Gå til innhold

Jobb der jeg verken må stå eller sitte hele dager

Anbefalte innlegg

Går rett på sak her.

Er 19 snart og har ingen ide om hvordan jeg skal tjene penger til å klare meg.

Gått 3 år med vgs nå, starte med TIP, videre til Bil skade og lakk. I løpet av andre året ble kneet mitt, som i utgangspunktet var dårlig etter en tidliger skade, sparket ut av ledd. Jeg klarte å fullføre året, men jeg hadde ike sjans til å fullføre halve lærlings tiden engang. Etter det tok jeg år med studie kompetanse og her sitter jeg nå.

På grunn av et dårlig kne kan jeg altså ikke drive med lakkering eller annet arbeid der jeg må stå mye. Men jeg kan heller ikke sitte for mye da det heller ikke er bra for kneet. Det går greit å sitte hele dager vis jeg får bevegd meg kvarters tid vær 1-2 time.

Vil helst ungå flere år på skole, nattarbeid o.l. Er villig til å ta job hvorsomhelst nesten i Vestfold, Oslo og Drammen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8723

Kjiiiipt. Du får ikke mye aktivitet heller, med et sånt kne. Så du kommer til å bli overvektig også, og da blir det enda værre for kneet ditt!!

Du har rare prioriteter. Fiks kneet ditt først. Du er 19 år, hele livet forran deg

Lenke til kommentar

Kjiiiipt. Du får ikke mye aktivitet heller, med et sånt kne. Så du kommer til å bli overvektig også, og da blir det enda værre for kneet ditt!!

Du har rare prioriteter. Fiks kneet ditt først. Du er 19 år, hele livet forran deg

Overvekta klarer jeg å holde unna. Har tross alt resten av kroppen trene;)

Men det er ikke til å komme unna at enn trenger penger, og i og med at jeg ikke veit hvorvidt kneet blir bra med det første føler jeg det blir best å planlegge derretter. Jeg kan iallefall ikke sitte å tvinne tommeltotter mens jeg venter på time hos røntgen og lege og spesialister et år om gangen for vær mulige diagnose.

Derfor ville det vært nyttige med forslag til jobb. tjener jeg bare 10-20 lapper i månden brutto kan jeg iallefall klare meg.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvor mye kneet ditt tåler, men du kan jo sitte i kassen på en butikk. Der er det også andre oppgaver som rydding, sette på plass varer osv, så du får litt variasjon. I tillegg kan du jo faktisk variere mellom å sitte og stå i kassen.

Jeg er sikker på at om du gjør en god jobb så vil arbeidsgiveren være villig til å tilrettelegge for at du skal kunne klare jobben. Det er tross alt ikke så ekstrem tilrettelegging du trenger.

Når det er sagt så er jo ikke det å sitte i kassen verdens mest spennende jobb, så om du er ute etter en jobb du skal ha over tid ville jeg kanskje sett etter noe annet.

Kanskje det vil være mulig å få jobb innenfor utdanningen du har? For eksempel på et delelager, eller i et kundemottak?

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Hmm, undret litt på hvordan det ville vært å styrke musklene rundt kneet. Da ville du fått bedre stabilitet og mindre slitasje når du arbeider. Krever endel arbeid og viljestyrke.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du tåler å gjøre det ene over det andre. Jobber som f.eks i kassen på en matbutikk varierer endel mellom å sitte/gå. Eneste jeg faktisk kommer på i farta.

EDIT: SKT nevnte butikkjobben hele 4 minutter for meg. Pokker. :p

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Hmm, undret litt på hvordan det ville vært å styrke musklene rundt kneet. Da ville du fått bedre stabilitet og mindre slitasje når du arbeider. Krever endel arbeid og viljestyrke.

Nå vet jeg ikke hvor lenge du tåler å gjøre det ene over det andre. Jobber som f.eks i kassen på en matbutikk varierer endel mellom å sitte/gå. Eneste jeg faktisk kommer på i farta.

EDIT: SKT nevnte butikkjobben hele 4 minutter for meg. Pokker. :p

Selv tenk på butikkjobb, får prøve iallefall:)

Angående styrking av musklar kan jeg si at det er allerede prøvd, går på bl.a.slakkline regelmessig for å styrke støtte muskelautur, i tillegg til tøying knebøy osv.

Lenke til kommentar

Det er eigentlig ganske korttenkt å droppe utdanninga for å ta ein ufaglært jobb på dette tidspunktet.

Spesielt med tanke på at du har tatt studie kompetanse så bør du bruke denne til noke. Det er no du har best tid til å ta utdannning og finne deg ein jobb som du vil ha.

Det er veldig fort gjort at ein jobb som f.eks butikkjobb ender i mykje meir stilleståande arbeid en det du hadde tenkt. Kanskje blir du ståande på lageret å telle varer heile dagen, kanskje må du stå bak skranken for post/tipping der det ikkje er mulig å sitte. Dersom du har eit dårlig kne så er det ikkje så mykje belastning som skal til før det blir endå verre.

Du må for all del ikkje ordne deg slik at du jobber som ufaglært i nokre få år før kneet ditt er fullstendig øydelagt slik at du ikkje kan jobbe meir.

Sannsynligheita for at du kan tilpasse arbeidstida og arbeidsoppgåvene din vil bli mykje større dersom du har utdanning. Ein typisk kontorjobb vil nok være nærmast perfekt sidan du då sitter mesteparten av dagen, samt at du av og til må opp å gå for å hente utskrifter i printeren, forhøyre deg med ein kollega, hente kaffe, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående styrking av musklar kan jeg si at det er allerede prøvd, går på bl.a.slakkline regelmessig for å styrke støtte muskelautur, i tillegg til tøying knebøy osv.

Vell, får du noe framgang på det? Om det ikke fungerer, så gjør noe annet.

En annen ting jeg tenkte på kunne vært en kontorjobb med regulerbare pulter. Her kan du velge om du vil stå, eller sitte i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...