Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig å konfigurere en switch til å gi fast IP i LAN?


Anbefalte innlegg

Heisann, har et nettverk der jeg har satt opp en switch etter canal Digital-modemet. Til siwtchen er det koblet to PCer og et trådløst AP.

 

Problemet er at switchen til stadighet deler ut nye IP-adresser til de to PCene, for eksempel når jeg restarter en av dem. Det skaper mye trøbbel når jeg skal kjøre Squeezebox, som forlanger faste IP-adresser.

 

Finnes det noen måte å konfigurere switchen til å dele ut faste IP? (det er en D-Link DGS-1008D).

Eller må jeg kjøpe en ruter?

 

Thorstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, da må du ha en router.

 

En switch deler ikke ut IP-adresser. Antar at modemet du nevner er en av disse kombinerte router/switch-sakene, så da er det den du bør se på.

 

Edit: Du kan sette fast IP i operativsystemet. http://portforward.c...ng/staticip.htm

 

Fast IP i OS? gir ikke det veldig mye trøbbel? jeg har i alle fall aldri fått det til å fungere skikkelig.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Løsninga på dette er dersom ruteren (egentlig heter funksjonen for å dele ut ip-adresser DHCP server) støtter IP-pool, altså å begrense antall gyldige ip-adresser på nettverket.

Der har du som regel en minimum og max verdi. Prøv å sette disse til samme verdi.

 

Nb: funker ikke om du har > 1 maskin i nettverket. Da må du påtvinge statisk IP i os.

Lenke til kommentar

Jeg trodde dette var den eneste eller hvertfall beste måten å gjøre det på. Ingen problemer nei, hva tenker du på?

 

Det!:

 

Har prøvd å sette statisk IP i Windows, men får bare feilmeldinger selv om jeg er sikker på at alle innstillingene er 100% ok.

 

Noen som kan anbefale en ruter? MÅ ikke være trådløs...

 

T

Lenke til kommentar

Er bare å notere seg mac adressen på PC (trådløst eller kabel) å legge denne inn i DHCP reservation på gitt IP-adresse/host.

PC (angitt mac adresse) vil da bli tildelt den samme ip-adressen fra DHCP serveren .

 

Fast ip er heller ikke noe problem (om man gjør rett).

Begrenser DCHP scope for nettet som ruteren har og bruker av de adressene utenfor scope. Sette opp default gateway = routeren og sette manuellt dns (router eller isp).

Lenke til kommentar

Nå er vel problemet her at det er Canal Digital som deler ut ip adressene. Hvis du vil sette en fast adresse uten å avtale med dem blir det trøbbel.

 

Så du trenger nok en router. Jeg ville selv valgt en som er på "supported hardware" lista til ett av disse prosjektene., http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wireless_router_firmware_projects

 

Trenger du en som ikke er trådløs (ikke har antenner) er cisco rvs4000 veldig grei, men den var litt dyr så vidt jeg husker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...