Gå til innhold

Kjøp av GND filter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på utkikk etter noen gnd filtre som jeg kan bruke i landskapsfotografering. Jeg har forstått at Lee og Singh Ray sine skal være av god kvalitet. Sitter og ser på bh photo sine sider og det er side opp og side ned med filtre.

Er det noen som har erfaring med dette og kan anbefale noen til meg; hard/soft edge, 1/2/3 stop? Hva er det dere bruker mest?

Jeg har en 7D med bl.a et 10-20mm objektiv. Hvordan vil det funke ift. vignettering? Hvilken holder burde jeg ha da?

Mange spørsmål her. Alle svar mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal håndholde eller ikke har ikke noe å si for filterstørrelsen - filtrene kommer til å sitte fast i en holder.

Fordelen med å velge et 10cm-system som Cokin Z-pro er at du kan ha litt videre objektiver før det vignetterer - kanskje ca. 14mm på en 10-20.

Vil anbefale hard edge - som jeg skrev over vil en soft edge være en overgang over hele bildet.

Edit: les også denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1342322&st=20

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vil anbefale hard edge - som jeg skrev over vil en soft edge være en overgang over hele bildet.

Hm. Hva mener du med hele bildet? Mine ND-grad fra Singh-Ray har klart glass på halve flaten, og graderingen på den andre halvdelen, slik at man kan velge hvor i bildet graderingen skal starte.

I tillegg har jeg reverse ND-grad. Kombinerer man en ND-grad og en reverse ND-grad med samme styrke (stop), så har man et hard-step på kjøpet.

Lenke til kommentar

Den holderen der.. trenger jeg adapterringer til de objektivene jeg skal bruke den på?

Ja, eller step-up ringer hvis det ikke er behov for svært kort avstand mellom objektiv og filter (noe som er en fordel ved svært vidvinklet objektiv).

Cokin Z-Pro tar for øvrig samme dimensjon som Lee-holderen.

Lenke til kommentar

Hm. Hva mener du med hele bildet? Mine ND-grad fra Singh-Ray har klart glass på halve flaten, og graderingen på den andre halvdelen, slik at man kan velge hvor i bildet graderingen skal starte.

Halve er klart og halve er mørk, med en bløt overgang imellom. Overgangen jeg har på mine Cokin-filtre er så bløt at det blir en gradvis overgang over hele bildet - ikke et definert område overgangen er i.

Lenke til kommentar

Jeg har det Singh-Ray filteret du refererer til, men hvis du bare skal ha ett så ville jeg vurdert 3-stop (som jeg også har).

Resin er harpiks (kvae), men ikke akkurat plukket fra et grantre i denne sammenheng. Ymse fotobutikker selger holdere, men Cokin Z-pro (som passer) kan være et problem å skaffe for tiden. Hvis da ikke noen sitter på et gammelt lager. Lee vet jeg ikke hvordan det ligger an med. Men har du adapterringen, så kan du bare feste filtrene til denne med en klesklype el.l. så lenge hvis du ikke vil håndholde.

Lenke til kommentar

Resin er, som k.n.b skriver, kvae. Man skiller mellom glassfiltre og resin, plast og annet.

Glassfiltre regnes som det beste til ND-filtre, mens GND-filtre lages av/med andre materialer.

Lee filtre: Polyester < Resin < Glass

Og for all del: Sørg for at sjappa du kjøper det hos har det på lager!!

Ellers kan du lett få ubehagelige overraskelser i måneders leveringstid..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig med Trondster i hard edge, de lee filterene jeg bruker er klare på halve filteret og en gradvis overgang. dette gir veldig bra kontrol. Jeg synes hard edge på landskap lett blir synlig. På horisont over havet er imidlertid hard edge bra.

Jeg liker også Lee holdere bedre enn Cokin, de er mer solid (min mening), men også dyrere.

Du trenger adaper ringer, kjøp wide utgaven. For å spare litt kan diu bruke stepup ringer dersom du har behov for flere dimensjoner.

Jeg har forøvrig 2 stk nye 72mm wide for mye (: feilkjøp

/Blouberg

Lenke til kommentar

Jeg har det Singh-Ray filteret du refererer til, men hvis du bare skal ha ett så ville jeg vurdert 3-stop (som jeg også har).

Takk for tipset. Tror jeg går for 3stop på både soft og hard da.

@Blouberg

Lee holder høres bra ut, vil ikke ha no slark :)

Dessverre så blir 72mm for lite på de objektivene jeg skal bruke den på.

Lenke til kommentar

Hitech/Formatt har kontinuerlig produksjon og lagerføring av Filtere i England. Gammelt velrenommert firma på linje med Lee.

Filterholderen deres er litt stor og tung, så hvis man får tak i Lee eller Cokin holder så er det bedre.

Muligens litt lang leveringstid (ca. 1 mnd). Selges også gjennom B&H og andre butikker som muligens kan levere raskere hvis de har på lager.

Kan kjøpes rett fra produsenten; http://www.formatt.c...ls-filters.aspx

PS: Glassfiltrene deres er for tykke (4mm) for holderen deres, men passer i utvidet Lee + Cokin holder og Mattebokser.

Kjøp i tilfelle Hard Grade, soft grade er veldig soft.

For ekstra Hard Grade kan man stikke et vanlig ND filter delvis ned i holderen.

Må legge til at SingRay filtrene er "overprisede Kina filtere" så de hadde jeg vært veldig skeptisk til. Når et velrenommert firma som Hitech tar £29.79 for et ND.Grade og Sing Ray tar $160 for samme, så er det noe som ikke stemmer.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Har noen prøvd å "fjerne" effekten av GND-filter i photoshop? Siden filteret har en veldefinert funksjon ("alt over denne linjen reduseres med 3 stopp" for hard edge), så burde det være lett å finne linja og vinkelen og reversere effekten i photoshop.

Hvorfor vil man først bruke et filter, og så reversere effekten? Fordi ND-filteret hjelper å presse en scene med høy DR inn på en sensor med begrenset DR. Selv om man multipliserer bort dempingen, så vil bildet ha mindre klipping i lyse partier og mindre støy i mørke partier, og nå har man et fysisk "rett" bilde som kan egne seg for tonemapping ala HDR.

Hvorfor ikke bare bruke bracketing som man vanligvis gjør i HDR? En fordel med GND-filter er at alt er fanget samtidig. Ingen ghosting eller snåle effekter av bevegelse i bølger og skyer.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...