Gå til innhold

Hadde du brydd deg med å forsvare norge?

Gjest medlem-82119

Hadde du brydd deg med å forsvare norge?  

256 stemmer

1. 1. Hvis norge ble angrepet, hadde du brydd deg med å forsvare landet (som soldat eller sabotasjer slik Max Manus og lignende gjorde

• Ja
      169
    • Nei
      55
    • Vet ikke
      32

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Hvis norge ble angrepet, ville du brydd deg med å forsvare landet? Enten som soldat, med sabotasjer slik Max Manus og andre gjorde, eller på annet vis? Så jo hvordan gardistene løp og gjemte seg når de testet ut forsvarsviljen nylig. Hvis du hadde forsvart landet, hva hadde du forsvart det for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis norge ble angrepet, ville du brydd deg med å forsvare landet? Enten som soldat, med sabotasjer slik Max Manus og andre gjorde, eller på annet vis? Så jo hvordan gardistene løp og gjemte seg når de testet ut forsvarsviljen nylig. Hvis du hadde forsvart landet, hva hadde du forsvart det for?

Ja, absolutt. Hvis Norge hadde blitt utsatt for et statskupp utført av islamister, ville jeg kjempet for et demokratisk samfunn uten islamistisk diktatur. Jeg ville tatt på meg rollen som sabotør, sneket meg stille fram, lagt ut både tidsinnstilte og fjernstyrte bomber og sprengt i stykker inntrengerne.

Endret av oab-1966
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, hadde bergensene invadert oslo ville jeg drevet geruillia krig mot dem, snike meg rundt i oslos mørke gater og ta de onde bergensene av dage.

Da kunne du sunget Brann-sangen med gunner'n på innerlomma og lokket til deg bergenserne og fyrt av.

"Heia heia heia heia heia Brann Brann Brann Brann Brann,

vi ska sjempe helt te aller aller aller siste mann.

Vi sparker fotball, heng i alle mann,

byen e Bæægen og laget e Brann.

Heia Brann Brann Brann Brann Bra-a-ann, heeeia Bra-ann"

PS: Husk å skarre når du synger :)

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Har verken våpen eller fyrstegongsteneste, så eg veit ikkje heilt kva eg kunne bidratt med. Å setje ut på livsfarlege oppdrag er nok heller tvilsomt.

Gunnar Sønsteby den mest dekorete helten i norges hisotire gjorde lite direkte militært, han var spion, etterretting, likevel hjalp han norge mer enn 1000 soldater kunne gjort.

Lenke til kommentar

Det spørsmålet har jeg faktisk stilt meg selv flere ganger, og rent idealistisk ville jeg gjort det uten tvil. Men om man faktisk har guts nok til det blir en annen sak da det nesten ikke går an å forestille seg hvordan situasjonen blir og hvordan man reagerer. Veit i hvertfall med sikkerhet at jeg hadde fått jævlig dårlig samvittighet hvis jeg ikke hadde gjort noe for å forsvare landet mitt hvis jeg hadde hatt muligheten.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hvem vet *hva* jeg kunne bidratt med, men jeg ville gjort mitt for å forsvare landet mot fremmede makter. Geriljakrig, infiltrasjon, sabotasje, folkelig motstand, etc. - slik skal det gjøres.

Dog tror jeg ikke vi blir direkte invadert på ei stund, det er vel heller fare for terror, så lenge vi har alliert oss med verdens mektigste pøbler, og lager bråk og helvete verden rundt hos de som er svakere enn oss, og derfor ikke kan invadere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er umulig å svare på hypotetisk siden risikoene ikke er tilstedeværende.

Så svaret er: Ja , selvfølgelig! Jeg ville armert meg med en hyse og en skokk kamp-elger

og drevet inntrengerene ut av landet.

Må nevnes at jeg er i HV og at dette er min plikt, dog framgangsmåten en smyle utradisjonell.

Heldigvis skjønner 95% + av norges befolkning ikke en døyt om hva krig angår,

derfor blir svarene i samme kategori.

Men for all del et spørsmål jeg selv har reflektert over.

Når det kommer til hvorfor, så vil det være helt avhengig av hvilke verdier landet hadde

stått for i den aktuelle tidsperioden.

Lenke til kommentar

Klart jeg hadde forsvart Norge!

Har et luftgevær, så blikkbokser og plastkopper, ja til og med ballonger, burde være forsiktig med å invadere noe som helst i nærheten av meg!

I tillegg har jeg kunnskaper om hvordan er fremstiller spretterter.

Endret av SKT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spørsmålet jeg stiller meg er hva norge egentlig er og betyr for meg, og ender opp med at norge er en bagatell og ikke betyr noe som helst, og ihvertfall ikke mer enn mange andre land. Velger jeg favorittsteder å bosette meg på, uavhengig av binding til familie og slikt, velger jeg aldri norge. norge blir kåret til verden beste land å bo i. Hovedsakelig på grunn av lite tanks i gatene, relativt demokratisk, og et sikkerhetsnett som tar vare på folk. Samtidig deltar norge i masse kriger og konflikter, og støtter de diktatorer og terrorister som gagner oss best. demokratiet virker for meg kun som en illusjon. Det finnes massevis av partier som ikke får bli med i valgkampen og dermed ikke vist seg frem på grunn av diverse krav. Demokratiet viser seg også som flertallsstyre uten at det nødvendigvis er rettferdig. Ett borettslag kan få flertall for å gjøre noe som påvirker en eller to beboere negativt men som fordi de få beboerne som blir påvirket negativt er i mindretall blir de nedstemt. norge er også landet med høye matpriser, dyre hus og biler, dyr bensin, dyr alkohol osv. nordmenn drar til sverige for å handle mat, og til danmark for å kose seg. Den politiske korrektheten blokkerer enhver kritikk, noe som resulterer i utøya, og man suser stadig videre og blir mer og mer hjernevasket og dum. Etter at samfunnet er basert på mobiltelefoner, blir det nasjonal krise når nettet er nede noen timer. Man driter i helikopterberedskap, ingenting skjer jo uansett. De norske tradisjonene vi viser til utlandet, er borte. Det er billigere å la flittige barnehender produsere bunader, og brunosten smaker bedre med litt sjokolade tilsatt. Det norske man fremhever i reklamen er borte, og igjen står et naivt samfunn med blodpriser og oppkonstruert politikk. Er dette noe å kjempe for, og hvorfor skal man kjempe mot noe den ene dagen for så å gå i allianse den neste dagen? Burde vi ikke innsett at norge er bittelite og våre 5 mill er en liten by i andre land. Hvor lenge skal man bry seg med å gi kunstig åndedrett til en døende pasient?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Selvfølgelig hadde jeg stilt opp og forsvart friheten vår! Den samme friheten våre forfedre kjempet og ga sitt liv for tidligere. Jeg elsker Norge, vårt demokrati og det Norske folk (på godt og vondt). Jeg har alltid vært patriot og hatt en temmelig solid tro på våre verdier som nasjon.

Enige og tro til Dovre faller!

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hvis det hadde betydd en risiko for helse eller livet mitt hadde jeg aldri i verden gjort det. Jeg verdsetter livet mitt mye høyere enn jeg gjør landet.

Så, hvis du hadde blitt fratatt din stemmerett, din ytringrett, blitt tvunget inn i et totalitært styre under en okkupasjonsmakt, sett mange av dine landsmenn dø, pint og sendt til konsentrasjonsleir - så hadde du ikke gjort noe med dette, da det hadde innebært en risiko for din egen helse og evnt. liv?

Forbauser meg ikke egentlig. Det var ekstremt mange landsmenn som hadde den samme holdningen som du har under angrepet 1940 også. Jeg er ihvertfall utrolig takknemlig for de folk som hadde mot nok til å motsette seg urettferdigheten og kjempe for et fritt Norge. Det er dette som er ekte Nordmenn (og kvinner).

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg ville ikke ha brukt resurser på å forsvare dette dritt landet. Det er alt for dyre skatter her og for mye overvåkning. Men jeg skal uansett til UAE i fremtiden, da det har vært en visjon i 5år.

Lenke til kommentar

Så, hvis du hadde blitt fratatt din stemmerett, din ytringrett, blitt tvunget inn i et totalitært styre under en okkupasjonsmakt, sett mange av dine landsmenn dø, pint og sendt til konsentrasjonsleir - så hadde du ikke gjort noe med dette, da det hadde innebært en risiko for din egen helse og evnt. liv?

Korrekt. Heldigvis (for meg), har ikke alle den samme holdningen, så i din tenkte situasjon vil forhåpentligvis andre sloss for friheten vår.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...