OV-103 Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 La oss si at det er en PC som dytter ut 1Gb/s (satt på spissen) med UDP broadcast. Alle andre maskiner på nettverket bruker 1Gb/s nettkort, og switchen har 1Gb/s på alle porter. Det jeg lurer på er hva som skjer når det settes inn en maskin som kun går på 10Mb/s? Vil switchen kaste de pakkene den ikke klarer å levere? Eller vil den prøve å ta vare på dem i et buffer? Grunnen til at jeg lurer er at vi har et system som består av rundt 100 PC'er, og der alle maskinene bruker gigabit kort. Vi sender rundt 50Mb/s med broadcast (samt noe direkte TCP og litt multicast. Systemet går fint, helt til vi skrur en av maskinene av. Den ligger da bare og venter på WOL pakke, og switchen rapporterer at linken er på 10Mb/s. Problemet er at systemet da går fullstendig sirup, og det blir rapportert om veldig mye pakketap. Plugges den avskrudde maskinen ut av nettverket, så går alt fint igjen. Lenke til kommentar
freon Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Hvorfor i huleste blir det sendt ut så mye broadcast..?? Høres ut som dere tregner å segmentere nettverket litt, lage noen VLANs. OG se på mulitcast istede.. Litt avheninge av switchen, så bruker de fleste switcher en pakke-skyvingsmetode som kalles store-and-forward (FIFO-prinsippet). Dvs at den lagrer trafikk som skal til en node, helt til den er sendt, eller minne er fullt. Om det siste skjer, så er det ikke så rart at det blir sirrup. Jeg vil anbefale å segmentere nettverket litt og/eller sette i et bedre nettverkkort. Se også på mulighetn med å bruke mer multicast. 1 Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 14. august 2011 Forfatter Del Skrevet 14. august 2011 Hvorfor det blir brukt så mye broadcast er et spørsmål jeg har stilt mange ganger uten å få et godt svar. Det er jo en umåtelig stygg måte å løse ting på. Men å endre på hvordan kommunikasjonen foregår er det nok lite sannsynlig at de er villig til å gjøre (det koster tid og penger for utviklings avdelingen vetu....), så da er det opp til oss som fysisk bygger systemene å jobbe rundt problemene på en eller annen måte. Nå kan ikke jeg nok om nettverk og VLAN til å vite sikkert, men vil ikke VLAN hindre kommunikasjon mellom maskinene som er på forskjellige VLAN? Alle maskinene i dette systemet skal kunne snakke med en sentral server (som også er synderen som sender mye broadcast), samt at noen skal kunne snakke direkte med hverandre. Om vi setter inn bedre nettkort, som legger seg på 100Mb/s istedenfor 10 når den er i dvale, så vil vel problemet bare flytte seg opp til 100Mb/s, sånn at om det skjer mye i systemet og det sendes over 100Mb/s med broadcast så vil det samme problemet dukke opp igjen? Lenke til kommentar
freon Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 VLAN (Virtual LAN) vil si at de havner på to forskjellige nettverk (og to forskjellige broadcast-domener), så ja, du må ha en ruter (evt lag3-switch) for å ruter mellom VLANene (akkurat som du må når du ruter mellom to forskjellige nettverk elles). Gjøres det på denne måten vil de fortsatt alle sammen kunne nå serveren. De fleste store bedrifter har serverparken på et VLAN og brukerne på et annet, bl.a. nettop for å begrense boradcast-stormer (ofte også sikkerhetsgrunner da). Du skriver at det er et system med 100 pc´er og alle har gigbit-kort, men er det gigabit switch..?? og er det mange switcher koblet sammen? hvordan swticher er det evt? Og er det én server, eller flere? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg tipper du får det som heter broadcast storm i nettverket når den ene maskinen annonnserer 10 Mb (som alltid er half duplex) http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_radiation. Har du skikkelige managed switcher, har de fleste broadcast storm control funksjoner som bremser ned trafikken uten at ting går i stå. Hvilken switch er det snakk om? Og er det flere? Og hvordan er disse satt opp? Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Du skriver at det er et system med 100 pc´er og alle har gigbit-kort, men er det gigabit switch..?? og er det mange switcher koblet sammen? hvordan swticher er det evt? Og er det én server, eller flere? Har du skikkelige managed switcher, har de fleste broadcast storm control funksjoner som bremser ned trafikken uten at ting går i stå. Hvilken switch er det snakk om? Og er det flere? Og hvordan er disse satt opp? Om jeg husker riktig så består det systemet av 2 stk HP Procurve 1810-48G i et rack der en av portene på hver er brukt som link mellom dem. Ute i noen av rommene er det en gigabit switch som har 2-3 maskiner tilkoblet. Disse switchene er koblet inn mot den procurve switchen der serveren er tilkoblet. Jeg tror det er totalt 8 sånne switcher. Et av rommene har en lokal Procurve 1810-24G som har rundt 10 maskiner koblet til seg. Denne er også koblet til resten av systemet via den switchen serveren står på. Lenke til kommentar
freon Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Du skriver at det er et system med 100 pc´er og alle har gigbit-kort, men er det gigabit switch..?? og er det mange switcher koblet sammen? hvordan swticher er det evt? Og er det én server, eller flere? Har du skikkelige managed switcher, har de fleste broadcast storm control funksjoner som bremser ned trafikken uten at ting går i stå. Hvilken switch er det snakk om? Og er det flere? Og hvordan er disse satt opp? Om jeg husker riktig så består det systemet av 2 stk HP Procurve 1810-48G i et rack der en av portene på hver er brukt som link mellom dem. Ute i noen av rommene er det en gigabit switch som har 2-3 maskiner tilkoblet. Disse switchene er koblet inn mot den procurve switchen der serveren er tilkoblet. Jeg tror det er totalt 8 sånne switcher. Et av rommene har en lokal Procurve 1810-24G som har rundt 10 maskiner koblet til seg. Denne er også koblet til resten av systemet via den switchen serveren står på. Om du er ordentlig uheldig, så får du noe som heter spanning-tree-loop. Dette betyr at et sted på nettverket så finnes det en loop (dvs to switcher er koblet sammen med to kabler). Då får du en broadcast storm. Jeg vet ikke så mye om hvordan disse HP switchene er, men i Cisco-verden (der jeg er ) går det fint å koble sammen intil 7 switcher før SpanningTree tar helt av og pusher pakker i villen sky Om switchene ikke støtter Spanning Tree Protocol (SPF (spf er også en type fiber-interface, så ikke bland her)) så holder det at alle tre switchene er koblet i ring... Men vanskelig å si uten å se oppsettet/configurasjonen... Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 De er ikke koblet i ring eller med to kabler mellom to switcher. Det er mange år siden jeg smertefullt lærte at det er meget dumt å gjøre . Problemene oppstår som sagt kun når en av maskinene går ned til 10Mb/s link. Switchene er koblet i stjerne, med den serveren er på som midten av stjerna. Det har ikke blitt gjort noe annet med switchene enn å sette IP på dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå