Gå til innhold

Mine problemer med digit.no som konsept

Anbefalte innlegg

Igjen er debatten inne på disse forferdelige menneskene som gir enerkarakterer. Er det helt utenkelig at enkelte faktisk synes enkelte bilder fortjener en ener? Og i såfall, hvorfor er det problematisk?

Kan godt tenkes at et bilde fortjener en ener, men da synes jeg faktisk at den som gir eneren skal si noen ord om hvorfor bildet får en ener... Da kan det kanskje bidra til læring for den som får karakteren. Hva kunne vært gjort anderledes med bildet for eksempel? Så om karakteren, i ene eller andre enden av skalaen, følges av konstruktiv kritikk, så kan det etter min mening være mer lærerikt ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om man da gir en treer, eller en femmer? Eller en sekser for den saks skyld. Nesten uansett hvor bra et bilde er, vil det være forbedringspotensiale. Så dersom man skal være nødt til å gi tekstkommentar om man gir en ener, burde det også gjelde resten av skalaen synes jeg.

Lenke til kommentar

Hva om man da gir en treer, eller en femmer? Eller en sekser for den saks skyld. Nesten uansett hvor bra et bilde er, vil det være forbedringspotensiale. Så dersom man skal være nødt til å gi tekstkommentar om man gir en ener, burde det også gjelde resten av skalaen synes jeg.

Som du ser av det forrige svaret mitt, mener jeg at karakterer i begge ender av skalaen godt kan følges av en kommentar. En kommentar vil ofte gi et mer utfyllende syn på et bilde enn bare en karakter. Så jeg er helt enig med deg; La det følge med en kommentar til karakteren :) Tidkrevende ja, men gode kritikker er lærerike...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen oppfatter jeg som en evighetsmaskin - litt ny i formen på Nye Digit, men likevel...

Hvis jeg i mitt hodet forsøker å skjære det hele ned til beinet ender jeg opp med omtrent dette:

- noen av oss som bruker Digit ønsker primært å bruke det til å lære mest mulig om foto i billedbehandling

- andre ønsker i større grad å bruke Digit som en arena for å presentere bildene sine

- dessuten kan man fån inntrykk av at det er noen som også ønsker å oppnå størst mulig grad av anerkjennelse og prestisje knyttet til bildene sine - jfr. div. innslag i tråder knyttet til karaktergivning

I mine øyne er alt dette i og for seg helt greie motiver, forutsatt at man agerer på en måte som kan kalles real.

De fleste av oss har vel kanskje mer eller mindre av alle disse elementene i vår motivasjon for å delta på Digit, men likevel - man er trolig styrt av ett hovedmotiv mer enn av de andre og det blir muligens noe uheldig når alle typer brukere opptrer i en salig blanding.

Ift. dette kunne jeg godt tenke meg at et hjørne av Digit ble brukt kun av folk som virkelig ønsker å lære av hverandre. Her kunne man forutsette at man sier hva man synes er bra og mindre bra med bildene man kommenterer, og at man helst også kommer med konstruktive forslag til endringer.

Det enkleste ville kanskje være å rett og slett opprette en ny billedkategori til dette bruk - man kunne f.eks. kallen den Fotorommet eller noe annet som kunne illustrere hensikten med kategorien. Dette kunne for såvidt ideelt sett være en underkategori til alle de andre, sånn at man fortsatt kunne legge bildet inn i kategorien makro, miljø blomster eller hva det nå måtte være - såfremt det er teknisk mulig, da. Dette tror jeg kunne være en god idé for å øke bevisstheten omkring dette med kommentarer og man kunne slippe den evige diskusjonen om hvordan man "skal" kommentere bilder. De som ønsker konstruktiv kritikk legger rett og slett bildet sitt inn i denne underkategorien.

For min egen del har jeg i det store og hele funnet min måte å bruke Digit på:

-karakterene tar jeg med en klype salt, men jeg forholder meg til dem som et mål som kan vise en tendens ift. hvordan et bilde faller i smak

-antlall visninger bruker jeg på en tilsvarende måte, men jeg tar dem med en enda større klype salt

-vurderingene/kommentarene/kritikkene (stryk det som ikke passer) kan gi mer eller mindre mening, men jeg synes alltid det er hyggelig og oppmuntrende at noen finner det interessant å kommentere et bilde jeg presenterer. Noen ganger kan jeg lære noe av det som meddeles og det er ekstra gledelig.

-i visse tilfeller er jeg mer usikker på bildet jeg presenterer og da hender det jeg ber ekstra om tilbakemeldinger - ofte med hell og konstruktive forslag som resultat.

-sist, men ikke minst: jeg prøver å gi ut det jeg ønsker å få igjen...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Anyways, da jeg hørte at et bildekritikksamfunn skulle integreres med diskusjon.no/akam.no ble jeg kjempeglad - men ble like skuffa da jeg fant ut at det i praksis ikke var et sted for kritikk.

Der er vi helt enig. Resten er jeg for så vidt også helt enig i.

Den første tilbakemeldingen jeg fikk på et av bildene mine fra en Akem'er var kort og godt Jeg kikket på dette bilde hos meg falt det ikke i smak. Når du legger ut bilder for kritikk så kan det være greit at du forteller litt hva du selv liker med bilde og hva du ønsker kritikk på.

Min første tanke var - Hei, hvem pokker er du!!??

Og hvis noen lurer på hvem det var så var det meg. Jeg hadde nettopp funnet ut hvordan jeg skulle få logget meg på bildekritikken og tenkte jeg skulle være snill og spør først. Det ble jo en interessant diskusjon ut av det. Det er litt synd at hvis folk ble indignert og fornermet på dine vegner, at de ikke selv gikk grundig til verks og fortalte meg hvorfor de var uenig.

Jeg skal følge med videre på utviklingen av digit og kanskje blir det bra en dag. Jeg ser i hvert fall frem til evalueringskodene kommer på plass slik jeg kan si hva jeg mener uten å være redd for å virke som en drittsekk.

En annen ting er at jeg har nevnt i andre tråder, er at jeg synes poengsystemet bringer inn konkurranseelementer som passer best i fremvisningsgallerier (Show and tell som olegunnaro kaller det). For min del så kunne man godt krevet at man skriver kommentar for å gi karakter. Samtidig blir karakteren automatisk ble en del av kommentaren. Da kan man se hvem som har gitt hvilken karakter og hvorfor vil stå i kommentaren.

• Liker 3
Lenke til kommentar

@Bareanton: Jeg tror oogså at det kanskje blir en del bedre med evalueringskoder på plass. Har også kvia meg for å gi kritikk, siden det som sagt ikke virker som om det er akseptert fra noen digitere.

@Karl-Ivar: Jeg er dønn seriøs. :)

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...