AnonymDiskusjon Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hallo, jeg var på sodmerskole , også var jeg der..mens etter 5 dager, så hadde vi en sånn spørre greie på engelsk. Fikk 2 spørsmål av en jente, spurte om hvem jeg likte "best", jenter eller gutter. jeg sa at jenter så klart , fordi de er så hjelpsomme og bryr seg. Også spurte hun om jeg trodde jeg var pen, nølte litt og sa ja. Også sa hun at jeg var en gentleman ! Aner ikke hva det er ? men det er noe positivt? Jeg er en gutt forresten. 14år. Postet av anonym: 3b5c092be1104f3c0d110919356189a6 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Det er positivt å bli kalt en gentleman. I dagens betydning vil det kort og godt si at du er snill og høflig. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Klårt positivt: Gentleman er en betegnelse for en mand med dannelse og taktfuld fremtræden. Han færdes i pæne selskaber og er som regel velklædt. En gentleman har fornemmelse for, hvad der bør siges uden at fornærme, såre eller støde andre. Fra den danske utgåva av Wikipedia. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Typiske tradisjonelle gentleman-aktiviteter: -Holde døren for damer -Reise seg når en dame går fra eller kommer til bordet -Holde/Trekke stolen for damen -Hjelpe damen av/på med ytterjakken -Gode manerer -Slippe noen foran seg om man "stiller likt" Som en kjenning av meg svarte da en venninne spurte om han ikke skulle holde døren for henne: "Jeg trenger ikke være gentleman - jeg har dame" Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 En Genlteman skal være født med gull skje i ræva, ha brukt hele barndomme på å drive med jakt og sport og aldri jobbet en dag i livet, når han skal i militære kjøper han en rang, selv om han ikke har fortjent den, han skal være bedre, heldigere enn soldatene han leder. Han har også som oppgave å hjelpe alle damer i nød, enten det er med beskyttelse eller penger. Han skal ungå å bli sett med mennesker av lavere klasse enn seg selv, han skal helst ha en æres tittle, fyrste, baron, lord osv. Det var i vertfall slik en genetlemann skulle være i Storbriania på tidlig 1800tallet. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det er første gang jeg har "hørt" noen beskrive det å være gentleman som noe negativt (med unntak av "drittsekkene får alle damene"-koret). Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det er første gang jeg har "hørt" noen beskrive det å være gentleman som noe negativt (med unntak av "drittsekkene får alle damene"-koret). Nei, Gunfreak har (hadde) faktisk bittelitt rett. I England utover 1700- og 1800-talet vart ein mann med adeleg tittel automatisk rekna som "gentleman", nett som kona hans automatisk var "lady". Kor vidt dei oppførte seg i samsvar med kva ein venta av ein "gentleman" og ei "lady" var ikkje viktig. Var fødselsattesten i orden, så VAR ein "gentleman" og "lady", sjølv om åtfera mest fekk ein til å tenkja på skurk/dyr/svin. Difor sit OG dette vrengebiletet av "gentleman" som Gunfreak nemnde fast hjå nokre endå, sjølv om DEN nytsla av ordet generelt kan reknast som daud i dag - sjølv i England. Derimot finn ein spor etter dette i det engelske språket kva gjeld offentlege toalett der! Vanligvis er toalett i England i dag for "male" og "female", men nokre finare stader er dei framleis for "gentlemen" og "ladies"! Lenke til kommentar
Bjarnir Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Gentleman=Idiot. Bad guys drar alle damene. Endret 23. august 2011 av Bjarnir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå