Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

17 årig HIV-bærer smittet folk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en jente flørter veldig aggressivt på mange fester / utesteder / festivaler osv så kan jeg forstå at det er så mange, må også tenke på at jenta er 17, er ofrene jevnaldrene?

edit: leif.

Det var ikke sangt noe spesielt om alder til ofrene... Bare at hun klarte å huske navn bare til 4 av dem og at det var veldig vanskelig for politi å finne ut hvem som var i kontakt med henne... Og at noen har fått bekreftelse at de var smittet.

Lenke til kommentar

Ikke så alvorlig? Vil nå si at det er alvorlig nok å måtte passe på resten av livet fordi man har HIV. Du kan ikke få barn, du kan aldri igjen ha ubeskyttet sex (samme gjelder selv om du har en partner). Vil nå si at det er ganske alvorlig, er ikke en dødsdom, men fortsatt veldig alvorlig.

Lenke til kommentar

Leste nettopp en artikkel på Internett om en 17 årig HIV - smittet jenta som bevisst infiserte mannfolk med HIV. Til en av partnere sine sa hun at han var nummer 301.

Kan noen forklare meg (jeg er kanskje så dum, at klarer ikke å forstå) - er det så viktig å få kortvarig glede at man skal betale med livet for det? Hvorfor mannfolk vil så fort gå til seksuell kontakt med en helt eller nesten ukjent partner? Hvorfor er dere så sikker at det er trygt? Og er det så utrolig vanskelig å bruke kondom?

Selvfølgelig, det kanskje stemmer ikke helt med norske realitetene, det finnes en visst forskjell mellom landet mitt og Norge... Men i uansett... Jeg forstår ikke.

Var jo en sak om 13 kvinner som hadde hatt ubeskyttet sex med en afrikaner her til lands. Og han hadde HIV.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige, noen får hevntanker, mens andre som blir smittet ser det som sin livsoppgave at andre ikke blir smittet. Og hele spekteret imellom.

De eneste og beste middelene mot smitte er 3 ting;

Avholdenhet

Troskap i et parforhold

Dong

Skal si ærlig, at jeg vet ikke hva er dong (fant ikke i ordbok), men med andre ting er jeg helt enig! Men folk glemmer veldig ofte om det nå...

Kondom

Ikke så alvorlig? Vil nå si at det er alvorlig nok å måtte passe på resten av livet fordi man har HIV. Du kan ikke få barn, du kan aldri igjen ha ubeskyttet sex (samme gjelder selv om du har en partner). Vil nå si at det er ganske alvorlig, er ikke en dødsdom, men fortsatt veldig alvorlig.

Ingen umulighet for å få barn. Også få barn som ikke er smittet.

Lenke til kommentar

Om man har hiv kan man fint ha sex med andre hiv-infiserte. Skal visst ekistere diverse nettverk så de finner noen "likestilte" å kose seg med :)

Lenke til kommentar

Ingen umulighet for å få barn. Også få barn som ikke er smittet.

Det jeg mente med dette er at etter norsk lov så kan man ikke få barn.

Lenke til kommentar

Du kan få barn, men du må nok gjerne gjøre det via prøverør, eller du må rett og slett finne deg en partner som godtar det ( AINT GONNA HAPPEND )

Det er alvorlig, men viss det hadde blitt for utbredt i Noreg hadde vi hatt medisinar for det i løp av noken få uker.

Det har faktisk blitt utviklet HIV/AIDS medisin, det er visst og noke greie med nyrene som folk har blitt kvitt det for.

Lenke til kommentar

Det er alvorlig, men viss det hadde blitt for utbredt i Noreg hadde vi hatt medisinar for det i løp av noken få uker.

Det har faktisk blitt utviklet HIV/AIDS medisin, det er visst og noke greie med nyrene som folk har blitt kvitt det for.

Er du så sikkert? Kan du si hva slags medisin er det du mener? Navn på medisin? Og kilde, hvor fikk du slik informasjon?

Og hvem sa at HIV er ikke dødsfarlig? Skulle gjerne høre fra noen med medisinsk utdanning.

Lenke til kommentar

Er du så sikkert? Kan du si hva slags medisin er det du mener? Navn på medisin? Og kilde, hvor fikk du slik informasjon?

Og hvem sa at HIV er ikke dødsfarlig? Skulle gjerne høre fra noen med medisinsk utdanning.

Har ingen medisinskbakgrunn det har eg ikkje!

Men var delaktig i en diskusjon om sykdommen i et annent forum.

Du dør ikkje direkte av Hiv/aids det er selve immunforsvarssvekkelsen som gjør at du dør.

Men her er litt myter om Hiv/Aids

3 | Myte: Alle barn født av en smittet mor, vil ha HIV/AIDS

Ikke nødvendigvis. Faktisk er det slik at sjansen for å smitte et ufødt barn er ligger rundt 15-30%. Med andre ord er det hele 70-85% for at barnet som fødes at en smittet mor ikke har AIDS. Ved bruk av medisiner kan man forminske enda mer sjansen for å overføre smitten til et ufødt barn. Men selvfølgelig, en smittet mor vil vel og skal heller ikke ta sjansen på å føde en baby med AIDS, hvis hun er klar over at hun har AIDS før hun prøver å få barn!

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=580278 der er også den medisinen eg pratet om.

Ellers så har du "mor barn pakken" til unicef.

Så, vil du fortsatt prøve og bevise meg feil?

Lenke til kommentar

Du dør ikkje direkte av Hiv/aids det er selve immunforsvarssvekkelsen som gjør at du dør.

Ikke nødvendigvis. Faktisk er det slik at sjansen for å smitte et ufødt barn er ligger rundt 15-30%. Med andre ord er det hele 70-85% for at barnet som fødes at en smittet mor ikke har AIDS. Ved bruk av medisiner kan man forminske enda mer sjansen for å overføre smitten til et ufødt barn. Men selvfølgelig, en smittet mor vil vel og skal heller ikke ta sjansen på å føde en baby med AIDS, hvis hun er klar over at hun har AIDS før hun prøver å få barn!

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=580278 der er også den medisinen eg pratet om.

En feil kanskje. Beklager, er du norsk? Du skal ikke si "du dør" men "man dør". Det første variant føles nesten som du går over til personlighet.

Dette med barn er sant, husker ikke nøye hvor stor er risiko for å smitte barn, men ikke så stor ved bruk av medisin.

Jeg har medisinsk bakgrunn, og har truffet HIV - infiserte folk i forbindelse med jobb. Tror dere det er lettere for de å dø "ikkje direkte av Hiv/aids", men av "selve immunforsvarssvekkelsen"?

Lenke til kommentar

En feil kanskje. Beklager, er du norsk? Du skal ikke si "du dør" men "man dør". Det første variant føles nesten som du går over til personlighet.

Dette med barn er sant, husker ikke nøye hvor stor er risiko for å smitte barn, men ikke så stor ved bruk av medisin.

Jeg har medisinsk bakgrunn, og har truffet HIV - infiserte folk i forbindelse med jobb. Tror dere det er lettere for de å dø "ikkje direkte av Hiv/aids", men av "selve immunforsvarssvekkelsen"?

Gratulerer, du underbygger din sak med feilskriving :) stort

• Liker 1
Lenke til kommentar

Priim, unnskyld, det var ikke mening å fornærme deg. Det er bare sant at når man skriver (sier) noe så vet man ikke hvordan det føles av an annen menneske. Ordene "du dør" føltes veldig ubehagelig av meg. Det er kanskje også på grunn av språk og kulturell forskjel. Derfor jeg spurte om du er norsk. Jeg vil også lære både språk og andre ting (overtroelser, for eksempel).

Endret av forglemmegei
Lenke til kommentar

Priim, unnskyld, det var ikke mening å fornærme deg. Det er bare sant at når man skriver (sier) noe så vet man ikke hvordan det føles av an annen menneske. Ordene "du dør" føltes veldig ubehagelig av meg. Det er kanskje også på grunn av språk og kulturell forskjel. Derfor jeg spurte om du er norsk. Jeg vil også lære både språk og andre ting (overtroelser, for eksempel).

All good,,

Lenke til kommentar

Flux1, jeg ikke helt forstått, kanskje Priim mente at det er ikke så alvorlig problem heldigvis i Norge, fordi det er ikke så mange Hiv - positive folk, og ikke at selve sykdommen er ikke så alvorlig... Men kanskje tar jeg feil.

Hvis vi skal forstå det sant, så er jeg delvis enig... Men ikke helt. For den første, så er statistikken ikke riktig - det er jo mye folk som ikke sjekket sin status. I mitt land mener mange spesialistene at statistikken skal multipliseres med en faktor på 10 for å forstå hvordan situasjon er i virkeligheten. For den andre, skal dere i uansett passe på situasjon, det kan forverres veldig raskt. Det er masse grunner til det - dere reiser over hele verden, for eksempel , har mange innvandrere.

Dere skal ikke håpe på medisin (tenk, hva det koster blant annet) men helst passe på eget helse. I mange tilfeller er det ikke vanskelig. Derfor sier jeg at jeg ikke forstår disse mannfolk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...