Vent180dager Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) På tide å bytte data igjen... Var på tur til å bygge egen stasjonær da jeg innså at det kan bli litt styr å dra med seg skjerm å tastatur over alt... Ser etter ny pc til maks 11.000kr, (vil nødig gå over 9.500kr, må være noe virkelig unikt) Hadde likt 17,3" skjerm siden det er det jeg har blitt vandt med og alt annet virker....lite 1920x1080 oppløsning, og sterk prosessor (i7), da jeg ofte driver med bilde- og filmredigering. Var tenkt på Alienware, men fant ikke ut om jeg kan få dem custom til norge. Har noe ala. ASUS G74SX CI7 2.0 ( http://www.dustinhome.no/asus-g74sx-ci7-20-8gb-1000-gtx560m-173-w7hp/product/5010601025 ) i tankene. Noen som vil komme med noe bedre/rimeligere? Eller er dette et ok valg? Endret 12. august 2011 av Vent180dager Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Hvis spilling er viktig for deg, er det et bra valg. Men hvis du ikke trenger et fullt så kraftig skjermkort (som vil medføre mer varme, og mer viftestøy, og dårligere batteritid), så finnes det bedre alternativer. Her er en liten liste: Lenke Alle med Core i7-2630QM, 1920x1080 oppløsning, max 11k. Spesiellt de med GT 555M skjermkort er å anbefale; da får du en god allrounder, med spillestyrke nok for de fleste. Eller HP Envy'en. Eller Multicom Xishan W170. Med den kan du mikse og matche litt selv med hardware. Endret 12. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Spilling blir det nok en del av ja, ser etter kraftigst mulig pc for prisen. Batteri liv er det ikke farlig med, da jeg alltid har lader plugget inn. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) I så fall er den du selv lenket til et opplagt valg. Kjøper du i tillegg en god SSD og putter inn i stedet for en av harddiskene, og legger OS og programmer på den, så har du et råskinn. Men - ettersom du sier at du driver med bilde- og filmredigering, og kanskje ikke har en ekstern skjerm for denslags, så ville jeg ha gått for en maskin med bedre skjermkvalitet. Da har du 1 godt alternativ i Dell XPS 17, med den dyreste skjermen, og GT 555M skjermkort. Eller, hvis du kan nøye deg med 15 tommer, Multicom Kunshan W155. Begge de to har meget gode skjermer til bærbar å være - kun noen rådyre maskiner med IPS-paneler som slår dem på det. Endret 12. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Kjøper du i tillegg en god SSD og putter inn i stedet for en av harddiskene, og legger OS og programmer på den, så har du et råskinn. Når du sier putter inn en SSD istedet for mekanisk, mener du at jeg kjøper en intern SSD og begynner å skru på pcn, eller kan jeg legge OS inn på f.eks en ekstern SSD? (Ingen erfaring med innmaten på bærbar) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Du kjøper en SSD. Alle SSD'er er 2,5 tommer og passer fint inn i de fleste bærbare. Ta ut den av harddiskene som ikke har OS'et installert, sett inn SSD'en i stedet for den, klon OS'et fra den av dem som har det installert over til SSD'en. Eller foreta en clean install av OS, hvis du har eller kjøper en fullversjon på DVD. SSD'en bør være innabords, det er tross alt den som blir hoved-"disk". Intel 320-serie er et godt valg, og Intel har egen klonesoftware som bør brukes. Den beste løsningen, og minst problemfrie, er å ha en egen fullversjon av f.eks Win 7 på dvd. Da tar du først ut alle harddiskene, og setter inn SSD'en i en av plassene. Installer Windows på vanlig måte. Deretter kan du sette inn en av harddiskene igjen i den ledige plassen, og formater den hvis den har installert OS. Den harddisken som blir til overs, kan du da selge, eller sette inn i et ekstern-kabinett, og bruke som ekstra ekstern harddisk. Endret 12. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Vil det gå med en SATA/600 SSD? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Alle harddisker passer. SATA-spesifikasjonene er bakover-kompatible. Men det har vært mye tullball med SSD'er fra OCZ og andre i det siste, så det er derfor jeg (og andre) anbefaler en Intel .... det er lite tullball med dem. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Fysjom, tullball vil vi ikke ha noe av Jeg får se på noen SSD, kanskje jeg kjøper en senere når jeg har litt mer penger til overs også. Haster ikke så veldig enda. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Ok. Vil legge til at hvis du vil ha det beste til den bruken du skisserer, er Multicom Kunshan P150 (15 tommer) eller P170 (17 tommer) klare favoritter. Hvorfor? Fordi de er helt i toppklassen til spilling (sterkere enn Asus'en), samtidig som de har en skjerm (hvis man velger den matte varianten) som egner seg bedre enn det meste til bilde- og filmredigering. Kvaliteten på skjermen overgår rett og slett det meste på markedet. Men det blir da noen tusen over budsjettet ditt, desverre. Lykke til Endret 12. august 2011 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå