Gå til innhold

Glac.Tech Igloo Silent Breeze på XP2400+

L03VIk

Anbefalte innlegg

Prosessoren holdt temp på over 60gr, jeg slipte bort lakken under kjøleribben (kobber) og fikk senket temperatur til under 60 i hvert fall idle.

Max.tempen kommer likevel opp i 66grader.

Har montert en stk. Papst 12dB vifte som blåser luft ut bak PCen.

1. Bør jeg sette en foran i PCen som suger luft inn? Er det mye å spare på dette?

2. Når man bare har en kabinettvifte, er det best at den er montert slik jeg har gjort det (blåser ut bak), eller får jeg mer ut av det hvis den blåser inne fra framsiden?

3. Andre som har samme kjøler? Tips, eksempler på temp. hos deg osv.?

Takker for svar!

edit: MB-Tempen ligger stort sett under 40gr. 37 for øyeblikket. (windows-arbeid, spiller av mp3 +)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kjøpe en vifte og prøve deg frem! Det tror jeg er lurest. I hvert fall (hvis du har Chieftec) ikke sett vifte bak som blåser luft inn mot cpu-kjøleren. Dette skaper for mye turbulenser slik at cpu-viften ikke "får tak i" luften som blåser forbi.

Men her er mitt forslag. Kjøp 2 billige coolermastervifter på komplott (75 stykket eller noe). Gjerne 92mm! Disse modder du til 5V. Sett begge to foran til å blåse inn. (ved bruk av 92mm bør du nok gå løs med litt stikksag). Sett luftfilter foran, og vips, du får en støvfri pese som har rimelig grei luftgjennomstrømning. Overtrykket du skaper ved å bruke mer luft inn enn ut vil blåse støv ut av alle sprekker her og der istedenfor (med kun psu-vifte, f.eks.) at støvet trekkes inn her;)

Lenke til kommentar
Du kan jo kjøpe en vifte og prøve deg frem! Det tror jeg er lurest. I hvert fall (hvis du har Chieftec) ikke sett vifte bak som blåser luft inn mot cpu-kjøleren. Dette skaper for mye turbulenser slik at cpu-viften ikke "får tak i" luften som blåser forbi.

Men her er mitt forslag. Kjøp 2 billige coolermastervifter på komplott (75 stykket eller noe). Gjerne 92mm! Disse modder du til 5V. Sett begge to foran til å blåse inn. (ved bruk av 92mm bør du nok gå løs med litt stikksag). Sett luftfilter foran, og vips, du får en støvfri pese som har rimelig grei luftgjennomstrømning. Overtrykket du skaper ved å bruke mer luft inn enn ut vil blåse støv ut av alle sprekker her og der istedenfor (med kun psu-vifte, f.eks.) at støvet trekkes inn her;)

Jeg er ikke helt enig dette opplegget her. Hvis vi ser bort ifra støv, så er det mest effektivt å ha alle viften montert på den samme siden. To vifter som står i paralell, f.eks. på den ene enden av et rør, er mer effektivt enn om det står en vifte i hver ende. Jeg leste et sted på hw.no at faktoren var bare 1.3, ma kun 30% bedre luftgjennomstrøming med en vifte i hver ende enn bare en vifte.

Nesten alle har minst en vifte i PSU som blåser luft ut bak. Således vil det være ønskelig med en kabinettvifte rett under som også blåser luft ut, gjerne vi en tunnel direkte fra CPU kjøleren. Slik er Dell maskiner bygget opp, uten egen vifte montert på kjøleren. Da pumper man ut meget varm luft. Det er mindre effektivt å pumpe ut kald luft.

Du kan jo prøve selv, enten en vifte som blåser ut bak eller en som suger inn foran. Noter CPU temp., system temp. og romtemp. i begge tilfellene.

En ting du bør undersøke i begge tilfeller er om gitterene til viftene har store nok hull. Altfor mange viftegriller er skikkelig dårlig laget. Hvis åpningene ikke er like store som viftene som blåser ut, så vil viftene slite.

Lenke til kommentar

Kan være litt enig med deg, men... Tenk på hvordan vifter reagerer på mottrykk! For å lette på dette, kan det være lurt å montere vifter slik at det ikke blir en stor overvekt den ene eller den andre veien. Dersom man kun har vifter som blåser ut, vil man heller ikke kunne kontrollere hvor man trekker inn den kalde luften man helst vil ha inn :wink:

Uansett: litt diskusjon over slike ting gjør at flere muligheter kommer frem i lyset!

Lenke til kommentar

Jeg har trolig akkurat samma CPU-kjøler, og XP2400+. Jeg bruker viftene som var med kabinettet (4x 80mm), som er et LianLi pc70usb. Kjører viftene i front på minimum, og de to bak på vanlig 12v, og tempen ligger like under 40'C. Så jeg tror du får dramatisk lavere temp med vifter ja.

(mening i dette svaret? *kremt.. host... nheii.. hark...*)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...