Gå til innhold

[Løst] Panoramainnstilling på Canon 1100D?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS 1100D som plutselig har begynt å ta bilder i panorama. Jeg trodde det var fordi jeg hadde justert på bildestil til Landskap, men når jeg har fjernet tilbake til standard så er det fremdeles slik. Ser jo ikke videre pent ut når man tar bilder av mennesker :p

Noen som kan hjelpe? Forøvrig ser bildene normale ut når jeg ser inn i kamera og med LiveView, men på PC'en er de altså i panoramaformat..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er noe i mitt Fotogalleri som er feil da? En eller annen innstilling.. For jeg ser en hvit kant over og under bildet på en måte..

Når jeg tenker over det så har hele skjermen min blitt i panoramaformat etter at jeg lastet inn den nyeste versjonen av Firefox.. Men jeg kan se bilder på nettet som slett ikke er i panoramaformat.. Skjønner ikke stort av dette.. Men du kan jo se på dette bildet om du ser det i vanlig format eller panorama.

[FJERNET BILDET]

Endret av Audrine
Lenke til kommentar

Panorama? Dette ser ut som et dønn vanlig bilde i "landskapsformat" - et liggende bilde som er halvannen gang så bredt som det er høyt. Tar du bilder med kameraet rotert på høykant får du et bilde i "portrettformat" - et stående bilde som er halvannen gang så høyt som det er bredt.

Aner ikke hva du mener med "panorama" - last eventuelt opp et screenshot av hva du ser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener at det tidligere har fylt hele feltet, men men.. Nå ser jo alle bildene mine ut som om de er i panoramaformat (hvis jeg kan kalle det det). Må være noe galt med innstillingene på skjermen eller noe da.

Det bilde du lastet opp passer perfekt over skjermdumpen du tok.

c31fdeae4ccdb17ec2ffde302869d50e.jpg

Og når du snakker om panorama så ser jeg for meg noe slikt:

55b8a571f3c09fb50e5751cc855c09c5.jpg

Hva heter skjermen din? Aner du hvilken oppløsning den skal kjøre på?

Hva er oppløsningen satt til nå?

Endret av Hille
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser de hvite feltene over og under bildet, hvis du skjønner..

Dette er fullstendig normalt og helt korrekt. Dette er proporsjoner. Skjermen din har andre proporsjoner enn bildet, og dermed skal du enten:

1) La være å vise det som er på sidene - "klippe".

2) Strekke bildet så du "tvinger" det til å passe. Så strekkes og tynes bildet, og det ser unaturlig ut og proporsjonene blir feil.

3) Vise svarte/hvite/grå/whatever felter der hvor proporsjonene ikke passer (det er det du ser her).

Dette er simpelthen ikke et problem - for å si det enkelt - du prøver å vise et rektangulært bilde på en skjerm som ikke er så rektangulær som bildet. Og så er det helt riktig.

Det er akkurat som når du prøver å se et gammelt tv-program tatt opp i "vanlig" 4:3 på en widescreen skjerm eller omvendt - så blir det svart område der proporsjonene er forskjellige.

Se for eksempel wikipedia.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn kan det gå når man er litt grønn. Tror skjerminnstillingene tullet seg til etter at jeg lånte bort PC'en til et tantebarn som skulle spille på den. Men nå har jeg ihvertfall satt opp pikslene til 1280 x 800 og da ser bildene normale ut igjen.

Takk igjen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn kan det gå når man er litt grønn. Tror skjerminnstillingene tullet seg til etter at jeg lånte bort PC'en til et tantebarn som skulle spille på den. Men nå har jeg ihvertfall satt opp pikslene til 1280 x 800 og da ser bildene normale ut igjen.

Takk igjen :)

Da kan det være greit og gi de som hjalp deg et tykk på "liker/pluss-knappen" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...