Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke resten av pengene for hvitevarer... helt ille sak.

BertNaked

Anbefalte innlegg

Skal prøve å holde meg kort anngående denne sinnsyke saken vi har rota oss opp i.

Vi flytta fra Nord Norge i Juni sørover og fant ut at vi ikke trenger de relativt nye hvitevarene våres til den nye leiligheten. Vi spurte da utleiere (mann og kone) om de ville kjøpe de fra oss.

De spurte så om forlangende og nypris. Gav de dette, men hørte ikke noe mer fra de etter den meldingen med prisene. (sms) Så møtte jeg på mannen og vi prata om flyttinga og kom fram til at de skulle ta over hvitevarene. (Oppvaskmaskin+vaskemaskin)

Dette ble å bekreftet da mann+kone kom innom oss en kveld vi hadde besøk om at de skulle ta over tinga.

Vi flyttet da hvitevarene opp til den leiligheten de skulle være i (samme bygg, mange leieenheter)

Men så begynner helvetet.

Vi flyttet sørover, og ventet på pengene. (hadde sendt melding med kontonr og beløp.)

Og etter meldingen ble sendt, fikk vi ikke svar på 2-3 uker, så jeg ringte fruen, og da begynte hun å fjase om at det var mye søppel ute etter flyttingen vår. Og de måtte kjøre dette til fyllingen.

Dette beklaget jeg, for vi hadde faktisk glemt av 4 dekk (solgt bil, de stod gjemt bort i rotet til utleier.. de visste ikke om dette før jeg nevnte de da det med søppel kom opp) og to stk. søppelsekker som vi glemte å ta med oss.

Så vi ble enige om at utleierne tok seg av dette, for det er bare å ta det med seg en tur til dynga og at de skulle få et pengebeløp for dette. (dette er relevant til det f*enskapet som kommer.)

Vi ble videre enige om at de skulle få teste ut hvitevarene før de betaler hele beløpet for dette og at vi skulle få noe av beløpet betalt til konto først, så resten senere.

1-2 uker senere... jeg spurte de per sms om de hadde fått testet hvitevarene (skulle ha vært det til nå) siden vi enda ikke har fått pengene. Fikk da til svar at vi enda ikke hadde blitt enige om beløp angående at de skulle ta seg av søpla. Så jeg tenkte meg fram til 300,- + dekkavg. Men nei, dette var for lite. Så jeg spurte hva de ville ha og fikk til svar på mail at de skulle ha 1000,- timen eks. moms, 7kr kjørte kilometer og tømmeavgift.

Fikk hakeslep og sa at dette ble for dyrt for vi som er studenter, og sa vi kunne prøve å få noen til å ta dette med en gang.

Vi fikk noen til å komme å hente all søpla (tok bilder av dette), men de vil fortsatt at vi skal betale de 2000,- for søppelhåndtering som VI TOK!

De holder igjen beløpet ved å si at vi er skyldig dem penger istedenfor at de er skyldig oss.

Så tar de med at vi ble en dag over noe som vi ble enige om pga. flyttebilen. Dette var ok da, men nå vil de at vi skal betale 700,- for den ekstra dagen og 1000,- som ble utbetalt for mye i lønn til dama mi som vaska på jobblokalet til mannen i huset ved studier.

De påstår å at de egnetlig ikke ville ha hvitevarene førut uansett.

Snakk om at de skylder oss 3500,-. Vi har fått 3000,- fra de førut.

HVA SKJER HER EGENTLIG? D:

Kan de gjøre dette?

hilsen

frustrert par.

Depositum er betalt ut til oss. (hadde aldri dep. konto)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg verdens beste på slike saker, men jeg må nesten spørre. Hadde dere en skriftelig kontrakt på at de skulle kjøpe ut hvitevarene? Dersom dere har dette stiller dere nemlig mye sterkere enn dersom dere ikke har dette. Er ikke lett å bevise ting som ikke er skrevet ned og signert dessverre :\

Håper det ordner seg for dere!

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg verdens beste på slike saker, men jeg må nesten spørre. Hadde dere en skriftelig kontrakt på at de skulle kjøpe ut hvitevarene? Dersom dere har dette stiller dere nemlig mye sterkere enn dersom dere ikke har dette. Er ikke lett å bevise ting som ikke er skrevet ned og signert dessverre :\

Håper det ordner seg for dere!

Heisann, vi var på hyttetur i helga, så fikk ikke skrevet så mye mer her.

Men, nei. Ingen skriftlig avtale, noe som vi vet i ettertid er drit fra vår side, men

skal sies at forhold mellom huseier og oss har vært knall de to årene vi bodde der fram til

nå.....

Nå har jo de bekreftet at de skulle ha hvitevarene ved å betale forskudd på 3000,- til oss.

Saken er altså om vi fjerner alt det usaklige som de har tatt opp angående søppel osv.

De vil ikke betale oss mer for hvitevarer som er verdt totalt 6500,- (brukt pris) fordi de mener vi skylder dem penger for at de plukket søppel og at vi bodde i leiligheten en dag ekstra noe som vi ble enige om på forhånd.

Det vi har gjort er å sende de en mail med paragrafer som sier litt om heving av kjøpet og at vi beholder forhåndsbetaling for å dekke omkostningene ved å hente hvitevarene og at de har blitt brukt av nye leietakere fra den 1 aug. til nå, noe som senker verdien.

Kan vi gjøre dette? Noen som har vært i lignende situasjon?

Noted: Skriftlig avtale - KING.

Lenke til kommentar

Dårlig med sms å. Fikk mutlig ja.

Og har to vitner på at de sa i stuen vår at de skulle overta nevnte hvitevarer.

Men forskuddsbetaling vil jo være en bekreftelse?

Har svar på sms at de skulle teste hvitevarene om de var i stand først,

så skulle de føre over forskudd på beløpet. (vi ble ikke enige om dette først,

men dette ville de før hele betaling.. )

beklager feilpost.

Her har dere utskrift fra konklusjonen deres i mailen de sendte til oss sist nå.

Mail fra utleier.

Den er lastet opp i text-upload slik at de ikke skal kunne søke opp denne tråden.

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar

Ble det avtalt noen pris?

Siden de er brukt kan du ikke forvente opprinnelig kjøpspris eller kjøpspris på tilsvarende produkter. Bruktmarkedet ligger betraktlig lavere.

Ja, pris fikk de av meg fra dag en. Dette spurte de selv om, og de bekreftet at de ville ha varene, ingen pruting fra deres side.

Det var 5000 for en oppvaskmaskin som kostet 7000 og 1500 for vaskemaskin som kostet 4000.

Dette er vel ikke riktig måte å gå fram om man ville prute.

Lenke til kommentar

Denne nøkkelen bør dere gi tilbake ASAP, før utleier skifter låser for deres regning.

Det virker ikke urimelig at utleier skal ha betalt for at dere bodde i boligen fire ekstra dager. Det er forskjell på å si "det er greit at dere bor en stund til" og "vi vil la dere bo gratis". Ei heller at de får noen hundrelapper (ikke 2000) for å ha tatt hånd om søppel. Og hvis dama har fått for mye i lønn må hun så vidt jeg vet betale det tilbake uansett? (Bare pass på at dette skjer til arbeidsgiver, og at det formelle er i orden.)

Jeg ville trukket fra det jeg mener er legetime krav fra utleier, og så bedt om betaling. Opplys om at hvis du ikke får det du krever vil du reise sak i forliksrådet. Hvis de fortsatt nekter sender du en forliksklage. (Men vær obs på at hvis dere taper, eller ikke får 100% medhold, kan det komme på litt gebyrer. Det kan også bli upraktisk i forhold til geografi.)

Dette med heving av kjøpet skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Denne nøkkelen bør dere gi tilbake ASAP, før utleier skifter låser for deres regning.

Det virker ikke urimelig at utleier skal ha betalt for at dere bodde i boligen fire ekstra dager. Det er forskjell på å si "det er greit at dere bor en stund til" og "vi vil la dere bo gratis". Ei heller at de får noen hundrelapper (ikke 2000) for å ha tatt hånd om søppel. Og hvis dama har fått for mye i lønn må hun så vidt jeg vet betale det tilbake uansett? (Bare pass på at dette skjer til arbeidsgiver, og at det formelle er i orden.)

Jeg ville trukket fra det jeg mener er legetime krav fra utleier, og så bedt om betaling. Opplys om at hvis du ikke får det du krever vil du reise sak i forliksrådet. Hvis de fortsatt nekter sender du en forliksklage. (Men vær obs på at hvis dere taper, eller ikke får 100% medhold, kan det komme på litt gebyrer. Det kan også bli upraktisk i forhold til geografi.)

Dette med heving av kjøpet skal jeg ikke uttale meg om.

En dag ekstra. De mente å tro vi ble lengre, men vi spurte noen uker tidligere om vi kunne være der mulig til den 5. Mjaaah, det gikk kanskje ikke. Så senere kom vi fram til at vi kun trengte å være en dag ekstra og dette sa vi til dem.

Ja herregud, jeg betaler gjerne for en dag ekstra til de, men vil ikke tro jeg får pengene mine alikvel pga. resten av kravene.

Vi har tenkt mye å gå til forliksrådet, men er dette en såpass sterk sak på vår side?

Utleierene er styggrike, så de kan lett bare gå med på en eller anna saken pga. prinsipp, men vi er to studenter. :\

Nøkkelen ble sendt med en gang vi fikk nyss om at den var savnet, så sendte vi en sms til han som har lokalene og fikk "ok" tilbake. Phuh!

Jeg ville trukket fra det jeg mener er legetime krav fra utleier, og så bedt om betaling.

Vi er helt enige her, men vi tilbydde først 300,- + dekkavgifter for å ta søppla for oss, men senere kom hun fram til at det var for lite for henne og krevde 2000,-.

MEN husk på dette at de tok faktisk ikke søpla, det gjorde vi selv! Vi fikk noen til å dra opp ta bilder av at den stod der den gjorde sist da vi dro og at den var losset om bord i bilen som tok den til dynga.....

Endret av BertNaked
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere mener dere har penger tilgode hos utleier (hvor mye?) mens i følge denne

mener utleier å ha 1700 kr til gode hos dere, men mener at saken er oppgjort når dere sender nøkkelen tilbake. Med andre ord, slik jeg forstår den mailen, avstår utleier fra å kreve dere for mer, selv om han mener å ha noe til gode. Hvis dere også velger å avstå fra å kreve det dere mener at dere har til gode, så er saken ute av verden.

Lenke til kommentar

Dere mener dere har penger tilgode hos utleier (hvor mye?) mens i følge denne

mener utleier å ha 1700 kr til gode hos dere, men mener at saken er oppgjort når dere sender nøkkelen tilbake. Med andre ord, slik jeg forstår den mailen, avstår utleier fra å kreve dere for mer, selv om han mener å ha noe til gode. Hvis dere også velger å avstå fra å kreve det dere mener at dere har til gode, så er saken ute av verden.

Vi har jo ingenting som skal betales til dem! Det er jo bare noe de krever slik at de slipper å betale noe mer for hvitevarene.

3500,- mangler vi for hvitevarene.

Kravene deres er jo helt håpløse.

* 1000 kroner skal de ha privat for noe som de enda ikke har dokumentert som har skjedd gjennom bedriften. (kan ha skjedd før årskiftet)

* 2000 kroner for å ha håndtert søppel, dvs. plukket søppel rundt i nabolaget som kan ha vært hvemsomhelst sitt og å påstått å ha kastet 4 sekker, tørkestativ og 4 dekk, NOE SOM VI GJORDE SELV DA DE NEVNTE HVA DE SKULLE HA FOR Å GJØRE DETTE.

* 700 kroner for at vi har bodd der i 5 dager, men vi bodder der kun en dag ekstra, noe som de visste!

Nøkkelen har blitt levert forrige uke.

Lenke til kommentar

(Jeg er ikke jurist.)

Vi har tenkt mye å gå til forliksrådet, men er dette en såpass sterk sak på vår side?

Jeg synes det høres sånn ut ja. Men selv om dere (mot formodning) skulle tape er ikke gebyrene så store. Den tiden det vil ta å skrive klage og møte opp kan bli den største "investeringen".

(I teorien kan utleier anke videre til tingretten hvis de taper, hvorpå ting kan bli dyrere og mer komplisert. Men det gjelder for utleier også - man må jo anta at de har litt sunn fornuft.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta 3500 kr til forliksrådet? Svakheten i saken her er at utleier som skulle kjøpe hvitevarene mener oppvaskmaskinen er overpriset med minst 1500 kr. Jeg er enig, men hadde det vært meg dere forhandlet med hadde jeg bydd halv pris av nypris straks dere foreslo handelen. Da er beløpet redusert til 2000, kanskje bare 1500...

Så vidt jeg forstår har dere ikke noen dokumentasjon på at utleier har forpliktet seg til å kjøpe hvitevarene til prisen dere krever. Tvertimot tyder ditt innlegg av 14. august 2011 - 20:29 der utleier har sagt i en SMS på at han/hun/de vil teste dem før de bestemmer seg for å kjøpe. Dette kan tolkes som at handelen ikke har vært helt avklart, verken om utleier skal kjøpe hvitevarene, eller til hvilken pris. Og står de på dette, vil det svekke saken deres, og mulig forlik kan være en løsning der dere får solgt hvitevarene, men til en lavere pris. Trenger dere forliksrådet til dette?

Jeg er heller ikke jurist, men utleier. ;)

Lenke til kommentar
Dette kan tolkes som at handelen ikke har vært helt avklart, verken om utleier skal kjøpe hvitevarene, eller til hvilken pris. Og står de på dette, vil det svekke saken deres, og mulig forlik kan være en løsning der dere får solgt hvitevarene, men til en lavere pris. Trenger dere forliksrådet til dette?

De gav oss 3000,- i forskudd på handelen og skulle gi resten når de var testet for å se om de fungerte. Ja, greit, om de ville prute av noen kroner, så skulle de få det.

Men det hele handler om at de MENER AT VI SKYLDER DEM PENGER og holder hvitevarene for dette.

Ikke at de vil ha de til en lavere pris.

Her er mailen vi fikk angående hvorfor de skulle ha 2000,- for søppelhåndteringen som de har gjort. (altså, plukket random søppel fra veien vi bor i. De to sekkene vi lot bli igjen stod ved søppelbøttene.)

Mail angående omkostningene

Kan de drive å finne på slike priser, og påstå blindt at det er vår feil at det ligger rot på den offentlige veien?

Lenke til kommentar

Lovdata er ikke så vanskelig å bruke.

Gå til http://lovdata.no og på menyen til venstre velger du "Lover" og "Gjeldende lover".

I søkeboksen skiver du inn "Husleie" og søker. Du vil få tre treff og det er den midterste du vil ha.

Gå til §10-4 som inneholder bestemmelser om etterlatt løsøre

§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Som du ser av teksten så kan utleier kreve en rimelig godtgjørelse for arbeidet. 1000,- per time +mva er IKKE rimelig spesielt ikke siden søppelet var pakket i søppelsekker og dekkene stod stablet så egentlig så kan jeg ikke tenke meg at de har hatt veldig mye arbeid med det. Hvis de mener å ha hatt veldig mye arbeid med det så må de kunne dokumentere dette for å gjøre et krav gjeldende.

Utleier kan PÅ INGEN MÅTE holde igjen depositumspenger som et motkrav mot for mye utbetalt lønn. Det må gå en helt annen vei.

Lenke til kommentar

Lovdata er ikke så vanskelig å bruke.

Gå til http://lovdata.no og på menyen til venstre velger du "Lover" og "Gjeldende lover".

I søkeboksen skiver du inn "Husleie" og søker. Du vil få tre treff og det er den midterste du vil ha.

Gå til §10-4 som inneholder bestemmelser om etterlatt løsøre

§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Som du ser av teksten så kan utleier kreve en rimelig godtgjørelse for arbeidet. 1000,- per time +mva er IKKE rimelig spesielt ikke siden søppelet var pakket i søppelsekker og dekkene stod stablet så egentlig så kan jeg ikke tenke meg at de har hatt veldig mye arbeid med det. Hvis de mener å ha hatt veldig mye arbeid med det så må de kunne dokumentere dette for å gjøre et krav gjeldende.

Utleier kan PÅ INGEN MÅTE holde igjen depositumspenger som et motkrav mot for mye utbetalt lønn. Det må gå en helt annen vei.

Du er en knupp! Har ikke tenk så mye over hvor enkelt lovdatasiden kan være.

De har på en måte utlevert depositum til oss, da de aldri lagde en depositumkonto. De bare sa at vi kunne holde på pengene selv. Så de holder igjen salgspenger kan man si pga. løsøren og lønna.

Vi sendte brevet med krav om betaling eller hevelse av salget der vi tar forskuddspengene og bruker de på transport og henting av hvitevarene der huseier vil få resterende beløp.

De har ikke svart oss på noen måte, så forliksrådet neste, eller politiet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...