Gå til innhold

vil garantien bli borte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  igxx skrev (På 11.8.2011 den 22.00):

hei, som kanskje noen vet så kjøpte jeg en komplett-gamer på komplett, for en liten stund siden. vil garantien bli borte vis jeg nå putter inn 4 gb ram? slik at jeg får 8 gb.

 

I teorien er det vanlig at du mister garantien om du åpner maskinen. Det sagt så varierer dette med hvam du kjøper fra. Garantien er jo noe firmaet selv velger å gi deg - og dermed kan definere akkurat så strengt eller mildt som de ønsker (det er ingenting som sier at de må gi garanti på produkter når de selger dem forsovidt heller, dog det er blitt rimelig standard). Reklamasjonsretten dekker vanligvis det meste (og ofte mer) enn garantien dekker uansett - så du vil være dekket av denne for evt. fremtidige hardware-feil og slikt selv om ev.t garantien frafaller.

 

Merk også at reklamasjonsretten du får via norsk lov er totalt separat fra garanti. Denne er definert fra forbrukerkjøpsloven - og denne sier ingenting om at du mister reklamasjonsretten dersom du åpner maskinen. Det må kunne sansynliggjøres fra selgers side at du har forårsaket skaden du evt. leverer maskinen inn på reklamasjon for dersom reklamasjon ikke skal gjelde.

 

I praksis derimot - om det ikke er noen garanti-sticker som du må bryte for å åpne maskinen så er det i praksis ingen måte å sjekke om du har vært inni maskinen eller ikke (så lenge du ikke leverer inn maskinen med andre deler enn denkom med naturligvis) - så da står du rimelig fritt til å gjøre som du vil fra et rent praktisk standpunkt. Jeg vet ikke om komplett har praksis med å bruke slike ting eller ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  Stigma skrev (På 11.8.2011 den 22.56):
  igxx skrev (På 11.8.2011 den 22.00):

hei, som kanskje noen vet så kjøpte jeg en komplett-gamer på komplett, for en liten stund siden. vil garantien bli borte vis jeg nå putter inn 4 gb ram? slik at jeg får 8 gb.

 

I teorien er det vanlig at du mister garantien om du åpner maskinen. Det sagt så varierer dette med hvam du kjøper fra. Garantien er jo noe firmaet selv velger å gi deg - og dermed kan definere akkurat så strengt eller mildt som de ønsker (det er ingenting som sier at de må gi garanti på produkter når de selger dem forsovidt heller, dog det er blitt rimelig standard). Reklamasjonsretten dekker vanligvis det meste (og ofte mer) enn garantien dekker uansett - så du vil være dekket av denne for evt. fremtidige hardware-feil og slikt selv om ev.t garantien frafaller.

 

Merk også at reklamasjonsretten du får via norsk lov er totalt separat fra garanti. Denne er definert fra forbrukerkjøpsloven - og denne sier ingenting om at du mister reklamasjonsretten dersom du åpner maskinen. Det må kunne sansynliggjøres fra selgers side at du har forårsaket skaden du evt. leverer maskinen inn på reklamasjon for dersom reklamasjon ikke skal gjelde.

 

I praksis derimot - om det ikke er noen garanti-sticker som du må bryte for å åpne maskinen så er det i praksis ingen måte å sjekke om du har vært inni maskinen eller ikke (så lenge du ikke leverer inn maskinen med andre deler enn denkom med naturligvis) - så da står du rimelig fritt til å gjøre som du vil fra et rent praktisk standpunkt. Jeg vet ikke om komplett har praksis med å bruke slike ting eller ikke.

 

-Stigma

 

 

Tusen takk for at du ga meg et sikkelig godt bra, så i praksis så er det bare å evt fjerne delene, har allerede søtte inn et nettverkskort i pcen. og nå sitter jeg bare å venter på 4 gb RAM :) Tusen takk for svart igjen. for lenge har jeg reklamasjonsrett?

 

 

PS: står ingen plass i eller utenfor pcen at jeg ikke kan åpne den. og har alldri stått det :/

Lenke til kommentar
  igxx skrev (På 11.8.2011 den 23.06):

Tusen takk for at du ga meg et sikkelig godt bra, så i praksis så er det bare å evt fjerne delene, har allerede søtte inn et nettverkskort i pcen. og nå sitter jeg bare å venter på 4 gb RAM :) Tusen takk for svart igjen. for lenge har jeg reklamasjonsrett?

 

 

PS: står ingen plass i eller utenfor pcen at jeg ikke kan åpne den. og har alldri stått det :/

 

Norsk reklamasjonrett gir deg enten 2 eller 5 års reklamasjon. I følge loven er det 5 år på "varer som er ment å vare betydelig lengre enn 2 år". Dette gjelder da i praksis så og si alt av data hardware - samt det meste annet av elektronikk.

 

Kort sagt - du har 5 års reklamasjonsrett på maskinen. Det eneste kravet er at du har kjøpt den i norge / fra en norsk butikk og gir beskjed om at du vil bruke reklamasjonsretten før den går ut (etter 5 år altså). Reklamasjonsrett dekker kun feil og mangler i varen. Ikke selvpåførte skader med andre ord (obviously ;) )

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...