Gå til innhold

Hvor vil vi med nye digit - en spørreundersøkelse

52 stemmer

1. 1. Ønsker du å reservere deg mot karakterer

• Ja
      14
    • Nei
      29
    • Har ikke gjørt meg opp en mening
      9
  2. 2. Hvilket nivå ønsker du på kommenterene

• Lett koseprat
      4
    • Jeg ønsker tilbakemeldinger på ting jeg gjør bra
      2
    • Jeg ønsker korte, enkle tilbakemeldinger på bra og dårlig
      27
    • Jeg ønsker en ærlige og dyptgående tilbakemeldinger
      35
    • Har ikke bestemt meg enda
      3
  3. 3. I dag beregnes det en poengsum ut i fra karakterene som gis. Er det en god løsning?

• Ja
      14
    • Nei
      22
      16
  4. 4. Er det en god ide å legge til en "+" knapp for å måle popularitet

• Ja
      22
    • Nei
      20
      10
  5. 5. Det er foreslått at man må skrive en kommentar for å kunne gi en karakter. Er det en god ide

• Ja
      33
    • Nei
      15
      4
  6. 6. Det er foreslått at man må kommentere et eller to bilder før man kan legge til et bilde selv. Er det en god ide

• Ja
      17
    • Nei
      30
      5
  7. 7. Hva foretrekker du av kommentarer og karakterer

• Kommentarer
      27
    • Karakterer
      1
    • Begge deler går bra
      24
    • Jeg klarer meg med en "+" knapp
      2
      2
  8. 8. Hvor kommer du fra

• Gamle Digit
      20
    • Akam
      27
    • diskusjon.no
      5
    • Er ny her
      0
    • Vil ikke svare
      0
  9. 9. Syns du terningkast gir en god indikasjon på hvordan andre opplever dine bilder?

• Ja
      13
    • Nei
      29
      9
  10. 10. Syns du terningkast er en grei måte å evaluere andres bilder på?

• Ja
      15
    • Nei
      30
      6
  11. 11. Hva foretrekker du å gi av kommentarer og karakterer?

• Kommentarer
      33
    • Karakterer
      0
    • Begge deler er like greit
      17
      1

Anbefalte innlegg

I følge undersøkelsen er det 60% som mener at terningkast IKKE er en god indikasjon på hvor godt andre liker bildene dine. De har altså ikke noe tro på at andre kan gjøre en slik evaluering riktig. Om de likevel mener de selv kan gjøre det på andres bilder, da henger ikke jeg med lenger.

Det er da ikke noe problem å gi terningkast til de som vil ha det og kommentarer til de som vil ha det.

Problemet er å gi feil type feedback til brukere som ikke vil ha det.

Så for eksempel et bilde av et barn, som godt kunne vært mye bedre fototeknisk. Postet i bildekritikken. Her er det vanskelig å vite om personen bare postet et bilde av barnet vedkommende ville vise frem, om vedkommende ville ha fotograferingsmessige tilbakemeldinger, om personen ville ha hyggeprat, eller terningkast eller hva.

I tråden jeg kikket på var det en som mente at dette var et simpelt snapshot som godt kunne vært gjort bedre, og posteren ble sur.

Med et system hvor man kan velge type tilbakemelding hadde vi unngått sånt noe. Og en person som poster et sånt bilde, som geniunt vil vite hva som var galt med bildet, kan også få den type feedback.

Ellers er det kanskje en litt kjapp "analyse" når du konkluderer med at folk "ikke har tro på at andre kan gjøre en slik evaluering riktig" - dette er i min bok tull og tøys.

Les spørsmålet igjen. Det står "Syns du terningkast gir en god indikasjon på hvordan andre opplever dine bilder?" - det står ikke "hvor bra andre synes bildene dine er". Terningkast forteller ikke hvordan andre opplever bildene dine - det er bare en simpel poengsum. Hvis jeg vil vite hvordan andre opplever bildene mine, så vil jeg vite hvilken stemning de synes de gir, om de er fototekniske gode, om jeg har "fått til" poenget mitt med bildet, etc. For eksempel, hvis jeg har lagt opp et av humorbildene mine i bildekritikken, så vil et terningkast ikke kunne fortelle meg hvordan andre opplever bildet - hvis jeg får en score, har de da vurdert det fototekniske eller humor-poenget mitt med bildet? Det kan ikke et terningkast fortelle - det kan en kommentar.

Dette har altså ingenting å gjøre om man tror andre kan gi et "godt" terningkast eller ikke, men om det man egentlig ønsker av tilbakemeldinger kan uttrykkes med terningkast eller ikke.

Den andre konklusjonen din, at du så hentyder at "man ikke kan gi terningkast selv dersom man selv foretrekker å motta terningkast", henger ikke helt sammen.

Jeg kan godt fortelle deg hvor godt jeg liker bildet totalt sett, og jeg kan fortelle deg hva jeg (ikke) liker med bildet. Hvis du foretrekker førstnevnte kan jeg gi terningkast, og hvis du foretrekker å høre sistnevnte kan jeg gi deg en kommentar.

Det at jeg foretrekker å få en kommentar framfor å få terningkast har ingenting med hvorvidt jeg er flink til å gi "riktige" terningkast og "riktige" kommentarer eller ikke.

Edit: Så - en svak toer. :tease::fun:

Jeg har forfattet spørsmålet selv, men jeg har sikkert ikke klart å uttrykke det jeg mener.

Ellers er resten av det du skriver bare tull og tøys :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forfattet spørsmålet selv, men jeg har sikkert ikke klart å uttrykke det jeg mener.

Da får vi bli enige om å være uenige om dette temaet. For meg var nemlig kun siste linje i innlegget mitt tull og tøys. :)

Men - jeg er en som foretrekker å motta kommentarer, og du er en som foretrekker å motta terningkast.

Lenke til kommentar

Da får vi bli enige om å være uenige om dette temaet. For meg var nemlig kun siste linje i innlegget mitt tull og tøys. :)

Men - jeg er en som foretrekker å motta kommentarer, og du er en som foretrekker å motta terningkast.

Hvor leser du at jeg ikke foretrekker å motta kommentarer? Du får det til å lyde som om det er enten eller.

Lenke til kommentar

Så for eksempel et bilde av et barn, som godt kunne vært mye bedre fototeknisk. Postet i bildekritikken. Her er det vanskelig å vite om personen bare postet et bilde av barnet vedkommende ville vise frem, om vedkommende ville ha fotograferingsmessige tilbakemeldinger, om personen ville ha hyggeprat, eller terningkast eller hva.

Man vil få mange poeng/karakterer ved og poste bilder av nusselige ting så som katteunger, selv om bildet er veldig dårlig komponert.

Lenke til kommentar

Hvor leser du at jeg ikke foretrekker å motta kommentarer? Du får det til å lyde som om det er enten eller.

Det var ikke det jeg skrev - jeg skrev at du "foretrakk terningkast". Det kunne jeg for eksempel lese her:

Jeg er i et lite mindretall som er tilhenger av terningkast.

Ut fra dette (og andre poster jeg har lest fra deg) antok jeg at du foretrakk terningkast framfor kommentarer. Jeg tror slett ikke du er mot kommentarer, men jeg har fra postene dine antatt at du først og fremst vil ha terningkast, gjerne framfor kommentarer.

Jeg har ikke på noe tidspunkt trodd at du har hatt noe i mot å hverken få eller gi kommentarer.

Har selv heller ikke noe imot å hverken motta eller gi terningkast - men jeg vil heller få en kommentar enn et terningkast til bildene mine, hvis jeg kan velge. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg skrev - jeg skrev at du "foretrakk terningkast". Det kunne jeg for eksempel lese her:

Jeg er i et lite mindretall som er tilhenger av terningkast.

Ut fra dette (og andre poster jeg har lest fra deg) antok jeg at du foretrakk terningkast framfor kommentarer. Jeg tror slett ikke du er mot kommentarer, men jeg har fra postene dine antatt at du først og fremst vil ha terningkast, gjerne framfor kommentarer.

Jeg har ikke på noe tidspunkt trodd at du har hatt noe i mot å hverken få eller gi kommentarer.

Har selv heller ikke noe imot å hverken motta eller gi terningkast - men jeg vil heller få en kommentar enn et terningkast til bildene mine, hvis jeg kan velge. :)

Da har du nok ikke fulgt godt nok med :)..eller skyldes også det kanskje min manglende evne til å uttrykke meg skriftelig.

Lenke til kommentar

Man vil få mange poeng/karakterer ved og poste bilder av nusselige ting så som katteunger, selv om bildet er veldig dårlig komponert.

Ja, dette er en svakhet, men kommentarene ligger stor sett i samme gate: "Nydelig", "Nusselig", "såååå søt" osv.

Jeg gir aldri kommentarer eller terningkast på portretter, for jeg merker jeg er mer opptatt av modellens utseende, sjarm, utstråling enn det fototekniske, komposisjon osv.

Lenke til kommentar

Jeg gir aldri kommentarer eller terningkast på portretter, for jeg merker jeg er mer opptatt av modellens utseende, sjarm, utstråling enn det fototekniske, komposisjon osv.

Vel, jeg vil si det er rimelig sterkt å være seg det veldig bevisst. Det er jo et poeng å først og fremst bedømme fotografiet og ikke modellen. Når du er det bevisst, så skulle det ikke være så langt steg å bedømme hvordan fotografiet formidler disse tingene?

Lenke til kommentar

Etterlyser langt flere kommentarer på bildene, ettersom et så stort flertall foretrekker å gi kommentarer fremfor terningkast :)

Det også - jeg selv har vært altfor travelt opptatt andre steder, så jeg har ikke hatt tid nok. Men jeg vil komme sterkere tilbake når evalueringskodene er på plass.

Lenke til kommentar

Etterlyser flere stemmer - særlig fra digit.no leiren.

Etterlyser langt flere kommentarer på bildene, ettersom et så stort flertall foretrekker å gi kommentarer fremfor terningkast :)

Personlig kommer jeg ikke til å kommentere flere bilder før evalueringskoder er på plass. Kaster ikke bort tida mi på bilder fotografen ikke vil ha tilbakemelding på.

Lenke til kommentar

Det også - jeg selv har vært altfor travelt opptatt andre steder, så jeg har ikke hatt tid nok. Men jeg vil komme sterkere tilbake når evalueringskodene er på plass.

Ikke særlig original undskyldning, men legitim nok :). Det viser seg dessverre at det er tiden det skorter på når man skal vurdre bilder og skrive konstruktive kritikker.

Lenke til kommentar

Etterlyser flere stemmer - særlig fra digit.no leiren.

Personlig kommer jeg ikke til å kommentere flere bilder før evalueringskoder er på plass. Kaster ikke bort tida mi på bilder fotografen ikke vil ha tilbakemelding på.

Selv om jeg skriver noen kortfattede kritikker, er jeg nok i samme kategori. Det håper jeg alle de 30 som kategorisk har svart at de foretrekker å skrive kommentarer også er. At de virklig ønsker å delta aktivt, ikke bare syns det er kult å svare på undersøkelser.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...