Pasi Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hvorfor har ikke Norges Bank en gullbeholdning og hvorfor bruker ikke staten oljepengene på å kjøpe inn gullreserver i stedet for å sette pengene i usikre fond? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Fordi det ikke er sånn internasjonal økonomi fungerer lenger 1 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Fordi det ikke er sånn internasjonal økonomi fungerer lenger Jo, til en viss grad Men har ikke gull vært veldig dyrt siden finanskrisen 08? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Nope, ingen moderne land følger gullstandarden. http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard#Post-war_international_gold-dollar_standard_.281946.E2.80.931971.29 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 USA sitter med over 8000 tonn, Norge sitter med null. Om det vil bli en total kollaps i pengesystemet vil materialer som gull fortsatt ha verdi. Å ha gullreserver er ingen dum idè, men dessverre solgte Norge unna sine tonn for lenge siden. Hadde vi sittet med dette lageret i dag hadde disse hadde tredobbel verdi enn for ti år siden. 3 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hvis det blir kollaps i pengesystemet i andre land har ingenting å si for Norge. Vi har Norske Kroner garantert av Norges Bank. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hvis det blir kollaps i pengesystemet i andre land har ingenting å si for Norge. Vi har Norske Kroner garantert av Norges Bank. Yeah, right! Norge er ikke en øy og vil bli påvirket av finanskriser. Om finansindustrien kollapser, så vil også verdiene på våre investeringer falle. I verste fall vil land over hele verden misligholde sine lån, fordi alle andre gjør det. Da risikerer vi at vi mister store deler av oljefondet. Norge burde ha hatt litt gull som som ekstra sikkerhet i finanskriser. Gullet skulle vært kjøpt i 2005, ikke nå. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Hva skal vi med gullreserver når vi har svart gull (les: olje). Lenke til kommentar
Pasi Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Hva skal vi med gullreserver når vi har svart gull (les: olje). Vi oppbevarer jo ikke olje i Norges Bank akkurat? Vi setter pengene som tjenes i fond som kan kollapse pga. den usikre verdensøkonomien. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Å ha oljereserver under sjøbunnen er jo mer eller mindre nøyaktig det samme som å ha gullreserver i banken. 4 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 som dassen sier så har vi så mye olje at det er ikke noe behov for å oppbevare noe gull, og den dagen vi ikke trenger olje lenger så står jo hele landet på en satans stor klump med thorium eller hva det nå var 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Å ha oljereserver under sjøbunnen er jo mer eller mindre nøyaktig det samme som å ha gullreserver i banken. Egentlig ikke, siden du ikke kan plutselig begynne å punpe opp masse olje. Du kan selge gullet ditt på dagen. Det er forsatt ikke særlig relevant. Nå har vi allerede solgt deler av oljen og spørsmålet er hvor vi invisterer pengene. Jeg er enig at vi burde ha invistert noe i gull før finanskrisen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Man har alltid svarene i etterkant. Ja, Norge hadde gjort en bra avtale om de hadde kjøpt gull i 2005, men gullprisen er like, om mer variabel enn aksjepriser. Så nei jeg tror ikke å kjøpe masse gull hadde gjort Norge så mye bedre. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Man har alltid svarene i etterkant. Ja, Norge hadde gjort en bra avtale om de hadde kjøpt gull i 2005, men gullprisen er like, om mer variabel enn aksjepriser. Så nei jeg tror ikke å kjøpe masse gull hadde gjort Norge så mye bedre. Hvorfor kjøpe igjen det man solgte i 2004 i 2005? http://www.abcnyheter.no/node/60566 Norges gullbeholdning(reserver) ble solgt i 2004 til en tredjedel av 2008-verdi Norges gullbeholdning(reserver) ble solgt i 2004. Ca 33 tonn gull ble solgt for ca 1,5 milliard Norske kroner. Noen gullmynter og noen få gullbarrer er beholdt for utstilling. Siden den gang har verdien økt 3 ganger fra ca 330 dollar pr unse til 930 dollar pr unse.Det var dette gullet som folk og militære ofret livet for under siste verdenskrig. Flere byer ble tilmed teppebombet av Tyskerne i deres iver etter å få fatt i dette gullet dengang. Såvidt meg bekjent, reflekterte gullbeholdingen en viktig faktor overfor nasjonens antall penger i omløp. Gull har som kjent en universell selvjusterende verdi eller etterspørsel. Slik har det vært siden tidenes morgen, og slik tror jeg det vil være til tidenes kveld. http://detsomstatennorgeskjuler.origo.no/-/bulletin/show/573698_norges-gullbeholdning-er-stjaalet-norges-gull-1 Gull er (fortsatt) sikkert som banken …men Norges gull er solgt for lengst * Dette synet kunne beroliget tynnslitte finansnerver. Hadde det ikke vært for at Norges Bank har solgt unna gullreserven vår på billigsalg… Her er endelig noe som beholder sin verdi selv om børsene stuper, valutaene går bananas og det lukter surt av råtne lån. Men for Jens Stoltenberg og andre ledende finanspolitikere er det ikke mye å falle tilbake på om krisepakken skulle falle i fisk. * Vi har bare syv gullbarrer og en myntsamling igjen. De er kun er til utstillingsformål.* Tidligere var en del av denne imponerende gullbeholdningen, som er lagret bak bombesikre murer hos Bank of England i London, norsk. * - Gullbeholdningen vår ble solgt i 2004. Norges Bank solgte ut gullreserven fordi vi ikke så på det som et investeringsmiddel, sier Siv Meisingseth som er kommunikasjonsdirektør i Norges Bank. Prisene til værs * Etter at den norske gullbeholdningen på 37 tonn til en verdi av 1,5 milliarder kroner ble solgt, har gullprisene gått til værs. 91 prosent har gullet steget på disse fire årene. Selv om dollarkursen også har sterk innvirkning er det en drømmeavkastning for de som driver med lovlige investeringer. - Hadde det ikke vært bra å ha litt gull i bakhånd i disse dager? - Det er mulig, men det er en beslutning som er tatt og gjennomført. Vi har blitt konfrontert med at gullprisene har steget og fått spørsmål om hvorfor vi solgte. Dette var noe Norges Bank bestemte fordi vi mente det var riktig. Syv Gullbarrer og ei myntsamling var igjen hos Norges bank. Vi vet alle hvor mye Gull har steget i verdi siden dette....... Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Man har alltid svarene i etterkant. Ja, Norge hadde gjort en bra avtale om de hadde kjøpt gull i 2005, men gullprisen er like, om mer variabel enn aksjepriser. Så nei jeg tror ikke å kjøpe masse gull hadde gjort Norge så mye bedre. Har aldri sagt at Norge ville vært mye bedre idag om vi hadde kjøpt gull. Jeg sier bare at vi burde ha hatt noe gull, siden gullprisen pleier å stige i kriser og det gir oss ekstra sikkerhet. Dumt å selge aksjer når de er på bunnnivå. Jeg vil si at Norge bør kjøpe gull når gullprisen har falt en del fra dagens nivåer. Så det er ikke etterpåklokskap. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Er det ikke frykt for en gull-boble nå til dags da? Prisen på gull kan ikke fortsette og fordoble seg i det uendelige akkurat. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Er det ikke frykt for en gull-boble nå til dags da? Prisen på gull kan ikke fortsette og fordoble seg i det uendelige akkurat. Joda, så det er ikke lurt å kjøpe gull nå. 2 Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Fordi det ikke er sånn internasjonal økonomi fungerer lenger Så hvordan fungerer det eksakt? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Gjeldsbasert pengesystem. http://no.wikipedia.org/wiki/Penger#Pengesystemer Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 At det norske folks gull ble solgt på bunn-nivå kan ikke simpelthen bortforklares med at "det er ikke sånn internasjonal økonomi fungerer lenger" for da ville det jo heller ikke være kjøpere. For det er nemlig akkurat det motsatte som er tilfellet, gull er internasjonalt anerkjent og i krisetider en trygg havn. Et såpass "rikt" (materialistisk sett) land som Norge burde ha gull som våre borgere kan få kjøpe til tilnærmet lik smeltepris som i andre land uten at ymse statlig tilknyttede aktører i jakten på profitt skal få selge det som "samleobjekter" og lignende til ågerpris. Jeg skal ikke påberope meg profetiske evner, men jeg har forutsett akkurat dette og har følgelig plassert pengene mine der munnen min er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå