RBW Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Kan komme til å benytte en alt-i-ett-løsning. AMD vurderer vannkjøling for FX-serien Lenke til kommentar
Revox Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Artig trekk fra AMD. Noen vil vel sikkert trekke konklusjonen at AMD sliter med varme og høyt effektforbruk ut av dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Tøft! Jeg regner med at prisforskjellen mellom bulk (kun prosessor) og boxed (med kjøler) blir mye større enn vi er vant til. Enten det eller at de starter med to ulikt prisede boxed-utgaver. En normal og en "Limited Edition" eller hva de nå vil hete. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Artig trekk fra AMD. Noen vil vel sikkert trekke konklusjonen at AMD sliter med varme og høyt effektforbruk ut av dette. Eller så har de innsett at så og si alt av stock kjølere gjennom tiden har SUGD! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Simen1: Har det noen gang vært lett tilkgjengelige unboxed-prosessorer å kjøpe for Ola Nordmann? Jeg kan ikke huske å ha sett det som noe alternativ i norske nettbutikker (i hvert fall ikke under vanlig boxed-pris). Jeg synes dette virker positivt - jeg kan teste ut vannkjøling uten risiko. Om noe skulle ryke og oversvømme hovekort, prosessor, lydkort og skjermkort, går regningen til nettbutikken som får sende den videre til AMD. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Jeg synes dette virker positivt - jeg kan teste ut vannkjøling uten risiko. Om noe skulle ryke og oversvømme hovekort, prosessor, lydkort og skjermkort, går regningen til nettbutikken som får sende den videre til AMD. Nå er det vel ikke vann de benytter, heller en slags olje som ikke leder støm slik at om det ryker så ryker det ikke rett til helvete med en gang. Men positict uansett, stock-kjølere nå til dags er noe scheiss. Endret 12. august 2011 av S-r-ex Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Ville det ikke vært bedre og billigere å bare legge ved en kurrant luftkjøler? "Alle" vet jo at disse små vannkjølerene rett og slett ikke duger i forhold luft om man tar prisen med i sammenheng. En tårnkjøler med 92mm vifte vil holde plenty. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Joda, men sikker er man aldri. Risikoen er vel egentlig ikke så stor, men den er nå noe av det som har holdt meg borte fra vannkjøling. Det og støy - men det siste blir vel ikke noe bedre med denne. Det klart beste hadde jo vært en radiator utenfor vinduet., men da skal det fort litt av en pumpe til. Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 så sant så sant S-r-ex, stock kjølere til AMD sug nå til dags, i stedet for at de begynner å legge til vannkjøling til cpu-ene deres så kunne de har lagd en bedre luft kjøler til de kommende cpu-ene Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Simen1: Har det noen gang vært lett tilkgjengelige unboxed-prosessorer å kjøpe for Ola Nordmann? Jeg kan ikke huske å ha sett det som noe alternativ i norske nettbutikker (i hvert fall ikke under vanlig boxed-pris). Jeg synes dette virker positivt - jeg kan teste ut vannkjøling uten risiko. Om noe skulle ryke og oversvømme hovekort, prosessor, lydkort og skjermkort, går regningen til nettbutikken som får sende den videre til AMD. Det er en stund siden ja, men det var fullt mulig å kjøpe "tray" utgaven av CPU'er rett rundt tiden AMD Athlon kom på markedet f.eks... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Simen1: Har det noen gang vært lett tilkgjengelige unboxed-prosessorer å kjøpe for Ola Nordmann? Jeg kan ikke huske å ha sett det som noe alternativ i norske nettbutikker (i hvert fall ikke under vanlig boxed-pris). Ja, det har vært lett tilgjengelig og merkbart billigere, men det er en stund siden. Det var vel med Pentium II rundt 1998 at prosessorer først begynte å bli levert med kjølere. Siden den gangen har kjølere fulgt med stadig oftere. Ville det ikke vært bedre og billigere å bare legge ved en kurrant luftkjøler? "Alle" vet jo at disse små vannkjølerene rett og slett ikke duger i forhold luft om man tar prisen med i sammenheng. En tårnkjøler med 92mm vifte vil holde plenty. Det kan ha noe med PR å gjøre. Og sammenligner vi med priser på stock kjølere så oppnår man raskt halvert pris på kjøleren ved å kjøpe den sammen med prosessoren. Jeg regner med AMD får ganske massive rabatter på vannkjølingssettene i bytte mot at produsenten får pumpet opp produksjonsvolumet kraftig (stordriftsfordeler). Lenke til kommentar
icc Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Jeg syns boxed-kjølerne skal være så små at de akkurat duger. På denne måten kan de passe alle hovedkort og kabinett. Ser ikke for meg at jeg får denne inn i min low-profile HTPC. Lenke til kommentar
GnuNix Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Alt jeg kan si er: Lurt! Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Simen1: Har det noen gang vært lett tilkgjengelige unboxed-prosessorer å kjøpe for Ola Nordmann? Jeg kan ikke huske å ha sett det som noe alternativ i norske nettbutikker (i hvert fall ikke under vanlig boxed-pris). Jeg synes dette virker positivt - jeg kan teste ut vannkjøling uten risiko. Om noe skulle ryke og oversvømme hovekort, prosessor, lydkort og skjermkort, går regningen til nettbutikken som får sende den videre til AMD. Som folk sier over, det var fint mulig å kjøpe cpu`er i "fyrstikkesker". Jeg er usikker på om det gikk så langt at jeg til og med kjøpte min første Athlon64 slik. Når det gjelder å teste ut vannkjøling: Det skal være et BRA vannkjølingssett for å overgå de beste luftkjølerne. Selv den beste vannkjøleren i Corsair H-serien yter dårligere og støyer mer enn for eks. den beste luftkjøleren fra Noctua. Vannkjøling i dag er ikke noe poeng med mindre man kjøper et sett til flere tusen kroner. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Jeg syns boxed-kjølerne skal være så små at de akkurat duger. På denne måten kan de passe alle hovedkort og kabinett. Ser ikke for meg at jeg får denne inn i min low-profile HTPC. Nå er det vel ikke heller meningen å sette en FX CPU i en HTPC heller (for de fleste) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Men positict uansett, stock-kjølere nå til dags er noe scheiss. Er der virkelig det, eller har du kun droppet å bruke dem? Bruker de selv ikke. Men en kompis bygde seg nettopp en PC med Itx hovedkort og Intels 2500 CPU. Bruker her stock kjøleren fra Intel. Siden PCen har vifteløst skjermkort, og SSD så er det kun stock viften som lager støy. PCen står ved siden av skjermen, og lager ikke en lyd under bruk. Temperaturen er også meget god, lå vel på 42 grader hvis jeg ikke husker feil. Det er lenge siden jeg har brukt stock kjøler, pga at det støyer. Men Intels de siste årene har ikke vært så aller verst. Det er som regel skjermkortviften som er synderen nå om dagen. Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Ville det ikke vært bedre og billigere å bare legge ved en kurrant luftkjøler? "Alle" vet jo at disse små vannkjølerene rett og slett ikke duger i forhold luft om man tar prisen med i sammenheng. En tårnkjøler med 92mm vifte vil holde plenty. Ganske enig her. Er ikke så viktig hva slags type kjøling det er snakk om så lenge det kjøler bra. Får de til god luftkjøling kan det være like greit. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Pff. Intel sine stock kjølere er og har vært tragiske. Tok bare en uke føre jeg byttet Intel stock/boxed kjøler til siste I5-2500K bygget til noe "annet". Værste er push/pin design feste mekanismen de kom med (alt for skrøpelig). AMD har faktisk overasket før med å tilby copper base og heatpipe stock kjølere. http://www.madshrimps.be/articles/article/399/#axzz1UpBmwLgo Husker AMD opteron S939 tiden og DFI lanparty . Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Ang. stock-kjølere: Stock-kjølerne jeg fikk levert med mine to siste AMD-prosessorer (X2 6400+ og PhIIX2 550) så helt greie ut. Tror stock-kjølere har et dårlig rykte som henger litt igjen fra gamle dager/Intel. Endret 12. august 2011 av Visjoner Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Nah... hadde satt mer pris på om de gjorde bulk utgaver mer tilgjengelig (uten at jeg vet om det er AMD eller nettbutikkene som absolutt vil selge boxed). De har forøvrig (som nevt over) en del å hente på luftkjølere, et samarbeid med Noctua eller Thermalright hadde kanskje gitt noe. Når det er sagt så setter jeg imidlertid pris på idéen om å prøve noe nytt. Har fortsatt en Opteron 185 gående, den ble levert med en ganske god kjøler (selv om formen var feil). Siden har de vel hermet etter Intels "low performance" kjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå