Gå til innhold

Hobby-pc. 13-15k

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 16 og skal starte på vgs til høsten(om en uke :dontgetit: ), og en av hobbyene mine er data, noe jeg har tenkt å ta utdanning innen og satse på resten av livet. Derfor har jeg hele sommeren jobba mye på gård for å tjene inn penger til er over snittet god stasjonær pc som kan klare alt bra, og det i flere år. Problemet er bare det svære utvalget av komponenter, og alle valgene man må ta da det gjelder oppsettet. "På jobb" har jeg (de)montert alt fra oljepumper til huskestativer og vedkløyvere, så en pc bør ikke være så vanskelig å bygge selv, da jeg faktisk har litt peiling. Har kommet frem til noen kriterier, og er åpen for forslag.

Kriterier:

-Må ha SSD

-Det må være mulig å sove med den på i samme rom. /Lite lyd

-Kabinettet bør vare i noen år, og kan godt se litt kult ut. God kjøling.

-Den må klare spill som Crysis 2, BF3, MW3 osv på høy/ultra.

-Må være stasjonær.

-Fint om den har 5.1 lyd. Har Z-5500 høytalere.

-Kan godt bygge selv. :thumbup:

Pris: 13.000ish. Mulig å endre litt her, om man får mer bang4bucks litt dyrere. Max 15.000.

Så kommer vi til det jeg har problemer med.

Komponenter:

Jeg har: Mus(Deathadder), Tastatur (G15 v2), Skjerm (Acer, 5ms, 1920*1080)

Kabinett: Har sett på noen HAF og CM kabinetter. Aner ikke hvordan Fractal Design presterer.

CPU: Intel® Core™ i5-2500K Processor har jeg funnet ut gir mest bang4bucks.

HK: Her aner jeg ikke hva jeg skal se etter. Socket-LGA1155.

PSU: 7-900W. Hva er best?

GPU: Her er det mye å velge mellom. Noe på GTX570 nivå kanskje?

RAM: Har sett på Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 6GB CL9. Er det noe tess?

SSD: Her kommer det nytt hele tiden, så jeg ligger litt bak. Hva passer best her? Gjerne 120GB.

HDD: Western Digital Caviar® Black 2TB kanskje? Eller Spinpoint F3?

Lydkort: Aner ikke. Dette kun om det er mer penger igjen, for å få 5.1 lyd.

CD-ROM: Vel, skal ikke gjøre noe fancy, så bare ta en vanlig en.

Håper det er noen her som er datakyndige som kan hjelpe meg litt. :hmm:

Endret av Karmany1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så mye peiling på PC, men her er ihvertfall mitt oppsett som jeg skal bestille imårra:

Kabinett

Prosessor Jeg kjøper i7 fordi jeg har litt penger igjen av budsjettet, og da har jeg vel antakeligvis prosessoren en liten stund også.

Strømforsyning

DVD/Blue-Ray Reader

CPU-Kjøler

SSD

Harddisk

Hovedkort

Ram

og skjermkort har jeg hjemme fra før av..

-Nordlie :-)

Lenke til kommentar

Har lagd et forslag til deg fra dustinhome.no

Synes du kan bruke de resterende 3-5.000 kronene på fyll og tull.

Fractal R3 er et knallkabinett, jeg har det selv og er utrolig fornøyd med både temp/støy og designet er stilrent noe som gjør at du ikke blir lei det etter 2 måneder.

Har ikke tid eller energi til å begrunne hver enkelt komponent, men google it om du vil lese noen reviews etc. Jeg mener selv det er oppsett som gir veldig god ytelse for pengene.

Om du vil bruke mer penger, så er det vel naturlig å se på i7-2600k og GTX 580. 5.1 lyd får du fra integrerte lydkortet i HK

post-24279-0-76765600-1313145225_thumb.jpg

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først ett aldri så lite tips til deg: IKKE BRUK FOR MYE PENGER PÅ ETT FØRSTEGANGSINNKJØP. Om tre mnd vil du ha mer, samt en bærbar etc da er det ganske kjipt å ha svidd av alt på en maskin.

Oppsettet fflex har satt opp er veldig bra. jeg ville kanskje redusert SSD til 60 GB og funnet en annen 2TB disk til halve prisen.

Du kommer veldig langt med 60GB SSD hvis du er flink til å ikke stappe alt inn på den med bruker disk 2 til ting du ikke bruker ofte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...