Gå til innhold

Skjermkort-trøbbel

Saevel

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg trenger litt hjelp. I det siste har skjermkortet mitt, et Gainward Geforce 4 Ti4200 128mb, begynt å oppføre seg litt underlig. Det crasher ekstremt ofte (skjermen blir sort og PCen restarter), og jeg mistenker at det er en feil som har oppstått på selve kortet. Har prøvd å skifte drivere, formatere HDen osv, men ingenting ser ut til å hjelpe. Kjøpte også en vifte for å sjekke at det ikke var overoppheting som var årsaken men heller ikke dette hjalp. Problemene oppstod en kveld for et par uker siden, da hadde jeg hatt skjermkortet i ett år helt uten problemer og brukt de samme driverne i 3 måneder.

Så... slik jeg ser det har jeg to alternativer, enten å reparere det gamle kortet eller kjøpe et flunkende nytt. Noen som vet om det er dyrt å reparere en eventuell skade på et skjermkort, og muligens hva som kan forårsake problemene mine?

Av skjermkortene jeg har sett på virket Gainward GeForce FX 5200 256MB DDR interessant... noen som kan anbefale dette? Hvordan er prestasjonene til dette kortet sammenlignet med mitt gamle GF4 kort?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for guds skyld ikke kjøp Gainward GeForce FX 5200 256MB.

256ram frister kanskje litt, men dette kortet suger helt vilt. ser att dette skjermkortet er ett ganske billig alternativ. men hvorfor ikke legge i en 500lapp å få ett radeon 9500? eller følg med på demovarer @ http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=6&t=1650&l=2 kommer nye skjermkort der hele tia. har selv bestilt meg ett Asus GF4 ti4600 128ddr for 1080kr som er en god pris i mine øyne for det kortet.

:evil: Gainward GeForce FX 5200 256MB :evil:

Lenke til kommentar

Kjøpte det over QXL og har selvfølgelig prestert å rote bort kvitteringen, så det er uaktuelt

Noen anbefalinger ang. nye kort da? ser etter noe til rundt 1000 kroner

Så Ti kortene er bedre enn FX serien? For meg holder det egentlig at det nye kortet utklasserer mitt gamle, trenger ikke å være ekstremt bra

Lenke til kommentar

I denne prisklassen ville jeg tatt en titt på ett GeForce4 Ti4200 basert skjermkort, evt. ATi Radeon 9500 (non-pro). Hvis dette blir for dyrt ville jeg tatt en titt på ett ATi Radeon 9000Pro basert skjermkort da dette er klokket høyere enn Radeon 9100.

Lenke til kommentar

GeForce4 Ti4200 er ikke ett high-end kort, det er det såkalte "low-end" kortet i GeForce4 Ti serien. DU har:

GeForce4 Ti4200

GeForce4 Ti4400

GeForce4 Ti4600

og i senere tid kom disse kortene..

GeForce4 Ti4800 - (GeForce4 Ti4600 m/8x AGP)

GeForce4 Ti4800SE - (GeForce4 Ti4400 m/8x AGP)

Lenke til kommentar

Så du skal skjønne det , FX 5200 tilsvarer FX"MX" , det er "MX" versonen i den nye serien. Spiller du med antialaising eller Antrstrofisk filtrering? Hvis ikke er det bare Radeon 9700/9700pro/9800/9800Pro , eller FX 5900 / 5900 pro som er bedre enn det du har. I prisklassen ca 1000 kr kan du bare få dårligere kort.

Du må nok komme opp med 1800-2000 kr for å få noe som er tilsvarende eller bedre ....

Lenke til kommentar

Saevel hvis du skal innvistere in et nytt kort som skal yte en del mere enn det du har i fra før må du nok kjøpe ati 9700non pro eller pro(2200-3000kr).

ingen vist og kjøpe ati 9500-9600 som yter ca 5%-10% bedre.

skal du ha ge-force må du en del opp i pris fx 5800ultra eller fx 5900

ca 3400-4000kr.

men disse fx 5200,5600 yter jo mindre enn ditt kort,men har direct x 9.

vet ikke hvor stor forskjell det blir fra ti 4200 til 9700non pro,men 9700 pro da kommer du til og merke det.

Lenke til kommentar

Granatien følger vel merket, så det burde være mulig å levere inn kortet til en butikk som selger samme merke som deg?

Om det er snakk om en reklamasjon burde det være likegyldig hvor kortet ble levert inn?

De fleste større produsenter har vel worldwide garantier? Og reklamasjon skal ikke koste deg noe?

(Såfremt det ikke er brukerfeil :) F.eks torden e.l. Men da kan du vel bruke innboforsikring?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...