Gå til innhold

– 3D gjør ikke opplevelsen bedre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal man gjøre en slik undersøkelse må man nesten bruke filmer som faktisk er filmet i 3D, og ikke filmer som er digitalt 3D-fisert i ettertid. Spesielt om man skal finne ut om det er noe for fremtiden.

For min del synes jeg 3D fungerer relativt bra, med tanke på at vi er i startfasen. skjønner ikke hvorfor så mange er så negative til 3D, man kan stort sett velge mellom 3D og 2D både å kino og hjmme.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

3D er søppel. Jeg kjenner nesten ingen, eller, jeg kjenner ingen som har latt seg imponere av 3D. Selv blir jeg småsyk av filer i 3D og blir svimmel, lvalm og får hoedepine av spill i 3D.

Det er bare én måte å bli kvitt det på, nemlig å ikke se filmer som vises i 3D.

Lenke til kommentar

Hvilke filmer er filmet i 3D? Så vet jeg rimelig raskt om det gjorde noe bedre inntrykk eller ei. Avatar kan ikke være filmet i 3D siden den ikke var noe god i 3D.

Avatar var filmet med 3D-kamera, samme var sommerens Transformers: Dark of the Moon.

En film kan være filmet i 3D selv om godeste Theo343 mener den ikke var noe god i 3D ;)

Lenke til kommentar

Hvilke filmer er filmet i 3D? Så vet jeg rimelig raskt om det gjorde noe bedre inntrykk eller ei. Avatar kan ikke være filmet i 3D siden den ikke var noe god i 3D.

Avatar var filmet med 3D-kamera, samme var sommerens Transformers: Dark of the Moon.

En film kan være filmet i 3D selv om godeste Theo343 mener den ikke var noe god i 3D ;)

Ja, det er vel litt av essensen spør du meg, folk påstår at problemet er at det ikke er filmet i 3D, det er ikke problemet i mine øyne, problemet er at teknologien har noen relativt store ulemper som man ikke blir kvitt. Uansett hvordan det er filmet.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er vel litt av essensen spør du meg, folk påstår at problemet er at det ikke er filmet i 3D, det er ikke problemet i mine øyne, problemet er at teknologien har noen relativt store ulemper som man ikke blir kvitt. Uansett hvordan det er filmet.

AtW

Skal se Captain America i kveld og hadde valget mellom 2D og 3D. Den er ikke filmet i 3D, og sjekket ut dette reviewet:

http://www.moviefancentral.com/wp-dfa/blogs/to-3d-or-not-to-3d:-captain-america

Skal se hvor bra den 3D-film-anmelderens meninger stemmer overens med mine. ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil at å si at 3D ikke gjør opplevelsen bedre, for det gjør den ganske greit etter min mening, jeg velger 3D ovenfor 2D anytime.

Men 3D gjør forsatt ikke underverker, og iform av spill kan man vel glede seg mest til virtual reality :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://blogs.suntimes.com/ebert/2011/01/post_4.html

GOD ARTIKKEL!

I tillegg til den artikkelen vil jeg gjerne tilføye at hovedårsaken til at jeg ofte ser på film eller kino er fordi jeg vil slappe av. Den ekstra anstrengelsen det er å se 3D-film går imot hele grunnen til at jeg vil se film og ødelegger opplevelsen.

Jeg kommer bevist til å unngå 3D-filmer inntil videre.

Som jeg skulle sagt det selv. 3D kinofilmer koster også vesentlig mer. Uten at det har så mye med saken å gjøre.. Men setter begrensing på hyppigheten mellom hver film som jeg ønsker å se på kino..

Lenke til kommentar

AtW

Ser man bort fra det rent biologiske (de som får hodepine eller ikke kan se 3D), vil jeg nå synse om at 3D vil falle lettere i smak for de som ser på problemer som utfordringer.

De eneste ulempene jeg personlig ser er de 2D filmene har i forhold til (den fungerende) 3D-versjonen av samme film. Jeg fikk sug i magen av How to Train Your Dragon, forelsket meg i eksplosjonene i Transformers: Dark of The Moon og trodde et øyeblikk jeg skulle bli harpunert i Sammy's Adventures: The Secret Passage.

Opplevelser 3D-teknologien var utslagsgivende for. De samme filmene mister en viktig brikke og blir for meg ufullstendige opplevelser i 2D. Jeg gremmes over tanken på å se den siste Transformers i 2D, adrenalinet vil utebli.

I fremtiden vil vel man kunne gå på en tom stadion og se en fotballkamp som foregår i et annet kontinent vha hologram, så denne diskusjonen er vel ganske triviell i så måte.

Den virkelige utfordringen for alle som mener det er en fiasko er at det er så mange som setter pris på 3D og storkoser seg. Folk har vanskelig for å tro at andre faktisk kan ha en annen oppfatning av virkeligheten. Man skulle tro man var glad på alles de vegne, men det er mer en bitterhet å spore og man forsøker fremlegge en virkelighet som at "ingen liker det, i hvert fall ikke som jeg kjenner". Da tror jeg man bør forhøre seg litt mer :)

Lenke til kommentar

AtW

Poenget, godeste Dotten, er at den ikke var noe særlig bedre i 3D enn andre filmer i 3D :). Ergo stereoskopisk 3D forblir like dårlig.

Hva ATW da egentlig svarer støttende til forblir et mysterium.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser man bort fra det rent biologiske (de som får hodepine eller ikke kan se 3D), vil jeg nå synse om at 3D vil falle lettere i smak for de som ser på problemer som utfordringer.

Nå har jeg jaggu hørt det også. Går du på 3D film for å ta det som en utfordring at det er ubehagelig? Da står jeg over hele filmopplevelsen og tar heller en treningsrunde.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

AtW

De eneste ulempene jeg personlig ser er de 2D filmene har i forhold til (den fungerende) 3D-versjonen av samme film. Jeg fikk sug i magen av How to Train Your Dragon, forelsket meg i eksplosjonene i Transformers: Dark of The Moon og trodde et øyeblikk jeg skulle bli harpunert i Sammy's Adventures: The Secret Passage.

Opplevelser 3D-teknologien var utslagsgivende for. De samme filmene mister en viktig brikke og blir for meg ufullstendige opplevelser i 2D. Jeg gremmes over tanken på å se den siste Transformers i 2D, adrenalinet vil utebli.

I fremtiden vil vel man kunne gå på en tom stadion og se en fotballkamp som foregår i et annet kontinent vha hologram, så denne diskusjonen er vel ganske triviell i så måte.

Den virkelige utfordringen for alle som mener det er en fiasko er at det er så mange som setter pris på 3D og storkoser seg. Folk har vanskelig for å tro at andre faktisk kan ha en annen oppfatning av virkeligheten. Man skulle tro man var glad på alles de vegne, men det er mer en bitterhet å spore og man forsøker fremlegge en virkelighet som at "ingen liker det, i hvert fall ikke som jeg kjenner". Da tror jeg man bør forhøre seg litt mer :)

Hehe, begge varianter har sine problemer. Det er ikke ufordringer, det er problemer. Du ser på uffulstendige opplevelser i 2D som et problem. Personlig synes jeg ikke effekten, som er relativt middelmådig, veier opp for de ulempene som er helt tydelig for alle, feks mer uklart bilde ut om mot kanter, mer uklarhet under bevegelse osv. I tillegg synes jeg personlig at det trekker vekk fra handlingen, da man får en veldig fokus på at man ser på film.

Skjønner jo selvfølgelig at folk oppfatter det forskjellig, det er jo folk som har liten forståelse for "den andre siden" på begge sider. Men det stikker nok litt dypere enn å være glad på andres vegne, å se på film er for mange en sosial opplevelse. Det er jo litt irriterende å se 3D selv om man ikke liker, fordi man er i mindretall, eller fordi det er det som går på kinoen.

AtW

Lenke til kommentar

Akkurat kommet hjem fra Captain Amerika i 3D, dette er vel en film som 3D effekten er blitt lagt på etterpå etter hva jeg forstår?

Det er ikke den beste 3D filmen jeg har sett men det var bra stort sett under hele filmen med noen høydere i ny å ne. Hele salen rista i stolen når skjoldet kom i retur på en sene der...det i seg selv viser at 3D gjør opplevelsen bedre.

Den varte vel i 2,5 timer og ikke tegn til vondt i øyne eller hodepine...han jeg var med hadde heller ingen problemer.

Er veldig synd for dem som får vondt av å se 3D men dem er nok i vesentlig mindretall vil jeg tro, ingen som jeg overhørte på vei ut av salen som klaga heller alle var gira og synes det her var meget kult.

Farger...vi trenger da ikke farger...dvd? Nei vi trenger da ikke dvd....HD?? Nei hallo det trenger vi ikke....osv osv..

Skal aldri disse folka lære?

Lenke til kommentar

Er veldig synd for dem som får vondt av å se 3D men dem er nok i vesentlig mindretall vil jeg tro, ingen som jeg overhørte på vei ut av salen som klaga heller alle var gira og synes det her var meget kult.

Farger...vi trenger da ikke farger...dvd? Nei vi trenger da ikke dvd....HD?? Nei hallo det trenger vi ikke....osv osv..

Skal aldri disse folka lære?

Sammenlikningen med HD og farger er meningsløs. Hva er feks ulempen med HD? I Praksis ingen. 3D har noen vesentlig ulemper. Det er vesentlig vanskeligere å bedømme om fordelene oppveier ulempene.

AtW

Lenke til kommentar

3D er vel eneste grunnen til at jeg i det hele tatt gidder å se film på kino lenger. Men som flere har vært inne på her: De finnes ganske store andre problemer med dagens filmer, som ikke er begrenset til 3D. Da tenker jeg primært på framerate. Har gjennom alle år irritert meg over den ekstreme hakkingen og rykkingen som er i bildet. Om de kunne justert dette opp til 100fps på alt hadde jeg vært veldig glad. I mellomtiden får jeg trøste meg med 3D og et litt mørkere bilde..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...