Gå til innhold

Kristen skoledagbok

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ikkje fordi mamma og pappa sendte meg på søndagsskulen, eller fordi kristendomms-læraren jabba i veg om Han, men fordi eg meinar å ha opplevd Gud's kjærlighet.

Vet du hva man kaller slikt? Det å bli sendt på f.eks søndagsskolen?

hjernevasking i ung alder. Samme skjer på koranskoler. Eller på andre "skoler" av religion.

Selvstendige tanker blir knust i slike systemer.

OOOh. Her kan eg provosere...

På den måten hjernevasker alle normale skuler. Er ein kristen på ein skule, er det stor sjanse for at det ikkje vert respektert. På den måten blir en hjernevaska til å ikkje ha egne tankar og eigen tru. Eg vil kalla det hjernevasking...

Lenke til kommentar

OOOh. Her kan eg provosere...

Prøv. Du klarer ikke det siden du tross alt har blitt hjernevasket.

Si hva du vil om det norske skolevesen eller alminnelige skoler, de prøver ikke å innprente et system som det eneste sanne.

Kan du si at kristendommen, Islam, Hinduismen, Jødedommen osv ikke gjør det?

På den måten hjernevasker alle normale skuler. Er ein kristen på ein skule, er det stor sjanse for at det ikkje vert respektert. På den måten blir en hjernevaska til å ikkje ha egne tankar og eigen tru. Eg vil kalla det hjernevasking...

At du "støtter" deg på en "makt" som sier at du er bedre enn andre er patetisk. Dermed blir også du patetisk.

Bare hyggelig.

Lenke til kommentar

Eg støtter meg ikkje på ei makt som seier at eg er betre enn andre. Jesus har sagt, og det står i Bibelen, at Gud elsker alle menneska like mykje...

Dessutan har eg ikkje blitt hjernevaka, eg har blitt omvenda. Eg har funne svar på ting eg har lurt på heile livet.

Og det eg meinte med hjernavasking på normale skuler, er at fleirtalet av medelevar trur og meiner at kristne er hjernevaska folk som aldri gjer noko gale, og som MÅ leve etter dei ti boda, noko som er gale.

Lenke til kommentar
Eg støtter meg ikkje på ei makt som seier at eg er betre enn andre. Jesus har sagt, og det står i Bibelen, at Gud elsker alle menneska like mykje...

Totalt irrellevant hva en fantasifigur oppi ditt hode "sier". Poenget er din utøvende tro gjør. Og det er noe helt annet. Men jeg kan jo skjønne at det er vanskelig å fatte for troende.

Dessutan har eg ikkje blitt hjernevaka, eg har blitt omvenda. Eg har funne svar på ting eg har lurt på heile livet.

Omvendelse, hjernevask......kall det hva du vil. Betydningen forandres nok ikke.

Og det eg meinte med hjernavasking på normale skuler, er at fleirtalet av medelevar trur og meiner at kristne er hjernevaska folk som aldri gjer noko gale, og som MÅ leve etter dei ti boda, noko som er gale.

Som kristen må du leve etter de 10 bud. I den katolske kirken må du skrifte hvis du synder (dvs bryter disse bud). Den protestantiske har gjort det enda enklere....der trenger du ikke å skrifte...bare lage noen tanker i hodet ditt som sier ala noe som dette:

"Kjære gud, idag har jeg befølt en 10 års gammel gutt. Jeg har syndet, forlat mine synder. Amen"

Og man er "fri".

Lenke til kommentar
Som kristen må du leve etter de 10 bud.

Du ikke, det er lov å bruke hodet, tro det eller ei.

I den katolske kirken må du skrifte hvis du synder (dvs bryter disse bud). Den protestantiske har gjort det enda enklere....der trenger du ikke å skrifte...bare lage noen tanker i hodet ditt som sier ala noe som dette:

"Kjære gud, idag har jeg befølt en 10 års gammel gutt. Jeg har syndet, forlat mine synder. Amen"

Og man er "fri".

Og poenget var?

Den protestantiske tilnærmingen er kun at det er bedre å være oppriktig i sin anger (i en bønn), enn å gjennomføre 200 Ave maria og ikke være det.

Hvordan kan anger og ønske om tilgivelse bli et argument _mot_ religion?

Lenke til kommentar
Totalt irrellevant hva en fantasifigur oppi ditt hode "sier". Poenget er din utøvende tro gjør. Og det er noe helt annet. Men jeg kan jo skjønne at det er vanskelig å fatte for troende.

Ein "fantasifigur" som du kaller han, som but samtidig i hovudet på fleire millionar mennesker? Bruk hovudet, Kaskaso.

Omvendelse, hjernevask......kall det hva du vil. Betydningen forandres nok ikke.

Den påstanden var den same som å seia at ateist og satanist er det same, noko som ikkje er sant.

b-urn har forstått poenget mitt, og sjølv om du er her kun for å provosere, så er du vel vaksen nok til å forstå skilnaden mellom gode og dårlege argument?

Lenke til kommentar

Kan du da kalle deg kristen?

Å ikke leve etter de bud som Gud ga (som også er Jesus).

Og poenget var?

Den protestantiske tilnærmingen er kun at det er bedre å være oppriktig i sin anger (i en bønn), enn å gjennomføre 200 Ave maria og ikke være det.

Like patetisk begge to. For hva er forskjellen?

Ingen verdensting.

Ønske om tilgivelse er et onde. Fordi du ved din "tilgivelse" som du egentlig gir deg selv setter deg over andre mennesker.

Lenke til kommentar

Ein "fantasifigur" som du kaller han, som but samtidig i hovudet på fleire millionar mennesker? Bruk hovudet, Kaskaso.

Nazismen og kommunismen satt også i "hodet" på mange millioner mennesker. Det betyr ikke at det er rett.

Den påstanden var den same som å seia at ateist og satanist er det same, noko som ikkje er sant.

Satanister er det samme som kristne. Like patetiske.

b-urn har forstått poenget mitt, og sjølv om du er her kun for å provosere, så er du vel vaksen nok til å forstå skilnaden mellom gode og dårlege argument?

Dårlige argument er dette:

Gud er stor og allmektig.

Lenke til kommentar

Kan du da kalle deg kristen?

Å ikke leve etter de bud som Gud ga (som også er Jesus).

Du følgte med i kristendomstimene/livssyns-undervisningen skjønner jeg?

Det var jo nettop Jesus (uansett hva du tror han var for noe), som fremmet denne formen for tankegang.

Like patetisk begge to. For hva er forskjellen?

Ingen verdensting.

Ønske om tilgivelse er et onde. Fordi du ved din "tilgivelse" som du egentlig gir deg selv setter deg over andre mennesker.

Du snur på flisa her. Om man aldri angret noe som helst, ville det jo være fordi man rett og slett ikke bryr seg. Det min venn, er noe som bidrar til å "sette deg over" dine medmennesker.

Du glemmer dessuten noe vesentlig. Oppriktig anger fordrer at man søker å gjøre bot for sine gjerninger.

Lenke til kommentar

Du følgte med i kristendomstimene/livssyns-undervisningen skjønner jeg?

Det var jo nettop Jesus (uansett hva du tror han var for noe), som fremmet denne formen for tankegang.

Jesus var Gud og den hellige ånd (for de som tror på tullet selvsagt).

Gud ga de 10 bud....hmmm....å ikke leve etter de 10 bud er da?

Du snur på flisa her. Om man aldri angret noe som helst, ville det jo være fordi man rett og slett ikke bryr seg. Det min venn, er noe som bidrar til å "sette deg over" dine medmennesker.

Den kristne tilgivelse er ikke til for den du har gjort urett mot. Den er til for deg. Et perfekt eksempel er 2 personer i Rogaland KrF.

Du glemmer dessuten noe vesentlig. Oppriktig anger fordrer at man søker å gjøre bot for sine gjerninger.

Og det skjer?

Isåfall, godt for deg. Men si det til noen prester som har vært overivrige under konfirmasjonsundervisninga.

Anger og tilgivelse er dog ikke det samme.

Lenke til kommentar
Kaskaso:

Hva mener du? Hvorfor tror du at det ikke finnes noen som har skapt alt?

kanskje fordi det ikke eksisterer noen håndfaste bevis på at gud & co. finnes? det pleier å være grunn nok til å være skeptisk..

seriøst, folk som hører stemmer i hodene sine og snakker med en usynlig person, er syke på sinnet. disse blir vanligvis låst inne i rom med myke vegger. hvorfor man gjør et unntak for kristne, forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Den kristne tilgivelse er ikke til for den du har gjort urett mot. Den er til for deg. Et perfekt eksempel er 2 personer i Rogaland KrF.

Isåfall, godt for deg. Men si det til noen prester som har vært overivrige under konfirmasjonsundervisninga.

Du peker her på uetiske og umoralske gjerninger som er utført av enkeltindivid. Ta et eksempel; Selv om mange finner dopte seg under OL (VM?, mine sportskunnskaper mangler....) betyr ikke at alle finske skiløpere, eller skiløpere generelt doper seg. Skjønner du sammenhengen. Enkeltindivid kan ødelegge for den stor massen. Det finnes mange gode prester og predikanter, også gode kristne politikere, problemet er bare at noen få ødelegger ryktet til oss andre.... Håper dette argumentet ikke blir brukt mot kristendommen lenger......

Mvh.

Marius

Lenke til kommentar
seriøst, folk som hører stemmer i hodene sine og snakker med en usynlig person, er syke på sinnet. disse blir vanligvis låst inne i rom med myke vegger. hvorfor man gjør et unntak for kristne, forstår jeg ikke.

Du snakker mot bedre viten. Folk som er til fare for seg selv eller andre, vil unntaksvis sperres inne. Det synet du forfekter her, er et pianokast unna det å gjemme vekk folk som har andre meninger enn en selv.

Hvorfor stoppe med kristne? Hvorfor ikke ta med muslimer, buddhister, fremskrittspartifolk og folk som synes pizza er usmakelig?

Lenke til kommentar
Kaskaso:

Hva mener du?

At det er menneskene selv som bestemmer over seg selv og ikke en menneskeskapt Gud/Allah/Jehova/etc som har en makt i denne verden.

Hvorfor tror du at det ikke finnes noen som har skapt alt?

For husfredens skyld så skal jeg ikke si noe som helst om hvor dumt spørsmålet var.

Jo, selvsagt tror jeg noe som skapte denne verden. Hydrogen er grunnstenen.

Lenke til kommentar

Og jo argumentet vil bli brukt mot religionen fordi religionen oppfordrer til det.

.. eller kanskje fordi mennesker som er fanatisk i sin overbevisning vil anse ethvert argument som gyldig i kampen om å bevise at de kjenner den eneste sannhet. Sannhetsgehalten i en påstand, er av mindre betydning. Målet helliger midlet.

Er det ikke litt snodig egentlig, at enkelte ateister i sin iver tyr til de selvsamme virkemidler som de aktivt kritiserer kristne/religiøse for å gjøre bruk av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...