Gå til innhold

[Løst] .abcv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har fått lærlingplass i en stor vekterselskap - jeg ble utvalgt av 30stk. Jeg er kjempe fornøyd, fordi jeg liker å hjelpe andre menesker og at andre skal føler seg trygge.

Det jeg lurte på er at - jeg har kjempe lyst å ringe til lærlingkonsulenten og stille spørsmål, men jeg vetikke hva jeg skal stille!! Jeg er så SPENT OG GLAD! Vil ringe de og stille et par profesjonele spørsmål.

Kan dere vær så snill å hjelpe meg??

BTW: Jeg vet at jeg begynner den 1.Sep..

Jeg har tidligere jobbet som vekter. Jeg er ikke utdannet vekter, men har tatt vekterkurs trinn 1-3. Har jobbet som vekter fra 2009-2011. Er det noen spørsmål du lurer på så er det bare å stille i vei. Jeg har god erfaring med vekterbransjen og vet hvordan luremusene i denne bransjen fungerer.

Siden du skal bli lærling så kan jeg bare gi deg et par råd som kommer til å redde livet ditt.

1. Lærlinger i vekterbransjen jobber ræva av seg. Dere får ikke noe timelønn men dere får månedslønn. Månedslønn varier fra 3000 kroner - 6000 kroner. Lærlinger i vekterbransjen får ikke overtidsbetaling og dere får den samme lønnen uansett hvor mye dere jobber. Du sliter ut den psykiske helsen din for å jobbe så mye for så lite lærlinglønn.

2. Timelønnen er på 151 kroner. Selv om du jobber i vekterbransjen i 33 år så øker ikke lønnen din. Det var en gammel mann på jobben min. Han hadde jobbet for vekterselskapet helt siden han var 33 år gammel. Nå er han 66 år gammel og han hadde samme lønn som alle nye vektere (Nyansatte).

3. Du må være forberedt på å skifte selskap. Alle vekterselskaper har forskjellige objekter og oppgaver. Og alle vekterselskaper tilbyr anbud og tjenester til kunder.

Dette vil si for eksempel et objekt på et kjøpesenter. Du jobber for Vaktservice og det er anbuds sesong.

Securitas tilbyr et anbud for 2 millioner kroner og bedre tjenester.

Vaktservice holder seg på det samme tilbudet og angir et anbud for 5 millioner kroner. Vaktservice hevder også at de har mange erfarne vektere.

Så til slutt kommer G4S og tilbyr et anbud for 10 millioner kroner.

Kjøpesenteret har 3 valg å velge mellom. Dersom de holder seg til vaktservice så kommer du til å jobbe for vaktservice. Velger kjøpesentere securitas eller G4S så kommer disse to selskapene til å tilby deg en arbeidsplass og en jobbtilbud. Du kan velge enten å takke ja og jobbe for et nytt selskap eller takke nei og fortsette å jobbe for vaktservice.

4. Du får ikke vanlig pause. Noen ganger kan pausen varie fra 30 min til 10 min. Får du 10 minutter pause må du klage på lønna. Du må sende en lønnsklage til sjefen din og få betalt for for de 20 minuttene du mistet.

5. Det finnes ikke heltidstillinger i vekterbransjen. Det er ikke noe karriere her. Da jeg jobbet som vekter var kontrakten min på 22 timer. Jeg spurte om å få heltidsjobb. De gir meg en ny kontrakt på 40 timer og sa at de ikke trenger heltidsvektere. Selv om jeg hadde en kontrakt på 40 timer så jobbet jeg 160 - 180 timer per måned. Jeg fikk ikke overtidsbetaling og måtte selv klage på dette. Tok 2-3 måneder før de betalte overtidspengene mine.

Overtidsbetalingen er 50% av din ordentlige lønn som er på 151 kr. Det vil si

151 + 50% (75,5)! 151 + 75,5 = 226,5 kr. Dette er din overtidsbetaling men dette får du ikke ettersom du er lærling.

Ifølge loven har du rett på overtidsbetaling dersom du jobber jobber mer enn ni timer pr. dag ifølge Arbeidsmiljøloven, eller mer enn 7,5 timer pr. dag hvis du har tariffavtale.

Jeg hadde tariffavtale og jobbet 9 timer per dag og fikk 5-10 minutters pause.

6. Det finnes ingen framtid i vekterbransjen. Du kan stige opp i 1 grad av 4 forskjellige grader.

1. Instruktør (Du får 750 kroner ekstra i måneden)

2. Objektleder (Du får 750 kroer ekstra i måneden her også)

3. Vaktleder (750 kroner ekstra i måneden)

4. Områdeleder (1650 kroner ekstra i måneden)

Husk ekstra i måneden. Ikke økning i timelønn. Min gamle område leder hadde jobbet for vekterselskapet i 16 år gikk lei. Han måtte hele tiden klage på overtidsbetaling. Også hender det at de ringer deg plutselig klokken 3 (ikke klokken 15:00) om dagen når du sover og sier at du må på jobb fordi de mangler vektere. Så fikk jeg en ny områdeleder og han sluttet nokså vist etter 2 måneder.

7. Skal oppsummere temaet!

Dårlig behandling av vektere.

Selskapene følger ikke arbeidsmiljøloven og betaler ikke overtidspenger.

Misbruker lærlinger og tvinger lærlingene til å jobbe 150-220 timer per måned uten overtidsbetaling.

Har ikke heltidsjobb og tilbyr ikke heltidskontrakt. Om du har en deltidskontrakt så jobber du av likevel heltid.

Vekterselskapene foretrekker studenter fordi studenter trenger deltidsjobb. Studentene takker også ja til å jobbe ekstra siden studentene trenger penger til å betale husleie.

Ingen fremtid. Du kan like gjerne jobbe i Rimi/Kiwi/Rema/Coop!

Jeg anbefaler deg å ikke bruke tid på å bli lærling i vekterbransjen. Ta heller allmenn påbygning nå og studer på politihøyskolen. Ikke kast bort 2 år av livet ditt på å jobbe i sikkerhetsbransjen. Bruk heller 1 år på videregående for å ta allmenn påbyning. 3 år på politihøyskolen for bachelor grad. Alternativt kan du utdanne deg til en fengselsbetjent. Fengselsbetjent utdanningen er på 2 år og du tjener mye bedre enn vekter ferdig utdannet.

Endret av Exaha
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har fått lærlingplass i en stor vekterselskap - jeg ble utvalgt av 30stk. Jeg er kjempe fornøyd, fordi jeg liker å hjelpe andre menesker og at andre skal føler seg trygge.

Det jeg lurte på er at - jeg har kjempe lyst å ringe til lærlingkonsulenten og stille spørsmål, men jeg vetikke hva jeg skal stille!! Jeg er så SPENT OG GLAD! Vil ringe de og stille et par profesjonele spørsmål.

Kan dere vær så snill å hjelpe meg??

BTW: Jeg vet at jeg begynner den 1.Sep..

Jeg har tidligere jobbet som vekter. Jeg er ikke utdannet vekter, men har tatt vekterkurs trinn 1-3. Har jobbet som vekter fra 2009-2011. Er det noen spørsmål du lurer på så er det bare å stille i vei. Jeg har god erfaring med vekterbransjen og vet hvordan luremusene fungerer.

Tusen takk for det!!! Setter stor pris på det.

Det jeg mest lurer på er - hva arbeidoppgavene min som en lærling kommer til å være.

Og som jeg har nevnet så vil jeg veldig GJERNE ringer til lærlingkonsulenten og spørre et par spørsmål, men jeg vetikke hva jeg skal spørre om. Så hvis du kunne hjeulpet meg der så hadde det vært veldig fint.. Jeg har lyst å vise at jeg er veldig motivert og ivrig, og derfor vil jeg stille noe gode spørsmål.

Lenke til kommentar

Hei jeg oppdaterte min andre post og anbefaler at du tenker deg litt om får du begynner i sikkerhetsbransjen.

Arbeidsoppgavene som lærling varierer, men du kommer til å lære alt du trenger å vite for å jobbe som vekter.

Du kommer til å jobbe på mange forskjellige objekter! Objekt = arbeidsplass!

Denne arbeidsplassen kan være

Ski Vm, Kjøpesenter, Grand prix, Stå vakt på museum osv.

Du kommer til å bruke 1 måned per objekt. Det vil si at du vil jobbe 1 måned i museum, 1 måned i kjøpesenter, 1 måned på flyplassen, 1 måned som mobilvekter, osv. Du forstår poenget mitt.

Dine oppgaver vil være å passe på viktige objekter osv. Så for eksempel om du står vakt i et museum så er objektene mye viktigere enn de menneskene som er der. En statue på 2 millioner kroner er verdt mer enn et menneskeliv. Om det oppstår et ran så er det din oppgave å ringe poliet, skrive en rapport etter ranet og passe på at statuen er i orden (menneskene i museet er ikke viktige)

Endret av Exaha
Lenke til kommentar

Hei jeg oppdaterte min andre post og anbefaler at du tenker deg litt om får du begynner i sikkerhetsbransjen.

Arbeidsoppgavene som lærling varierer, men du kommer til å lære alt du trenger å vite for å jobbe som vekter.

Du kommer til å bruke 1 måned per objekt. Det vil si at du vil jobbe 1 måned i museum, 1 måned i kjøpesenter, 1 måned på flyplassen, 1 måned som mobilvekter, osv. Du forstår poenget mitt.

Dine oppgaver vil være å passe på viktige objekter osv. Så for eksempel om du står vakt i et museum så er objektene mye viktigere enn de menneskene som er der. En statue på 2 millioner kroner er verdt mer enn et menneskeliv. Om det oppstår et ran så er det din oppgave å ringe poliet, skrive en rapport etter ranet og passe på at statuen er i orden (menneskene i museet er ikke viktige)

Oiii Exaha, dette du skriver har sjokkert meg veldig! For det du skriver har jeg aldri hørt før.. ( JEG SIER IKKE AT DU LYGER OSV!! ) Fordi jeg personlig har hørt veldig mye positivt om Lærlinger i vekter – bransjen.

Du skriver at Lærlinger for 3000 – 6000 i månen, men det stemmer ikke, for lærlinger i en vekter bransje får kr 10124.45 i månedslønn – altså Kr 121493 i året i første året. Også stiger det til kr 15196,67 i andre året, altså kr 182240 i året.

Vekteroverenskomsten sier at lærlinger skal ha 50% lønn av en nyutdannet fagarbeider. I praksis vil det si 40% det første året og 60% det andre. Videre får de 50% av tilleggene (helligdag, natt osv). Lærlingene har mange teorikurs og får ekstra oppfølging og opplæring ute i tjeneste, og det

planlegges selvstudiedager. lærlingene er derfor i verdiskapende arbeide ca 50% av tiden

Lønnssatsene gjelder fra 01-04-2011

Lønnssatsene for vekterlærlinger er basert på 37,5 timers uke iht. avtale mellom SBL og NAF (ref. protokoll av 12. november 1999) og skal ikke omregnes ved ev. 35,5 timers uke.

Ulempetilleggene :

natt : kr 12,50

helg : kr 22,50

helligdagstillegg : 50 % av V 1 - 1

Eventuelle tjenestegrenstillegg utbetales med 50 % av den ordinære satsen. Overtid betales iht. vanlig regler for overtidsbetalt og med satser fra vekterregulativet.

Lenke til kommentar

Hei.

Kan si at jeg har jobbet i vaktbransjen i 10+ år.

Det er utrolig mye som høres fint ut, men virkeligheten er skikkelig Facepalm.

Det er en bransje som ikke nødvendigvis følger de skrevne lover og regler og mange slutter fordi virkeligheten slår dem midt i trynet !!!!.

Kan si det at fagforening ikke duger før du går over til Parat !.

Altfor ofte vil anbud leveres så lavt at ett firma tar Objektet, men har ikke lagt inn at folk kan bli syke i anbudet....Og dermed blir det slikt at du kan ikke være syk / borte fra jobb.

I "mitt" firma, som er stort i Norge, er det slikt at kun egen død er gyldig grunn for å være borte....Og ja det er seriøst !!.

Det er en bransje som er råtten på mange måter, men grunnen til at jeg har holdt ut er at jeg har vært på ett Objekt hvor Objektleder har tatt vare på oss !!.

Og ikke minst at vi er der på tross av ledelsen.

Objektet i seg selv er krevende, både fysisk og psykisk !. Lange vakter og stadige trusler om at "jeg" skal drepe deg og dine.

Per definasjon er det det som kalles ett tungt Objekt !.

Vårt sammarbeid med Politiet er tett og du får se en side av Politiet som du ikke trodde fantes !. Positivt ment !.

Så tenk deg meget godt om, du vil bli "misbrukt", for å se om du duger i de kjedelige Objektene / rutinene.

Lønnen suger, og overtidsbetaling ?, glem det....har du 90% stilling så må du jobbe deg "opp" til 100% stilling, og da begynner det kanskje å regnes som overtid :ph34r:

Lenke til kommentar

Oiii Exaha, dette du skriver har sjokkert meg veldig! For det du skriver har jeg aldri hørt før.. ( JEG SIER IKKE AT DU LYGER OSV!! ) Fordi jeg personlig har hørt veldig mye positivt om Lærlinger i vekter – bransjen.

Du skriver at Lærlinger for 3000 – 6000 i månen, men det stemmer ikke, for lærlinger i en vekter bransje får kr 10124.45 i månedslønn – altså Kr 121493 i året i første året. Også stiger det til kr 15196,67 i andre året, altså kr 182240 i året.

Vekteroverenskomsten sier at lærlinger skal ha 50% lønn av en nyutdannet fagarbeider. I praksis vil det si 40% det første året og 60% det andre. Videre får de 50% av tilleggene (helligdag, natt osv). Lærlingene har mange teorikurs og får ekstra oppfølging og opplæring ute i tjeneste, og det

planlegges selvstudiedager. lærlingene er derfor i verdiskapende arbeide ca 50% av tiden

Lønnssatsene for vekterlærlinger er basert på 37,5 timers uke iht. avtale mellom SBL og NAF (ref. protokoll av 12. november 1999) og skal ikke omregnes ved ev. 35,5 timers uke.

Ulempetilleggene :

Eventuelle tjenestegrenstillegg utbetales med 50 % av den ordinære satsen. Overtid betales iht. vanlig regler for overtidsbetalt og med satser fra vekterregulativet.

Jeg skriver ut ifra erfaring av lærlingerne som jeg har snakket med på jobben. Ikke alle lærlinger har samme kontrakt!

Noen lærlinger har månedslønn og noen lærlinger har timelønn. Dette varier fra selskap til selskap. I det selskapet jeg jobbet for så hadde lærlingerne månedslønn og ikke timelønn. Husk at alt som du leser på nettet ikke stemmer med det som skjer i praksis.

Lærlinger får ikke

1. 10124.45 i måneden

2. 121493 andre år

3. 15196,67 tredje året

4. 182240

Feil informasjon på nettet. Dette varier fra selskap til selskap og ikke alle selskaper gir samme lønn. På det ene selskapet kan lærlingen få 6000 kroner i måneden det første året. Noen andre selskaper gir 8000 kroner i måneden. Alt som står på nettet stemmer ikke med det som skjer i praksis i det hele tatt.

Trådstarter. Jeg anbefaler at du utdanner deg til politi eller fengselsbetjent istedenfor.

Jeg utdannet meg til fengselsbetjent og her er lønnen mye bedre enn vekterbransjen. Siden jeg jobber for det offentlige så får jeg

1. Ordentlig lønn

2. Overtidsbetaling uten at jeg klager for det

3. Fangene i fengselskapet er ikke så ille som man skulle trodd. De er faktisk lydige og hyggelige. De fleste kommer inn som en slem mann og kommer ut som en lydig borger. Dette gjelder for 80% av de som sitter i fengsel.

Vekterbransjen består av grådige sjefer som ikke bryr seg om de som jobber under hun/han. Alle har bare lyst til å håve inn penger og det verste av alt er at de ikke følger arbeidsmiljøloven.

Endret av Exaha
Lenke til kommentar

Ulempetilleggene :

Jeg skriver ut ifra erfaring av lærlingerne som jeg har snakket med på jobben. Ikke alle lærlinger har samme kontrakt!

Noen lærlinger har månedslønn og noen lærlinger har timelønn. Dette varier fra selskap til selskap. I det selskapet jeg jobbet for så hadde lærlingerne månedslønn og ikke timelønn. Husk at alt som du leser på nettet ikke stemmer med det som skjer i praksis.

Lærlinger får ikke

1. 10124.45 i måneden

2. 121493 andre år

3. 15196,67 tredje året

4. 182240

Feil informasjon på nettet. Dette varier fra selskap til selskap og ikke alle selskaper gir samme lønn. På det ene selskapet kan lærlingen få 6000 kroner i måneden det første året. Noen andre selskaper gir 8000 kroner i måneden. Alt som står på nettet stemmer ikke med det som skjer i praksis i det hele tatt.

Trådstarter. Jeg anbefaler at du utdanner deg til politi eller fengselsbetjent istedenfor.

Jeg utdannet meg til fengselsbetjent og her er lønnen mye bedre enn vekterbransjen. Siden jeg jobber for det offentlige så får jeg

1. Ordentlig lønn

3. Fangene i fengselskapet er ikke så ille som man skulle trodd. De er faktisk lydige og hyggelige. De fleste kommer inn som en slem mann og kommer ut som en lydig borger. Dette gjelder for 80% av de som sitter i fengsel.

Vekterbransjen består av grådige sjefer som ikke bryr seg om de som jobber under hun/han. Alle har bare lyst til å håve inn penger og det verste av alt er at de ikke følger arbeidsmiljøloven.

Svaret har jeg ikke lest på nettet, men fra Fagopplæringsansvarlig ibransjen som jeg skal være i lære i.

Lenke til kommentar

Drit i hva de andre sier om at du ikke bør ta fagbrev. Per dags dato er fagbrevtillegget på bare 5 kr ekstra per time, men det er mye snakk om at dette blir å øke. Uansett er det få som bruker dette fagbrevet til å jobbe i private vaktselskap som Securitas, G4S og Nokas resten av livet.

Fagbrevet mitt har gjort meg attraktiv som sikkerhetsvakt på stortinget, tingretter, Forsvarsdepartementet, offentlige sykehus, arrestforvarer osv. Har søkt på flere av disse stillingene, og de ønsker formell kompetanse som vekter ettersom at de ønsker ansatte som har papirene sine i orden. Om en uønsket situasjon oppstår vil gjerne arbeidsgiver kunne slå i bordet med at vekteren/sikkerhetsbetjenten er utdannet til det han gjør.

Ikke gå lærlingtiden på grunn av fagbrevtillegget, men gå den for å bli attraktiv i de bedre vaktjobbene, og jobb deg videre derfra. Gjerne innen vaktledelsen.

Lenke til kommentar

Drit i hva de andre sier om at du ikke bør ta fagbrev. Per dags dato er fagbrevtillegget på bare 5 kr ekstra per time, men det er mye snakk om at dette blir å øke. Uansett er det få som bruker dette fagbrevet til å jobbe i private vaktselskap som Securitas, G4S og Nokas resten av livet.

Fagbrevet mitt har gjort meg attraktiv som sikkerhetsvakt på stortinget, tingretter, Forsvarsdepartementet, offentlige sykehus, arrestforvarer osv. Har søkt på flere av disse stillingene, og de ønsker formell kompetanse som vekter ettersom at de ønsker ansatte som har papirene sine i orden. Om en uønsket situasjon oppstår vil gjerne arbeidsgiver kunne slå i bordet med at vekteren/sikkerhetsbetjenten er utdannet til det han gjør.

Ikke gå lærlingtiden på grunn av fagbrevtillegget, men gå den for å bli attraktiv i de bedre vaktjobbene, og jobb deg videre derfra. Gjerne innen vaktledelsen.

Drit i hva andre sier ?, seriøst ?. Vi tok VK1 for mange år siden, og vet du hva vårt firma sa ?. Nei vi har ikke råd til å betale dere den ekstra 5-femeren pr time !.

Vi har ikke RÅD til å betale dere den ekstra 5-femeren for at dere tok kurset !!.

Og ikke snakk om at folk ifra lærlingsnivå kommer opp i ledelse nivå uten å ha vasket gulvet noen ganger !!

Slutt å preik piss !.

Vekterbransjen er råtten, pill råtten. Prisene blir dumpet for at firmane skal få de aktuelle Objektetene, og ja jeg ble tilbudt stilling som Teamleder, men ikke F om jeg ville ha den jobben. Fast lønn, og ørten 100 og x timer i måneden for å stille rassen villig bort ?!.

Og ikke minst måten det ble gjort på....

Nei.

Tenk deg om seriøst, du vil bli "misbrukt" før du vet ordet av det !.

W_B

Endret av Wild Berries
Lenke til kommentar

Ulempetilleggene :

Lærlinger får ikke

1. 10124.45 i måneden

2. 121493 andre år

3. 15196,67 tredje året

4. 182240

1. Ordentlig lønn

Svaret har jeg ikke lest på nettet, men fra Fagopplæringsansvarlig ibransjen som jeg skal være i lære i.

Da får du si til faglæringsansvarlig at de bør åpne øynene sine og kontakte politiet fordi de fleste vektere jobber uten vekterkurs. Mange selskaper bryter loven i Norge og misbruker lærlinger.

Jeg skal fortelle hva som lønner seg mest for deg akkurat nå. Jeg vil bare gi deg tips så du ikke angrer senere i livet.

En nyansatt vekter begynner med full vekterlønn. Den nyansatte har heller ikke vekterkurs men får full lønn på 147 kroner. En vekter lærling begynner med den laveste lønnen og må jobbe seg oppover. Når du fullutlært får 5 kroner mer enn vanlige vektere. 147 + 5 = 152 kroner. Det skal ikke mye logikk til for å skjønne hva som lønner seg her.

Tenk deg at du skal bo for deg selv.

Leie av Leilighet koster 9000 kr - 12000 kr inkludert strømregningen! Internetten må du sannsynligvis betale selv. Matpenger 2000 kroner per måned ettersom du bor i Norge.Det koster penger å kjøpe grønnsaker og diverse matvarer. Lønnen din er på ca 15000 - 18000 etter skatt. Du får lønnen kanskje opp til 21000 - 23000 kroner etter at du er blitt misbrukt med overtidsjobbing. Så vi skal ta en enkel regnestykke her.

12000 + 2000 = 14000 - 15000 = 1000 kroner står du igjen med. Dette regnestykket er for de som bor i Oslo og jobber fulltids som vekter. Jeg står igjen ca 2000 - 3000 kroner maks etter at jeg har betalt de regningene ovenfor.

Er du heldig får du en hybel til 6000 - 8000 kroner per måned i Oslo. Er du student kan du leie studenthybler av staten for 3000 kroner.

Mitt råd er! Ta allmenn påbygning slik at du får studiekompetanse. Du trenger ikke gode karakter for å bli en skolelærer som tjener mye mer enn vekter. Eller så kan du utdanne deg til fengselsbetjent eller politi. Eller studer for å bli en Lege, Psykolog, eller lignende.

Husk at Norge er mulighetens land! Barn i fattige land som

Fillipin, Vietnam, Somalia, England, Amerika, Thailand, Indonesia, får ikke engang gått på skolen. De fleste må allerede jobbe fra 6-7 årsalderen (Ikke i Amerika) og får ikke engang gått på skolen.

Du har muligheten her og nå. Du bor hjemme hos foreldrene dine og kan studere til å bli lege osv.

Og vær så snill for en gangs skyld. Ikke bli som de fleste player/gamere/pimps som flytter til studenthybler bare for å knulle forskjellige studentjenter hver uke.

Endret av Hihobibi
Lenke til kommentar

Men nå vil jeg også si at jeg tok min læretid i Forsvaret. På lik linje med fengsel var det en offentlig virksomhet. Det betydde gratis førerkort, gratis bo -og losji, tannlege, mye venner, og overtid ble aldri sett på som noe negativt. Det var selvfølgelig frivillig om man ville jobbe overtid. Jobber man som vekter i et privat vaktselskap kan jeg si meg enig i at ikke alt er fryd og gammen. Lønna er ok, men natt -og helgetilleggene suger. Du får så å si ingenting for å være vaktleder/objektleder, og man har som regel lite å si når det oppstår en situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her jeg kan gi deg en dokumentar om grønnsakstyven. Siden denne tråden ikke er så aktiv så tror jeg at de fleste finner fram til nrk programmet.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/425516/

Er dere ikke interessert i å se hele dokumentaren kan dere bla fram til 24 minutter på videoen og se vekteren angripe grønnsakstyven bakfra. Dette var garantert ikke nødverge men et unødvendig angrip.

Endret av Hihobibi
Lenke til kommentar

Det jeg egentlig spør om er at jeg vil ringer til ringe til lærlingkonsulenten og stille gode spørsmål og lurte på om dere kunne hjelpe meg med det... men har tydeligvis ikke fått en eneste svar ang det..

Det blir litt galt av oss å bestemme hva du skal spørre om. Skal du spørre for å spørre, eller er det faktisk noe du lurer på?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...