Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva betyr / er en gentleman?

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg var på sodmerskole , også var jeg der..mens etter 5 dager, så hadde vi en sånn spørre greie på engelsk. Fikk 2 spørsmål av en jente, spurte om hvem jeg likte "best", jenter eller gutter. jeg sa at jenter så klart , fordi de er så hjelpsomme og bryr seg. Også spurte hun om jeg trodde jeg var pen, nølte litt og sa ja. Også sa hun at jeg var en gentleman ! Aner ikke hva det er ? men det er noe positivt? Jeg er en gutt forresten. 14år.

Postet av anonym: 3b5c092be1104f3c0d110919356189a6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typiske tradisjonelle gentleman-aktiviteter:

-Holde døren for damer

-Reise seg når en dame går fra eller kommer til bordet

-Holde/Trekke stolen for damen

-Hjelpe damen av/på med ytterjakken

-Gode manerer

-Slippe noen foran seg om man "stiller likt"

Som en kjenning av meg svarte da en venninne spurte om han ikke skulle holde døren for henne:

"Jeg trenger ikke være gentleman - jeg har dame"

Lenke til kommentar

En Genlteman skal være født med gull skje i ræva, ha brukt hele barndomme på å drive med jakt og sport og aldri jobbet en dag i livet, når han skal i militære kjøper han en rang, selv om han ikke har fortjent den, han skal være bedre, heldigere enn soldatene han leder.

Han har også som oppgave å hjelpe alle damer i nød, enten det er med beskyttelse eller penger.

Han skal ungå å bli sett med mennesker av lavere klasse enn seg selv, han skal helst ha en æres tittle, fyrste, baron, lord osv.

Det var i vertfall slik en genetlemann skulle være i Storbriania på tidlig 1800tallet.

Lenke til kommentar

Det er første gang jeg har "hørt" noen beskrive det å være gentleman som noe negativt (med unntak av "drittsekkene får alle damene"-koret).

Nei, Gunfreak har (hadde) faktisk bittelitt rett. I England utover 1700- og 1800-talet vart ein mann med adeleg tittel automatisk rekna som "gentleman", nett som kona hans automatisk var "lady". Kor vidt dei oppførte seg i samsvar med kva ein venta av ein "gentleman" og ei "lady" var ikkje viktig. Var fødselsattesten i orden, så VAR ein "gentleman" og "lady", sjølv om åtfera mest fekk ein til å tenkja på skurk/dyr/svin.

Difor sit OG dette vrengebiletet av "gentleman" som Gunfreak nemnde fast hjå nokre endå, sjølv om DEN nytsla av ordet generelt kan reknast som daud i dag - sjølv i England. Derimot finn ein spor etter dette i det engelske språket kva gjeld offentlege toalett der! Vanligvis er toalett i England i dag for "male" og "female", men nokre finare stader er dei framleis for "gentlemen" og "ladies"!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...