Gå til innhold

Ytelse-støy-balansert stasjonær til blandet, krevende bruk for rundt 20'000 med rom for overklokking

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg en ny stasjonær, og har lagt ned en del tid på diverse forum for å sjekke kompatibilitet og egenskaper ved komponenter. Nå har jeg kommet frem til en handleliste, og lurer litt på om dere mer erfarne og fagkyndige har noen tilbakemeldinger.

( Jeg er litt usikker på om dette er rette stedet for tråen, men i og med at min post handler om maskin som helhet og ikke én komponent følte jeg dette var rett underforum. Om en moderator eventuelt vil flytte denne til rett område blir jeg ikke fornærmet. )

Bruken kommer til i hovedsak å være delt mellom:

• Grafisk programmering; programmering av 3D-animasjon og tilhørende rendering, men vil også komme til å jobbe med bilde- og videoredigering/animasjon. 3D-arbeid i 3ds Max, men gjennom skole sikkert flere tilsvarende.
  • Spille; i hovedsak rollespill, MMORPGs og strategispill. (Ser frem til Skyrim og Guild Wars 2.)

Studenttilværelsen begrenser boligarealet, så maskinen og jeg kommer nok til å dele rom mange timer i døgnet, og har derfor lyst å redusere støy uten å la det gå merkbart ut over ytelse. Et moment til er overklokking; har aldri gjort det før, men ønsker å begynne å teste meg frem så trygt som mulig. Har tatt hensyn til dette ved valg av deler også. Budsjett: ca 20 000.

Her er det jeg har kommet frem til:

Chassis: Fractal Design Define XL

Hovedkort: Asus P8Z68 Deluxe

CPU: Intel i7 2600K

Skjermkort: Gigabyte GTX 570 "OC" 1280MB ( 2 stk i SLI )

Strømforsyning: Corsair Professional Series Gold AX1200 Modular

Minne: Corsair 4x4GB DDR3 XMS3 Vengeance cl8

Lagring: 3 stk WD Caviar Black 750GB 7200rpm Sata3.0 64MB i RAID-0 + en OCZ Solid 3 60GB SSD SATA3.0 MLC som cache gjennom Intels srt-funksjon i Z68-chipsetet.

Kjøling:

Skjerm: Dell U2311H UltraSharp 23" e-IPS (Her er jeg veldig usikker, kommer til å kjøpe flere skjermer senere og har inntrykk av at dett er en grei kombinasjonsskjerm til spill-/design for relativt lav pris.)

Mus: Logitech Laser G500

Tastatur: Razer Lycosa Nordic

Øreklokker: Creative Sound Blaster Tactic3D Sigma

Høyttalere: Logitech Z-506 5.1 (Også veldig usikker på dette produktet, men er lite prioritert)

Tilbehør: Artic Silver 5 Kjølepasta, APC SurgeArrest 5 Essential Overspenningsvern, Antistatiskbånd, Kingston 19i1 usb minnekortleser, LiteOn BluRay-spiller/brenner og spiller. Pris tilbehør: ca 1400,-

Totalt kommer hele pakken på mellom 22'-23' men jeg føler jeg får mye for pengene her.

For å gjenta/spesifisere mine spørsmål:

1. Er det noen deler jeg med fordel kan bytte ut eller ta bort?
  2. Med tanke på prioriteringene jeg har nevnt ovenfor er det noe jeg ikke har tenkt på?
  3. Om jeg skal i gang med overklokking (for første gang) er komponentene i systemet hardføre nok til å tåle eksperimentering på nybegynnernivå?

Jeg ser nå at denne posten ble ENORMt mye lenger enn jeg så for meg (har prøvd å fargeformatere for høyere lesbarhet,) men jeg er svært takknemlig for alle som orker å lese gjennom og som evt. har noen tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vet at det har vært diverse problemer med SSD med den nye Sandforce-kontrolleren, så jeg ville kanskje vurdert å byttet ut den. Selv kan jeg varmt anbefale Crucial sine m4. Hvordan hybridløsningen fungerer aner jeg ikke, men regner med at SSDen yter bedre dersom den står alene og du bruker snurredisken til lagring. Støymessig kommer du kanskje bedre ut av det med en god luftkjøler, Noctua NH C14 eller D14 for eksempel. Disse kjøler også omtrent likt som de ferdige vannsettene og gir deg greit rom for overklokking. Du får også med termisk pasta i disse kjølerne, så trenger du ikke kjøpe det vedsidenav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fint gå ned til AX 850W. Uten noen problemer. Du kan kjøre GTX 580 SLI overklokket sammen med en overklokket i7-2600k lett på den. Siden du er opptatt av støy ender du sikkert opp med litt lavere overklokker også.

SSD Caching gir oftest best resultat på tregere harddisker, jeg hadde heller installert OS på SSD og kjørt 3x RAID0-disker ved siden av.

Å kjøre GTX 570 SLI på bare 1920x1080 skaper bare ekstra varme uten noen merkbar vinning. Et GTX 570 kjører praktisk talt alle spill på maks på 1920x1080 og med mindre du har planer om å spille over tre skjermer eller 2560x1600 er like greit å falle tilbake på et kort. Det som derimot kan være lurt kan være å gå for et kort med mer VRAM, da jeg har forstått at 3D-modellering kan spise opp en del VRAM som GTX 570 HD 2.5GB eller GTX 580 3GB.

Noctua-vifter er greie kabinettvifter, du kan få vifter som er like stille og gjør like god eller bedre jobb i Fractal Design sine eller tilsvarende 120mm vifte rundt 1000 RPM, Noiseblocker og Scythe Gentle Typhoon er virkelig gode kabinettvifter selv om de koster litt.

På en radiator derimot, vil to Noctua-vifter gi deg dårligere resultater enn den ene stock-vifta fra Corsair på 1200 RPM. Noctuas vifter har lite trykk og er dermed elendige på radiatorer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldinger! :w00t:

Støymessig kommer du kanskje bedre ut av det med en god luftkjøler, Noctua NH C14 eller D14 for eksempel.

Jeg har vært inne på tanken på en NH D14, men det ser ikke ut til at den passer inn over minnebrikkene dessverre. Evt. kan jeg bytte ut minnet også til noe annet, vet ikke om det er nødvendig med Vengeance cl8, men jeg følte det var tilnærmet ingen prisforskjell, og jeg må innrømme at RAM-jungelen var større enn jeg trodde. :p

Du kan fint gå ned til AX 850W. Uten noen problemer. Du kan kjøre GTX 580 SLI overklokket sammen med en overklokket i7-2600k lett på den. Siden du er opptatt av støy ender du sikkert opp med litt lavere overklokker også.

Ja, tror ikke jeg kommer til å satse mye på hard overklokking fra start av, det blir nok mer en eksperimentell hobby med læringskurve deretter. I følge Corsair sin PSU-test anbefalte de meg 1000+, og jeg tenkte at PSU er ryggraden til hele systemet så tok nok litt hardt i der. Godt å vite, da kan jeg spare nesten tusenlappen der! Takk :)

SSD Caching gir oftest best resultat på tregere harddisker, jeg hadde heller installert OS på SSD og kjørt 3x RAID0-disker ved siden av.

Takk for den også. I hovedsak var det fordelen med å slippe å tenke på hvilken stasjon jeg lagrer/installerer som var motivasjonen for ssd-caching (i tillegg til generelt høyere ytelse.) Kan være jeg prøver begge deler og ser hva som gir best resultat på mitt system. Om så skal jeg dele resultatene. Så vidt jeg har lest tar det litt tid før ssd-cachingen "lærer" hvilke filer den skal cache, men at den vil ta seg opp etter å ha kjørt en tid.

Å kjøre GTX 570 SLI på bare 1920x1080 skaper bare ekstra varme uten noen merkbar vinning. Et GTX 570 kjører praktisk talt alle spill på maks på 1920x1080 og med mindre du har planer om å spille over tre skjermer eller 2560x1600 er like greit å falle tilbake på et kort. Det som derimot kan være lurt kan være å gå for et kort med mer VRAM, da jeg har forstått at 3D-modellering kan spise opp en del VRAM som GTX 570 HD 2.5GB eller GTX 580 3GB.

Kjempemessig innspill, jeg har vært usikker på dette for omtrent alt jeg har funnet på nettet av tester og benchmarks har vært spill-rettet og derfor har jeg sett 570 SLI som optimal ytelse/pris-løsning, men et 3GB 580 alene er rimeligere og som du sier mer effektivt om programmer klarer å utnytte det ekstra minnet. Evt. kan jeg spare til en julegave til meg selv med et 580 for SLI til neste år. Men..man har jo andre utgifter også :hmm:

Noctua-vifter er greie kabinettvifter, du kan få vifter som er like stille og gjør like god eller bedre jobb i Fractal Design sine eller tilsvarende 120mm vifte rundt 1000 RPM, Noiseblocker og Scythe Gentle Typhoon er virkelig gode kabinettvifter selv om de koster litt.

På en radiator derimot, vil to Noctua-vifter gi deg dårligere resultater enn den ene stock-vifta fra Corsair på 1200 RPM. Noctuas vifter har lite trykk og er dermed elendige på radiatorer.

Igjen: tusen takk!

Jeg er litt forvirret, for jeg har hørt litt forskjellig om dette. På Noiseblocker sine (tyske) sider måler de "Power" i m3, mens ellers finner jeg at det brukes fot3 enten med enheten cfm eller kfm på norske nettbutikker. 1 kubikkfot er ca 0.028 kubikkmeter, så når Noiseblocker oppgir en "Power" på la oss si 75 m3 tilsvarer jo det over 2500 kubikkfot.. ..som får meg til å tenke at jeg er på jordet :J :wallbash:

Hvordan blir det luftstrømmen om man har f.eks. to vifter i push/pull på 50 cfm hver? 100 cfm? Eller er det mer intrikat enn som så?

I følge Corsair sine sider så har H60-radiatorviften et statisk trykk på 3.2mm, og det er mer enn de to Noctuaviftene tilsammen, ja. Har du noen andre vifter å anbefale? Gjerne som er tilgjengelig i norske nettbutikker (pga reklamasjonsretten.)

Leste at orginalviften på H60 laget litt bråk, og er egentlig derfor jeg ønsker å erstatte den. Noen erfaringer eller innspill på dét?

Lenke til kommentar

Jeg er litt forvirret, for jeg har hørt litt forskjellig om dette. På Noiseblocker sine (tyske) sider måler de "Power" i m3, mens ellers finner jeg at det brukes fot3 enten med enheten cfm eller kfm på norske nettbutikker. 1 kubikkfot er ca 0.028 kubikkmeter, så når Noiseblocker oppgir en "Power" på la oss si 75 m3 tilsvarer jo det over 2500 kubikkfot.. ..som får meg til å tenke at jeg er på jordet :J :wallbash:

Hvordan blir det luftstrømmen om man har f.eks. to vifter i push/pull på 50 cfm hver? 100 cfm? Eller er det mer intrikat enn som så?

De fleste vifter yter ganske likt ved samme turtall. Om du ønsker stillhet burde du begrense deg til 1200-1300 RPM på radiatorer og kabinettvifter. Scythe Gentle Typhoon er forøvrig fantastiske på radiatorer.

I følge Corsair sine sider så har H60-radiatorviften et statisk trykk på 3.2mm, og det er mer enn de to Noctuaviftene tilsammen, ja. Har du noen andre vifter å anbefale? Gjerne som er tilgjengelig i norske nettbutikker (pga reklamasjonsretten.)

Leste at orginalviften på H60 laget litt bråk, og er egentlig derfor jeg ønsker å erstatte den. Noen erfaringer eller innspill på dét?

Se over.

EDIT:

Ikke bekymre deg om luftstrøm, bare kjøp et par vifter på 1200-1300 RPM, monter, vurder viftekontroll om ønskelig, og si deg ferdig. Å se på CFM og andre slike tall gjør deg bare forvirret, jeg brukte lang tid på å undersøke dette og kom ut noe forvirret selv, inntil jeg forsto at ved samme turtall støyer de fleste vifter likt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
De fleste vifter yter ganske likt ved samme turtall. Om du ønsker stillhet burde du begrense deg til 1200-1300 RPM på radiatorer og kabinettvifter. Scythe Gentle Typhoon er forøvrig fantastiske på radiatorer.

Takk, jeg bytter ut alle de tre 120mm Noctuaene med Scythe GT 1450rpm og kopler til regulator for viftehastighet. Kom forøvrig over denne linken mens jeg undersøkte dem, som bekrefter på en prikk det du sa, ja :thumbup:

Jeg tror også at jeg går for en Antec H2O 620 istedenfor Corsair H60, som visstnok skal ha mulighet for automatisk vifteregulering, bedre kjøling og mer fleksible slanger. :)

Lenke til kommentar

Dette er et veldig vanskelig emne, og noe som er nesten umulig å finne ut av fra tall som er oppgitt på forskjellige vifter og radiatorer. Man må teste dette med hver enkelt vifte på alle forskjellige RPM, med forskjellige radiatorer og kabinetter.

Jeg har vært del av en slik test (sponset 5 vifter) på xtremesystems.org utført av Martinm, du kan se hans videoer her på youtube (husk å trykke på "Load more" knappen nederst, han har over 170 videoer av alle slags vifter).

Det som har mest å si for desibel per grad kjøling er hvor mange FPI (fins per inch) radiatoren har mot viftenes CFM-per-RPM.

Jo høyere FPI radiatoren har, jo høyere CFM må viftene sende gjennom for at det skal kjøles. Men høyere FPI betyr også selvsagt at vannet potensielt sett kan kjøles mere.

Jo høyere RPM viftene kjører på, jo høyere CFM sender de gjennom. Men støyen økes også gradvis med RPM.

Jo høyere statisk trykk inne i kabinettet, jo vanskeligere er det for viften å generere en høy CFM.

Og der stopper det med hva som kan kalkuleres teoretisk. Problemet ligger i luftstrømmen som genereres basert på viftebladene mot kjølefinnene på radiatoren, og hvilken lyd som lages utifra dette. Etter måneder med testing fant Martinm ut at det var ikke mulig å lage noen vitenskapelig måling av dette, og begynte i tillegg å legge ved et subjektivt "lyd-kvalitets" kart hver gang han postet nye resultater.

Det finnes ingen fasitt, men det finnes mange testresultater og hva andre folk liker.

Corsair H60 har veldig høy FPI. Jeg vet ikke akkurat hvor høy.

arni90 har rett ang. Scythe Gentle Typhoon; disse viftene er universalt likt av "alle", og er relativt dyre og vanskelige å få tak i. Jeg kjører selv 3x 800RPM-versjonene av disse på en 7 FPI 360x60mm-radiator uten viftestyring, og det er helt perfekt for meg. Til en Corsair H60 vil du nok opp i 1850 RPM for å få best ytelse.

I tillegg til alt ovenfor så er det flere faktorer å tenke på, de to viktigste er problemene ved vifteregulering og det som kalles "shrouds". Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det på norsk - mellomlegg?

Problemet med vifteregulering er at du kan ikke bare ta en vifte på 1800RPM og skalere den ned og forvente god ytelse/lyd i alle tilfeller. GT-viftene er et bra eksempel her - eller de var ihvertfall det i forrige revisjon; om man kjøpte 1850RPM-versjonen da og skalerte dem ned, traff man en "vegg" rundt 1000-1200 RPM hvor viftene laget mye mere lyd enn de burde. Kjøpte man 1150RPM-versjonen derimot fantes ikke denne lyden. Dette er jo bare ett eksempel, men noe som jeg tror finnes blant flere viftemerker/produsenter, uten at jeg skal si det sikkert. Såvidt jeg husker er dette problemet fikset med siste versjon av GT's AP-15 modell.

Dette med shrouds er også noe man bør tenke på, i noen tilfeller øker de ytelsen (altså hvor mange CFM viften kan lage per RPM) betraktelig - og ytelsesøkningen bare øker jo raskere viftene er.

En siste ting å tenke på er oppsettet; push/pull, pull/pull, push/push, hvor man monterer radiatoren og om den skal trekke inn luft eller blåse ut, og så videre.

Dette emnet er såpass vanskelig at hovedtråden (sett bort fra de 3-5 trådene per dag som blir startet utenom) på overclock.net angående Corsairs H-serie er per dags dato på nesten 20.000 poster, eller 1950 sider.

Kanskje på tide å printe dem ut til en bok, hehe :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er et veldig vanskelig emne, og noe som er nesten umulig å finne ut av fra tall som er oppgitt på forskjellige vifter og radiatorer. Man må teste dette med hver enkelt vifte på alle forskjellige RPM, med forskjellige radiatorer og kabinetter.

[...]

Og der stopper det med hva som kan kalkuleres teoretisk. Problemet ligger i luftstrømmen som genereres basert på viftebladene mot kjølefinnene på radiatoren, og hvilken lyd som lages utifra dette. Etter måneder med testing fant Martinm ut at det var ikke mulig å lage noen vitenskapelig måling av dette, og begynte i tillegg å legge ved et subjektivt "lyd-kvalitets" kart hver gang han postet nye resultater.

Det finnes ingen fasitt, men det finnes mange testresultater og hva andre folk liker.

Takk, bra det ikke bare var meg :p

arni90 har rett ang. Scythe Gentle Typhoon; disse viftene er universalt likt av "alle", og er relativt dyre og vanskelige å få tak i. Jeg kjører selv 3x 800RPM-versjonene av disse på en 7 FPI 360x60mm-radiator uten viftestyring, og det er helt perfekt for meg. Til en Corsair H60 vil du nok opp i 1850 RPM for å få best ytelse.

Såpass? Nå skulle jeg ønske jeg vant X antall penger og kunne kjøpe tre av hver type vifte og testet alle kombinasjoner selv :p Har du noen erfaringer med hva som pleier å ha høyest ytelse per dB? 2x1450rpm eller 1x1850rpm?

Dette emnet er såpass vanskelig at hovedtråden (sett bort fra de 3-5 trådene per dag som blir startet utenom) på overclock.net angående Corsairs H-serie er per dags dato på nesten 20.000 poster, eller 1950 sider.

Kanskje på tide å printe dem ut til en bok, hehe :p

Hehehe, ja har begynt å lese på noen av trådene der..er ikke lett å bli klok, og når det er så mye info spredd så er det lett for at informasjonen er både inkonsekvent og repeterende med de samme spørsmålene usvart.. :cool:

:dontgetit:Tenk hvor mye kunnskap/erfaring/data som ligger "usortert" rundt om på div forum.. Når jeg var liten hadde vi leksikon i hyllen med korte svar på det meste, med søte svart-hvit-illustrasjoner. Alt på et sted i alfabetisk rekkefølge :!:

AMD-skjermkort er desidert best hvis du skal kjøre flere skjermer.

Takk for innspill :) Jeg liker målbare verdier så "best" er litt vagt :innocent: Jeg kommer nok til å relativt raskt ordne meg en skjerm til, ja, men hvordan er AMD-kortene anderledes? Krever de mindre for å kjøre multi-display? Mindre støy og bedre bilde?

(Har ikke særlig erfaring, men fått inntrykket av at forskjellene mellom AMD og Nvidia er små utenom fra modell til modell, og at "krigen" er en subjektiv kamp som utkjempes av fanbois.)

Har du en anbefaling tilsvarende 3GB 580-ish? 6970?

Personlig har jeg ingen preferanser mellom AMD eller Nvidia, men begynner å bli en tid siden sist..husker jeg kjøpte en 3dfx VooDoo2 128 MB for en liten tid siden..kostet meg uker med lommepenger. Med Dungeon Keeper med Direct3D ble jeg tøffest av alle på lan :D 3dfx ble kjøpt opp av Nvidia men de ansatte gikk vel til også litt til ATI..så enkelt sagt er jeg glad i alle som lager bra kort :thumbup:

Lenke til kommentar

Såpass? Nå skulle jeg ønske jeg vant X antall penger og kunne kjøpe tre av hver type vifte og testet alle kombinasjoner selv :p Har du noen erfaringer med hva som pleier å ha høyest ytelse per dB? 2x1450rpm eller 1x1850rpm?

Nei, desverre. Men jeg vil tro 2x1450rpm.

H60-radiatoren er rimelig tettpakket med kjøleribber, og dermed må man opp i RPM før viftene klarer å sende gjennom nok luft.

(Har ikke særlig erfaring, men fått inntrykket av at forskjellene mellom AMD og Nvidia er små utenom fra modell til modell, og at "krigen" er en subjektiv kamp som utkjempes av fanbois.)

Vet ikke hvilken krig du refererer til, men AMD har lenge - over de siste 10 årene ihvertfall - hatt store problemer med Linux-drivere. Derfor kjører jeg Nvidia. Men dette har blitt mye bedre i det siste, og blir bare bedre. Har hørt rykter om at AMD kjører greit på Linux nå med mindre du skal kjøre spill via WINE. Jeg vet ikke, jeg bryr meg ikke, jeg kjøper Nvidia.
Lenke til kommentar

Om stille maskin er et mål bør du bevege deg over til 800rpm eller til og med 500rpm. Dette vil selvfølgelig gå ut over kjøle-effekten, men hva er viktigst? Selv kjører jeg slike vifter med voltregulering for enda stillere drift..

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Ja, som sagt jeg kjører 3x800RPM som kjøler både CPU og GPU, og det er nok for meg. Men radiatoren min er på lave 7 FPI, som betyr at luften strømmer mye lettere gjennom denne enn f.eks. Corsair H60's radiator - som er tettpakket med kjøleribber.

Dermed må han nok opp i RPM før han når samme ytelse.

Klart, er jo mulig å kjøpe en annen kjøleløsning til fordel for H60. H100 f.eks. har jo plass til 4 vifter. Radiatoren har nok den samme høye FPI som H60 (dette vet jeg ikke), men med 4 vifter på 800RPM er det sikkert helt topp uansett.

Ikke glem "shrouds" - eller "mellomlegg" som jeg har døpt dem selv - til å montere mellom viftene og radiatoren. Det øker effekten drastisk i de fleste tilfeller. Tenk deg at du tar en vifte, river ut alt av motor, vifteblader og ting som blokkerer i det runde hullet slik at du sitter igjen med bare selve rammen. Deretter monterer du det slik;

[   Vifte  ]
[  Shroud  ]
[ Radiator ]
[  Shroud  ]
[   Vifte  ]

For best effekt. Klart, det krever jo en del plass .. ;)

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

For å forklare litt om AMD-kort og flere skjermer:

Et AMD-kort som HD 6970 kan kjøre opp til seks skjermer, men det vanlige er å kjøre tre skjermer, det gjøres da ved å koble to skjermer til DVI (den ene porten har maks oppløsning 1920x1200) og en over et aktivt displayport-adapter. Alternativt kan man kjøre to skjermer over displayport-adaptere og en over DVI, resultatet blir det samme.

Nvidia støtter derimot bare to skjermer per kort, med unntak av dobbelGPU-kort som GTX 295 og GTX 590. Derimot har Nvidia sin proprietære CUDA-teknologi, som mest sannsynlig kan brukes i ditt 3D-program for forhåndsvisning. Om du ønsker å kjøre tre eller flere skjermer må du kjøpe flere grafikkort, og da fra Nvidia for å unngå problemer om jeg har forstått rett. Nvidia liker ikke at ATI/AMD-kort er i maskinen etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for en gtx580 med 3GB da. Utenom spill er det nok kun live forhåndsvisning i viewporten at jeg vil få noe ut av kortet. Jeg var ikke klar over at CUDA var ren Nvidia-teknolgi, og jeg kommer nok ikke til å bruke mer enn to skjermer første året.

Etter å ha lest igjennom sticky-tråden om "fremtidsrettete" maskiner ble jeg igjen usikker. 580 3gb koster ca 4200,- og jeg har lest snakk om PCI-e 3.0 på Ivy Bridge neste år..men da er det nok publisert planer for sommeren igjen også ender jeg opp med å utsette og utsette og ha lyst på mer og mer.. :dribble:

Vet ikke hvilken krig du refererer til

Ikke så mye krig som mellom konsollfansen, men enkelte svar jeg har fått (presiserer: ikke her på diskusjon.no) rundt spørsmål om valg av kort har vært preget av tilsynelatende blind lojalitet fremfor nyansering av egenskaper og brukerbehov. :shrug:

Har byttet ut Corsair H60 med Antec H2O 620, men tror radiatoren er noenlunde lik.

vhaarr; Angående "mellomlegg" er det noe du pleier å kjøpe utenom eller kjøper du en billigvifte og tar ut bladene for å sitte igjen med rammen? :dremel:

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg kjøpt et Nvidia-kort med masse VRAM, GTX 570 med 2.5GB eller GTX 580 med 3GB virker da som gode alternativer. Det er riktig at disse kortene ikke er så voldsomt bang4buck, men de har begge to veldig god ytelse.

Hvis du bare skal se på hva som kommer i fremtiden hele tida ender du opp med å vente og ikke kjøpe noe. i7-2600k er et veldig godt produkt, og det samme er alle andre komponenter du har valgt her. Altså er det ingen grunn til å ikke kjøpe dette oppsettet du har nå.

Lenke til kommentar

vhaarr; Angående "mellomlegg" er det noe du pleier å kjøpe utenom eller kjøper du en billigvifte og tar ut bladene for å sitte igjen med rammen? :dremel:

Tja, jeg hadde noen gamle vifter liggende som jeg bare tok ut innmaten på.

Men det er billigere å handle sett på aquatuning, f.eks. De har sett med 4x mellomlegg for 175,-. De har også sett med 2 eller 3 som er billigere.

Husk at du trenger lange skruer da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...