Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget pc fungerer ikke, blank skjerm, vil ikke POST, Boot-device-led solid rød.

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk hjelp her på forumet til å utforme et oppsett til en pc. Nå som jeg har montert alt funker ikke maskinen. Når jeg skrur på starter systemet men vil ikke Power-on self-test-e. Skjermen (har prøvd to skjermer) er blank og får ikke noe signal.

Oppsettet:

- Fractal Design Define R3

- Intel Core i5 2500K 3,3GHz

- Asus P8Z68-V Pro

- Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SO

- CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

- Corsair 750W

- NOCTUA NH-U12P SE2

- Samsung SpinPoint F3 1TB

- Samsung SH-S223C

Når jeg starter systemet går alle vifter som normalt både på CPU, GPU, PSU og i kabinettet. Både harddisk og DVD-Rom later til å være i livet. Hovedkortets innebygde led-lys lyser kort rødt i rekkefølgen CPU, DRAM, VGA. Så når det kommer til BOOT-Device-ledet stopper det opp og den lyser solidt rødt (bilder vedlagt nederst). Derfra er det stopp. Også skjermkortet lyser grønt med et juletre med alle led-ene på sitt eget kretskort (se vedlagt link til bilder). Vet ikke om det er normalt under oppstart.

Her er en film fra noen andres hovedkort som viser hvordan hovedkortets LED lyser og stopper ved BOOT-DEVICE: http://asus.mydiycorner.com/2011/06/20/asup8p67-pro-boot-device-led

Har prøvd å feilsøke selv. Har prøvd oppstart med bare CPU, da skrudde maskinen seg av så på igjen like etter. Har prøvd med bare en RAM-brikke+CPU, kom fortsatt ikke forbi BOOT-Device-leden. Har fjernet skjermkort, alle harddisker og DVD-rom uten å finne ut av problemet. Har også prøvd å "Clear RTC-RAM in CMOS" med jumperen på hovedkortet.

Bilder: Min lenkehttp://s1190.photobucket.com/albums/z447/Olavism/

All hjelp mottas med takk. Føler meg sånn passe nær et nervøst sammenbrudd her.

Endret av Olavism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare forsøke alle typer dilldall til du treffer. Ser ikke så lett hva dette kan skyldes..

Ganske selvsagte ting jeg nevner her, men sjekk de uansett

- Strøm (6pins) til skjermkort er tilkoblet?

- Ikke glemt 4/6 pins ATX power på hk?

- Din store Noctua sitter støpt PÅ CPU-hodet og ikke et par mm over (har hendt meg, og skulle til å kaste PC)

- Pipelyder ved POST? Eller har du bare LED å feilsøke ifra? Står ofte i manualen.

- Sjekk at Clear CMOS pluggen ikke står på CLEAR - da får du aldri start..

- Sjekk at det ikke er noen halvtilkoblede power/sata kabler etc. (har OGSÅ nesten her kastet en PC..)

- RAM moduler skikkelig nedtrykt, og voltage-pins ikke kjører på full OC-mode el.lign.

Oh! Siden du nevner at den stanser ved BOOT-device leddet som jeg antar er USB/SATA/IDE/FW som sjekkes.. Koble ifra Mus/tastatur eller prøv annet, fjern Bluetooth osv, og se om LED-n forsvinner eller om han skriker etter mer input.

Og ja som du selv sier, prøv så få komponenter som mulig. CPU, RAM, Skjermoutput (sjekk innebygd hvis HK har dette). Om du noengang har fått start sjekk prioritering på skjermkort i SETUP. (PCI/INTEGRERT/PCIx)

Må bare Google i vei om dette er et kjent problem. En tråd her, men ikke samme problem akkurat sikkert..

http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?p=3919111#post3919111

Sjekk at du ikke har kortsluttet HK ved å touche bakveggen av kabinettet, og har husket å bruke oppreisningsskruer eller plugger selvsagt..

Endret av m0g1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har hatt litt framgang, prøvde å boote med en usb-penn, da godkjente den boot-device og gikk til POST så jeg kom inn i BIOS. Tror derfor neppe det er noen kortslutninger eller noe gale med CPU-kjøleren. Når jeg starter systemet uten USB-pennen er problemet tilbake.

Kan det være at SATA-portene er defekte? Isåfall kan det jo dreie seg om en garantisak. Kanskje jeg burde kryssjekke hvilke sataporter som eventuelt fungerer.

Det jeg er mest redd for er likevel skjermkortet, som som sagt lyser noe voldsomt. Noen måte å statussjekke det på i BIOS?

Kabinettet har ikke interne høytalere så jeg har bare hovedkortlysene å gå etter.

Lenke til kommentar

Forstod nå at du HAR bilde på skjermen og at du klarer å lese hva som skjer i POST, noe jeg ikke lest på først posten :)

Deaktiver SATA kontrollere og USB-kontrollere i BIOS setup, eller sett dem i andre moduser enn RAID hvis de default står i dette. Prøv IDE eller AHCI om dette er et valg. Finn ut om det er noe som er tilkoblet disse som gjør at ting stanser opp i POST. Prøv en og en HDD/SDD tilkoblet.

Om du klarer å starte opp fra USB kan du forsøke en CMOS-update via denne (som du laster ned fra ASUS)

http://bit.ly/oCt3qd

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan virke som om 6gb sata porten til intel er problemet, den registrerer at HD og DVD er tilkoblet men klarer ikke boote fra dem. Når noe er tilkoblet den lyser boot-device-ledet. Kan det være at den er defekt? Får til å boote og installere windows på SSD'en gjennom 3gb-porten.

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Om du ser at det er problemer KUN når du har HDD tilkoblet, så kan du nok sikte deg inn på at det kanskje er denne. Som Audun sier, sjekk settings i BIOS/SETUP for SATA-kontrolleren din med hva den er satt til (IDE/AHCI/RAID) og forsøk skifte og ser om du merker noen forskjell på tilkoblet HDD. Merk deg at du ikke får startet Windows fra SSD-en om den er installert med AHCI-drivere, og kontrolleren står i f.eks. RAID eller IDE.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan virke som det var harddisken ja. Har prøvd en annen og den funker fint, BOOT-DEVICE-leddet lyser ennå men går ut så snart Windows booter fra SSDen. Det tar jeg som et tegn på at alt er normalt.

Hva angår skjermproblemet var det nok en newbie-feil fra meg, koblet skjermen (BENQ benq g2420hdbl) til hovedkortets vga-port slik jeg er vant til med den gamle pcen jeg har og ikke skjermkortets dvi-port.

Ser et par andre valpeproblemer med denne pcen men det får være til en annen gang. Tror jeg kan regne problemet som løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...