftest. PSU'en din er selve bæresteinen til alle de andre delene; det å kjøpe en billig PSU er som å bygge grunnmuren til et hus i papir. Når det er sagt er HX750W en veldig bra PSU - og god nok - den jeg valgte er bare enda bedre. Du har byttet ut skjermen, som er greit, men du må forstå at billigere ting er somregel dårligere. En god skjerm betyr mere enn du tror. 2x skjermkort er ikke så lurt, du må tenke litt på hva du skal spille? Er bedre - og billigere - i mange tilfeller å kjøpe ett skjermkort heller. Skulle kanskje tro at FPS i spill dobbler seg med 2x skjermkort, men det stemmer altså ikke; realiteten ligger mellom 10-90% ekstra ytelse alt etter hvilket spill det er snakk om. Lagringsdisken du har valgt har SATA 300, den jeg valgte var SATA3, altså 600. De koster det samme uansett, men den jeg valgte har høyere teoretisk ytelse. Betyr ikke så mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå