Gå til innhold

Hadde du brydd deg med å forsvare norge?

Gjest medlem-82119

Hadde du brydd deg med å forsvare norge?  

256 stemmer

1. 1. Hvis norge ble angrepet, hadde du brydd deg med å forsvare landet (som soldat eller sabotasjer slik Max Manus og lignende gjorde

• Ja
      169
    • Nei
      55
    • Vet ikke
      32

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Selvfølgelig har vi fortsatt det Norske. Jeg vil påstå at vi i dag er mere Norsk en noen gang. Det har det unisont klare svaret fra det Norske folk, på den grufulle begivenheten 22/7 klart vist. Og for å legge en klar definisjon på hva det vil si å være Norsk, så er det solidaritet, medmenneskelighet og fredelighet som jeg etter mitt syn klart definerer som det typiske Norske.

Henrik Wergeland (1808-1845) var en sann patriot! Der har du en foregangsmann i det å være Norsk og helt klart en mange av våre landsmenn kunne ha lært en ting eller to av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Jeg var blandt de som ikke brydde meg om 22/7. Det angikk ikke meg. Han angrep AP ungdommer pga AP sin politikk, og har hverken forhold til AP eller berørte. For meg var det akkurat det samme som å lese om en som har omkommet i bilulykke, eller druknet et sted i landet. Trist for de det gjelder, men blar videre i avisen uten å tenke mer på det. Samholdet tolker jeg også som å være politisk korrekt. Hvis alle naboene skal gå i rosetog blir man med fordi "det er politisk korrekt å gjøre det" fremfor at det egentlig betyr noe personlig. Det er ihvertfall slik jeg ser det. Har ingen stolthet eller respekt igjen for norge, ingen følelser hverken den ene eller andre veien. Når aksjoner skjer trekker jeg meg unna og lar dem sloss, slik man av og til gjør med dyr inntil de finner sin plass i rekkene. Uten følelser for landet blir jeg heller ikke engasjert, og når jeg ser hvor mye vås som skrives om årsak og bakgrunn så skjønner jeg at de ikke har skjønt noenting og jeg orker ikke bry meg men lar dem styre på. Om hundre politimenn, en politimann, tusen advokater....om de bruker millioner elelr milliarder på saken...so what? Jeg lar dem styre på like uengasjert som før. Jeg orker ikke engasjere meg for eller forsvare noe jeg ikke tror på selv.

Lenke til kommentar

Er det noe Norge igjen å forsvare ?

Politikerne på stortinget og regjeringen har jo ødelagt alt sammen. Det Norge som en gang eksisterte med en felles kultur er ikke mer.

Politikerne har jo tvunget på oss et "multikulturelt" mareritt, og lagt alt til rette for islam, selv vanlige muslimer er ikke godt nok for dem, de vil ha så ekstreme muslimer som mulig.

Grunnloven har de ikke brydd seg om så lenge jeg kan huske, og de har solgt Norge og oss alle til fremmede makter for å fremme sin egen karriere.

FN og EU lager og dikterer nå lovene i Norge.

Kongehus, regjeringen, politikere, media og hele statsapparatet jobber nå for fremmede makter.

Det fins ikke noe Norge lenger som er verdt å sloss for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem vet *hva* jeg kunne bidratt med, men jeg ville gjort mitt for å forsvare landet mot fremmede makter. Geriljakrig, infiltrasjon, sabotasje, folkelig motstand, etc. - slik skal det gjøres.

Det er for sent uansett. Fremmede makter har allerede kontrollen i Norge, og de er invitert hit av våre egne politikere og vår egen regjering.

Ap har vært infiltrert av CIA lenge, og Håkon Lie innrømte jo også på det siste at han var agent for CIA.

Forsvar og politi er også infiltrert av CIA.

Kong Harald er bilderberger, han var på møte i 1984, og Håkon Magnus var der i år, sammen med Erna Solberg.

Jens Stoltenberg og en rekke andre politikere,militære,byråkrater og næringslivsledere har vært der.

Hva tror du de diskuterer på de møtene ?

De diskuterer nok ikke hvordan de best skal styre Norge til fordel for folket i Norge.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha brukt resurser på å forsvare dette dritt landet. Det er alt for dyre skatter her og for mye overvåkning. Men jeg skal uansett til UAE i fremtiden, da det har vært en visjon i 5år.

Ja, huff, vi har det fælt.

Du kunne med fordel sett deg litt rundt i verden.

Vi har alt for høye skatter.

Vi har alt for mye overvåkning.

Vi har alt for mye regulering.

Vi har alt for mye byråkrati.

Vi har alt for mye avgifter.

Eksempel 1. Skatt.

At jeg skal betale 36% skatt av min fremtidige sivilingeniør inntekt på 700.000 i over 30år er ikke litt verdt min utdannelse eller de få gangene jeg er på sykehuset. Veiavgiften betaler for at jeg bruker Norges veier.

så pensjonen du kommer til å få er magiske penger som dukker opp av seg selv? og du har vel vert i skole i 9 år betalt av andres skattepenger. vil du ikk at andre barn skal ha muligheten til å få like bra skolegang som deg selv?

Eksempel 2. Overvåkning.

At min kommunikasjons data skal lagres i flere år er tragisk. Tenk på DLD som kommer nå. Tenk på alle opplysningene som lagres om deg i forbindelse med telefonbruk eller angående økonomi som inntekt eller banktjenester.

regjeringen.no du kan jo trekke en linje med dld og det jeg linkt til her.

Eksempel 3. Regulering.

Det er alt for mye regulering. Det er et helvete å bygge garasje eller naust på sin egen eiendom. Du kan ikke engang hindre folk i å gå inn på bondegården din eller på din tomt ved sjøen dersom den er ved strandsonen.

sist jeg sjekka så er strandlinjer for alle.. skulle tatt seg ut om all kystlinje hadde vert privat eid ja.......

Eksempel 4. Byråkrati.

Det er alt for lange ventetider og saksbehandlingstider i Norge. Bare en feil eller manglende opplysning på et søknadsskjema vil føre til at du må søke på nytt, siden de ikke engang kan se på tidligere dokumentasjon og vurdere hvordan det egentlig ville ha vært.

her har du helt rett, men de godene vi får her i landet overgår ventetider i grun..

Eksempel 5. Avgifter.

Det er jævla dyrt å ha en bil på veien, du må betale følgende; veiavgift, EU-kontroll, ansvarsforsikring, bompenger, og evt piggdekk gebyr. Så har vi alt mulig tragiske gebyrer, bare fordi du vil endre en ting, så skal de ta penger for det.

Ja Norge er et dritt land for meg. Norge er et land som dytter opp de fattige, og holder nede de rike. Med andre ord, det lønner seg å leve på trygd, og du straffes for å være rik, da tar de opp mot 50 % skatt.

hahaha ok....

En milliardær som tjener flere milliarder i året, må skatte også milliarder i året. Som om denne milliardæren har brukt tjenester i Norge for flere milliarder kroner (utdannelse, sykehus tjenester, osv).

med alle sinee milliarder har de god råd til å flytte herfra som mange har gjort! evt.har de fett råd til å betale det i skatt uten noen bemerkelsesverdig forandring.. det er jo også mange som ikke har milioner en gang som betaler 50% i skatt, det er ikke så lett for dem heller.. dessuten står som regel de store penga i firma eller lingnende.

Staten i Norge har alt for mye makt. UAE er perfekt her, de har ikke mye makt, men de har et annet problem og det er Sharia lovene, men de har ikke jeg noe problem med siden jeg hverken drikker, røyker, bruker narkotika, og oppfører meg skikkelig i offentlighet. Og folk må gå i skikkelige klær. Dessverre så er ikke menn og kvinner helt likestilt enda, men det kommer.

da vil jeg ønske deg god tur til emiratene! å lykke til! forresten når du er der i uae å koser deg uten skatter å blir syk, så kom faen ikke løpende hit for å bruke norske sykehus, nei, da skal du få betale ut av ræva!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

(...)da vil jeg ønske deg god tur til emiratene! å lykke til! forresten når du er der i uae å koser deg uten skatter å blir syk, så kom faen ikke løpende hit for å bruke norske sykehus, nei, da skal du få betale ut av ræva!

Det er her du tar feil, når jeg har flyttet til Dubai i UAE og har fått revet med meg en kjempedyr mastergrad fra NTNU, og har ikke skattet til Norge på mange år. I det øyeblikket jeg blir syk, det er da jeg skal oppsøke Norge og få en gratis behandling uten at Norge skal få en ENESTE krone, så dra tilbake til UAE. Dette kan jeg garantere deg. På denne måten får jeg høstet maksimalt ut av Norge.

Lenke til kommentar

(...)da vil jeg ønske deg god tur til emiratene! å lykke til! forresten når du er der i uae å koser deg uten skatter å blir syk, så kom faen ikke løpende hit for å bruke norske sykehus, nei, da skal du få betale ut av ræva!

Det er her du tar feil, når jeg har flyttet til Dubai i UAE og har fått revet med meg en kjempedyr mastergrad fra NTNU, og har ikke skattet til Norge på mange år. I det øyeblikket jeg blir syk, det er da jeg skal oppsøke Norge og få en gratis behandling uten at Norge skal få en ENESTE krone, så dra tilbake til UAE. Dette kan jeg garantere deg. På denne måten får jeg høstet maksimalt ut av Norge.

Beklager å sprekke boblen din, men det er ikke så lett.

Når du flytter ut fra Norge permanent vil du miste trygderettighetene dine, og selv om du er norsk statsborger (husk at du mister statsborgerskapet dersom du søker om et annet statsborgerskap), vil du faktisk måtte betale full pris for behandlinger i Norge. Du kan være det de kaller frivillig medlem av folketrygden, og for å dekke helsedelen av folketrygden må du betale 9% av brutto inntekt.

Og tilbake til det emnet egentlig handler om -- jeg er usikker. Jeg er ikke tjenestedyktig, så har aldri gjennomført førstegangstjeneste, og jeg er ikke helt sikker på hva jeg kunne bidratt med. Hadde ihvertfall ikke tatt med meg våpen for å skyte ned folk, det er jeg sikker på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Beklager å sprekke boblen din, men det er ikke så lett.

Når du flytter ut fra Norge permanent vil du miste trygderettighetene dine, og selv om du er norsk statsborger (husk at du mister statsborgerskapet dersom du søker om et annet statsborgerskap), vil du faktisk måtte betale full pris for behandlinger i Norge. Du kan være det de kaller frivillig medlem av folketrygden, og for å dekke helsedelen av folketrygden må du betale 9% av brutto inntekt.

Søren, dersom det er sant. Men jeg klarer ihvertfall å få en gratis utdannelse i dette drittlandet.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde betydd en risiko for helse eller livet mitt hadde jeg aldri i verden gjort det. Jeg verdsetter livet mitt mye høyere enn jeg gjør landet.

Så, hvis du hadde blitt fratatt din stemmerett, din ytringrett, blitt tvunget inn i et totalitært styre under en okkupasjonsmakt, sett mange av dine landsmenn dø, pint og sendt til konsentrasjonsleir - så hadde du ikke gjort noe med dette, da det hadde innebært en risiko for din egen helse og evnt. liv?

Forbauser meg ikke egentlig. Det var ekstremt mange landsmenn som hadde den samme holdningen som du har under angrepet 1940 også. Jeg er ihvertfall utrolig takknemlig for de folk som hadde mot nok til å motsette seg urettferdigheten og kjempe for et fritt Norge. Det er dette som er ekte Nordmenn (og kvinner).

Det er enkelt å påstå at man enten ville gjort alt i sin makt eller ingenting overhodet (dersom det innebærer en fare for ens eget liv) før man faktisk er i situasjonen selv. Det kommer jo an på så mye, hvor ressurser og muligheter for å gjøre noe er bare to av mange kriterier.

Men tiden i dag er også mye mer annerledes enn den var under 2. verdenskrig. I dag vil det nok ikke være like enkelt å drive med sabotasje pga bedre teknologi som vil gjøre overvåking lettere.

Men jeg ville kjempet. Først og fremst som en norsk soldat, men også som en norsk statsborger. Men jeg har alltid tenkt slik at det ikke er selve landet jeg vil beskytte i første rekke. Det er et bra land vi bor i, og jeg er veldig glad i landet og jeg er veldig takknemlig for å bo i dette herlige landet. Men det er verdiene og folket jeg ville kjempet for. At du ikke skal bli fratatt din frihet og alle dine rettigheter, men at du skal ha et godt liv med muligheten til å dra og besøke de du er glad i akkurat når du selv vil. Det er verdt å kjempe for. Det vil alltid finnes folk som gjør noe, og folk som ikke gjør noe. Slik er det, men det betyr ikke at de er folk som ikke bryr seg. Det er dessuten slik helter skapes; de skiller seg ut.

Innimellom når jeg er i Oslo, så hender det jeg titter på bygninger (bl a Slottet og Stortinget), og tenker for meg selv: "Er det noe å beskytte? De er jo bare bygninger, så nei, egentlig ikke. Det Stortinget står for derimot, er verdt å kjempe for." Men så ser jeg kanskje et kjærestepar, ser på mine egne venner eller andre vennegrupper, og det er da det ikke er noen tvil. "Ja, dette er det verdt å kjempe for, dette er det verdt å beskytte!"

Lenke til kommentar

Og du er frekk nok til å syte å klage når du skal ut herfra å så missbruke de felles godene vi har her.. håper noen sporer deg opp og holder deg til dette og sørger for at i det du forsvinner så forsvinner det norske passet også!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Og du er frekk nok til å syte å klage når du skal ut herfra å så missbruke de felles godene vi har her.. håper noen sporer deg opp og holder deg til dette og sørger for at i det du forsvinner så forsvinner det norske passet også!

Det kommer aldri til å skje :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Man kan vel dele svarene i 2: ca 2/3 ville forsvart norge, mens ca. 1/3 vet ikke eller ville ikke.

Lurer på om gardistene som løp og gjemte seg var i den første eller siste gruppen.

Bakgrunnen er jo i og for seg todelt: Delvis at norge ikke lenger er det unisone og nasjonale landet den engang var, grunnet overgangen til multikulturellt og multireligiøst samfunn og at vi er blitt en brikke i diverse samarbeid som eu, eøs, nato, og i og for seg usa også. Tror neppe det var noen vits for sverige å tilby jagerfly for å si det sånn. Den andre biten går på om man vil ofre livet når overmakten er som den er. Moderne overvåking, våpen, armering etc vil nok gjøre at max og co sine sabotasjeaksjoner neppe hadde fungert like lett iår. Man har også et gråere verdensbilde. Før hadde man nazisme og kommunisme, enkle fiendebilder. Idag er det etiopia og eritrea, midtøsten, gaza, ukjente konflikter i kongo og afrika, bosnia, og diffuse konflikter man ikke har noe forhold til. Dermed blir man ikke like engasjert. Samtidig er det jo sånn at 1/3 ikke sier umiddelbart ja til å forsvare norge. Tar man utgangspunkt i 5 millioner, utgjør dette over 1,6 millioner som ikke bryr seg. Sier det noe om norge eller om folkene som bor der?

Lenke til kommentar

Spørs helt hvordan type angrep det er snakk om, er det direkte angrep på NORDMENN ville jeg gjort alt jeg kunne for å forsvare, minoritete derimot eller lignende ville jeg nok blitt kalt "landsforræder" for i ettertid.

Så du ville ikke forsvart homofile, samer, kvener, personlig kristne, muslimer, funksjonshemmede eller andre minoriteter, hvis en ytre fiende brøt vår suverenitet og angrep den gruppen, og kun den?

I så fall har du virkelig ingen ting i forsvaret å gjøre.

Lenke til kommentar

Så lenge jeg ikke har gått førstegangstjenese og fått våpentrening og (simulert) krigserfaring: Nei

Hvis ja.. Er ikke helt sikker.

Vet ikke en gang om jeg har lyst i militæret når den tid snart kommer, ei heller om jeg vil bli kalt inn.

Er mer av den akademiske sorten :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Føler desverre at Noreg ikkje lenger er noko for meg å beskytte, i vertfall ikkje i nuet. Rett og slett fordi at Noreg er meir råttent enn eit kadaver som har lagt i sola i tredve år, ein kan så vidt skimte ein del av skjelettet.

Einaste grunnen til at Noreg er rikt, er desverre på grunn av olja og andre naturresursar. Og tankemåten til folk her, er snevert og inskrenka til dei grader. Hugsar hulelignelsen til Platon, passar perfekt til mitt syn på ein nordmann. Berre at nordmannen aldri hadde sett skyggane til personane som gjekk forbi.

Lenke til kommentar

Tar man utgangspunkt i 5 millioner, utgjør dette over 1,6 millioner som ikke bryr seg. Sier det noe om norge eller om folkene som bor der?

Hva skulle man i så fall forsvare Norge med ?

Folk flest får jo ikke lov til å ha våpen i dette landet. Og selv medlemmer av skytterklubber og jegere har ikke noe å stille opp med, for man kommer ikke langt ved et evt angrep på landet med hagler eller bolt action rifler med fem skudd i magasiner, eller med pistoler og revolvere.

Dessuten så har jo politikerne solgt både oss og landet allerede, så landet kontrolleres allerede av fremmede makter, og disse fremmede makters regjering i Norge.

Vi kan uansett ikke gjøre noe når politikerne allerede jobber for fremmede makter, og ikke for Norge eller det norske folk.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...